Φωτ. Θανάσης Καλιακούδας
Του Λάμπρου Αναγνωστόπουλου
Με ιδιαίτερη συγκίνηση και έντονο συμβολισμό πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου τα εγκαίνια της επετειακής έκθεσης «Ανθολόγιο» του Θεσσαλικού Θεάτρου στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, σηματοδοτώντας την έναρξη των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την ίδρυση ενός από τους σημαντικότερους θεατρικούς οργανισμούς της χώρας.
Η έκθεση αποτελεί τον κεντρικό άξονα των επετειακών δράσεων του Θεσσαλικού Θεάτρου και φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως ένα ζωντανό αρχείο μνήμης, παρουσιάζοντας την πλούσια διαδρομή του θεσμού από το 1975 έως σήμερα. Μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, βίντεο, αφίσες, μακέτες σκηνικών, κοστούμια και πολύτιμα τεκμήρια, οι επισκέπτες καλούνται να περιηγηθούν σε πέντε δεκαετίες δημιουργίας, καλλιτεχνικής αναζήτησης και πολιτιστικής προσφοράς.
Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, άνθρωποι του πολιτισμού, παλαιοί και νεότεροι συνεργάτες του Θεσσαλικού Θεάτρου, καθώς και αρκετοί θεατρόφιλοι. Ξεχωριστή στιγμή αποτέλεσε η παρουσία των ιδρυτικών μορφών του θεσμού, της Άννας Βαγενά, του Γιώργου Ζιάκα και φυσικά του Κώστα Τσιάνου, οι οποίοι μοιράστηκαν μνήμες από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Θεσσαλικού Θεάτρου και αναφέρθηκαν στο όραμα της πολιτιστικής αποκέντρωσης που αποτέλεσε τη γενεσιουργό του ιδέα.

Η πρόεδρος του Θεσσαλικού Θεάτρου, Ελένη Σιαματά-Μπούτλα, χαρακτήρισε το 2026 «χρονιά-ορόσημο» για την πολιτιστική ταυτότητα της Λάρισας, τονίζοντας ότι συμπληρώνονται πενήντα χρόνια αδιάλειπτης καλλιτεχνικής παρουσίας και κοινωνικής προσφοράς. Όπως σημείωσε, η έκθεση αποτελεί έναν φόρο τιμής προς όλους όσοι συνέβαλαν στη διαμόρφωση της ιστορίας του θεσμού: καλλιτέχνες, δημιουργούς, ηθοποιούς, τεχνικούς, διοικητικούς εργαζομένους, αλλά και τους χιλιάδες θεατές που στήριξαν το Θεσσαλικό Θέατρο και το κράτησαν ζωντανό μέσα στον χρόνο.
Από την πλευρά του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ορέστης Τάτσης μίλησε για μια ιδιαίτερα σημαντική στιγμή στην πορεία του οργανισμού, υπογραμμίζοντας ότι η έκθεση δεν περιορίζεται σε μια αναδρομική παρουσίαση του παρελθόντος, αλλά επιχειρεί να δημιουργήσει έναν διαρκή διάλογο με το παρόν και το μέλλον του θεάτρου. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «η έκθεση συνομιλεί με την ιστορία του Θεσσαλικού Θεάτρου και δημιουργεί νέες αναμνήσεις», επισημαίνοντας παράλληλα ότι κατά τη διάρκεια λειτουργίας της θα αναπτυχθεί ένα εκτεταμένο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων, παρουσιάσεων, προβολών και εργαστηρίων. Πολύ σημαντική δουλειά και μεγάλη η ευθύνη των δύο επιμελητών της έκθεσης, οι οποίοι ανέδειξαν τις δυσκολίες αλλά και τη σημασία του εγχειρήματος.
Ο Αλέξιος Παπαζαχαρίας στάθηκε στην πρόκληση της μεταφοράς της θεατρικής εμπειρίας στον χώρο μιας έκθεσης. Όπως εξήγησε, το θέατρο είναι από τη φύση του μια ζωντανή και εφήμερη τέχνη, που αναγεννάται κάθε φορά μπροστά στους θεατές και δεν μπορεί να αποτυπωθεί ολοκληρωμένα μέσα από αντικείμενα ή αρχειακά τεκμήρια. Η επιμελητική ομάδα, όπως ανέφερε, κλήθηκε να συμπυκνώσει μισό αιώνα δημιουργίας σε έναν συγκεκριμένο εκθεσιακό χώρο, επιλέγοντας στιγμές, πρόσωπα και υλικά που αποδίδουν το αποτύπωμα του Θεσσαλικού Θεάτρου στην ελληνική θεατρική ιστορία.

Παράλληλα, χαρακτήρισε το Θεσσαλικό Θέατρο έναν από τους σημαντικότερους θεατρικούς οργανισμούς της χώρας, με παρουσία που ξεπερνά τα όρια της Θεσσαλίας και έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Υπογράμμισε ακόμη ότι η έκθεση δεν αποτελεί ένα στατικό γεγονός, αλλά έναν διαρκώς ενεργό πολιτιστικό πυρήνα, ο οποίος θα εμπλουτίζεται μέσα από παράλληλες εκδηλώσεις και δράσεις καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της.
Στη βαθιά σχέση του Θεσσαλικού Θεάτρου με την πόλη της Λάρισας εστίασε ο συν-επιμελητής Γιώργος-Αλέξανδρος Σαμαράς. Μέσα από τη μελέτη του αρχειακού υλικού, όπως σημείωσε, αναδείχθηκε με ιδιαίτερη ένταση ο τρόπος με τον οποίο η ιστορία του θεάτρου έχει συνδεθεί με τη συλλογική μνήμη των Λαρισαίων, αποτελώντας κομμάτι της καθημερινότητας και της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης επί πέντε δεκαετίες.
Ο ίδιος εξήρε τη συμβολή των ιδρυτών του θεσμού, Άννας Βαγενά, Γιώργου Ζιάκα και Κώστα Τσιάνου, κάνοντας λόγο για προσωπικότητες που διακρίνονται για το όραμα, τη γενναιοδωρία και την αφοσίωσή τους. Όπως ανέφερε, η συμβολή τους στην προετοιμασία της έκθεσης υπήρξε καθοριστική, καθώς άνοιξαν τα προσωπικά τους αρχεία και διέθεσαν πολύτιμο υλικό, μαρτυρίες και πληροφορίες που συνέβαλαν ουσιαστικά στη σύνθεση του αφηγήματος της έκθεσης.
Στην εκδήλωση των εγκαινίων μίλησαν ακόμη η Άννα Βαγενά, ο Γιώργος Ζιάκας και ο Κώστας Τσιάνος αναφερόμενοι στη διαδρομή, το όραμα της πολιτιστικής αποκέντρωσης και τη διαχρονική συμβολή του θεσμού στο ελληνικό θέατρο. Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο αντιδήμαρχος Θωμάς Ρετσιάνης, ο οποίος υπογράμμισε τη σημασία της έκθεσης για την πολιτιστική ταυτότητα της Λάρισας, καθώς και η αντιπρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας, Άννυ Αρχιμανδρίτου.

Το «Ανθολόγιο» δεν περιορίζεται μόνο στην παρουσίαση ιστορικών τεκμηρίων. Επιχειρεί να αφηγηθεί τη συνολική πορεία του Θεσσαλικού Θεάτρου, από τα πρώτα χρόνια της Θεσσαλικής Πνευματικής Πορείας και τις απαρχές της πολιτιστικής αποκέντρωσης, μέχρι τη θεσμοθέτηση των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων και τις σύγχρονες προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο οργανισμός κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, της πανδημίας και της νέας ψηφιακής εποχής.
Περισσότερο από μια ιστορική αναδρομή, η έκθεση συνιστά μια αφορμή αναστοχασμού πάνω στη διαδρομή ενός θεσμού που διαμόρφωσε την πολιτιστική φυσιογνωμία της Λάρισας και της Θεσσαλίας και εξακολουθεί, μισό αιώνα μετά την ίδρυσή του, να εμπνέει νέες γενιές δημιουργών και θεατών. Η έκθεση «Ανθολόγιο» θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 20 Νοεμβρίου 2026, προσφέροντας μια σπάνια ευκαιρία γνωριμίας με την ιστορία, το έργο και την παρακαταθήκη του Θεσσαλικού Θεάτρου.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

























