Page 52 - ΠΡΟΣΩΠΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023
P. 52
Αλέξανδρος
Τουλουµτζίδης
Ιστορικός
∆ίνοντας φωνή σε αυτούς
που δεν «χώρεσαν» στο
µεγάλο ιστορικό αφήγηµα
εννήθηκε και µεγάλωσε στη Λάρισα, στη συνοικία
της Ανθούπολης. Το 2010 µετακόµισε στην Αθήνα
για σπουδές ιστορίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό
Πανεπιστήµιο Αθηνών. Στην πρωτεύουσα βίωσε τους
Γκοινωνικούς µετασχηµατισµούς που προκαλούσε η
πρωτόγνωρη, τότε, οικονοµική κρίση και ήρθε σε επαφή µε τα
κοινωνικά κινήµατα της περιόδου, κάτι που ήταν καθοριστικό
για τη µετέπειτά πορεία του. Συνέχισε στο ίδιο πανεπιστήµιο τις
µεταπτυχιακές του σπουδές, µε έµφαση στην ευρωπαϊκή ιστορία.
Σήµερα είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήµιο Πατρών,
στο Τµήµα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, µε κύριο ερευνητικό εν-
διαφέρον την ιστορία της εργασίας, ερευνώντας τις εργασιακές
σχέσεις που αναπτύχθηκαν µεταξύ των Ελληνορθόδοξων πλη-
θυσµών και της Βρετανικής ∆ύναµης της Θεσσαλονίκης, κατά
την κατοχή της Μακεδονίας από τη Στρατιά της Ανατολής, στη
διάρκεια του Πρώτου Παγκοσµίου Πολέµου. Από τις αρχές του
2015 ζει και εργάζεται µόνιµα στη Λάρισα. Ασχολείται ενεργά µε
την προφορική ιστορία, έχοντας διεξάγει δεκάδες συνεντεύξεις
στης πόλη και στον νοµό της Λάρισας µε το ιστορικό/εθνογραφι-
κό ντοκιµαντέρ, καθώς και µε την ιστορική επιµέλεια εκθέσεων.
Εργάζεται στο Ινστιτούτο Ανάπτυξης Επιχειρηµατικότητας, στον
τοµέα της προετοιµασίας και υποβολής ευρωπαϊκών προγραµ-
µάτων, κάτι που αγαπά πολύ.
Κύριο µέληµα των παρεµβάσεών του σε τοπικό επίπεδο, στο
επίπεδο της πόλης και του νοµού µας είναι να απαγκιστρώσει,
όπως αναφέρει, το πως γράφουµε και αφηγούµαστε την ιστορία
από ορισµένα καλά εδραιωµένα στερεότυπα: το να µην κάνουµε
ιστορία νοµιµοποιητικά, µε σκοπό να δικαιώσουµε κάποια πλευρά,
αλλά µε σκοπό να κατανοήσουµε τις κοινωνικές διεργασίες που
οδήγησαν σε συγκεκριµένα ιστορικά φαινόµενα ότι ο ιστορικός
δεν µπορεί να είναι αντικειµενικός, καθώς έχει υποκειµενικότητα,
έχει καταβολές, επιρροές, διαµορφώνεται ως χαρακτήρας µέσα
από συγκεκριµένα κανάλια και φίλτρα.
Οφείλει, ωστόσο, να είναι έντιµος στο ποιες είναι οι θέσεις του
και στο ποιες θέσεις επιλέγει να προβάλει, δεσµευµένος πάντα από
µια επιστηµονική µέθοδο και προσέγγιση ότι οι διαφοροποιήσεις
στο σώµα µιας κοινωνίας, λ.χ. της πόλης της Λάρισας, είναι τόσο
εκτενείς και διαφοροποιούµενες (π.χ. οι εµπειρίες των γυναικών,
των διάφορων µειονοτικών και θρησκευτικών οµάδων, ατόµων
διαφορετικών κοινωνικών τάξεων), που κάνουν τις µεγάλες οµα-
δοποιήσεις, ανάλογα και την περίοδο έρευνας, σχεδόν αδύνατες
ότι η ιστορία, δεν επαναλαµβάνεται, τουλάχιστον µε τον τρόπο
που παράχθηκε την πρώτη φορά.
52
ΠΡΟΣΩΠΑ