Page 10 - ΠΡΟΣΩΠΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 10

του ΙΟΒΕ (2008–2012), ήμουν υπεύθυνος για τον σχεδιασμό  κάτω από τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες της κρίσης χρέους και,
              και την υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων και για τη  τρίτον, σε αυτό που, χωρίς υπερβολή, μπορώ σήμερα να ονομάσω
              διοίκηση του Ιδρύματος, αποκτώντας μεγάλη εμπειρία για τους  “success story” της ελληνικής οικονομίας.
              σημαντικότερους κλάδους του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας.   Η ελληνική οικονομία, τα τελευταία χρόνια, είναι αναμφισβήτη-
               Ως Υπουργός Ανάπτυξης στην υπηρεσιακή κυβέρνηση του  τα ένα “success story” διεθνώς. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την
              Πρωθυπουργού Παναγιώτη Πικραμμένου, το 2012, υπέγραψα  ανάκτηση πιστοληπτικής αξιολόγησης στην επενδυτική κατηγο-
              την έγκριση πολλών επενδύσεων στο πλαίσιο του αναπτυξιακού  ρία. Οι διαφορές αποδόσεων των ομολόγων του Ελληνικού Δη-
              νόμου.                                             μοσίου είναι σήμερα συγκρίσιμες με εκείνες των ομολόγων άλλων
               Ως Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά  κρατών-μελών. Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι σημαντικά υψηλότερος
              (2012–2014), συνέβαλα στην αποκατάσταση της ροής των δα-  από το μέσο ρυθμό της ευρωζώνης. Τα σοβαρά δημοσιονομικά
              νείων από τους δανειστές με την υλοποίηση των ανειλημμένων  προβλήματα, η βιωσιμότητα του χρέους, καθώς και ζητήματα
              δεσμεύσεων, στη μερική αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους,  αναδιάρθρωσης και ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, έχουν
              στην επαναγορά δημόσιου χρέους με ευνοϊκούς όρους, στην   αντιμετωπιστεί επιτυχώς, ενώ οι τραπεζικές καταθέσεις έχουν
              προώθηση των μεταρρυθμίσεων, στην ομαλοποίηση της δημοσι-  προστατευθεί πλήρως. Στο δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του 2000
              ονομικής κατάστασης και της οικονομίας, στην επίτευξη πρωτο-  η μη συνετή δημοσιονομική πολιτική και η απώλεια ανταγωνι-
              γενούς πλεονάσματος σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης μετά από  στικότητας είχαν δημιουργήσει τεράστια «δίδυμα ελλείμματα» και
              ελλείμματα επί σειρά ετών, στη δραστική μείωση των διαφορών  προβλήματα χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, με αποτέλεσμα η
              αποδόσεων (spreads) των ελληνικών ομολόγων, στην επιστροφή  Ελλάδα να βρεθεί στο επίκεντρο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτι-
              του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές ομολόγων και στην  κής κρίσης, με τις αγορές και τους αναλυτές να προβλέπουν, τόσο
              ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών.         το 2012 όσο και το 2015, την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ
                                                                 (Grexit). Πώς λοιπόν η Ελλάδα κατάφερε να γίνει «success story»;
                                                                 Κατά τη γνώμη μου αυτό μπορεί να εξηγηθεί από έξι παράγοντες:
                                                                  • Επώδυνη εγχώρια δημοσιονομική και διαρθρωτική προσαρ-
                                                                 μογή κατά τη διάρκεια των τριών προγραμμάτων προσαρμογής.
                                                                  • Ισχυρή βούληση για παραμονή της χώρας στη ζώνη του ευρώ.
                                                                  • Γενναιόδωρη αναχρηματοδότηση χρέους με πολύ ευνοϊκούς
                                                                 όρους.
                                                                  • Εξαίρεση (waiver) των ελληνικών ομολόγων από τα κριτήρια
                                                                 επιλεξιμότητας του Ευρωσυστήματος για όσο διάστημα η Ελλάδα
                                                                 δεν είχε πιστοληπτική αξιολόγηση στην επενδυτική κατηγορία.
                                                                  • Γενναιόδωρη στήριξη από το ευρωπαϊκό μέσο ανάκαμψης
                                                                 NGEU (RRF).
                                                                  • Ορθόδοξες δημοσιονομικές, χρηματοπιστωτικές και διαρθρω-
                                                                 τικές πολιτικές, ακολουθούνται τα τελευταία χρόνια.
                                                                  Η ελληνική οικονομία συνεχίζει να αναπτύσσεται και κατά τη
                                                                 διάρκεια του 2024 με ρυθμό αρκετά υψηλότερο από αυτόν της
               Ως Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (2014-σήμερα), θέση  ζώνης του ευρώ. Η αγορά εργασίας διατηρεί τη δυναμική της και
              στην οποία με επέλεξαν οι Πρωθυπουργοί Αντώνης Σαμαράς  τα δημοσιονομικά μεγέθη βελτιώνονται. Ο γενικός πληθωρισμός
              το 2014 και, για δεύτερη θητεία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης το  είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με τους υψηλούς ρυθμούς του
              2020, συνέβαλα, σε συνεργασία με τα στελέχη της Τράπεζας   2023”.
              της Ελλάδος, στην παραμονή της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ   O διοικητής της ΤτΕ κατέληξε: “Mε την επώδυνη εμπειρία της
              το πρώτο εξάμηνο του 2015, στην αποτελεσματική επιβολή και  πρόσφατης οικονομικής κρίσης, πιστεύω ότι τα «συστημικά» ελλη-
              διαχείριση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων στις τρά-  νικά πολιτικά κόμματα αναγνωρίζουν ως αυτονόητους πυλώνες
              πεζες το 2015 έως την επιτυχή πλήρη άρση τους το 2019, στην  την πολιτική και οικονομική σταθερότητα και την ευρωπαϊκή
              ομαλή ροή έκτακτης ρευστότητας (ELA) στις τράπεζες κατά τη  πορεία της χώρας. Αυτό το γεγονός δημιουργεί μια μοναδική
              διάρκεια της κρίσης, στην ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση  ευκαιρία για την καλλιέργεια μιας κουλτούρας συναίνεσης στη
              συστημικών και μη τραπεζών με παράλληλη πλήρη προστασία  χώρα μας. Μια συναινετική πολιτική κουλτούρα διευκολύνει
              των τραπεζικών καταθέσεων, στην εξυγίανση προβληματικών  τον επιμερισμό του πολιτικού κόστους και, κατά συνέπεια, την
              τραπεζών, στη βελτίωση των συνθηκών ανταγωνισμού στον  εφαρμογή αναγκαίων και ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων. Κατά
              τραπεζικό τομέα, καθώς και στην αναδιάρθρωση της ίδιας της  την άποψή μου, η συναίνεση γύρω από την οικονομία πρέπει να
              Τράπεζας της Ελλάδος. Επίσης, ως μέλος του Διοικητικού Συμ-  περιλαμβάνει τέσσερα βασικά στοιχεία: Πρώτον, τη δέσμευση για
              βουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), συμμετείχα  δημοσιονομική υπευθυνότητα, με τη συνέχιση της δημιουργίας
              και συμμετέχω στον σχεδιασμό και την εφαρμογή της νομισμα-  πρωτογενών κυκλικά διορθωμένων δημοσιονομικών πλεονασμά-
              τικής πολιτικής, τόσο σε συνθήκες κρίσης και πολύ χαμηλού  των της τάξεως του 2% του ΑΕΠ ετησίως. Δεύτερον, τη δέσμευση
              πληθωρισμού όσο και σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού μετά  για τη διασφάλιση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, δηλαδή τη
              την πανδημία COVID-19, ενώ διετέλεσα και Πρόεδρος της Επι-  διατήρηση της ευρωστίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος
              τροπής Ελέγχου (Audit Committee) της ΕΚΤ.          και την προστασία των καταθέσεων. Τρίτον, τη δέσμευση για
               Σήμερα, νιώθω πολύ μεγάλη ικανοποίηση που αξιώθηκα να  οικονομική σύγκλιση μέσα από την εξάλειψη του επενδυτικού
              συμβάλω, στο μέτρο των δυνατοτήτων μου, και με την ανεκτίμητη   κενού, και για την προώθηση των κατάλληλων μεταρρυθμίσεων
              βοήθεια ικανότατων συνεργατών μου σε όλες τις φάσεις εμπλοκής   και την αναβάθμιση των θεσμών. Τέταρτον, την ένταξη των ελλη-
              μου στα δημόσια πράγματα, πρώτον, στην ένταξη της Ελλάδας στη  νοτουρκικών σχέσεων και την προώθηση της θετικής οικονομικής
              ζώνη του ευρώ, δεύτερον, στην παραμονή της στη ζώνη του ευρώ  ατζέντας στη θεματολογία της”.
              10


             ΠΡΟΣΩΠΑ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15