Μεταξύ των πρώτων μη κρατικών μουσείων που έχει αξιολογηθεί θετικά αναβαθμίζοντας την παρουσία του πανελλαδικά και διεθνώς
Του Μενέλαου Κατσαμπέλα
Στο τελικό της στάδιο έχει μπει η διαδικασία ολοκλήρωσης του φακέλου, προκειμένου να λάβει η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα πιστοποιητικό – ειδικό σήμα αναγνώρισης από το υπουργείο Πολιτισμού.
Πρόκειται για μία εξέλιξη που θα αναβαθμίσει δραστικά τον ρόλο και τη λειτουργία της Δημοτικής Πινακοθήκης, όχι μόνο σε πανελλαδικό αλλά και διεθνές επίπεδο.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός της εντός των ημερών του Πάσχα επικοινωνίας της Λίνας Μενδώνη με την αντιπρόεδρο της Πινακοθήκης, Άννυ Ψάρρα, με πρωτοβουλία μάλιστα της υπουργού Πολιτισμού, γεγονός που αφενός καταδεικνύει το ενδιαφέρον αλλά και την γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για το σημείο που βρίσκεται η όλη διαδικασία και αφετέρου «κλειδώνει» την απονομή του συγκεκριμένου σήματος αναγνώρισης, πολύ σύντομα μάλιστα.
Σύμφωνα με την κα Ψάρρα, η σχετική τελετή είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί εντός του Μαΐου, στο υπουργείο Πολιτισμού, παρουσία και του Δημάρχου Λαρισαίων και προέδρου της Δημοτικής Πινακοθήκης – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, Απόστολου Καλογιάννη.
Επισημαίνεται ότι αμέσως μετά την ενημέρωσή του για τις εξελίξεις, ο κ. Καλογιάννης εισηγήθηκε την άμεση κατασκευή 2 wc (ανδρών και γυναικών, αντίστοιχα) για ΑμεΑ, στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου, καθώς η συγκεκριμένη κατασκευή αποτελεί την μοναδική εκκρεμότητα για να ολοκληρωθεί ο φάκελος και να αποδοθεί το πιστοποιητικό στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός ότι στη συνομιλία που είχε με την κα Ψάρρα, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, χαρακτήρισε την Δημοτική Πινακοθήκη ως «μουσείο με μεγάλη δυναμική»!
Μια διαδικασία με ιστορία 20 ετών
Τα αναγνωρισμένα – αξιολογημένα μουσεία με πιστοποιητικό (ISO) είναι μια διαδικασία που ξεκινάει το 1999, από την πρώτη κιόλας θητεία της κας Μενδώνη στο υπουργείο Πολιτισμού, ως γενική γραμματέας τότε. Το 2002 υπήρξε ο αρχικός νόμος – άρθρο 45 του Ν. 3028/2002 – ο οποίος τροποποιήθηκε με υπουργική απόφαση – ΥΠΠΟΤ / ΓΔΑΠΚ / ΔΙΝΕΠΟΚ / Δ/93783/1682/30.9.2011 (ΦΕΚ 2385/Β/26.10.2011) «Περί ίδρυσης και αναγνώρισης μουσείου».
Το ζήτημα μπαίνει στις ελληνικές καλένδες, για να το ανακινήσει πέντε χρόνια μετά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη σχετική ημερίδα την άνοιξη του 2016. Ακολούθησε μία δεύτερη συνάντηση τον Οκτώβριο του 2017, αλλά και πάλι η διαδικασία σταμάτησε, για να την ξεκινήσει ξανά φέτος το υπουργείο Πολιτισμού.
Σύμφωνα με το νόμο που υπάρχει, για να παραχωρηθεί σε ένα μουσείο – κρατικό ή μη – πιστοποιητικό και σήμα αναγνώρισης, θα πρέπει να έχει κατάλληλη νομική προσωπικότητα, να διαθέτει οργανόγραμμα και εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, να παρουσιάζει την απαραίτητη οικονομική βιωσιμότητα για την εκπλήρωση των στόχων του, να διαθέτει το απαραίτητο για τη λειτουργία του προσωπικό, να επιδεικνύει διαρκή μέριμνα για τη συλλογή του, να σχεδιάζει τις δράσεις του (εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδόσεις) σύμφωνα με τη δεδηλωμένη αποστολή και τους στόχους του, να στεγάζεται σε κτήριο κατάλληλο και με επαρκή χώρο για τις ανάγκες του, να είναι κοινωνικά ενεργό και με αυξανόμενη επισκεψιμότητα.
Η αναγνώριση των μουσείων αποτελεί ένα σύστημα αξιολόγησης το οποίο απουσίαζε έως σήμερα από τον κόσμο των ελληνικών μουσείων και τις διοικητικές διαδικασίες της ελληνικής πολιτείας. Ευρύτερα γνωστή ως «accreditation», πρωτοεφαρμόστηκε στις Η.Π.Α. το 1971. Σήμερα, ο θεσμός της αναγνώρισης των μουσείων εφαρμόζεται σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (στη Μεγάλη Βρετανία από το 1988, στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Πορτογαλία, στην Ολλανδία), καθώς και στον Καναδά, στην Αυστραλία, στη Ν. Ζηλανδία και αλλού.
Υπάρχει πρόβλεψη ώστε η διαδικασία της πιστοποίησης των μουσείων, να είναι επιλέξιμη δαπάνη στο ΕΣΠΑ. Μέχρι σήμερα η διαδικασία αυτή δεν αξιοποιήθηκε.

Κίνητρα και ανταποδοτικά οφέλη
Τα κίνητρα και τα ανταποδοτικά́ οφέλη των μουσείων που αναγνωρίζονται είναι σημαντικά́: το «αναγνωρισμένο» μουσείο διαθέτει αυξημένες πιθανότητες να ενταχθεί́ σε προγράμματα χρηματοδότησης και να αντιμετωπιστεί́ με ευελιξία σε ζητήματα κινητικότητας συλλογών και συνεργασιών με άλλες χώρες. Παράλληλα, ανήκει σε ομάδα μουσείων που φέρει ειδικό́ σήμα αναγνώρισης και απολαμβάνει προνόμια (ενημέρωση, προτεραιότητα συμμετοχής σε επιμορφωτικά́ προγράμματα, συμπερίληψη σε μεγάλους ταξιδιωτικούς οδηγούς, προβολή́).
Σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού θέλει να δώσει επιπλέον κίνητρα. Ένα βασικό θέμα είναι η προσβασιμότητα στον Πολιτισμό των ατόμων που έχουν προβλήματα. Επομένως, τα μουσεία τα οποία θα πιστοποιούνται, θα χρηματοδοτούνται από το υπουργείο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών τους στην πρόσβαση ΑμεΑ, ή της προσβασιμότητας τυφλών με απτικά συστήματα κλπ.
Υπενθυμίζεται ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης με τις αρμόδιες για το θέμα υπηρεσίες του υπουργείου, στις 10 Απριλίου, είχε δηλώσει ότι «η πιστοποίηση του συνόλου των μουσείων αποτελεί πολιτική μας προτεραιότητα. Το έργο έχει ήδη καθυστερήσει πολύ και πρέπει τώρα να του δώσουμε ρυθμό. Ακόμη κι αν η χρηματοδότηση δεν προέλθει από το τρέχον ΕΣΠΑ, η πιστοποίηση των μουσείων θα προχωρήσει άμεσα με χρηματοδότηση από Εθνικούς Πόρους, και θα ενταχθεί στη συνέχεια στο νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα 2021-2027».
Πηγή: ENTΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

























