Extras » Ο ανατρεπτικός σχεδιαστής που έκανε την Ελλάδα σύμβολο της ομορφιάς και του ερωτισμού

Ο ανατρεπτικός σχεδιαστής που έκανε την Ελλάδα σύμβολο της ομορφιάς και του ερωτισμού

Ο ανατρεπτικός σχεδιαστής που έκανε την Ελλάδα σύμβολο της ομορφιάς και του ερωτισμού

«Είναι το βασίλειό μου», έλεγε για την πόλη του. «Το μέρος, όπου έμαθα να αγαπώ την Ιλιάδα, τον Οδυσσέα, τον Αινεία, να «αναπνέω» την τέχνη της Μεγάλης Ελλάδας»

Ήταν αρχές του 1978, όταν κάνει την εμφάνισή του στο Μιλάνο, στη Via della Spiga, το πρώτο κατάστημα που θα ταράξει τα νερά της σχετικά «ήσυχης» μέχρι τότε βιομηχανίας μόδας. Το logo, εμπνευσμένο από την αρχαία μυθολογία, προϊδεάζει, θα μπορούσε να πει κανείς, για την επανάσταση που αυτός ο οίκος μόδας προτίθεται να φέρει. Η πρώτη γυναικεία συλλογή, το Μάρτιο, θα βρει το κοινό διχασμένο, με κάποιους να ενθουσιάζονται και κάποιους να δυσανασχετούν. Θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο η ανδρική σειρά και ο χώρος της μόδας θα περάσει πλέον σε άλλη διάσταση.

Λάτρης των τεχνών, της αρχαιοελληνικής και ρωμαϊκής ιστορίας, της όπερας, ο Gianni Versace θα μείνει στην ιστορία ως ο άνθρωπος που άλλαξε τη μόδα. Τα ρούχα του συνθέτουν ένα κράμα από μπαρόκ με έντονα γεωμετρικά σχήματα και υπερβολή που καταφέρνει να εναρμονίζεται όμως απόλυτα με τη ροκ διάθεση του σχεδιαστή τους. Ήταν αυτός ο συνδυασμός που έκανε τα ρούχα του δημοφιλή: το κλασικό, εκλεπτυσμένο στυλ που «παίζει» ανέμελα με την υπερβολή, το ροκ, ποπ ύφος, τον ερωτισμό και τον αισθησιασμό, τα περίτεχνα κεντήματα. Δύσκολο, αλλά το είχε καταφέρει. Είχε βρει τα όρια, χωρίς ποτέ να ξεφεύγει.

Οι συλλογές του πρωτοπόρες ισορροπούσαν περίτεχνα μεταξύ του παλαιού και του νέου, του συντηρητισμού και της επανάστασης, του ρομαντισμού και του ερωτισμού, της «κουλτούρας» του «δρόμου» με αυτής των σταρ του Χόλιγουντ, του «κόκκινου χαλιού», γι’ αυτό και βρήκε τόσο μεγάλη ανταπόκριση. Δεν είναι τυχαίο που μεταξύ των μεγάλων φαν του οίκου συγκαταλέγονταν η πριγκίπισσα Νταϊάνα, ο Έρικ Κλάπτον, η Σερ, ο Στινγκ, η Μαντόνα, ο Έλτον Τζον.

«Νομίζω ότι είναι ευθύνη ενός σχεδιαστή να προσπαθεί να σπάει τα όρια και τους κανόνες» είχε εξομολογηθεί κάποτε ο Gianni Versace. «Είμαι λίγο σαν το Μάρκο Πόλο, περιφέρομαι και αναμειγνύω πολιτισμούς».

Το αρχαιοελληνικό λογότυπο

Βγαλμένο μέσα από τη μυθολογία, σήμα κατατεθέν του ιταλικού οίκου αποτέλεσε το κεφάλι της Μέδουσας. Μιας πανέμορφης κοπέλας που ο μύθος θέλει να γίνεται το αντικείμενο πόθου όλων των ανδρών που την αντίκριζαν. Θύμα της γοητείας της έπεσε και ο Ποσειδώνας και η θεά Αθηνά για να την εκδικηθεί μετέτρεψε τα μαλλιά της σε φίδια προκειμένου να φοβίζει όποιον την κοιτάει. Τελικά, η μέδουσα θανατώθηκε από τον Περσέα με την βοήθεια της Αθηνάς. Το κεφάλι της το παρέλαβε η Αθηνά και το αποτύπωσε στην ασπίδα της για να «πετρώνει» από φόβο όποιον το αντικρίζει. Ήταν ένα είδους φυλαχτού ενάντια στο κακό, αφού οι εχθροί «πάγωναν» μόλις έστρεφαν το βλέμμα τους πάνω του.

Μπορούσε άραγε να υπάρχει καλύτερο λογότυπο για τον Gianni; Στο διάσημο, πλέον, κεφάλι της Μέδουσας περικλείονταν όλα όσα χαρακτήριζαν το δημιουργό: πάθος, ένταση, συναίσθημα, ερωτισμός, αδυναμίες, αλλά και δύναμη, ισχυρή θέληση και αγάπη για τη ζωή. Ακόμη και όταν το 1993 διαγνώστηκε με ένα είδος σπάνιου καρκίνου στο αυτί, δεν παρέδωσε τα όπλα. «Έκανα πολλές εξετάσεις, πολλές θεραπείες που ήταν εξαντλητικές. Όμως, όπως λέω, είμαι αισιόδοξος. Δεν το έβαλα ποτέ κάτω. Αγωνίζομαι πάντα» είχε αποκαλύψει κάποια στιγμή, λίγο πριν τη δολοφονία του.

Έτσι, τον περιγράφει και ο σύζυγος του Έλτον Τζον, Ντέηβιντ Φέρνις, στην εφημερίδα New York Times: «Εάν έπρεπε να περιγράψω τον Gianni με μία λέξη, αυτή θα ήταν: πάθος. Δεν γνώρισα ποτέ κανέναν με τόσο πάθος για τη ζωή, για την ομορφιά. Απολάμβανε τη ζωή, τη «ρουφούσε» και την επέστρεφε απλόχερα στον κόσμο. Έκανε αυτό για το οποίο προοριζόταν κι έπαιρνε τόσο μεγάλη ικανοποίηση».

Ο ίδιος, πάντως, χαρακτήριζε τον εαυτό του συντηρητικό, ροκ και… τρελό.

Λάτρης της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και μυθολογίας

Γεννημένος το 1946, στην πόλη Ρέτζο της Καλαβρίας, στη νότια Ιταλία, μυήθηκε στο χώρο της μόδας από παιδί, βλέποντας τη μητέρα του να ράβει στο στούντιό της. Εκεί, όπως είχε πει, ήταν και το ησυχαστήριό του, ο χώρος που έπαιζε παιδί. Και, αν και σπούδασε αρχιτεκτονική, επέστρεψε εκεί που ανήκε, στο «φυσικό» του χώρο, τη μόδα.

Μεγαλώνοντας στην Καλαβρία, δεν θα μπορούσε παρά να έρθει σε επαφή με την αρχαιοελληνική παράδοση και ιστορία. «Είναι το βασίλειό μου», έλεγε για την πόλη του, «εκεί όπου το παραμύθι της ζωής μου αρχίζει: το κατάστημα της μητέρας μου, οι μπουτίκ υψηλής ραπτικής. Το μέρος, όπου, ως παιδί, έμαθα να αγαπώ την Ιλιάδα, τον Οδυσσέα, τον Αινεία, όπου άρχισα να «αναπνέω» την τέχνη της Μεγάλης Ελλάδας». Για τον ίδιο, ήταν αδύνατο να έχει γεννηθεί κανείς σε ένα τόσο όμορφο μέρος και να μην επηρεαστεί από το κλασικό παρελθόν.

Εργασιομανής, ο Gianni Versace δεν ήταν από τους ανθρώπους που του άρεσε η στασιμότητα. Κάθε συλλογή του χαρακτηριζόταν πρωτοποριακή. Ήταν μάλιστα ο πρώτος στο χώρο που διέκρινε τη σημασία που έχουν τα media στη διάδοση της δουλειάς του. Προσέλκυσε διασημότητες στην πρώτη σειρά των επιδείξεών του, έβαλε τα supermodels στην πασαρέλα του κι έκανε τα media να τον ακολουθούν. Η Μαντόνα, ο Μπον Τζόβι, ο Έλτον Τζον, ο Πρινς είναι μόνο μερικά από τα διάσημα ονόματα που πόζαραν με ρούχα του και οι διαφημίσεις του είχαν βρεθεί συχνά στο στόχαστρο λόγω του έντονου ερωτισμού που εξέπεμπαν. Πολλές φορές, δε, είχε κατηγορηθεί πως οι διαφημίσεις του οίκου του ήταν περισσότερο γυμνό παρά μόδα.

Στις 15 Ιουλίου 1997, το νήμα της ζωής του κόβεται ξαφνικά για τον 51χρονο τότε σχεδιαστή από τον Άντριαν Κουνάναν. Ο λόγος της δολοφονίας του δεν έγινε ποτέ γνωστός, αφού λίγες μέρες μετά ο δολοφόνος βρέθηκε νεκρός. Είχε αυτοκτονήσει.

Μία ημέρα μετά, η Ρόμπιν Γκίβεν θα γράψει στην Washington Post: «Η βιομηχανία μόδας θρηνεί το σχεδιαστή Gianni Versace. Πριν από αυτόν, δεν υπήρχαν σούπερ μόντελ, διασημότητες σε σόου και διαφημίσεις, ούτε θαυμαστές που κραύγαζαν. Η μόδα δεν ήταν ψυχαγωγία, ήταν απλά ρούχα…. Ο Versace γνώριζε τη σημασία του μάρκετινγκ. Αγαπούσε τις διασημότητες και ήξερε ότι όχι μόνο μπορούσαν να προσελκύσουν την προσοχή του Τύπου, αλλά να συνδράμουν στη δημιουργία trends».

Με το χαμό του άφησε πίσω του μία επιχείρηση 807 εκατ. δολαρίων με 130 καταστήματα παγκοσμίως και μία μεγάλη συλλογή από ρούχα, αξεσουάρ, είδη σπιτιού.

Η πορεία του ιταλικού οίκου Versace μετά τον Gianni

Την επιχείρηση ανέλαβαν να συνεχίσουν ο αδερφός του, Σάντο, και η αδερφή του, Ντονατέλα που απασχολούνταν ήδη στην επιχείρηση. Εξάλλου, για τον Gianni, οι οικογενειακοί δεσμοί ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί. Στη διαθήκη του, μάλιστα, άφησε το 50% της επιχείρησής του στην αγαπημένη του ανιψιά, Αλέγκρα, κόρη της Ντονατέλα. Η Αλέγκρα ήταν τότε μόλις 11 ετών.

Όμως, οι ενδοοικογενειακές έριδες, αλλά και τα προσωπικά προβλήματα που αντιμετώπιζε κατά καιρούς η Ντονατέλα κυρίως με την εξάρτησή της από τη κοκαΐνη, είχαν ως αποτέλεσμα ο οίκος μόδας να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα στην αρχή. Μέχρι που βρήκε ξανά το «βηματισμό» του προς το τέλος της δεκαετίας του 2000.

Πριν από λίγες ημέρες, ανακοινώθηκε ότι ο οίκος αλλάζει σελίδα και περνάει σε αμερικανικά «χέρια».

Ο αμερικανικός οίκος Michael Kors ανακοίνωσε πως θα διαθέσει 1,83 δισ. ευρώ (2,15 δισ. δολάρια) για την εξαγορά του Versace, αναλαμβάνοντας και τα χρέη που έχει ο ιταλικός οίκος μόδας. Στόχος του να αυξήσει το μερίδιό του στην ευρωπαϊκή αγορά, αφού το όνομά του είναι συνδεδεμένο κυρίως με τσάντες και πέρυσι έκανε απόπειρα να εισβάλει και στο χώρο των υποδημάτων, εξαγοράζοντας τη βρετανική Jimmy Choo για 1,2 δισ. δολάρια.

Για τον αμερικανικό οίκο, η νέα εξαγορά είναι το μεγάλο «στοίχημα». «Με την απόκτηση του Versace, δημιουργούμε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους στο χώρο της μόδας και των ειδών πολυτελείας» ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Michael Kors, Τζον Άιντολ.

Οι συζητήσεις για την εξαγορά είχαν αρχίσει πριν από το καλοκαίρι, όταν ο ιταλικός οίκος είχε βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής των επενδυτών, δεδομένης της απόφασης της Blackstone να αποχωρήσει από τον όμιλο. Σύμφωνα με το Reuters, η απόφαση για αποχώρηση της Blackstone ήταν οριστική, αφού με την έξοδό της θα πετύχαινε κεφαλαιουχικό κέρδος 156 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί πως το 2014, είχε εξαγοράσει το 20% των μετοχών του ομίλου αντί του ποσού των 210 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, ο οίκος Versace φάνταζε για πολλούς ως μία μεγάλη επενδυτική ευκαιρία, σε μία περίοδο όπου η ζήτηση για είδη πολυτελείας αυξάνεται σημαντικά στην Κίνα.

Η συμφωνία αναμένεται να κλείσει οριστικά στο τέταρτο τρίμηνο, αφού πρώτα λάβει το «πράσινο φως» από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού. Περνώντας όμως σε αμερικανικά χέρια ο διάσημος οίκος αλλάζει και το όνομά του και από Versace γίνεται Capri.

Όσο για τη Ντονατέλα, θα παραμείνει απ’ ό,τι φαίνεται στις επάλξεις. Ήδη, μετά τις αντιδράσεις που ξέσπασαν με πολλούς να υποστηρίζουν πως πλέον ο οίκος χάνει την ιταλική του ταυτότητα, η Ντονατέλα με ανάρτησή της στο Instagram έσπευσε να καθησυχάσει του φαν του οίκου:

«Γεια σε όλους. Όλοι γνωρίζετε πόσο αγαπώ την επικοινωνία που έχω με όλους σας εδώ. Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να σας ενημερώσω πως δεν πηγαίνω πουθενά, κυρίως για εκείνους που ήθελαν να με ξεφορτωθούν, λοιπόν… δεν πρόκειται να συμβεί!

Επίσης, θέλω να σας διαβεβαιώσω πως ο Versace θα παραμείνει ιταλικός, Made in Italy, κι έτσι θα διατηρήσει το γκλάμουρ, την αγάπη και την αποκλειστική φροντίδα που σας έκανε να τον αγαπήσετε. Αυτή είναι μόνο η αρχή για μία συναρπαστική, νέα περιπέτεια που ελπίζω ότι θα ζήσετε μαζί μου».

Ανεξαρτήτως, πάντως, εάν ο οίκος θα καταφέρει να διατηρήσει την ιταλική του ταυτότητα, το σίγουρο είναι ότι αυτοκρατορία που έστησε ο Gianni Versace αποδείχθηκε ισχυρή, παρά τους «κραδασμούς» όλων των χρόνων. Ίσως το σύμβολο που επέλεξε ο σχεδιαστής να έφερε το πολυπόθητο γούρι. Άραγε θα καταφέρει η Μέδουσα να νικήσει και τους μελλοντικούς «αντιπάλους»; Η ιστορία θα δείξει…

Διαβάστε επίσης: