Του Ηρακλή Τσιάμαλου
Ας το σκεφτούμε λίγο: πολλές φορές αγνοούμε έναν ολόκληρο κόσμο που, θέλουμε δεν θέλουμε, μεγαλώνει τα παιδιά μας. Συχνά όχι επειδή δεν μας ενδιαφέρει, αλλά επειδή δεν προλαβαίνουμε. Το Stranger Things είναι ένας τέτοιος κόσμος.
Η σειρά έχει αρκετές ιδιαιτερότητες. Από μόνο του το γεγονός ότι πρωταγωνιστούν πιτσιρικάδες 11 έως 13 ετών με ποδήλατα, είναι αρκετό για να την απορρίψουν πολλοί ενήλικες σχεδόν αντανακλαστικά. Τι ενδιαφέρον μπορεί να συμβεί σε μια σειρά με παιδιά που κάνουν πετάλι;
Κι όμως, εδώ κολλάει η κλασική φράση, «τα φαινόμενα απατούν» και μάλιστα συστηματικά.
Αν μιλούσαμε για «συμπερίληψη» στην έβδομη τέχνη, με την έννοια της συνύπαρξης ειδών, αναφορών και ποικιλίας στην αισθητική, το Stranger Things θα μπορούσε να διδάσκεται ως μοντέλο.
Έχουμε και λέμε:
Βία
Ένα πολυσύνθετο κοκτέιλ: Τζορτζ Ρομέρο (Η νύχτα των ζωντανών νεκρών), Τζον Κάρπεντερ (Ζουν ανάμεσά μας), Στίβεν Σπίλμπεργκ (Στενές επαφές), Κιούμπρικ (Η λάμψη), Γουίλιαμ Φρίντκιν (Εξορκιστής) Γουές Κρέιβεν ( Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες) και πολλές άλλες.
Βία σε όλες τις μορφές της: κρατική (μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ που πειραματίζονται σε παιδιά, στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Σοβιετική Ένωση), διαπροσωπική (ενήλικες προς εφήβους και το αντίστροφο), σχολικός εκφοβισμός στο έπακρο. Ψυχολογική βία αλλά και σωματική . Μια κοπέλα σπάζει τη μύτη μιας άλλης με την άνεση που σπάζουμε ένα αυγό.
Υπερφυσικές δυνάμεις και φαινόμενα
Πίσω από τους ανέμελους πιτσιρικάδες και τους μικροαστούς γονείς τους ξεπροβάλλουν υπερφυσικά φαινόμενα που απειλούν ανθρώπους, οικογένειες, πόλεις, κράτη. Τέρατα που σκοτώνουν με χαρακτηριστική άνεση ή καταλαμβάνουν ανθρώπινες προσωπικότητες, οι οποίες στη συνέχεια συμπεριφέρονται ως … τέρατα χωρίς φρένα.
Οικογενειακά δράματα
Οικογένειες με προβλήματα, εξαρτήσεις, αποχωρισμούς, αποξένωση. Τίποτα μεταφυσικό εδώ. Απλώς η καθημερινότητα, ελαφρώς πιο σκοτεινή.
Φιλικοί δεσμοί
Οι δεσμοί μεταξύ των παιδιών της σειράς αγγίζουν συναισθηματικά τόσο εφήβους που ζουν το «τώρα» όσο και ενήλικες που νοσταλγούν τα παιδικά τους χρόνια. Η ποπ κουλτούρα των ’80s λειτουργεί σαν γέφυρα: άλλοι τη θυμούνται, άλλοι την ανακαλύπτουν και όλοι συγκινούνται.
Το φαινόμενο «Λολίτα»
Όταν ένας ενήλικος ζηλεύει τη σχέση μιας δεκατριάχρονης με συνομήλικό της, ο θεατής εύλογα αναρωτιέται για τη φύση της αγάπης του. Κι εδώ το Upside Down δεν είναι πια μεταφορά.
Γκρίζα (ή καθόλου κρυφή) διαφήμιση
Οι ήρωες τρώνε και πίνουν αδιάκοπα προϊόντα συγκεκριμένων εταιρειών. Σε τέτοιο βαθμό που αναρωτιέσαι αν η σειρά γυρίστηκε σε πλατό ή μέσα σε ένα τεράστιο ψυγείο αναψυκτικών. Καινοτομία: ειδικές διαφημίσεις που παίζονται στα διαλείμματα και σχετίζονται με την υπόθεση της σειράς. Η αφήγηση συνεχίζεται και απομυθοποιείται τελείως . Οι πωλήσεις είναι αυτοσκοπός. Όσο για τα μέσα; Who cares?
Ηθικά και νομικά ζητήματα
Τι ακριβώς ειπώθηκε σε παιδιά 12 ετών όταν συμμετείχαν σε σκηνές φρίκης;
Πώς παρακάμπτεται νομικά το γεγονός ότι ανήλικοι είναι πρωταγωνιστές σε μια σειρά χαρακτηρισμένη 16+;
Πώς επηρεάζεται η ψυχολογία τόσο των παιδιών-ηθοποιών όσο και των παιδιών-θεατών που ταυτίζονται μαζί τους;
Στη δωδεκάχρονη με υπερφυσικές δυνάμεις που σκοτώνει από απόσταση στρατιώτες και υπαλλήλους, τι ακριβώς είπαν; Ότι το αίμα είναι κέτσαπ; Ότι όλα είναι ένα παιχνίδι με μακιγιάζ και CGI ( computer generated imagery);
Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς;
Ας είμαστε ρεαλιστές: λίγα πράγματα.
Ίσως να δούμε ένα επεισόδιο μαζί με τα παιδιά μας. Να τα ρωτήσουμε πώς αντιλαμβάνονται την πανταχού παρουσία των αναψυκτικών. Πώς καταλαβαίνουν το παιχνίδι με τους αρχέγονους φόβους του ανθρώπου. Και πώς θα ένιωθαν αν έπαιζαν οι ίδιοι σε μια σειρά όπου οι «μεγάλοι» θα τους έπειθαν ότι όλα είναι απλώς ένα παιχνίδι με άφθονο συνθετικό αίμα και σπέσιαλ εφέ. Ίσως θα μπορούσαμε να τα πείσουμε να ψάξουν και να βρουν στο διαδίκτυο πόσο συνολικά στοίχησε η σειρά ( πάνω από 800 εκ δολάρια ) ποια είναι τα έσοδά της ( πάνω από 1 δις ) και ποιες είναι οι αμοιβές των ηθοποιών και των συντελεστών ( τρεις από τους πρωταγωνιστές πήραν μόνο για την 5η σεζόν περίπου 10 εκ δολάρια ο καθένας. Όσο για τους δημιουργούς της σειράς, τα δίδυμα αδέλφια , απολαμβάνει ο καθένας το καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 30 εκ δολαρίων).
Ίσως έτσι να μειώνονταν οι πιθανότητες να χαθούν κάποιοι έφηβοι στους τεχνητούς, εφιαλτικούς λαβύρινθους που οι ευφυέστατοι σεναριογράφοι και παραγωγοί δημιουργούν με τόση τέχνη.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.























