Ανάμεσα στο 4 με 7% θα κυμανθεί η αύξηση του κόστος για το τραπέζι των Χριστουγέννων φέτος, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίας και Προστασίας Καταναλωτών Σωτήρης Αναγνωστόπουλος σε συνέντευξή τουστο ΕΡΤnews Radio 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου.
«Αυτό είναι όμως το όριο στο οποίο πρέπει να πούμε ότι κατά μέσο όρο, αν έπρεπε να κάνουμε μία τέτοια αναγωγή, θα έχουμε μία επιβάρυνση στο οικογενειακό τραπέζι και αυτό, αποκλειστικά και μόνο, λόγω των αυξήσεων τιμών στο κρέας» σημείωσε.
2,5% είναι μεσοσταθμικά οι αυξήσεις σε όλα τα τρόφιμα, επισήμανε, ωστόσο τα κρέατα είναι αρκετά πιο αυξημένα, άρα μια αύξηση του συνολικού κόστους που να φτάνει το 7% δεν είναι κάτι απίθανο, εξήγησε.
«Το 30%-40% που ακούμε κάθε χρόνο από ορισμένες ενώσεις καταναλωτών, πάλι είναι αδύνατο να ισχύει, διότι αν τα βάλει κανείς, γιατί τα ακούμε κάθε χρόνο, 30 και 40% αύξηση, αν κάνει κανείς τους πολλαπλασιασμούς για τα 4, 5, 6 τελευταία χρόνια που το ακούω εγώ τουλάχιστον, θα έπρεπε να έχει τετραπλασιαστεί η τιμή αλλά αυτό δεν έχει συμβεί» τόνισε.
Εξαρτάται από το τι επιλέγει κανείς να βάλει στο τραπέζι του, ανέφερε ο κ. Αναγνωστόπουλος, όμως ανεξαρτήτως του τι θα επιλέξουμε τελικά, όλοι οι καταναλωτές θα έχουν κρέας στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι και εκεί, όλη η κατηγορία είναι αρκετά ακριβότερη.
«Να ξεκινήσουμε με το μοσχάρι, το οποίο είναι ουσιαστικά αυτό που δημιουργεί το μεγάλο πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση που έχουμε σε σχέση με πέρσι είναι πάρα πολύ μεγάλη. Είναι λίγο περισσότερο από 25% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και αυτό είναι κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ σχεδόν. (…)
Ο λόγος αυτός είναι γνωστός, υπάρχει ένα παγκόσμιο πρόβλημα στην προσφορά βοοειδών και μιλάμε για όλο τον κόσμο. Κκυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχει πρόβλημα αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές. Παρότι αυξάνονται οι τιμές, η ζήτηση δεν πέφτει για το μοσχάρι, συνεχίζουμε να το καταναλώνουμε, όχι μόνο στην Ελλάδα, παντού το ίδιο και περισσότερο μοσχάρι, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένας εκρηκτικός συνδυασμός.
Τα Χριστούγεννα, αυτό που επιλέγουν οι περισσότεροι είναι κυρίως το χοιρινό και τα πουλερικά, δηλαδή γαλοπούλες και άλλα πουλερικά και κάποιοι αρνί.
Στο χοιρινό οι αυξήσεις τιμών είναι περίπου στο 4,5-5%, στα πουλερικά επίσης αντίστοιχη τιμή στο 5%, έχουμε αύξηση δηλαδή μεγαλύτερη από το μέσο πληθωρισμό που είναι 2,5%, αλλά είναι πολύ πιο λελογισμένη από την περίπτωση του μοσχαριού.
Κάποιοι επιλέγουν να μην αγοράσουν μοσχάρι που αγόραζαν παραδοσιακά μοσχάρι, όχι για τα Χριστούγεννα γενικώς και πηγαίνουν σε άλλες πηγές κόκκινου κρέατος, όπως το χοιρινό ή επιλέγουν λευκό κρέας, όπως τα πουλερικά» εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος, ενώ σημείωσε ότι αυτή η πρωτοφανής αύξηση στην τιμή του μοσχαριού συμπαρασύρει και όλα τα υπόλοιπα κρέατα.
«Σε ό,τι αφορά στα γλυκά και στα προϊόντα τα οποία αγοράζουμε τα Χριστούγεννα, όπως τσουρέκια, μελομακάρονα, κουραμπιέδες και ούτω καθεξής, εκεί οι τιμές σε ό, τι δεν έχει σοκολάτα είναι περίπου οι ίδιες, κάποιες φορές και λιγότερο από πέρυσι. Όπου υπάρχει σοκολάτα προφανώς συμπαρασύρεται ανάλογα με το περιεχόμενο σοκολάτας, όπου και εκεί έχουμε σημαντικές αυξήσεις τιμών διεθνώς, είναι η τιμή στο κακάο και τη σοκολάτα έχει ανέβει 20%. Αυτή είναι σε σχέση με πέρσι, πάρα πολύ μεγάλη αύξηση τιμής. Εδώ όμως το θετικό στοιχείο είναι ότι περιμένουμε αποκλιμάκωση τους επόμενους μήνες, διότι οι διεθνείς τιμές του κακάο έχουν πέσει. Αυτό σιγά σιγά θα φαίνεται στα τελικά προϊόντα και στα αποθέματα που σήμερα δεν έχουν ακόμη ανακυκλωθεί και ελπίζουμε ότι τουλάχιστον αυτή η πηγή αυξήσεων τιμών θα είναι πολύ μειωμένη» συνέχισε.
«Στα φρούτα είμαστε ακριβότερα από πέρυσι αλλά αυτό είναι εποχικό, δεν έχει να κάνει τόσο με τα θέματα των μπλόκων και των εμποδίων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην ορθή λειτουργία της αγοράς. Αντίθετα, στα λαχανικά έχουμε μεγάλες μειώσεις.
Στις πατάτες, που είναι πολύ βασικές επίσης για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, έχουμε μία μείωση -10% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικά στα φρούτα και στα λαχανικά, οι αυξομειώσεις έχουν να κάνουν με την εποχικότητα, με το τι καιρό είχε το προηγούμενο χρονικό διάστημα και άρα δεν είναι ένας καλός δείκτης για να δούμε τι γίνεται γιατί μπορεί τον επόμενο μήνα να συμβαίνει ακριβώς το ανάποδο, να είναι πολύ χαμηλότερα τα φρούτα και πολύ ψηλότερα τα λαχανικά. Άρα είναι λίγο παρακινδυνευμένο να μιλάμε για αυτές τις κατηγορίες, είναι πάρα πολύ ευαίσθητες στις αρχές της αλλαγής του καιρού.
Όμως, η αλήθεια είναι ότι οι αγροτικές κινητοποιήσεις μπορεί να μην δημιουργούν άμεσα κόστη λόγω πιθανών ελλείψεων, κάτι που δεν υπάρχει στην αγορά, νομίζω ότι όποιος κυκλοφορεί στην αγορά το έχει συνειδητοποιήσει, δεν υπάρχουν θέματα ελλείψεων ή οτιδήποτε άλλο. Όμως δημιουργούν ένα αυξημένο κόστος, το οποίο αν συνεχίσει επί μακρόν αυτή η κατάσταση και ελπίζω ότι δεν θα συνεχίσει για το καλό όλης της κοινωνίας και των αγροτών μαζί, δυστυχώς θα έχουμε μετακύλιση αυτού του κόστους σε όλους τους καταναλωτές και αυτό δεν συμφέρει κανέναν» συμπλήρωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
«Υπάρχουν πολλά πολύ διαφορετικά καλάθια. Τα Χριστούγεννα δεν είναι καθόλου ίδια τα τραπέζια τα οποία έχουν οι καταναλωτές, είναι πολύ διαφορετικά, μπορεί να βρείτε πανάκριβα τραπέζια και μπορείτε να βρείτε πολύ οικονομικά τραπέζια και όλα εξαρτώνται από δύο βασικές παραμέτρους. Η πρώτη παράμετρος είναι προφανώς οι επιλογές μας. Αυτό είναι κάτι που αφορά τον κάθε έναν από εμάς ξεχωριστά.
Η δεύτερη όμως παράμετρος που μπορούμε να επηρεάσουμε και έχει σημασία να τονίσουμε εδώ, είναι η έρευνα αγοράς. Δηλαδή με το ίδιο τραπέζι μπορεί να έχουμε πολύ διαφορετικές τιμές ανάλογα με το αν έχουμε κάνει ή δεν έχουμε κάνει έρευνα αγοράς. Κάποιος που δεν κάνει έρευνα αγοράς για δύο λόγους είτε επειδή δεν θέλει είτε επειδή έχει αρκετά χρήματα και δεν τον ενδιαφέρει το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, προφανώς μπορεί να έχει πολύ υψηλότερο κόστος στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι» τόνισε καταλήγοντας.
Πηγή: ertnews.gr
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.























