• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΠΕΡΙ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η Μεταφυσική της Υποκριτικής

7 Δεκεμβρίου 2025, 8:20
in Γέμτου Φ.
Ανάγνωση: 3 λεπτά
Photo: Daniel LEAL / AFP via Getty Images

Photo: Daniel LEAL / AFP via Getty Images

Γράφει η Φανή Γέμτου 

Υπάρχει μια περιοχή της υποκριτικής που δεν περιγράφεται με τεχνικούς όρους. Δεν χωρά σε μεθόδους, προγράμματα σπουδών και πιστοποιήσεις. Ανήκει σε εκείνο το άρρητο επίπεδο της δουλειάς όπου η πράξη ξεπερνά την επαγγελματική εκτέλεση και μετατρέπεται σε υπαρξιακή εμπειρία. Ο ρόλος παύει να λειτουργεί ως κατασκευή και αρχίζει να δρα σαν σχισμή. Κάτι διαρρυγνύεται στον εσωτερικό κόσμο του ηθοποιού και η εκροή μη αναγνωρισμένου υλικού αρχίζει να διεκδικεί χώρο εκτός του.

Το θέατρο δεν αρνήθηκε ποτέ την ψυχαγωγία. Αλλά ποτέ δεν παραδόθηκε ολοκληρωτικά σ’ αυτήν. Ταυτίστηκε από την αρχή με την τελετουργία, με την ανάγκη του ανθρώπου να φέρει στο φως όσα αλλιώς θα έμεναν θαμμένα. Ένας τόπος όπου ο φόβος, ο έρωτας, η απώλεια και το ανεξήγητο μπορούσαν να σταθούν μπροστά στα μάτια των άλλων χωρίς λογοκρισία ή ενοχή. Ο άνθρωπος ανέβαινε στη σκηνή όχι για να ξεφύγει από τον εαυτό του, αλλά για να τον ανακαλύψει, να τον αναγνωρίσει ή να τον επαναπροσδιορίσει.

Η υποκριτική λειτουργεί ως λυτρωτικό παιχνίδι ύπαρξης. Δεν ζητά από τον ηθοποιό να προσποιηθεί, αλλά να επιτρέψει. Το νευρικό σύστημα ανοίγει σαν δίαυλος. Κι εκεί που το χτίσιμο ενός ρόλου προχωράει και ισχυροποιείται, εκεί κάπου ανάμεσα στην πρόβα και στη σκηνή, συμβαίνει μια μετατόπιση. Η ανάγκη για έλεγχο υποχωρεί και εμφανίζεται κάτι άλλο. Μια ποιότητα παρουσίας λιγότερο οργανωμένης και πιο ουσιαστικής. Ο ηθοποιός δεν στέκεται πια απέναντι από τον ρόλο, αλλά δίπλα του. Τον συνοδεύει. Τον αφήνει να τον κινητοποιήσει από μέσα. Η μεταφυσική της υποκριτικής γεννιέται σε αυτό ακριβώς το σημείο, εκεί όπου η πρόθεση δίνει τη θέση της στην εμπιστοσύνη.

Το σώμα αρχίζει να λειτουργεί σαν πεδίο διασταύρωσης. Αναμνήσεις, φόβοι, επιθυμίες, φαντασίες, συλλογικά ίχνη συναντιούνται σαν υποδόριες εκχυμώσεις. Ο ηθοποιός κουβαλά στρώματα εμπειρίας που δεν του ανήκουν αποκλειστικά. Ρόλοι παλιοί, φωνές άλλων, σκιές που δεν κατοικούν σε ένα μόνο άτομο. Κάθε είσοδος στη σκηνή μοιάζει με επιστροφή σε κάτι αρχαιότερο, κάτι αρχετυπικό.

Η σκηνή παύει να λειτουργεί ως χώρος και μετατρέπεται σε πεδίο συνάντησης. Ο χρόνος συμπυκνώνεται. Η στιγμή αποκτά βάθος. Κάτι ρευστοποιείται χωρίς να χρειάζεται να εξηγηθεί. Ο ηθοποιός εκτίθεται όχι ως χαρακτήρας, αλλά ως ύπαρξη μη οριοθετημένη. Το βλέμμα του κουβαλά εμπειρία. Η σιωπή του έχει ειδικό βάρος. Το σώμα του αφηγείται όσα η γλώσσα αδυνατεί να συλλάβει. 

Και ο θεατής δεν στέκεται απέναντι μόνο ως παρατηρητής. Εισέρχεται κι εκείνος στη σχέση. Το σώμα του αντιδρά πριν οργανωθεί η σκέψη. Κάτι αναγνωρίζει, χωρίς να μπορεί πάντα να το ονομάσει. Ο λόγος υποχωρεί και στη θέση του εμφανίζεται μια μορφή επικοινωνίας αισθησιοκεντρική, νευρολογική, σχεδόν πρωτόγονη. Αυτό που διακινείται δεν περνά μέσα από τη λογική, αλλά από το νευρικό σύστημα.

Υπάρχουν παραστάσεις που αφήνουν ίχνος σαν μετά από καταιγίδα. Όχι επειδή διηγούνται ιστορίες, αλλά επειδή ενεργοποιούν κάτι πολύ πιο βαθύ από την αφήγηση. Για λίγη ώρα, η βεβαιότητα για το ποιοι είμαστε μαλακώνει. Επαναπροσδιορίζεται. Λυτρώνει. Ανοίγει ένα παράθυρο στο ενδεχόμενο να είμαστε κάτι άλλο, κάτι περισσότερο, κάτι λιγότερο σαφές.

Η μεταφυσική της υποκριτικής απλώνεται προς το εντός. Δεν αναζητά υπερβάσεις έξω από τον άνθρωπο. Κατεβαίνει στις ρωγμές του. Εκεί όπου η ταυτότητα δείχνει την εύθραυστη πλευρά της. Εκεί όπου ο έλεγχος χαλαρώνει και αναδύεται κάτι ακατέργαστο και αληθινό.

Το θέατρο λειτουργεί κυρίως ως τέχνη αφαίρεσης. Απογυμνώνει. Δεν κατασκευάζει τόσο κόσμους. Περισσότερο τους ξεφλουδίζει. Αφήνει εκτεθειμένες τις αντοχές και τις ελλείψεις. Και αυτή η έκθεση λειτουργεί παράδοξα, μοιάζει να κυοφορεί σαν μήτρα. Σαν μια υπόσχεση ότι η ανθρώπινη αβεβαιότητα δεν είναι ελάττωμα, αλλά όρος επαφής.

Ο ηθοποιός σε αυτή τη σχέση γίνεται οδηγός και συνοδός. Δεν εγγυάται λύσεις. Φανερώνει αχαρτογράφητα μέχρι τότε τοπία. Δημιουργεί παρουσία στις αόρατες πλευρές της ύπαρξης, μετατοπίζοντας τα όρια του εαυτού του στα όρια του περιβάλλοντος, της συνθήκης, του άλλου ή των άλλων, του συστήματος, του κόσμου που φωτίζει. Γίνεται  διαμεσολαβητής για χάρη των θεατών συνοδοιπόρων του με σκοπό μια κοινή ένωση πέρα από τα σώματα. Κι ίσως τελικά η παρουσία του ηθοποιού επί σκηνής να έχει αυτόν τον ανέλπιστο ρόλο: την εξαφάνιση του μικροσκοπικού «εγώ» του για χάρη της ανάδυσης ενός πυκνού «μαζί». Όχι για λόγους ηθικοπλαστικούς, παρά κυρίως για τη χαρά και την ουσία της αυτοαντίληψης, της έρευνας, της δημιουργίας, της ανακάλυψης.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Κώστας Καραμανλής: «Να ακούμε τη φωνή των αγροτών και να καταλαβαίνουμε την αγωνία τους»

07/12/2025, 13:00

ΠΕΣΕΚ Λάρισας: Εκδήλωση μνήμης του Ευτύχη Μπιτσάκη

07/12/2025, 12:52

Κλειστή η ιρλανδική διάβαση Μεσοχωρίου – Βλαχογιαννίου λόγω αυξημένης στάθμης υδάτων

07/12/2025, 12:44

Το Γυμνάσιο Λ.Τ Βερδικούσας και το Γυμνάσιο Λ.Τ Λιβαδίου στο 10ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο στη Βιέννη

07/12/2025, 12:36

Η καρδιά της αλληλεγγύης χτύπησε στη Λάρισα (φωτ. & βίντεο)

07/12/2025, 12:28

Με ΑΕΛ-Παναθηναϊκός οι σημερινές αθλητικές μεταδόσεις

07/12/2025, 12:20

Κ. Μητσοτάκης: Ομαλοποιείται η ροή των πληρωμών στους αγρότες – Όσα χρήματα δικαιούνται, θα τα λάβουν στο ακέραιο

07/12/2025, 12:12

Ολυμπιακός και ΑΕΚ έχουν «ραντεβού» στο ΣΕΦ

07/12/2025, 12:04

Έκτακτη σύσκεψη αγροτών, κτηνοτρόφων, μελισσοκόμων στο Δημαρχείο της Ελασσόνας

07/12/2025, 11:56

Θανάσης Γκούμας (Αγρότης, Συντονιστής Αγροτικού Νέας Αριστεράς Λάρισας): Γιατί ξαναβγήκαμε στα μπλόκα

07/12/2025, 11:48
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK