Μια φιλόδοξη ερευνητική μελέτη βρίσκεται σε εξέλιξη στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, καθώς το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας διερευνά σε πραγματικές συνθήκες τον τρόπο με τον οποίο η σωματική και ψυχική υγεία των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών επηρεάζει την επιχειρησιακή και οδική ασφάλεια. Η έρευνα, που ξεκίνησε την 1η Νοεμβρίου και ολοκληρώνεται στο τέλος Δεκεμβρίου, έχει επιστημονικά υπεύθυνο τον Αναπληρωτή Καθηγητή Δρ. Γεώργιο Σάκκα.
Σε μια περίοδο όπου τα τροχαία με βαρέα οχήματα συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικό ζήτημα για την οδική ασφάλεια, η μελέτη επιδιώκει να καταγράψει με ακρίβεια τις πραγματικές συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι επαγγελματίες οδηγοί, αλλά και τις επιπτώσεις τους στη σωματική και ψυχική υγεία.
Ένα επάγγελμα με υψηλό φορτίο κινδύνου
Οι επαγγελματίες οδηγοί είναι καθημερινά εκτεθειμένοι σε παράγοντες που μπορούν να υπονομεύσουν την υγεία τους και, κατά συνέπεια, την ασφάλεια της οδήγησης: πολύωρη καθιστική εργασία, ακανόνιστο ωράριο, έλλειψη ποιοτικού ύπνου, υψηλό άγχος και κόπωση.
Η διεθνής βιβλιογραφία, αλλά και προηγούμενες μελέτες της ερευνητικής ομάδας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, δείχνουν αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας, καρδιομεταβολικών κινδύνων, διαταραχών ύπνου, καθώς και συμπτωμάτων άγχους, κατάθλιψης και επαγγελματικής εξουθένωσης. Παράγοντες που συνδέονται με πιο αργούς χρόνους αντίδρασης και μειωμένη ικανότητα λήψης αποφάσεων, αυξάνοντας τη πιθανότητα ατυχήματος.
Παρά το μικρό ποσοστό που αποτελούν στο σύνολο των οχημάτων, τα επαγγελματικά φορτηγά εμπλέκονται δυσανάλογα συχνά σε σοβαρά τροχαία. Η ανάγκη για τεκμηριωμένα δεδομένα είναι συνεπώς επιτακτική.
Έρευνα στο πεδίο σε πραγματικές συνθήκες εργασίας
Στη μελέτη συμμετέχουν 125 επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, οι οποίοι κινούνται στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου από τις Ράχες Φθιώτιδας έως το Μ. Μοναστήρι Λάρισας. Η διαδικασία πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας και της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, οι οποίοι εξασφαλίζουν ασφαλή σημεία ακινητοποίησης και πρόσβαση της ερευνητικής ομάδας στους οδηγούς.
Οι συμμετέχοντες υποβάλλονται σε συνεντεύξεις, συμπληρώνουν εξειδικευμένα ερωτηματολόγια και πραγματοποιούν κλινικές μετρήσεις, που περιλαμβάνουν σωματική σύσταση, καρδιομεταβολικούς δείκτες και εκτιμήσεις ποιότητας ύπνου, κόπωσης και υπνηλίας. Σε υποομάδα οδηγών εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση και 7ήμερη ψηφιακή παρακολούθηση βιορυθμών με το σύστημα Oura Ring 4, το οποίο καταγράφει καρδιακή δραστηριότητα, επίπεδα οξυγόνου, θερμοκρασία, κίνηση και άλλους κρίσιμους δείκτες.
Ταυτόχρονα αξιοποιούνται δεδομένα από ψηφιακούς ταχογράφους, προσφέροντας πραγματική εικόνα των ωρών οδήγησης, ανάπαυσης και των συνθηκών μετακίνησης.
Σύνδεση έρευνας και κοινωνίας: Επιστήμη με πραγματικό αντίκτυπο
Η μελέτη στοχεύει να παράγει τεκμηριωμένα στοιχεία που θα βοηθήσουν:
- στη βελτίωση της υγείας και ευημερίας των επαγγελματιών οδηγών,
- στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας,
- στον σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών πολιτικών πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων.
Ο Δρ. Γεώργιος Σάκκας υπογραμμίζει ότι «η εργασία των επαγγελματιών οδηγών επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια χιλιάδων μετακινήσεων καθημερινά. Η μελέτη φιλοδοξεί να αναδείξει τους πραγματικούς βιολογικούς και ψυχολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν το έργο τους, με στόχο να διαμορφωθούν στοχευμένες παρεμβάσεις που θα προστατεύουν τόσο τους ίδιους όσο και το κοινωνικό σύνολο».
Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιείται στο εργαστήριο «Ιατρικής του Τρόπου Ζωής» στα Τρίκαλα σε συνεργασία με τον Μεταδιδακτορικό Ερευνητή Δρ. Ηλία Ντούμα, ενώ τα αποτελέσματα θα αξιοποιηθούν για μελλοντικές δράσεις, ενημερωτικές καμπάνιες και προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς.
Φωτογραφικά στιγμιότυπα:






Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
























