“Ο προγραμματισμός και η παρακολούθηση της υλοποίησης του κυβερνητικού έργου αναβαθμίζονται διαρκώς με ψηφιακά και άλλα εργαλεία. Θέλω να σας αναφέρω ότι η Γενική Γραμματεία Συντονισμού έχει αναπτύξει μια εξειδικευμένη μεθοδολογία για το σχεδιασμό και την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης των Σχεδίων Δράσης, αξιοποιώντας την πολύτιμη τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από την παρακολούθηση των μεταρρυθμιστικών οροσήμων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας”
Συνέντευξη στον Νίκο Ασπρούδη
Φωτ. επιχειρείν/Σπύρος Κούρκουλας
Στη φορολογική μεταρρύθμιση που είναι προσανατολισμένη στην αντιμετώπιση του δημογραφικού, ενώ παράλληλα δίνει έμφαση στην στήριξη των νέων εστιάζει η Γενική Γραμματέας Συντονισμού στην Προεδρία της Κυβέρνησης κα Εύη Δραμαλιώτη μιλώντας στο «Επιχειρείν». Η κα Δραμαλιώτη αναλύει τη φορολογική μεταρρύθμιση, τα μέτρα της κυβέρνησης για τις αυξήσεις των μισθών, μιλάει για τις μεταρρυθμίσεις στο πεδίο των επιχειρήσεων, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, το πρόγραμμα «ΜΙΤΟΣ», αλλά και τον κύκλο των 25 μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης.
«Η εμπειρία του παρελθόντος μας διδάσκει ότι η υλοποίηση είναι πάντα η μεγαλύτερη και δυσκολότερη πρόκληση. Σχεδιάζουμε το πρόγραμμά μας με βάση τη μεταρρυθμιστική δυναμική και συλλογιστική που έχει αναπτύξει η Κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια» δηλώνει χαρακτηριστικά η κα Δραμαλιώτη.
Κυρία Δραμαλιώτη, οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ιδιαίτερα όσον αφορά τη φορολογική μεταρρύθμιση, δημιούργησαν μεγάλες προσδοκίες, ειδικά στη μεσαία τάξη, για ουσιαστική ελάφρυνση.
Πείτε μας, ποιο είναι το καθαρό, μετρήσιμο και ρεαλιστικό όφελος που θα δει στην τσέπη του ο μέσος μισθωτός ή μια οικογένεια της μεσαίας τάξης από αυτή τη φορολογική μεταρρύθμιση;
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και τα οποία θα κατατεθούν σύντομα στη Βουλή προς ψήφιση, συνιστούν μια δομικού χαρακτήρα φορολογική μεταρρύθμιση, που καλύπτει τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία, εστιάζοντας στη στήριξη των οικογενειών με παιδιά και της ελληνικής περιφέρειας.
Επιπλέον, πρέπει να τονιστεί ότι πρόκειται για μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση που είναι προσανατολισμένη στην αντιμετώπιση του δημογραφικού, ενώ δίνει μεγάλη έμφαση στην στήριξη των νέων.
Ειδικότερα, για τους νέους έως 25 ετών oι φορολογικοί συντελεστές από 0 έως 20.000 ευρώ μηδενίζονται, ενώ για τους νέους 26 έως 30 ετών ο συντελεστής από τα 10.000 έως τα 20.000 ευρώ ανέρχεται σε 9%. Πρόκειται για περίπου 260.000 νέους που επηρεάζονται θετικά από το συγκεκριμένο μέτρο.
Αντίστοιχα, υπάρχουν ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους τρίτεκνους και τους πολύτεκνους. Λάβετε υπόψη ότι μια οικογένεια με δύο παιδιά και εισόδημα 30.000 ευρώ ανά γονιό θα κερδίσει 2.400 ευρώ τον χρόνο. Με τρία παιδιά, το όφελος φτάνει τα 4.400 ευρώ, ενώ με τέσσερα παιδιά τα 8.200 ευρώ ετησίως, δηλαδή 683 ευρώ τον μήνα. Για εισοδήματα 40.000–60.000 ευρώ, ο φόρος μειώνεται κατά πέντε μονάδες, για τρίτεκνους και νέους από 26 έως 30 ετών ο βασικός συντελεστής από 10.000 έως 20.000 μειώνεται στο 9% από 22% που ισχύει σήμερα, ενώ για τους νέους έως 25 ετών και πολύτεκνους, οπως τόνισα παραπάνω, ο φόρος αυτός μηδενίζεται. Οι παρεμβάσεις αυτές ελαφρύνουν από τα φορολογικά βάρη περισσότερους από 4 εκατομμύρια πολίτες.
Παράλληλα, προωθούνται αυξήσεις στις αποδοχές των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων με την πρόβλεψη νέου ειδικού μισθολογίου. Ταυτόχρονα, διασφαλίζονται αυξήσεις στις αποδοχές των στελεχών του Υπουργείου Εξωτερικών που υπηρετούν στην αλλοδαπή (αποδοχές εξωτερικής υπηρεσίας), ενώ λαμβάνεται μέριμνα για την ορθή μισθολογική εξέλιξη των μηχανικών και άλλων δημοσίων υπαλλήλων με πενταετή κύκλο σπουδών.
Πέραν των ανωτέρω μέτρων, εντός του 2026 θα αυξηθεί περαιτέρω ο κατώτατος μισθός συμπαρασύροντας σε αύξηση τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και ένα σημαντικό αριθμό επιδομάτων.
Στόχος συνολικά της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση του εισοδήματος και η μείωση των φορολογικών βαρών για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, ενώ οι παρεμβάσεις αυτές πραγματοποιούνται με συνέπεια και προγραμματισμό εντός των δημοσιονομικών στόχων.

“Σχεδιάζουμε το πρόγραμμά μας με βάση τη μεταρρυθμιστική δυναμική και συλλογιστική που έχει αναπτύξει η Κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια”
Κυρία Δραμαλιώτη, η Κυβέρνηση έχει θέσει τα τελευταία χρόνια ως κεντρική προτεραιότητα τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με αιχμή τη μείωση της γραφειοκρατίας και την εκτεταμένη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, όπως άλλωστε αποτυπώνεται στον κυβερνητικό σχεδιασμό από το 2019. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που έχετε λάβει ή σκοπεύετε να λάβετε;
Τα τελευταία χρόνια, οι μεταρρυθμιστικές μας προσπάθειες στο πεδίο της απλούστευσης των διαδικασιών έχουν αποδώσει σημαντικούς καρπούς. Πετυχημένα παραδείγματα αυτής της πολύχρονης προσπάθειας αποτελούν η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του κράτους, η απονομή συντάξεων από τον ΕΦΚΑ σε 60 ημέρες, ο ενιαίος αριθμός εξυπηρέτησης 1555 και 1566 και η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων για την αναβάθμιση υπηρεσιών υγείας.
Στο πεδίο της απλούστευσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενδεικτικό είναι ότι η Ελλάδα πέτυχε τη μεγαλύτερη βελτίωση της βαθμολογίας του δείκτη επιχειρηματικού περιβάλλοντος του Economist για το 2024. Αυτό το επίτευγμα δεν είναι απλώς ένας αριθμός. Αντανακλά τον άμεσο και μετρήσιμο αντίκτυπο των προσπαθειών μιας κυβέρνησης η οποία υλοποιεί φιλοεπιχειρηματικές μεταρρυθμίσεις, προχωρά σε μεγάλες μειώσεις φόρων και τονώνει την επιχειρηματική εμπιστοσύνη.
Όμως, ας εστιάσουμε σε ορισμένες κρίσιμες θεσμικές παρεμβάσεις που υλοποιούμε.
Θα ξεκινήσω, λοιπόν, με ένα εμβληματικό και κρίσιμο εργαλείο για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, το οποίο αποδεικνύει την επιτυχία της ψηφιακής μας στρατηγικής: το πληροφοριακό σύστημα OpenBusiness. Το OpenBusiness δεν είναι απλώς μία πλατφόρμα. Συνέβαλε ουσιαστικά στην μείωση της γραφειοκρατίας και στην ενίσχυση της διαφάνειας στην αδειοδότηση. Μέσω αυτού του συστήματος, επιτυγχάνεται η απλοποίηση των διαδικασιών και η δραστική μείωση του κόστους και του χρόνου για την εγκατάσταση και την έναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων. Σήμερα, μέσω του OpenBusiness, οι επιχειρήσεις αδειοδοτούνται ηλεκτρονικά, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.
Αλλά δεν σταματάμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Κυβέρνηση, με μία συγκροτημένη δέσμη 12 στοχευμένων παρεμβάσεων που εγκρίθηκαν από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) τον περασμένο Αύγουστο προχωρά στην υλοποίηση αυτού που για χρόνια αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς: μεγαλύτερη απλοποίηση, διαφάνεια και επιτάχυνση.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ανάπτυξης επεξεργάζεται διατάξεις που αφορούν σημαντικές πρωτοβουλίες όπως η κατάργηση του δελτίου βιομηχανικής κίνησης και η απλοποίηση διαδικασίας και δικαιολογητικών κατά τον εκσυγχρονισμό μεταποιητικών εγκαταστάσεων.
Επιπρόσθετα, προωθούνται διατάξεις και για την απλοποίηση του πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας πλήθους δραστηριοτήτων.
Σταθερός μας στόχος είναι να απλοποιηθούν, επιταχυνθούν και εκσυγχρονισθούν ακόμη περισσότερες διοικητικές διαδικασίες, μειώνοντας τα βάρη για τις επιχειρήσεις.
Τα συναρμόδια Υπουργεία εργάζονται σε αυτή την κατεύθυνση και γρήγορα αναμένεται να ληφθούν και νέες πρωτοβουλίες. Μία από αυτές αφορά στην περαιτέρω απλοποίηση διαδικασιών μέσω του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών «ΜΙΤΟΣ».
Παρά την πρόοδο, σημαντικό ποσοστό των διαδικασιών εξακολουθεί να απαιτεί μεγάλους χρόνους ολοκλήρωσης και πολυάριθμα έγγραφα. Σε αυτό το πλαίσιο θα εργαστεί διυπουργική ομάδα εργασίας με στρατηγικό στόχο την καθιέρωση του ΜΙΤΟΣ ως ενιαίου σημείου αναφοράς για όλες τις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το Δημόσιο.

Κυρία Δραμαλιώτη, αντιλαμβανόμαστε ότι οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ οριοθετούν τον πολιτικό ορίζοντα. Ωστόσο, καθώς εισερχόμαστε στο κρίσιμο τελευταίο τρίμηνο του έτους, τίθεται το εξής ερώτημα: Θα εξαντληθεί το μεταρρυθμιστικό momentum στις ανακοινώσεις της Θεσσαλονίκης;
Ο Οδικός Χάρτης για το υπόλοιπο του έτους όχι μόνο δεν εξαντλείται στα μέτρα της ΔΕΘ αλλά εμπλουτίζεται συνεχώς. Η Κυβέρνηση με σταθερό πρόγραμμα και αυστηρά ιεραρχημένες δράσεις, δρομολογεί μια σειρά κρίσιμων 25 κεντρικών, δομικών μεταρρυθμίσεων.
Η προτεραιοποίηση αυτή προέκυψε από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν εισήγησης του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργού Επικρατείας, η οποία αφορούσε την επικαιροποίηση κατά τη διαδικασία της αναθεώρησης των ετήσιων σχεδίων δράσης και την ιεράρχηση των δράσεων των Υπουργείων που περιλαμβάνει:
-Την ολοκλήρωση της οργανωτικής μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα, μια θεμελιώδη προτεραιότητα για την αναβάθμιση της ασφάλειας και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών.
-Την απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, μέσω 12 σημειακών παρεμβάσεων, στα πεδία των διαδικασιών αδειοδότησης και εποπτείας της αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις της επιχειρηματικής κοινότητας.
-Την περαιτέρω μείωση της γραφειοκρατίας στις διαδικασίες πιστοποίησης αναπηρίας μέσω ΚΕΠΑ.
-Την ίδρυση της νέας Εθνικής Αρχής για την Προστασία του Καταναλωτή, με βασική αποστολή τη διενέργεια συστηματικών ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας στην αγορά και την ουσιαστική θωράκιση των δικαιωμάτων του καταναλωτή.
-Την έγκριση της Εθνικής Στρατηγικής για την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών, η οποία δομείται σε πέντε (5) άξονες παρεμβάσεων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας.
-Την επέκταση της λειτουργίας των κινητών μονάδων υγείας με διαγνωστικές εξετάσεις και πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας σε όλη τη χώρα, με αριθμούς κάλυψης που αναδεικνύουν τη σημασία και τον ουσιαστικό αντίκτυπο των ΚΟΜΥ στις τοπικές κοινωνίες.
-Την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών των πρώτων μη κρατικών Πανεπιστημίων από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και την άμεση λειτουργία τους.
-Την υλοποίηση του νέου πειθαρχικού κώδικα για τους δημοσίους υπαλλήλους, ο οποίος προβλέπει ταχύτερες πειθαρχικές διαδικασίες και αυστηρότερες κυρώσεις.
-Την εφαρμογή του νέου πλαισίου ρυθμίσεων και κυρώσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της βίας στα δημόσια πανεπιστήμια, ενισχύοντας σημαντικά την ασφάλεια στους χώρους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας μας.
Ο κύκλος των 25 μεταρρυθμίσεων ολοκληρώνεται με μια σειρά από εξίσου κρίσιμες πρωτοβουλίες, όπως η ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης και ειδικότερα η πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού φακέλου δικογραφίας, που αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2025, αρχικά στις κτηματολογικές διαφορές και στη συνέχεια στα δικαστήρια, εξασφαλίζοντας πολλαπλά οφέλη στους δικαστικούς λειτουργούς, το νομικό κόσμο και, κυρίως, στους πολίτες.
Ταυτόχρονα, με ταχείς ρυθμούς προχωρά η προετοιμασία για την υλοποίηση του νέου πλαισίου της Κοινωνικής Αντιπαροχής, που προβλέπει την αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου με σκοπό την παροχή κατοικιών σε προσιτό ενοίκιο, καθώς και η τεχνολογική αναβάθμιση της ΕΛΑΣ και η έκδοση του Εθνικού Χάρτη εκτίμησης κινδύνου δασικών πυρκαγιών.

Κυρία Δραμαλιώτη, όλα όσα περιγράψατε—οι 25 μεταρρυθμίσεις μέχρι το τέλος του έτους, η απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η πολυδιάστατη φορολογική μεταρρύθμιση—απαιτούν έναν τεράστιο συντονισμό και μία πρωτοφανή διοικητική ικανότητα από τον κρατικό μηχανισμό.
Από τη δική σας εμπειρία στον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, πώς εξασφαλίζετε ότι αυτά τα σχέδια δεν θα μείνουν στα χαρτιά, όπως έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν;
Είναι απολύτως δικαιολογημένο να θέτετε αυτό το ερώτημα, διότι η εμπειρία του παρελθόντος μας διδάσκει ότι η υλοποίηση είναι πάντα η μεγαλύτερη και δυσκολότερη πρόκληση. Σχεδιάζουμε το πρόγραμμά μας με βάση τη μεταρρυθμιστική δυναμική και συλλογιστική που έχει αναπτύξει η Κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια.
Ο προγραμματισμός και η παρακολούθηση της υλοποίησης του κυβερνητικού έργου αναβαθμίζονται διαρκώς με ψηφιακά και άλλα εργαλεία. Θέλω να σας αναφέρω ότι η Γενική Γραμματεία Συντονισμού έχει αναπτύξει μια εξειδικευμένη μεθοδολογία για το σχεδιασμό και την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης των Σχεδίων Δράσης, αξιοποιώντας την πολύτιμη τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από την παρακολούθηση των μεταρρυθμιστικών οροσήμων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η διαδικασία εκκινεί με την κατηγοριοποίηση των έργων, με βάση τη φύση των απαιτούμενων εργασιών τους σε επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Η ταξινόμηση αυτή είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς αποτελεί τη βάση για τον εξειδικευμένο μετέπειτα καθορισμό συγκεκριμένων σταδίων για κάθε κατηγορία έργου, διασφαλίζοντας έτσι μια λογική και ρεαλιστική καταγραφή της εξέλιξης της υλοποίησής τους.
Μας επιτρέπει τον ακριβή προσδιορισμό σημαντικών υποχρεωτικών οροσήμων (milestones), τα οποία συνιστούν και το κεντρικό στοιχείο της παρακολούθησης. Λειτουργώντας ως βασικοί δείκτες προόδου, τα ορόσημα αυτά προσδιορίζουν το κρίσιμο μονοπάτι υλοποίησης (critical path) του έργου, σηματοδοτώντας τα σημεία που πρέπει να επιτευχθούν απαρέγκλιτα για την εμπρόθεσμη και επιτυχή ολοκλήρωσή του. Ενώ, συμπληρωματικά, θεσπίζονται και προαιρετικά ορόσημα, τα οποία λειτουργούν ως δευτερεύοντα σημεία ελέγχου. Αυτά παρέχουν πρόσθετα διαγνωστικά στοιχεία για την πορεία των έργων, επιτρέποντας μια λεπτομερέστερη και προληπτική διαχείριση τυχόν αποκλίσεων από τον αρχικό σχεδιασμό.
Επομένως, διαθέτουμε σχέδιο και πόρους, αλλά πρωτίστως την πολιτική βούληση να το εφαρμόσουμε.
Πηγή: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ 2025
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
























