Του Κωνσταντίνου Κοντοκώστα
Τουλάχιστον πέντε υποθέσεις που συνδέονται άμεσα ή έμεσα με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη είναι ανοιχτές σε διαφορετικά δικονομικά στάδια.
Η πρώτη και βασική δικογραφία αφορά την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών με τους 57 νεκρούς και πρώτη δικάσιμος ορίστηκε η 23η Μαρτίου του 2026. Κατηγορούμενοι είναι 36 άτομα και η δίκη θα διεξαχθεί στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου στο κάμπους του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Πρόκειται για μία από τις ογκωδέστερες, αν όχι η ογκωδέστερη, δικογραφία της μεταπολίτευσης και η έναρξη της αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινωνίας για μεγάλο διάστημα. Μέχρι όμως την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας εκκρεμεί ακόμα η επίδοση του κλητηρίου θεσπίσματος στους διαδίκους.
Σε κάθε περίπτωση μέχρι τον Μάρτιο ενδέχεται να υπάρξουν εξελίξεις και στα άλλα μέτωπα που συνδέονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με την πολύνεκρη σύγκρουση. Αρχικά είναι σε εξέλιξη η προκαταρκτική εξέταση για τους ιατροδικαστές Λάρισας που επιλήφθηκαν την 28η Φεβρουαρίου και η διαδικασία των εκταφών σορών θυμάτων για όσους συγγενείς το επιθυμούν. Μέχρι στιγμής η Αστυνομία έχει επικοινωνήσει με τουλάχιστον είκοσι οικογένειες και έλαβε πέντε θετικές απαντήσεις ενώ τα όποια στοιχεία τελικά προκύψουν από την προκαταρκτική μπορούν να εισφερθούν στην δίκη της 23ης Μαρτίου.
Τα άλλα μέτωπα για τα οποία μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη αφορούν την περίπτωση του πρώην υφυπουργo παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστο Τριαντόπουλο και των εφτά υπηρεσιακών παραγόντων οι οποίοι κατηγορούνται για τις παρεμβάσεις στο χώρο της σύγκρουσης, αλλά και του πρώην υπουργού Μεταφορών κ. Κώστα Αχιλλέα Καραμανλή για παράβαση καθήκοντος σχετικά με την λειτουργία του ΟΣΕ. Μαζί του μένει να ξεκαθαριστεί αν θα παραπεμφθούν και οι πρώην Γενικοί Γραμματείς του υπουργείου της περιόδου 2016-2023. Να σημειωθεί πως αν τελικά ο κ. Τριαντόπουλος δεν παραπεμφθεί στο ειδικό δικαστήριο, οι επτά κατηγορούμενοι για το “μπάζωμα” θα κριθούν από τα δικαστήρια της Λάρισας. Για αυτά τα εννιά πρόσωπα έχει επιληφθεί το δικαστικό συμβούλιο σύμφωνα με το νόμο περί ευθύνης υπουργών.
Μια υπόθεση ωστόσο που είναι ήδη σε εξέλιξη στο ακροατήριο του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Λάρισας αφορά τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού από τις κάμερες του Εμπορευματικού Σταθμού Θεσσαλονίκης τους πρώτους μήνες μετά το σύγκρουση. Κατηγορούμενοι είναι δύο πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΣΕ και ο νόμιμος εκπρόσωπος της Interstar για πλημμελήματα όπως η υπεξαγωγή εγγράφων και η απείθεια. Το δικαστήριο ακόμα δεν έχει μπει στην αποδεικτική διαδικασία με τις πρώτες δικασίμους να αναλώνονται σε δικονομικά θέματα όπως η διακοπή ή η αναβολή της δίκης. Επόμενη δικάσιμος ορίστηκε η 28η Νοεμβρίου όπου αναμένεται πλέον να ξεκινήσουν οι καταθέσεις των μαρτύρων. Αξίζει να σημειωθεί πως από την πλευρά της υπεράσπισης των κατηγορουμένων είχε ζητηθεί αναβολή τουλάχιστον ενός έτους προκειμένου να ξεκινήσει πρώτα η δίκη για τη σύγκρουση.
Τέλος υπάρχει και η εκκρεμότητα με την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη σύμβαση 717 με ορισμένους κοινούς κατηγορούμενους στην υπόθεση της σύγκρουσης. Συγκεκριμένα πρώην μεγαλοστελέχη της ΕΡΓΟΣΕ κατηγορούνται και στις δύο υποθέσεις με την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας βέβαια να απασχολεί μόνο το κομμάτι της διάπραξης οικονομικής ζημιάς ως προς τα συμφέροντα της ΕΕ καθώς για την σύμβαση, που δεν είχε ολοκληρωθεί το βράδυ του δυστυχήματος, είχαν δαπανηθεί κοινοτικά κονδύλια. Σε αυτή την υπόθεση κατηγορούμενοι είναι και στελέχη της κοινοπραξίας που είχε αναλάβει την εργολαβία. Μάλιστα στο υπόμνημα τους προς την Πρόεδρο Εφετών Λάρισας συγγενείς θυμάτων είχαν θίξει και το θέμα της μη απόδοσης ευθυνών από τον εφέτη ανακριτή στα συγκεκριμένα πρόσωπα. Ωστόσο όπως αναφέρει η πρόεδρος στην διάταξη της: “προφανώς κρίθηκε από τον Εφέτη Ανακριτή, και κατά την κρίση μας ορθά με τις μέχρι τώρα αποδείξεις, ότι είναι αποκλειστική ευθύνη των υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ οι παρατάσεις της σύμβασης.”
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
























