Tης Ξένιας Μουστάκα
SHEHAN KARUNATILAKA, «ΤΑ ΕΦΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΑΛΙ ΑΛΜΕΪΝΤΑ», εκδ. «GUTENBERG», 2023. Ο Μάαλι Αλμέιντα δηλώνει τρεις ταυτότητες, φωτογράφος, τζογαδόρος, πουτάνα. Αν είχε, λέει, μνήμα, θα έγραφε Μαλίντα Άλμπερτ Καμπαλάνα, 1955-1990. Αναρωτιέται αν υπάρχει ζωή μετά θάνατον. Αν η απάντηση είναι θετική, προχωρά, πώς είναι; Ο Μάαλι ξυπνάει με τη συνειδητοποίηση ότι είναι νεκρός αγνοώντας τις συνθήκες του θανάτου του. Ήταν δολοφονία. Ποιος ή ποιοι είναι υπαίτιοι; Τον βρίσκουμε στον προθάλαμο του άλλου κόσμου και μας μιλάει σε β΄ πρόσωπο. Ακούμε τη φωνή του σαν να μιλά στον εαυτό του και ταυτόχρονα στην αναγνώστρια ή στον αναγνώστη.
Σε αυτές τις ανεξερεύνητες μεταθανάτιες συμφωνίες με τα πλάσματα που είναι υπεύθυνα για το επέκεινα του δίνονται μόλις εφτά φεγγάρια, εφτά νύχτες για να βρει τους δολοφόνους του, να τακτοποιήσει ό,τι εκκρεμεί και να «επικοινωνήσει» με όποιον τρόπο μπορεί μεταξύ δύο κόσμων με αγαπημένα του πρόσωπα. Ταυτόχρονα διενεργείται ένα φρενήρες κυνηγητό για να βρεθεί ένα κουτί που περιλαμβάνει τμήμα του πολύτιμου αρχείου, που προαναφέρθηκε, το οποίο ενδεχομένως εμπεριέχει ακλόνητα τεκμήρια του εγκλήματος.
Παράλληλα, την περίοδο που διαδραματίζεται η ιστορία του Μάαλι (1989-1990), η Σρι Λάνκα μαστίζεται από έναν πολυετή εμφύλιο πόλεμο. Σύμφωνα με το κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα, που βοηθά τον αναγνώστη να έχει εποπτεία των αιτιών κομβικών γεγονότων της ιστορίας, «οι Τίγρεις, ο Στρατός, η Ινδική Ειρηνευτική Δύναμη, οι τρομοκράτες του Λαϊκού Απελευθερωτικού Μετώπου και τα κρατικά εκτελεστικά αποσπάσματα αλληλοσκοτώνονταν με καταιγιστικούς ρυθμούς».

Ο Μάαλι είχε ένα «πολύτιμο» αρχείο με φωτογραφικό υλικό του πολέμου. Μιλάμε για τεράστιας σημασίας και αξίας ντοκουμέντα που δείχνουν όλη την ωμότητα και την κυνική βία του πολέμου χωρίς ωραιοποίηση. Και αμειβόταν αδρά γι’ αυτό από κάθε πλευρά επιβεβαιώνοντας τη θουκυδίδεια αντίληψη ότι στον εμφύλιο πόλεμο δεν υπάρχουν καλοί και κακοί, διότι ο πόλεμος μάς εξαχρειώνει και μας αφήνει ηθικά γυμνούς.
Πεθαίνει, λοιπόν! Μετά το πέρας των εφτά φεγγαριών του ο Μάαλι, αφού διεξέλθει από μια σειρά διλημμάτων και επιλογών έχει δύο πιθανές μεταθανάτιες ρότες, είτε να περάσει στο Φως είτε να στοιχειώνει για πάντα τα μέρη από όπου πέρασε και όπου έζησε πονώντας και βιώνοντας την επανάληψή τους στο διηνεκές. Στη δεύτερη περίπτωση θα έχει δε να αναμετρηθεί με το Μαχακάλι, έναν τρομερό δαίμονα. Μια διεφθαρμένη εξουσία, πολιτικοί και στρατιωτικοί, κομουνιστές αντάρτες, βασανιστές της αστυνομίας, ακτιβιστές και… επίδοξοι μάγοι είναι οι σκόπελοι μέσα από τους οποίους πρέπει να περάσει και με τους οποίους λίγο ως πολύ έχει εμπλακεί και διαπλεχθεί ο Μάαλι στην πολυτάραχη κι όχι άδολη ζωή του.
Πρόκειται για ένα μεταφυσικό θρίλερ που εμπλέκει την ιστορία μυστηρίου με τον μαγικό ρεαλισμό με ένα ύφος έντονα αυτοσαρκαστικό. Με έμμεσο αλλά εύστοχο τρόπο αποτελεί ένα σχόλιο πολιτικό που στηλιτεύει τις ανελέητες και αδυσώπητες τακτικές που ακολούθησε η κάθε πλευρά στο παιχνίδι της κυριαρχίας. Ο Καρουνατίλακα εμπνέεται από την ιστορία του Ρίτσαρντ ντε Σόισα, δημοσιογράφου, συγγραφέα, ακτιβιστή των δικαιωμάτων και ηθοποιού που απήχθη και δολοφονήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 1990. Διαβάστε το!
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
























