του Βάιου Κουτριντζέ, συγγραφέα
4ο απόσπασμα
συνέχεια εκ του προηγουμένου…
- Δεξιά, υπάρχει ένα ορθογώνιο πλαίσιο χωρισμένο στα τρία. Στο πρώτο κελί, ένα απόφθεγμα αρχαίου συγγραφέα σημαίνει ότι η ανάγνωση αρχαίων κειμένων δημιουργεί νέο μορφωτικό επίπεδο· στο δεύτερο κελί, καταγράφονται στοιχεία του περιοδικού: η περίοδος κυκλοφορίας//το έτος κυκλοφορίας//ο αριθμός τεύχους//η εποχή και ο χρόνος έκδοσης· στο τρίτο, είναι αναγεγραμμένη η τιμή πώλησης του τεύχους. Όλα αυτά είναι χρήσιμα βιβλιογραφικά δεδομένα για τους ερευνητές και τους μελετητές της λογοτεχνικής Ιστορίας.
- Κάτω από το ορθογώνιο πλαίσιο δίνεται, διακριτικά, το όνομα του εκδότη-διευθυντή κι, έτσι, προσδίδεται κύρος στην έκδοση.
- Πιο κάτω, αριστερά, υπάρχει μία ξυλογραφία με την αναγραφή του κύριου θέματος του τεύχους, που είναι ένα Αφιέρωμα στη μέθη. Εν πρώτοις, η εικαστική επιλογή φανερώνει τις συγκεκριμένες εικαστικές προτιμήσεις του εκδότη και, επί της ουσίας, η λέξη «μέθη» φέρνει στο μυαλό αυτόματα την κακή έννοιά της: το μεθύσι από αλκοόλ· όμως, υπάρχει και η άλλη μέθη, η καλή, η γλυκιά ζάλη που προκαλεί η ηδονή, ή ο έρωτας, ή μια κατάσταση ευφορίας.
- Αποκάτω, μέσα σε πλαίσιο αναγράφεται το δεύτερο Αφιέρωμα του τεύχους στη συγγραφέα Ρέα Γαλανάκη και οι αρθρογράφοι του Αφιερώματος. Μ’ αυτόν τον τρόπο, το ΛΠ αναδεικνύει ανθρώπους του πνεύματος και τις ιδέες τους.
- Δεξιά, σε μεγάλο πλαίσιο, μία καταλογογράφηση των συνεργατών του τεύχους κι άλλες χρήσιμες πληροφορίες για το περιεχόμενο του τεύχους.
Συμπέρασμα: Το εξώφυλλο περιέχει (1) εικονι(στι)κή πληροφορία, για το περιεχόμενο του μεγαλύτερου τμήματος του τεύχους και (8) γραφικές με πλείστα στοιχεία, τόσο βιβλιογραφικά, όσο και επί της ύλης. Τα κωδικευμένα μηνύματα που στέλνει το επικοινωνιακό μέσο που ονομάζεται «νεο|επιπεδο» είναι α) η νεωτερικότητα, μέσω του τίτλου, β) η αξία των κειμένων των αρχαίων συγγραφέων[1], μέσω του αποσπάσματος, γ) οι δύο «όψεις» της μέθης, ως μεθύσι-ευφορία (βλ. σταφύλια και άγρια έκφραση, κάτω δεξιά στην ξυλογραφία σε αντιδιαστολή με τα άνθη της εικόνας).
*
β) τις διαφημιστικές καταχωρίσεις στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και στα συναφή περιοδικά,
γ) τη βιβλιοπαρουσίαση κάθε νέου τεύχους που εκδίδεται,
δ) τα λογοτεχνικά βραβεία[2] που απονέμει και
ε) τις λογοτεχνικές εκδηλώσεις που διοργανώνει (ομιλίες, συνέδρια) ή συμμετέχει.
Β. Ο πολιτισμικός ρόλος των λογοτεχνικών περιοδικών
α. Η συμμετοχή των λογοτεχνικών περιοδικών
στη διάδοση της γνώσης
Στις σημερινές πόλεις, στις κοινωνίες της πληροφορίας και της γνώσης, η επίτευξη πνευματικής επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων είναι απαραίτητο δεδομένο για τη διάχυση της γνώσης και την άνοδο της μορφωτικής στάθμης, που αποτελούν αναγκαίους παράγοντες για την ανάπτυξη του πολιτισμού. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, παράγονται πολιτισμικά αγαθά και οι πόλεις τοποθετούν στο κέντρο τους τον άνθρωπο της γνώσης και μετατρέπονται σε δημιουργικές πόλεις.
Τα ΛΠ συμμετέχουν στη διαδικασία διάδοσης της γνώσης, επιτελώντας διττό ρόλο. Αφενός μεν, λειτουργούν ως δέκτες: α) των ιδεολογικών (πάσης φύσεως) και κοινωνικοπολιτικών προβληματισμών των διανοούμενων, μίας δεδομένης χρονικής περιόδου ίσης με τη διάρκεια της κυκλοφορίας τους, σχετικά με την ανησυχητική, σταδιακή ελάττωση του ρυθμού ανάπτυξης των πολιτισμικών θεσμών και την έλλειψη ιδανικών, αξιών και β) των προτεινόμενων λύσεων για το σταμάτημα της κατρακύλας και την επίτευξη της ανάλογης ανάκαμψης. Αφετέρου δε, λειτουργούν ως πομποί που απηχούν, μέσ’ απ’ τα κείμενα των τευχών τους, αυτές τις ανησυχίες και τις προτάσεις της διανόησης, για την αντιμετώπιση της πολιτισμικής κρίσης, όπως διατυπώνονται, άμεσα, στα γραφτά τους ή αφήνεται να εννοηθούν διαμέσου των δράσεων των προσώπων των λογοτεχνημάτων τους, σχετικά με τους πνευματικούς στόχους-ιδανικά, που πρέπει να θέτει ο πολίτης και τις ηθικές αξίες που πρέπει να τον καθοδηγούν, προκειμένου, εκτός των άλλων, να διευρύνει τον πνευματικό του ορίζοντα, να βελτιώσει το μορφωτικό του επίπεδο και να διάγει χρηστή ζωή.
…συνεχίζεται
[1] Ο Παλλαδάς ο Αλεξανδρεύς ήταν ποιητής κι επιγραμματοποιός από τη Χαλκίδα και έζησε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (εξ ου και το προσωνύμιο). Έζησε τον 4ο / 5ο αι. μ.Χ. | επιγράμματά του συμπεριλαμβάνονται στην «Παλατινή Ανθολογία». Σαρκαστικός και πικρός ποιητής.
[2] Παρατηρείται υπερπληθώρα βραβείων· λογοτεχνικά βραβεία απονέμουν και ήσσονα ΛΠ, μόνο και μόνο για να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητά τους, με τελικό σκοπό ν’ αυξηθεί η αναγνωσιμότητά τους.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.