Σε ανακοίνωση του 5ου Γενικού Λυκείου Λάρισας επισημαίνονται τα εξής:
«Για πέντε ημέρες, από τις 6 έως τις 10 Οκτωβρίου 2025, το σχολείο μας είχε την ευκαιρία να φιλοξενήσει τη δεύτερη συνάντηση εκπαιδευτικών φορέων και σχολείων που συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+, με τίτλο Circular Practices for Education in the Digital Universe (CircEdu) (Κυκλικές πρακτικές για την Εκπαίδευση στο Ψηφιακό Σύμπαν).
Οι συμμετέχοντες προέρχονταν από
• το ερευνητικό κέντρο KOLLEG FUR MANAGEMENT UND GESTALTUNG NACHHALTIGER ENTWICKLUNG GGMBH της Γερμανίας,
• το σχολείο Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Józefa Piłsudskiego w Żywcu της Πολωνίας,
• το Higher School of Transport «Todor Kableshkov»- Sofia της Βουλγαρίας,
• το ερευνητικό κέντρο Sucessos Criativos, Lda της Πορτογαλίας,
• το σχολείο Hadiye Kuradaci Bilim Ve Sanat Merkezi της Τουρκίας,
• το σχολείο Fritz-Greve-Gymnasium Malchin της Γερμανίας και
• το 5ο Γενικό Λύκειο Λάρισας «Κωνσταντίνος Κούμας».
Την πενθήμερη εκπαίδευση παρακολούθησαν από τους εκπαιδευτικούς του 5ου Λυκείου ο φυσικός και υποδιευθυντής κ. Στέφανος Στάθης και η φιλόλογος κ. Βάγια Ντρογκούλη.
Σύμφωνα με τους σχεδιαστές του προγράμματος είναι απαραίτητο η Ευρώπη να περάσει από την Γραμμική Οικονομία στην Κυκλική Οικονομία. Κατά την Γραμμική Οικονομία, τα προϊόντα παράγονται με πόρους που προέρχονται από τη φύση, χρησιμοποιούνται για κάποιο διάστημα και τέλος απορρίπτονται. Με τον τρόπο αυτό πολύτιμοι φυσικοί πόροι χάνονται, ενώ δημιουργούνται απορρίμματα, που επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Κατά την Κυκλική Οικονομία, στόχος είναι η αύξηση της ζωής των χρησιμοποιούμενων προϊόντων, Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούνται φυσικοί πόροι και ενέργεια. Τα νέα προϊόντα που προκύπτουν αποκτούν νέα προστιθέμενη αξία και συγχρόνως περιορίζεται η κατανάλωση νερού, η παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα και η περιβαλλοντική ρύπανση.
Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι
• να ενισχύσει τους δεσμούς ανάμεσα σε σχολεία, ερευνητικά κέντρα, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης από όλη την Ευρώπη.
• να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς στην ανταλλαγή καλών πρακτικών στο θέμα της Κυκλικής Οικονομίας.
• να εκπαιδεύσει τους εκπαιδευτικούς στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και των νέων ψηφιακών εργαλείων της Τεχνητής Νοημοσύνης.
• να διερευνήσει τις πιθανότητες ένταξης των αρχών της Κυκλικής Οικονομίας στο σχολικό πρόγραμμα.
• να ενισχύσει τη μαθησιακή διαδικασία με τη δημιουργία ενός διαδικτυακού μαθήματος για την Κυκλική Οικονομία.
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων το ερευνητικό κέντρο Kolleg fur Management und Gestaltung της Γερμανίας παρουσίασε την ιστορική εξέλιξη του όρου Κυκλική Οικονομία, τακτικές για την μείωση των αποβλήτων στις χώρες της ΕΕ, τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στον τομέα της Κυκλικής Οικονομίας, καθώς και τις δυνατότητες ένταξής τους στη σχολική πράξη. Παρουσίασε επίσης παραδείγματα επανάχρησης, επισκευής, ανακατασκευής υλικών στην πράξη και τον αντίκτυπο που έχουν αυτές οι πρακτικές στο περιβάλλον. Ενδιαφέρον προκάλεσε και η παρουσίαση προϊόντων ειδικά σχεδιασμένων ώστε να μπορούν να αλλάξουν χρήση στο μέλλον, αντί να καταλήξουν απορρίμματα. Παράλληλα σε ειδικά σχεδιασμένο workshop οι συμμετέχοντες σχεδίασαν σενάρια εφαρμογής των θεωρητικών αυτών μοντέλων στην πράξη.
Στην εισήγηση του το University of Transport της Βουλγαρίας παρουσίασε τη σημασία της βιωσιμότητας στον τομέα των μεταφορών. Οι προτάσεις για περιορισμό των εκπομπών καυσαερίου περιλάμβαναν τη χρήση ηλεκτρικών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σταθμούς φόρτισης οχημάτων με ηλιακή ενέργεια, απαγόρευση οχημάτων στο κέντρο των πόλεων, shared mobility (κοινή χρήση οχημάτων μεταξύ χρηστών αντί να κινείται ο καθένας με το δικό του όχημα). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της συνεργασίας όλων των φορέων της κοινωνίας στο θέμα της κυκλικής οικονομίας και της βιωσιμότητας.
Το ερευνητικό κέντρο Sucessos Creativos της Πορτογαλίας παρουσίασε τις βασικές αρχές της Τεχνητής Νοημοσύνης, τη δυνατότητα που έχει να αναλύει εκτεταμένα σύνολα δεδομένων και να τα χρησιμοποιεί στην επίλυση προβλημάτων, εξαγωγή συμπερασμάτων και τη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου. Τονίστηκαν οι αρχές που πρέπει να διέπουν την ορθή χρήση της και οι τρόποι αξιοποίησής της στην εκπαίδευση και σε θέματα κυκλικής οικονομίας.
Η επίσκεψη των εταίρων μας συνδυάστηκε με επίσκεψη στο Δήμο Λάρισας και παρουσίαση του προγράμματος σε εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου μας υποδέχθηκαν οι αντιδήμαρχοι παιδείας και άθλησης κ. Ηρακλής Γερογιώκας, πολιτισμού κ. Θωμάς Ρετσιάνης και η πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου κ. Γαρυφαλλιά Καρυστιανού-Γκολφινοπούλου. Παράλληλα το σχολείο επισκέφθηκαν οι κ. Ελένη Χαυτίκη και Αιμιλία Λεονταρίδου, εκπρόσωποι του τομέα ανακύκλωσης του Δήμου και παρουσίασαν τα βήματα που έχουν γίνει στον τομέα αυτό από το Δήμο Λάρισας αλλά και τις μελλοντικές προκλήσεις.
Σε συνεργασία με το τμήμα πρασίνου του Δήμου Λάρισας, η κάθε ομάδα συμμετεχόντων εκπαιδευτικών φύτεψε ένα δένδρο στο Πάρκο των Χρωμάτων, δηλώνοντας έμπρακτα την επιθυμία τους για βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη.
Κατά την ξενάγησή τους στο σχολείο μας οι επισκέπτες απόλαυσαν επίσης ελληνικούς χορούς, που παρουσίασαν οι μαθητές μας με την καθοδήγηση του γυμναστή κ. Νίκου Παπανικολάου. Η γνωριμία των επισκεπτών με τη Λάρισα ολοκληρώθηκε με ξενάγηση στο Α΄ Αρχαίο Θέατρο, το Μπεζεστένι, τον Άγιο Αχίλλιο, τον Πηνειό, το πάρκο Αλκαζάρ και το Διαχρονικό Μουσείο. Την τελευταία ημέρα οι επισκέπτες ξεναγήθηκαν στα Μετέωρα και παρακολούθησαν τρισδιάστατη προβολή στο Κέντρο Ψηφιακής Προβολής της Ιστορίας και του Πολιτισμού των Μετεώρων».
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.