Αν ο έφηβος γιος σας έχει λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι σχεδόν βέβαια ότι παρακολουθεί περιεχόμενο που προωθεί την αρρενωπότητα και υπονοεί ανησυχητικά πράγματα για τα κορίτσια, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη 8/10.
Το 73% των αγοριών βλέπουν τακτικά περιεχόμενο σχετικά με την «ψηφιακή αρρενωπότητα» (“digital masculinity”), το οποίο περιλαμβάνει αναρτήσεις σχετικά με τη βία, την ανάπτυξη μυών και το κέρδος χρημάτων, σύμφωνα με την έρευνα της Common Sense Media που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο σε περισσότερα από 1.000 αγόρια ηλικίας 11 έως 17 ετών που ζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τα αγόρια που εκτίθενται περισσότερο σε αυτό το είδος περιεχομένου έχουν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση και είναι πιο μοναχικά. Αυτά τα αγόρια είναι επίσης πιο πιθανό να κρύβουν τα συναισθήματά τους και να πιστεύουν ότι δεν πρέπει να κλαίνε ή να εκδηλώνουν φόβο.
Σύμφωνα με τον Μάικλ Ρομπ (Michael Robb), κύριο συγγραφέα της μελέτης και επικεφαλής έρευνας στο Common Sense Media, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα το Σαν Φρανσίσκο που βοηθά γονείς και εκπαιδευτικούς να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κριτικής σκέψης στα παιδιά, ενδιαφέρον προκαλεί το ότι, σε μεγάλο βαθμό, τα αγόρια δεν αναζητούν τέτοιου είδους περιεχομένου στο διαδίκτυο.
«Το 68% δήλωσε ότι αυτό το περιεχόμενο άρχισε να τους εμφανίζεται χωρίς να το αναζητήσουν», δήλωσε ο Ρομπ. «Αυτό πιθανώς οφείλεται στο γεγονός ότι οι αλγόριθμοι έχουν μάθει ότι τα έφηβα αγόρια είναι συχνά δεκτικά σε τέτοιου είδους δημοσιεύσεις».
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 91% των αγοριών βλέπουν μηνύματα σχετικά με την εικόνα του σώματος ή την εμφάνιση, όπως το να ντύνονται με συγκεκριμένο τρόπο και να έχουν καθαρό δέρμα. Όσοι εκτίθενται σε μεγάλο βαθμό σε τέτοια μηνύματα είναι τέσσερις φορές πιο πιθανό να δηλώσουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους κάνουν να πιστεύουν ότι πρέπει να αλλάξουν την εμφάνισή τους.
Το 69% βλέπει επίσης τακτικά περιεχόμενο που προωθεί τους ρόλους των φύλων με προβληματικό τρόπο. Αυτές οι αναρτήσεις υποδηλώνουν ότι τα κορίτσια προτιμούν να βγαίνουν με ένα συγκεκριμένο τύπο αγοριών ή ότι χρησιμοποιούν την εμφάνισή τους για να επιτύχουν τους στόχους τους, σύμφωνα με την έρευνα.
«Η χρήση των κοινωνικών μέσων από τα αγόρια έχει μελετηθεί ελάχιστα στο παρελθόν», είπε ο Ρομπ. «Εδώ, καταγράφουμε πώς οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν την ταυτότητά τους κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου της εφηβείας».
Ωστόσο, ο ίδιος αναγνώρισε ότι η μελέτη δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι η χρήση των κοινωνικών μέσων από τους εφήβους προκάλεσε συγκεκριμένες επιπτώσεις. Τα ευρήματα ενδέχεται να υποτιμούν τον βαθμό στον οποίο τα αγόρια έχουν υιοθετήσει αρρενωπές πεποιθήσεις, επειδή όσοι έχουν αυτές τις απόψεις μπορεί να μην ήταν πρόθυμοι να παραδεχτούν στην έρευνα ότι βίωναν συναισθηματικές δυσκολίες ή ένιωθαν ευάλωτοι.
Ευτυχώς, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα έφηβα αγόρια τους να επεξεργαστούν με υγιεινό τρόπο όσα εκτίθενται στα κοινωνικά μέσα και να αντισταθμίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις.
Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς
«Πρώτον, υποθέστε ότι τα παιδιά σας θα εκτεθούν σε αυτού του είδους το περιεχόμενο», είπε η Μελίσα Γκρίνμπεργκ, κλινική ψυχολόγος στο Κέντρο Ψυχοθεραπείας του Πρίνστον, η οποία δεν συμμετείχε στη μελέτη. «Ακόμα και αν παρακολουθούμε και περιορίζουμε αυτά που βλέπουν τα παιδιά μας στο σπίτι, θα εκτεθούν σε άγνωστο σε εμάς περιεχόμενο σε άλλα περιβάλλοντα και μέσω φίλων και συνομηλίκων», πρόσθεσε.
Γι’ αυτό, μιλήστε με τους γιους σας σας για αυτό το θέμα. Μπορείτε να ξεκινήσετε ρωτώντας τα τι βλέπουν στο διαδίκτυο. «Ένα μυστικό είναι ότι τα παιδιά είναι στην πραγματικότητα πολύ ενθουσιασμένα να μιλήσουν για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», είπε ο Ρομπ.
«Αν αυτές οι συζητήσεις σας κάνουν να νιώθετε άβολα, δοκιμάστε να τις κάνετε στο αυτοκίνητο», είπε η Τζαστίν Καρίνο, ψυχοθεραπεύτρια από το Γουέσττσεστερ της Νέας Υόρκης που θεραπεύει νέους και δεν συμμετείχε στη μελέτη. «Το να κάθεστε δίπλα-δίπλα είναι λιγότερο απειλητικό από την άμεση οπτική επαφή, και το να βρίσκεστε σε έναν περιορισμένο χώρο βοηθά τους εφήβους να νιώθουν ασφαλείς και να ανοιχτούν», είπε στο CNN μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
«Όταν λαμβάνουμε πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο, ειδικά όταν βλέπουμε τα ίδια μηνύματα με πολλά “μου αρέσει” ξανά και ξανά, μπορεί να τα πιστεύουμε σιωπηρά», είπε η Γκρίνμπεργκ.
«Αν ένα παιδί φαίνεται να έχει αποδεχτεί κάποια από τα ανησυχητικά μηνύματα που έχει δει, μην του πείτε απλά ότι είναι λάθος. Αυτό μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα, καθώς διδάσκει στο παιδί σας ότι δεν καταλαβαίνετε ή ότι δεν μπορεί να σας μιλήσει για τις απορίες του σχετικά με αυτές τις ιδέες», πρόσθεσε
«Αντ’ αυτού, προσπαθήστε να αναγνωρίσετε ότι το περιεχόμενο των κοινωνικών μέσων μπορεί να είναι πολύ πειστικό, ειδικά όταν το μοιράζονται άτομα που μας αρέσουν. Προσπαθήστε να ταυτιστείτε μαζί τους, λέγοντας κάτι όπως “από τότε που ήμουν παιδί υπήρχαν τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες όπου τα αγόρια ντρέπονται όταν κλαίνε ή εκφράζουν συναισθήματα”», είπε η Γκρίνμπεργκ.
Με τόση παραπληροφόρηση στα κοινωνικά δίκτυα, αυτού του είδους οι συζητήσεις μπορούν να μεταδώσουν σημαντικές δεξιότητες ζωής που χρειάζονται οι έφηβοι, ώστε να μπορούν να αποφασίσουν αν θα πιστέψουν άλλα πράγματα που ακούν ή βλέπουν, όπως υποτιθέμενες ειδήσεις.
«Οι γονείς πρέπει επίσης να τονίζουν το πόσο ασφαλές είναι για τα παιδιά να έρχονται σε αυτούς για να μιλήσουν για αυτά τα θέματα, ή και οτιδήποτε άλλο ανά πάσα στιγμή», είπε η Καρίνο.
Υγιή πρότυπα
Ένας από τους λόγους για τους οποίους τα αγόρια καταναλώνουν αυτό το είδος περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι «αναζητούν σύνδεση, έμπνευση ή καθοδήγηση, επειδή αυτά είναι πράγματα που είναι σημαντικά για την ανάπτυξή τους σε αυτό το στάδιο», είπε ο Ρόμπ. «Είναι βασικές αναπτυξιακές ανάγκες».
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να ικανοποιήσουν αυτές τις ανάγκες με υγιείς τρόπους εκτός διαδικτύου.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά που είχαν τουλάχιστον ένα άτομο στο οποίο μπορούσαν να απευθυνθούν εκτός διαδικτύου για υποστήριξη είχαν καλύτερα αποτελέσματα στην ψυχική τους υγεία. Ο Ρομπ πρότεινε να καλλιεργηθούν θετικά πρότυπα για τα αγόρια, όπως γονείς, μέλη της οικογένειας, δάσκαλοι, προπονητές ή αρχηγοί προσκόπων.
«Τα αγόρια πρέπει να ακούν και να βλέπουν ότι οι άνδρες στη ζωή τους μπορούν να εκφράζουν ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να είσαι άνδρας, και δεν πρέπει να είναι τόσο αυστηροί σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται ή να εκφράζουν τα συναισθήματά τους», είπε.
«Επίσης, φροντίστε τα αγόρια να είναι μέλη κοινοτήτων όπως το θέατρο ή τα αθλήματα. Βέβαια, για παράδειγμα, αν ένα αγόρι απολαμβάνει τα βιντεοπαιχνίδια, αυτό δεν χρειάζεται να είναι μια μοναχική δραστηριότητα», είπε. «Υπάρχουν τοπικοί σύλλογοι βιντεοπαιχνιδιών, ομάδες esports ή μαθήματα προγραμματισμού και ομάδες ρομποτικής, όλα είδη δραστηριοτήτων που μπορούν να συνδυάσουν τα ενδιαφέροντα με την πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδραση».
Αυτή η τελευταία έρευνα δείχνει ότι τα περισσότερα αγόρια βλέπουν περιεχόμενο σχετικά με την αρρενωπότητα, αρνητικές ιδέες για το φύλο και την εικόνα του σώματος και ότι όσοι καταναλώνουν περισσότερο από αυτό το περιεχόμενο φαίνεται να έχουν χειρότερα αποτελέσματα στην ψυχική τους υγεία.
Ωστόσο, οι γονείς μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία για να μιλήσουν στα παιδιά τους, να τα διδάξουν να αμφισβητούν ό,τι βλέπουν στο διαδίκτυο και να διασφαλίσουν ότι έχουν ισχυρά πρότυπα και υγιείς δραστηριότητες εκτός διαδικτύου.
Τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να προωθούν δυνητικά επιβλαβές περιεχόμενο στους εφήβους, αλλά μπορούμε να αντιδράσουμε με καλύτερες εμπειρίες εκτός διαδικτύου.
Πηγή: ertnews.gr
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.