Στο πλαίσιο ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος για την εφαρμογή των Εργαστηρίων Consumer Engagement Labs (CEL)
Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Γεωπονίας Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος (τΓΙΥΠ), με επικεφαλής την Δρ. Φωτεινή Φ. Παρλαπάνη, επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο Ερευνητικό Πρόγραμμα για την εφαρμογή των Εργαστηρίων CEL (Consumer Engagement Labs).
Η επιλογή έγινε ύστερα από ανοιχτή πρόσκληση του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας για τα Τρόφιμα (EIT Food, European Institute of Innovation and Technology for Food) – με την ΕΙΤ να είναι η μεγαλύτερη και η πιο δυναμική πρωτοβουλία καινοτομίας αγροδιατροφής παγκοσμίως, χρηματοδοτούμενη από το πρόγραμμα-πλαίσιο Horizon Europe.
Τα Εργαστήρια CEL ενθαρρύνουν τους εμπλεκόμενους οργανισμούς και εταιρείες να εισαγάγουν στην αγορά νέα προϊόντα διατροφής και να τονώσουν τη συνεργασία μεταξύ νεοφυών επιχειρήσεων, ερευνητικών ιδρυμάτων και εταιρειών τροφίμων. Πιο συγκεκριμένα, ευαισθητοποιούν τους φορείς του οικοσυστήματος τροφίμων, καθιερώνοντας διάλογο με ομάδες καταναλωτών, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να προτείνουν ιδέες για νέα προϊόντα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους.
Μεθοδολογία
Η μεθοδολογία των Εργαστηρίων CEL βασίζεται σε τεχνικές ψυχολογίας που εφαρμόζονται σε δημιουργικές συνεδρίες για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και τροφίμων. Οι συνεδρίες είναι διαδραστικές και ελκυστικές, δίνοντας τη δυνατότητα σε απλούς καταναλωτές να τροποποιήσουν τα χαρακτηριστικά των προτιμώμενων τροφών τους, να αναπτύξουν συνδυασμούς χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων, καθώς και να αναθεωρήσουν προσεγγίσεις στις διατροφικές ανάγκες τους.
Τα Εργαστήρια CEL δίνουν μεγάλη έμφαση στη διάδοση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων τους και προωθούν την κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών μεταξύ των παραγωγών τροφίμων σε διάφορες χώρες της ΕΕ, ενθαρρύνοντας την ανάπτυξη ειδικών προϊόντων.
Συν-δημιουργώντας για τους καταναλωτές
Στο πλαίσιο αυτών των Εργαστηρίων CEL, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η τοπική επιχείρηση Sia Bars ένωσαν τις δυνάμεις τους για την υλοποίηση των διαδικασιών συν-δημιουργίας, που οδηγούν σε προϊόντα που ανταποκρίνονται πιο στοχευμένα στις ανάγκες των καταναλωτών. Από τα προϊόντα των CEL εργαστήριων προκρίθηκαν οι μπάρες δημητριακών με πρωτεΐνη αρακά τα οποία θα διατεθούν στην αγορά από την Sia Bars το 2026.
Τα CEL Εργαστήρια «έτρεξαν» τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2025 στο πλαίσιο των κοινωνικών προκλήσεων του EIT Food, που συνδέονται με τη στοχευμένη διατροφή και τη χρήση εναλλακτικών πηγών πρωτεΐνης. Συντονιστές των Εργαστηρίων ήταν το επιστημονικό προσωπικό του Τμήματος.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.