«Είμαστε πολύ περήφανοι που στη Λάρισα ιδρύθηκε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Επαγγελματικό Λύκειο σε σωφρονιστικό κατάστημα ενηλίκων αποδεικνύοντας στην πράξη ότι για εμάς η Παιδεία αποτελεί ύψιστο ανθρώπινο δικαίωμα και δεν μπορεί να εξαιρεί κανέναν»
Συνέντευξη στον Γιάννη Ανδρεάκη
«Το πρώτο κουδούνι για το 2025-2026 βρίσκει τη δημόσια εκπαίδευση πιο δυνατή, πιο σύγχρονη και πιο δίκαιη»… Με αυτή τη βασική θέση η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη αναπτύσσει, με τη συνέντευξη που παραχωρεί στη larissanet, το πλαίσιο όσων έχουν γίνει – αλλά και αυτών που πρόκειται να εξελιχθούν το προσεχές χρονικό διάστημα – για τη σχολική χρονιά που μόλις ξεκίνησε.
Σε ότι αφορά τη Θεσσαλία επισημαίνει πως «η νέα χρονιά ξεκινά με 182 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών (117 στην Πρωτοβάθμια και 65 στη Δευτεροβάθμια, με θέσεις και στην ειδική αγωγή και στα μουσικά σχολεία). Παράλληλα, η Περιφέρεια ενισχύεται με 8.672 κιτ ρομποτικής, 4.435 διαδραστικούς πίνακες και 24 σχολικές μονάδες που αναβαθμίζονται μέσω του προγράμματος “Μαριέττα Γιαννάκου”».
Ειδικά για τη Λάρισα δηλώνει πως «το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» περιλαμβάνει συνολικά 8 σχολεία, εκ των οποίων 3 ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και 5 στην πρωτοβάθμια. Παράλληλα, σε επίπεδο νομού έχουν εγκατασταθεί 271 διαδραστικοί πίνακες σε 93 σχολεία, με μέσο όρο σχεδόν τρεις ανά σχολική μονάδα και έχουν διανεμηθεί 1.179 κιτ ρομποτικής».
«Η στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να δώσουμε σε όλα τα παιδιά καλύτερα σχολεία, ίσες ευκαιρίες και στέρεες αξίες. Με κάθε μας βήμα αποδεικνύουμε ότι χτίζουμε σήμερα το σχολείο του αύριο, ένα σχολείο αντάξιο των αναγκών και των ονείρων της νέας γενιάς» τονίζει χαρακτηριστικά.
Σχετικά με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η κα Ζαχαράκη επισημαίνει πως «η στήριξη του δημοσίου πανεπιστημίου αποτελεί θεμελιώδη προτεραιότητα για την κυβέρνηση η οποία «μεταφράζεται» σε περισσότερους πόρους, σύγχρονες υποδομές και ένα θεσμικό πλαίσιο που βάζει τέλος σε παθογένειες δεκαετιών. Είναι στρατηγική επιλογή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να δώσει στα ΑΕΙ τη θέση που αξίζουν στον διεθνή χάρτη».
Η υπουργός Παιδείας κάνει ιδιαίτερη μνεία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με έναν σύντομο απολογισμό όσων εξελίσσονται, όπως επίσης και των σχεδιασμών που βρίσκονται μπροστά… «Ο στόχος είναι σαφής ώστε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να εξελιχθεί σε ισχυρό περιφερειακό πόλο γνώσης και ανάπτυξης, με καλύτερη καθημερινότητα για φοιτητές και προσωπικό, περισσότερη έρευνα συνδεδεμένη με την τοπική οικονομία και ανώτερη ακαδημαϊκή φήμη στην Ελλάδα και το εξωτερικό» αναφέρει η Σοφία Ζαχαράκη.
«Ο στόχος είναι σαφής ώστε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να εξελιχθεί σε ισχυρό περιφερειακό πόλο γνώσης και ανάπτυξης, με καλύτερη καθημερινότητα για φοιτητές και προσωπικό, περισσότερη έρευνα συνδεδεμένη με την τοπική οικονομία και ανώτερη ακαδημαϊκή φήμη στην Ελλάδα και το εξωτερικό»
Αναλυτικά, η συνέντευξη της υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφίας Ζαχαράκη:
Κυρία Υπουργέ, καθώς βρισκόμαστε στην εκκίνηση της σχολικής χρονιάς, πώς θα σκιαγραφούσατε την κατάσταση με την οποία χτύπησε το «πρώτο κουδούνι» για το σχολικό έτος 2025 – 2026;
Το πρώτο κουδούνι για το 2025-2026 βρίσκει τη δημόσια εκπαίδευση πιο δυνατή, πιο σύγχρονη και πιο δίκαιη. Με σχέδιο και προσήλωση στον στόχο μας, συνεχίζουμε την προσπάθεια για το σχολείο του αύριο. Οι μαθητές επιστρέφουν σε σχολικές αίθουσες με νέες δυνατότητες καθώς πάνω από 36.000 διαδραστικοί πίνακες έχουν ήδη τοποθετηθεί και σχεδόν 3.000 ακόμη θα προστεθούν εντός της χρονιάς, ενώ σε περισσότερες από 11.000 σχολικές μονάδες έχουν διανεμηθεί 117.000 κιτ ρομποτικής και STEM. Στη Θεσσαλία μόνο, 4.435 νέοι διαδραστικοί πίνακες και 8.672 κιτ ρομποτικής ενισχύουν το έργο των εκπαιδευτικών, αποδεικνύοντας ότι η αναβάθμιση αφορά κάθε γωνιά της χώρας. Στη Λάρισα, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» περιλαμβάνει συνολικά 8 σχολεία, εκ των οποίων 3 ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αι 5 στην πρωτοβάθμια. Παράλληλα, σε επίπεδο νομού έχουν εγκατασταθεί 271 διαδραστικοί πίνακες σε 93 σχολεία, με μέσο όρο σχεδόν τρεις ανά σχολική μονάδα και έχουν διανεμηθεί 1.179 κιτ ρομποτικής. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν μια ολοκληρωμένη επένδυση στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης, που συνδυάζει τις κτηριακές παρεμβάσεις του προγράμματος με τον εκσυγχρονισμό του τεχνολογικού εξοπλισμού, ώστε να διαμορφώνεται σταδιακά το σχολείο του αύριο.Είμαστε πολύ περήφανοι που στη Λάρισα ιδρύθηκε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Επαγγελματικό Λύκειο σε σωφρονιστικό κατάστημα ενηλίκων αποδεικνύοντας στην πράξη ότι για εμάς η Παιδεία αποτελεί ύψιστο ανθρώπινο δικαίωμα και δεν μπορεί να εξαιρεί κανέναν. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε να ενισχύουμε την ισότητα ευκαιριών. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο, που πέρσι πρόσφερε πάνω από 3.500 ώρες ζωντανών μαθημάτων, επανεκκινεί για να στηρίξει μαθητές και οικογένειες. Από φέτος, εισάγεται και το μάθημα των Οικονομικών στη Γ΄ Γυμνασίου, ώστε οι νέες γενιές να αποκτήσουν βασικές γνώσεις ζωής. Η στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να δώσουμε σε όλα τα παιδιά καλύτερα σχολεία, ίσες ευκαιρίες και στέρεες αξίες. Με κάθε μας βήμα αποδεικνύουμε ότι χτίζουμε σήμερα το σχολείο του αύριο, ένα σχολείο αντάξιο των αναγκών και των ονείρων της νέας γενιάς.
Με ποιο χρονοδιάγραμμα θα καλυφθούν κενά και ελλείψεις στη λειτουργία των σχολείων;
Η κάλυψη κενών και ελλείψεων στη λειτουργία των σχολείων είναι μια διαδικασία απαιτητική και διαρκώς μεταβαλλόμενη, την οποία παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο. Είναι πιθανό να προκύψει κενό ακόμη και την ημέρα του αγιασμού, ακόμα και μετά την έναρξη των μαθημάτων, και αποστολή μας είναι να το καλύπτουμε άμεσα, ώστε να μη μένει καμία τάξη χωρίς δάσκαλο ή καθηγητή. Μετά την ολοκλήρωση των μόνιμων διορισμών, προχωρήσαμε με ταχύτητα στον ορισμό των αναπληρωτών. Στην πρώτη φάση τοποθετήθηκαν σχεδόν 25.000 εκπαιδευτικοί, καλύπτοντας τα περισσότερα κενά από την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς. Έως τις 25 Σεπτεμβρίου ξεκινά η β’ φάση, ώστε να αντιμετωπιστούν τυχόν νέες ανάγκες που θα προκύψουν. Στόχος μας είναι η συνεχής παρακολούθηση και η έγκαιρη στελέχωση, για να διασφαλίσουμε ότι η εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα διακοπεί και ότι οι μαθητές σε όλη τη χώρα θα έχουν την ποιότητα διδασκαλίας που δικαιούνται.
Τι θα θέλατε να πείτε προς μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς;
Με το χτύπημα του πρώτου κουδουνιού ανοίγει μια πιο φωτεινή σελίδα για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η νέα σχολική χρονιά μας βρίσκει με περισσότερους ανθρώπους δίπλα στα παιδιά, πιο ασφαλή και λειτουργικά σχολεία, νέα ψηφιακά εργαλεία και ισχυρότερη στήριξη στην Ειδική Αγωγή. Θα ήθελα να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ. Στους μαθητές, που είναι η έμπνευση και το κίνητρό μας. Στους εκπαιδευτικούς, που με αφοσίωση στηρίζουν την καθημερινότητα του σχολείου. Στους γονείς, που στέκονται πάντα δίπλα σε αυτήν την κοινή προσπάθεια. Τα στοιχήματα που θέσαμε ήδη αποδίδουν. Οι περίπου 10.000 νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών προστίθενται στους 38.000 των προηγούμενων ετών, ενώ οι 25.000 αναπληρωτές της πρώτης φάσης βρίσκονται ήδη στις τάξεις. Μέσα από το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» παραδίδουμε ανακαινισμένα και ασφαλή κτήρια, φέρνουμε διαδραστικούς πίνακες και κιτ ρομποτικής σε χιλιάδες σχολεία, στηρίζουμε τους μαθητές της ειδικής αγωγής με περισσότερους επιστήμονες, δίνουμε νέα όργανα στα Μουσικά Σχολεία και ενισχύουμε τα Πρότυπα και Πειραματικά. Στη Θεσσαλία ειδικότερα, η νέα χρονιά ξεκινά με 182 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών (117 στην Πρωτοβάθμια και 65 στη Δευτεροβάθμια, με θέσεις και στην ειδική αγωγή και στα μουσικά σχολεία). Παράλληλα, η Περιφέρεια ενισχύεται με 8.672 κιτ ρομποτικής, 4.435 διαδραστικούς πίνακες και 24 σχολικές μονάδες που αναβαθμίζονται μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου». Το δημόσιο σχολείο είναι η μεγάλη αγκαλιά της κοινωνίας μας. Ο χώρος που «χτίζει» αξίες, διαμορφώνει τους πολίτες του αύριο και δίνει σε όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις, την ίδια αφετηρία για το «ταξίδι» της γνώσης και της δημιουργίας. Με αισιοδοξία, μεθοδικότητα και πίστη στις δυνάμεις μας, συνεχίζουμε την προσπάθεια για ένα σχολείο πιο ανοιχτό, πιο σύγχρονο, πιο δίκαιο.
Συνάμα, έχει ξεκινήσει το ακαδημαϊκό έτος στα Πανεπιστήμια της χώρας. Ποιοι είναι οι στόχοι της Πολιτικής Ηγεσίας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Η στήριξη του δημοσίου πανεπιστημίου αποτελεί θεμελιώδη προτεραιότητα για την κυβέρνηση η οποία «μεταφράζεται» σε περισσότερους πόρους, σύγχρονες υποδομές και ένα θεσμικό πλαίσιο που βάζει τέλος σε παθογένειες δεκαετιών. Είναι στρατηγική επιλογή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να δώσει στα ΑΕΙ τη θέση που αξίζουν στον διεθνή χάρτη. Το 2025 η τακτική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 140,8 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2019 έχουμε κινητοποιήσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ για τα πανεπιστήμια. Μόνο για υποδομές επενδύθηκαν 590 εκατ. από το ΠΔΕ, 479 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 450 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό σημαίνει αναβαθμισμένα αμφιθέατρα, νέος εξοπλισμός, φοιτητικές εστίες που ανακαινίζονται ή δημιουργούνται με ΣΔΙΤ.Η φοιτητική μέριμνα αποκτά νέο περιεχόμενο. Το στεγαστικό επίδομα έχει φτάσει στα 2.000 ευρώ (2.500 με συγκατοίκηση), ενώ διατίθενται 55 εκατ. ευρώ για δωρεάν σίτιση. Οι κλίνες από τις 12.500 του 2019 φτάνουν στις 21.000, κάτι που σημαίνει πραγματική στήριξη για τις οικογένειες. Παράλληλα, επενδύουμε στην έρευνα και την εξωστρέφεια. Μόνο φέτος υλοποιούνται έργα ύψους 328,8 εκατ. ευρώ, ενώ 74 κοινά μεταπτυχιακά με κορυφαία ξένα πανεπιστήμια και 18 ξενόγλωσσα προπτυχιακά κάνουν τα ελληνικά ΑΕΙ πιο ανταγωνιστικά και διεθνώς αναγνωρίσιμα. Την ίδια στιγμή, θεσμικά θωρακίζουμε τα πανεπιστήμια. Από τον Οκτώβριο εφαρμόζεται νέο πλαίσιο που προστατεύει φοιτητές, καθηγητές και προσωπικό, βάζει τέλος στην ανομία και καθιερώνει δίκαιο και ενιαίο πειθαρχικό σύστημα.Στόχος μας είναι ένα πανεπιστήμιο που δεν θα υστερεί σε τίποτα από τα διεθνή πρότυπα. Ένα πανεπιστήμιο με κύρος, ασφάλεια και ποιότητα σπουδών, που ανοίγει νέους δρόμους για τη νέα γενιά και ανεβάζει συνολικά τη χώρα πιο ψηλά.
Μένοντας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τί περιλαμβάνει ο σχεδιασμός για την ενίσχυση και περαιτέρω ανάπτυξή του;
Ο σχεδιασμός για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είναι στοχευμένος και μετρήσιμος, με έργα που προχωρούν ήδη και θα φανούν στο ακαδημαϊκό έτος 2025-2026. Ήδη διατίθενται 3,7 εκατομμύρια ευρώ με απόφαση που υπεγράφη τον Ιούλιο για εκτεταμένες επισκευές και αναβαθμίσεις εγκαταστάσεων, με στόχο ασφαλή και λειτουργικά αμφιθέατρα και εργαστήρια από το νέο έτος. Παράλληλα υλοποιείται ΣΔΙΤ για νέες φοιτητικές εστίες, που προβλέπει 753 επιπλέον κλίνες συνολικά, ενώ προχωρούν και αναβαθμίσεις υπαρχόντων δομών με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, γιατί η στέγαση είναι κρίσιμη για την ισότιμη πρόσβαση στις σπουδές. Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης διαγωνισμοί για σύγχρονο εκπαιδευτικό και ερευνητικό εξοπλισμό, με έμφαση στην προσβασιμότητα και την ψηφιακή αναβάθμιση, ώστε το Πανεπιστήμιο να αποκτήσει τα εργαλεία που βελτιώνουν την καθημερινότητα και την ποιότητα της διδασκαλίας. Το σχέδιο στηρίζεται σε συνδυασμό πόρων από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΥΠΑΙΘΑ, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και τα ΣΔΙΤ, εξασφαλίζοντας ταχύτητα και διαφάνεια στην υλοποίηση. Παράλληλα εντάσσονται έργα έρευνας και διεθνοποίησης, με στόχο περισσότερες συνεργασίες και προσέλκυση ξένων φοιτητών. Αξίζει να σας αναφέρω ότι από το νέο ακαδημαϊκό έτος εντάσσονται τρία μεταπτυχιακά προγράμματα σε συνεργασία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το Columbia University in the City of New York, το Georgetown University και το McGill University. Επιπλέον εφαρμόζεται το νέο θεσμικό πλαίσιο που προστατεύει τη λειτουργία και την ασφάλεια των ΑΕΙ. Ο στόχος είναι σαφής ώστε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να εξελιχθεί σε ισχυρό περιφερειακό πόλο γνώσης και ανάπτυξης, με καλύτερη καθημερινότητα για φοιτητές και προσωπικό, περισσότερη έρευνα συνδεδεμένη με την τοπική οικονομία και ανώτερη ακαδημαϊκή φήμη στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Κλείνοντας, πώς θα περιγράφατε το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα και τι θα κάνετε για να το αντιμετωπίσετε;
Ως άνθρωπος και εκπαιδευτικός προτιμώ να μην βλέπω προβλήματα αλλά προκλήσεις τις οποίες οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. Στη λογική αυτή οι προκλήσεις για εμάς στο Υπουργείο Παιδείας, συνδέονται με τον ανθρώπινο παράγοντα, τον οποίον θεωρώ τον σημαντικότερο. Πρόκληση για εμάς είναι η κάθε χρονιά να ξεκινάει με λιγότερα κενά από την προηγούμενη. Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με 10.000 νεοδιόριστους μόνιμους εκπαιδευτικούς, ώστε τα σχολεία να είναι στελεχωμένα από την πρώτη κιόλας μέρα. Από το 2020 έχουν γίνει πάνω από 48.500 διορισμοί, που δημιουργούν έναν σταθερό πυρήνα εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, επιταχύνουμε τις διαδικασίες και για τους αναπληρωτές, περίπου 23.000 στην πρώτη φάση, ώστε να μη χαθεί ούτε μία ώρα μάθησης. Ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί τη σημαντικότερη παράμετρο στη λύση του προβλήματος. Η μείωση του μαθητικού πληθυσμού είναι μια σκληρή πραγματικότητα, όμως η δέσμευσή μας είναι σαφής: κανένα παιδί δεν θα μείνει χωρίς σχολείο. Ακόμα κι αν πρόκειται για ένα παιδί, θα ανοίξει ξανά η πόρτα ενός σχολείου που είχε κλείσει. Το δημοτικό της Ψερίμου, που λειτουργεί μετά από 17 χρόνια για δύο μαθητές, είναι το πιο δυνατό παράδειγμα αυτής της πίστης.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.