Την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε το βιωματικό σεμινάριο με τίτλο: «Τέχνη και βίωμα: Εναλλακτικοί τρόποι προσέγγισης αρχαιολογικών τόπων» στο Βιωματικό Πάρκο των Λειβήθρων. Το σεμινάριο οργανώθηκε από το «Εργαστήριο Πολυτροπικών Δραστηριοτήτων “Deep Eyes”» του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου, την Εφορία Αρχαιοτήτων Πιερίας και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας. Εντασσόταν στην ενότητα «Λόγου και Τέχνης παίδευσις»: Δράσεις αγωγής στις τέχνες του 54ου Φεστιβάλ Ολύμπου, οι οποίες τη φετινή χρονιά έχουν ως θεματικό άξονα της έννοια της «ουτοπίας».
Στο σεμινάριο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί διαφόρων βαθμίδων και ειδικοτήτων, αρχαιολόγοι, αρχειονόμοι, φοιτήτριες κ.ά. Στόχος ήταν να παρουσιαστούν εναλλακτικές μορφές προσέγγισης αρχαιολογικών τόπων διαφορετικές από τις συνηθισμένες λεκτικές ή εικονιστικές, όπως τα φύλλα εργασίας, η ξενάγηση, τα φυλλάδια κ.ά. και βασίζονται στο βίωμα και στις αισθήσεις. Πρόκειται για ενσώματες, πολυαισθητηριακές και ομαδοσυνεργατικές πρακτικές, που πραγματοποιούνται διά ζώσης στο αρχαιολογικό πεδίο.
Ο εμπειρικός και βιωματικός τρόπος μάθησης συμβάλλει όχι μόνο στην πληρέστερη κατανόηση και γνώση πληροφοριών, αλλά και στην αποτελεσματικότερη ανάκλησή τους, μέσω της αισθητηριακής και συναισθηματικής σύνδεσης. Βοηθά τη δηλωτική μνήμη, δηλαδή, τη συνειδητή ανάκληση γεγονότων, πληροφοριών και γεγονότων, αλλά και την άδηλη μνήμη, δηλαδή, τις μη-συνειδητές συμπεριφορές, όπως την εκμάθηση κιναισθητικών δεξιοτήτων. Παράλληλα, ο εμπειρικός τρόπος δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις και δίνει το έναυσμα για περαιτέρω γνωστική εμβάθυνση. Με άλλα λόγια, αποκτούμε την ετοιμότητα για να κατανοήσουμε καλύτερα τον αρχαιολογικό τόπο στην ιστορική του συγχρονία και διαχρονία.
Στο επίπεδο της τέχνης, οι βιωματικές προσεγγίσεις των αρχαιολογικών τόπων, αναδεικνύουν τη διαδραστικότητά τους και μπορούν να μετασχηματιστούν σε νεοτερικές καλλιτεχνικές εκφράσεις με τη βοήθεια των παρασταστικών / επιτελεστικών τεχνών. Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί ενδιαφέρουσες καλλιτεχνικές δράσεις πεδίου, που μετασχηματίζουν την ιστορική και αρχαιολογική γνώση σε αισθητηριακό, συναισθηματικό και πνευματικό γεγονός, όπως η αφηγηματική αρχαιολογία, η αρχαιολογία και θέατρο, οι performances στον ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο κ.ά.
Τα κύρια ερωτήματα που απασχόλησαν τις/τους συμμετέχουσες/ντες του σεμιναρίου ήταν: Ποια είναι τα οφέλη των εναλλακτικών προσεγγίσεων των αρχαιολογικών τόπων; Με ποιους τρόπους μπορούν να προετοιμαστούν; Ποιες δράσεις πεδίου μπορούν να αναπτυχθούν; Πώς μετασχηματίζονται σε καλλιτεχνική έκφραση; Πώς μπορούν να αποτιμηθούν;
Ακολούθησαν ενδεικτικές δράσεις πεδίου, όπως κιναισθητικές ασκήσεις προετοιμασίας, δραστηριότητες παρατήρησης, συλλογής, κατάταξης και παρουσίασης δεδομένων, όπως επιφανειακή έρευνα και συλλογή φυσικών και αρχαιολογικών υλικών, λήψη απογράφων από φυσικές υφές, σχεδιασμός τοπίου, συλλογή ήχων, «ψυχογεωγραφίες» κ.ά.
Εμψυχωτές του σεμιναρίου ήταν η αρχαιολόγος Ελένη Κλινάκη, ο συντηρήτρια Βάσω Κυπριανού, ο ερευνητής της χλωρίδας του Ολύμπου Λευτέρης και Κηπόπουλος, ενώ υπεύθυνος του επιστημονικού σχεδιασμού ήταν ο ιστορικός της τέχνης Νικόλαος Γραίκος.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.