Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Braggart Contemporary Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση της εικαστικού Ιουλίττας Καραμαύρου σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη από τις 18 Σεπτεμβρίου έως 10 Οκτωβρίου 2025, στο art box Παπακυριαζή 55 & Σκαρλάτου Σούτσου στη Λάρισα. Τα εγκαίνια θα γίνουν Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου στις 19:00.
Λένε – και κατά τη γνώμη μου πολύ ορθά – ότι το σχέδιο είναι η τιμιότητα της τέχνης. Της κάθε τέχνης θα συμπλήρωνα: Από την ζωγραφική ως τη μουσική κι από την αρχιτεκτονική ως τη φωτογραφία ή και το σινεμά. Εφόσον σχέδιο σημαίνει την άμεση, αυθόρμητη οργάνωση της πρώτης, πυρηνικής σκέψης, της σπίθας εκείνης που ξεκινάει από το ασυνείδητο για να καταλήξει μέσα από μυστικές, απροσδιόριστες διαδικασίες σ’ αυτό το λογικό σχήμα που θ’ αποτελέσει τη μήτρα του τελικού έργου τέχνης. Την ολοκλήρωση, την τελική ενσάρκωση της έμπνευσης, αυτής της τόσο περίεργης λέξης όσο και πολύτιμης λέξης… Στο πρωταρχικό σχέδιο, που μπορεί να είναι ένα απλό σκαρίφημα αλλά και μία εξαιρετικά επιμελημένη από πλευράς φόρμας εικόνα, αντιλαμβάνεται κανείς και τις τεχνικές δυνατότητες αλλά και την ποιότητα σκέψης του (της) δημιουργού. Την συναισθηματική φόρτιση αλλά και ήθος αφού, ας το πούμε ξανά, αισθητική σημαίνει πρωτίστως ηθική. Αλλιώς το όλο εγχείρημα καταντά διακόσμηση και η εύκολη συγκίνηση των μικροαστών που καμώνονται τους εστέτ.
Πιο συγκεκριμένα στην Ιουλίτα Καραμαύρου το παραδοσιακό σχέδιο γίνεται – καλύτερα μεταμορφώνεται – σ’ ένα πλήρες έκφραστικό μέσο το οποίο μπορεί να συναιρεί ποικίλες αναφορές, από το μαυρόασπρο κινηματογράφο ως τις παλιές, οικογενειακές φωτογραφίες και από τη χαρακτική πλάκα και τις ρομαντικές δημιουργίες της ως τις φασματικές εικόνες που μας συντροφεύουν καθ’ ύπνους. Αφού και τα όνειρα, ως γνωστόν, είναι ασπρόμαυρα. Και έρχομαι τώρα στην ουσία της δουλειάς αυτής της νέας δημιουργού, της Ιουλίτας Καραμαύρου: Τεχνική αρτιότητα και εμμονή στην καθαρότητα της γραφής αφενός και έμφαση σε μιαν απόλυτα υπερεαλιστική, άκρως προσωπική θεματική αφετέρου. Στη ζωγραφική της, ένα συνεχές, υποβλητικό γκριζάιγ με συμβολική την παρουσία εξουδετερωμένων συνήθως χρωμάτων σαν μικρές εκρήξεις, εμφανίζονται φασματικά πρόσωπα σε close up, αγαπημένοι απόντες ή απούσες και περίεργα ζώα, άλλοτε προστατευτικά κι άλλο απειλητικά, σαν αυτά που συναντούσε η Αλίκη του Lewis Carroll στον μαγικό της κόσμο. Γοητευτική είναι τέλος η παρουσία μωσαϊκών δαπέδων ως φόντο κάποιων έργων που παραπέμπει τόσο στην λαϊκή μυθολογία των σπιτιών του ’60 όσο και στην επιβλητική στιγματογραφία (pointillism) του Gustav Klimt. Δηλαδή μέσα απ’ τη χρήση του ανορθόδοξου ή του παράταιρου να επιτυγχάνεται το υψηλό, αισθητικό αποτέλεσμα. Η εικόνα ως απείκασμα ενός ψυχικού τοπίου. Μιας διαφοράς με την λακανική έννοια.
Εγώ θα έλεγα «Ζωγράφισε ό τι δεν μπορείς ή δεν θέλεις να πεις». Νομίζω πάντως ότι γενικά η ζωγραφισμένη εικόνα συνιστά, ακόμα και στις πιο ανώδυνες εκδοχές της, μια βελούδινη απειλή. Κι αυτό δεν έχει να κάνει τόσο με τον προσχεδιασμένο λ.χ εφιάλτη των ταινιών splatter, όσο με την αμφισβήτηση της κοινόχρηστης άποψης που λίγο ως πολύ έχουμε όλοι για τον κόσμο. Η ζωγραφική (οφείλει να) ξεβολεύει πρώτα κι έπειτα να παρηγορεί. Κάτι που επιτυγχάνει με εντελώς ξεχωριστό τρόπο η Ιουλίτα Καραμαύρου, μία δημιουργός που έχει επιτύχει, μετά από εξαιρετικές σπουδές, έναν γοητευτικό συνδυασμό της θεωρητικής και της πρακτικής γνώσης και που έχει διαμορφώσει, παρά την πολύ νεαρή ηλικία της, ένα απόλυτα προσωπικό και αναγνωρίσιμο ύφος. Κάτι καθόλου εύκολο…
ΥΓ. Γιατί εφευρέθηκαν οι σκύλοι; Για να οδηγούν κάθε πρωί τους γέροντες ως το πάρκο. Γιατί εφευρέθηκαν οι γάτες; Για να έχουν κάποιο λόγο ύπαρξης τα μοναχικά χάδια των γεροντισσών. Γιατί έχουμε τις γάτες, γιατί τους σκύλους; Για άλλοθι στην αναλγησία των ανθρώπων.
Καθ. Μάνος Στεφανίδης Πρόεδρος Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας
Βιογραφικό
Η Ιουλίττα Καραμαύρου ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (2006-2011) και αποφοίτησε με Άριστα από το 1ο εργαστήριο με καθηγητή τον Γιάννη Ζιώγα. Στη συνέχεια, σπούδασε Φιλοσοφία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από όπου και αποφοίτησε το 2018. Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συμμετείχε στον Τρίτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής «Λουκάς Βενετούλιας» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών (2019), απ’ όπου κέρδισε μία από τις τρεις καλλιτεχνικές διακρίσεις. Το 2009 συμμετείχε στην ανακατασκευή του «Χάρτη της Μάνταμπα» ( βυζαντινό ψηφιδωτό) στη Μονή του Αγίου Γερασίμου του Ιορδανίτου στην Παλαιστίνη. Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τη γκαλερί σύγχρονης τέχνης Braggart.
Ατομικές Εκθέσεις
2023, I think that it was a trauma, (Θέρμες/ Thermals, 5 παράλληλες ατομικές εκθέσεις των: Ιωάννης Λασιθιωτάκης, Χάρης Κοντοσφύρης, Ιουλίττα Καραμαύρου, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Μαριέλλα Μπιλίτσα), διοργάνωση: Braggart gallery. Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό, Μουσείο Τσιτσάνη, Ελλάδα
Επιλεγμένες Ομαδικές Εκθέσεις
2025,89 ΔΕΘ HELEXPO, Braggart Gallery, Θεσσαλονίκη
2025, Art Thessaloniki, Braggart Gallery, Θεσσαλονίκη
2023, Μπετόν, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Επιμέλεια κειμένου και σύλληψη ιδέας Ιουλίττα Καραμαύρου, Θεσσαλονίκη
2023, Endless summer, The O Gallery, Λάρνακα, Κύπρος
2023, Home away from home, Larnaca Biennale, The Larnaca Municipal Gallery, Κύπρος
2023, 1922-2022 Έξοδος- Διέξοδος, Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Αθήνα
2022, Art Thessaloniki, Braggart Gallery, Θεσσαλονίκη
2022, Memory Warehouses/ Αποθήκες Μνήμης, Braggart Gallery, Joist Innovation Park, Λάρισα
2022, Here Hear Me, Braggart Gallery, Joist Πάρκο Καινοτομίας, Λάρισα
2022, Inside the Myth/ Στα χνάρια του Μύθου, Μύλος του Παππά, Λάρισα
2022, Soma, Μύλος του Παππά, Λάρισα
2022, The poetics of space/ Η ποιητική του χώρου, Braggart Gallery, Μύλος του Παππά, Λάρισα
2021, Προς Επισκευήν Ολομελείας, Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη, Αθήνα
2021, Threads of Freedom, Techné, Βερολίνο
2019, Μνήμη, Δίκαιο, Τέχνη- γιατί είναι οικογενειακή μας υπόθεση, Γεντί Κουλέ, Θεσσαλονίκη
2019, Λουκάς Βενετούλιας, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Θεσσαλονίκη
2017, After some time, 1ο Εργαστήριο Ζωγραφικής (Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών), Underflow Record & Art Gallery, Αθήνα
2014, REM–Brand Name, Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη
2014, Evening Sale, Momus, Θεσσαλονίκη
2013, Αποδόμηση, Casa Bianca, Θεσσαλονίκη
2012, Inspire, Momus, Θεσσαλονίκη
2012, Demo #3, Dynamo Project Space, Θεσσαλονίκη
2011, Graduate group exhibition, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας, Φλώρινα
2011, Διερευνώντας.., Kaplanon 5 Gallery, Αθήνα
Residencies
2012, Inspire, Momus, Θεσσαλονίκη
2012, Demo #3, Dynamo Project Space, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη
2009,Ανακατασκευή του Χάρτη της Μάνταμπα (Ψηφιδωτό), Μονή Αγίου Γερασίμου, Παλαιστίνη
Βραβεία
3ο Βραβείο, Λουκάς Βενετούλιας, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, 2019
Δημόσιες Συλλογές
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Ελλάδα
Διοργάνωση: Braggart Contemporary Art Gallery
Επιμέλεια: Μάνος Στεφανίδης
Εγκαίνια: Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025 στις 19:00
Διάρκεια: 18 Σεπτεμβρίου – 10 Οκτωβρίου 2025
Ωράριο: Δευτέρα κλειστά Τετάρτη και Παρασκευή 10:00-14:00 και 17:00-21:00, Τρίτη και Πέμπτη 09:00-17:00 και Σάββατο 10:00 -18:00.
Τ: 2416007422 Κιν:6908622813
Τόπος: BRAGGART Contemporary Gallery Παπακυριαζή 55 & Σκαρλάτου Σούτσου, Λάρισα
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.