• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΠΕΡΙ ΘΕΑΤΡΟΥ

Το ερασιτεχνικό θέατρο: Τι είναι, τι δεν είναι… Γράφει η Φ. Γέμτου

2 Αυγούστου 2025, 11:55
in Άρθρα, Γέμτου Φ., Πολιτισμός
Ανάγνωση: 3 λεπτά

Γράφει η Φανή Γέμτου, Ηθοποιός-Θεατρολόγος

Ο όρος «ερασιτέχνης» (amateur) προέρχεται από τη λατινική λέξη amator — αυτόν που αγαπά. Το ερασιτεχνικό θέατρο δεν στερείται βάθους ή ποιότητας επειδή δεν είναι επαγγελματικό· αντίθετα, στηρίζεται στην αγάπη, τη δέσμευση και την παιδεία, δίχως την πίεση της επαγγελματικής επιβίωσης. Από τον 19ο αιώνα και εξής, με την άνοδο του αστικού πολιτισμού και της εκπαίδευσης, αποκτά σύγχρονη μορφή και εξελίσσεται, ιδίως στον 20ό αιώνα, σε έναν θεσμικά οργανωμένο χώρο έκφρασης και μάθησης: μέσα από πολιτιστικούς συλλόγους, φοιτητικές και σχολικές ομάδες, καθώς και κοινοτικές πρωτοβουλίες.

Στον 21ο αιώνα, το ερασιτεχνικό θέατρο αποκτά ακόμη περισσότερους ακολούθους. Πολλοί στρέφονται προς αυτό επιδιώκοντας να γνωρίσουν την καλλιτεχνική τους φύση — συχνά όμως παρακινημένοι από μια επιθυμία για εύκολη σκηνική καταξίωση, υπό την επίδραση μιας εποχής όπου η εικόνα προηγείται του βιώματος. Και παρότι αυτό αξίζει χωριστή ανάλυση, δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε.

Γι’ αυτό, αντί να αναρωτηθούμε τι θα έπρεπε να είναι το ερασιτεχνικό θέατρο, ίσως έχει μεγαλύτερη αξία να δούμε τι δεν είναι.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο δεν είναι απλώς «στήνω τον χώρο για να στηθείτε».

Όταν η ομάδα δεν είναι μόνο παρέα φίλων που δημιουργούν για τη χαρά της δημιουργίας — κάτι εξαιρετικά πολύτιμο — αλλά λειτουργεί υπό την αιγίδα κάποιου θεσμού, τότε είναι καθοριστικό να την καθοδηγεί κάποιος με ουσιαστική γνώση της θεατρικής διαδικασίας. Το στήσιμο στον χώρο (mise en place) είναι αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη μιας παράστασης, όχι όμως και πρωταρχικό και θεμελιώδες μέλημα της υποκριτικής προσέγγισης .

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο δεν είναι μια παράσταση «με το καλημέρα».

Η υποκριτική έχει στάδια, μεθοδολογία και κανόνες. Η παράσταση είναι αποτέλεσμα πορείας και όχι αυτοσκοπός. Αν αφαιρεθεί η πορεία, μένει μια απομίμηση διαδικασίας χωρίς ψυχή, ένα κακέκτυπο υποκριτικής τέχνης που δεν έχει αξία.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο γεννιέται από την ανάγκη του μη επαγγελματία να συμμετέχει στη θεατρική μαγεία.

Ο επικεφαλής μιας ομάδας οφείλει να θέτει ερωτήματα και να ενθαρρύνει σκέψεις: «Γιατί ήρθατε εδώ;» «Τι προσδοκάτε;» Οι σαφείς προθέσεις των συμμετεχόντων είναι καθοριστικές. Μέσα από στοχαστική καθοδήγηση, μπορούν να γνωρίσουν το θέατρο βαθιά, να ανατρέψουν στερεότυπα και να ξεριζώσουν ημιμάθειες αιώνων.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο δεν υπάρχει απλώς για να “παίξεις έναν ρόλο”, αλλά για να κατανοήσεις τη θέση σου στον κόσμο μέσα από τον ρόλο.

Για αυτό χρειάζεται καθοδήγηση από σκηνοθέτη-δάσκαλο. Συχνά σε σχολεία, δήμους ή κοινότητες, τις ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες τις αναλαμβάνουν άνθρωποι με καλή πρόθεση, αλλά χωρίς γνώση. Ή, χειρότερα, άνθρωποι παρακινημένοι από φιλοδοξία. Το αποτέλεσμα είναι είτε η σύγχυση είτε η επιφανειακή, διαστρεβλωμένη αντίληψη του θεάτρου.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο δεν έχει αξία όταν υπηρετεί προσωπικές ματαιοδοξίες.

Όσο περισσότερο γνωρίζει ο καθοδηγητής το αντικείμενο, τόσο ουσιαστικότερα μπορεί να μεταμορφώσει το «θέλω να ξεχωρίσω» σε:

«θέλω να ανήκω, να εκφραστώ, να ερευνήσω».

Η γνώση και η εμπειρία του καθοδηγητή μετατοπίζουν την επιθυμία για εντύπωση σε αναζήτηση ουσίας.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο είναι πολύτιμο όταν διευρύνει πνευματικά και συναισθηματικά τον άνθρωπο.

Το θέατρο είναι καταβύθιση στον εαυτό καθώς και άνοιγμα προς τον άλλο και τη ζωή. Κι όμως, ο όρος «θέατρο» χρησιμοποιείται συχνά καταχρηστικά για εγχειρήματα όπου οι συμμετέχοντες απλώς λένε τα λόγια τους. Γι’ αυτό συχνά λέμε: «μοιάζει με σχολική παράσταση», υπονοώντας την κακή ποιότητα. Και όμως, κανένα είδος θεάτρου, ούτε το σχολικό, δεν θα έπρεπε να είναι έτσι.

Δεν χρειάζεται να είσαι επαγγελματίας για να καταπιαστείς σοβαρά με τον ρόλο και την ύπαρξή σου. Το ουσιαστικό ερασιτεχνικό θέατρο μάς διδάσκει την αξία της συνύπαρξης, της δημιουργίας, της έκφρασης και της ενσυναίσθησης.

  • Το ερασιτεχνικό θέατρο χρειάζεται τεχνική, γνώση και μεθοδολογία, όπως και το επαγγελματικό.

Η αγάπη προς το αντικείμενο δεν αρκεί για να το διδάξεις. Όπως δεν μπορεί κανείς να διδάξει νομικά χωρίς νομικές σπουδές, έτσι και ένας καθοδηγητής δεν μπορεί να διδάξει θέατρο χωρίς να έχει εντρυφήσει θεωρητικά και πρακτικά στην τέχνη του. Η ημιμάθεια, συχνά, είναι χειρότερη από την άγνοια.

Το θέατρο χρειάζεται έμπνευση, αλλά είναι η τεχνική που απογειώνει ακόμη και το μεγαλύτερο ταλέντο. Ο καθοδηγητής πρέπει να μπορεί να αναγνωρίσει, να υποστηρίξει και να εξελίξει το ανθρώπινο δυναμικό της ομάδας του. Τότε, το ερασιτεχνικό θέατρο γίνεται όχι απλώς τόπος έκφρασης — αλλά χώρος εσωτερικής μεταμόρφωσης και βαθιάς συνάντησης με τον κόσμο.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Αποστολίδης για Τέμπη: Χωρίς κακουργηματικές διώξεις στην πολιτική ηγεσία, δικαιοσύνη δεν υπάρχει

10/10/2025, 16:36

Ενεργό κρούσμα φυματίωσης σε κρατούμενο των Φυλακών Δομοκού

10/10/2025, 16:28

Κώστας Τσιάρας: Ξεκινούν οι πληρωμές από την ερχόμενη εβδομάδα

10/10/2025, 16:20

Δήμος Λαρισαίων: Πρωταγωνίστρια η νεολαία στις δράσεις για οδική ασφάλεια – Δράση ΔΣΝ και Ι.Ο.ΑΣ για «Νύχτα χωρίς Ατυχήματα»

10/10/2025, 16:12

Διαδικασία έκδοσης κάρτας Φιλάθλου ΑΕΛ – Όλα τα βήματα

10/10/2025, 16:04

Ανήλικοι λήστευαν ανήλικους στη Λάρισα

10/10/2025, 15:46

Τα εισιτήρια για τον αγώνα της 7ης αγωνιστικής με τον Ολυμπιακό

10/10/2025, 15:38

Δυστύχημα Τεμπών: Η δημιουργία μνημείου στο Δημοτικό Συμβούλιο Δ. Λαρισαίων

10/10/2025, 15:29

Φρένο στην κυριαρχία της Google από τη Βρετανία: Νέοι κανονισμοί από την Αρχή Ανταγωνισμού

10/10/2025, 15:25

Ν. Σακκάς: Στήριξη του Δήμου Τρικκαίων σε πρωτοβουλίες για την ψυχική υγεία (φωτ.)

10/10/2025, 15:23
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK