• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

Η αγιογραφία ως τέχνη Ιερά (Μέρος Α’)

19 Ιουλίου 2025, 7:55
in Τσιγάρας Δημήτριος
Ανάγνωση: 4 λεπτά

Του π. Δημήτριου Τσιγάρα

Η Βυζαντινή τέχνη είναι κατ’ εξοχήν χρωμογραφική τέχνη. Το χρώμα χαρακτηρίζεται από τρία συστατικά στοιχεία: τον τόνο, την πυκνότητα  και τη φωτεινότητα. Η αξία της Αγιογραφικής τέχνης είναι η απεικόνιση των Αγίων και ιερών προσώπων ή θρησκευτικών σκηνών, από τη Βίβλο, την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, με θέματα από τη ζωή και τα θαύματα των αγίων, της Θεοτόκου αλλά κυρίως από την ζωή του Χριστού ο οποίος είναι και η κεφαλή της Εκκλησίας. Ο χαρακτήρας της αγιογραφίας είναι μια τέχνη με την δική της εικαστική φιλοσοφία και τις δικές της εικαστικές αξίες που μένουν σταθερές και αναλλοίωτες μέσα στον χρόνο. Ο Άγιος Φώτιος μας λέει: ότι η τέχνη της εικονογραφίας είναι θεόπνευστη, ότι το χέρι του αγιογράφου κινείτε άνωθεν κι ότι τα θαυμαστά που πέτυχαν οι αγιογράφοι όλων των εποχών είναι καρπός του αγίου πνεύματος.

ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑΣ

Α) Φορητές εικόνες

Οι εικόνες εκτελούνται συνήθως πάνω σε ξύλο και τα χρώματα διαλύονται με τον κρόκο του αυγού. Βεβαίως, φορέας μιας εικόνας μπορεί να καταστεί και κάποια άλλη επιφάνεια όπως κεραμίδια, παλαιά ξύλα, υφάσματα, γύψος κ.ά. Στις παλαιοχριστιανικές εικόνες συναντούμε την εγκαυστική τεχνική, η οποία κυρίως αναπτύχθηκε τον 6ο αι. μ.Χ. Στην τεχνική αυτή έχουμε ανάμειξη των χρωμάτων με κερί και θέρμανση της επιφάνειας με πυρακτωμένο σίδηρο. Σπουδαία υπήρξε στο Βυζάντιο και η τεχνική του σμάλτου. Η εκτέλεση της εικόνας γινόταν πάνω σε μεταλλική επιφάνεια. Με λεπτά σύρματα σχημάτιζαν τα περιγράμματα των μορφών και μεταξύ των συρμάτων έχυναν τα χρώματα του σμάλτου. Σε αυτά, τα λεγόμενα περίκλειστα σμάλτα, ανήκουν εικόνες, εγκόλπια, άγια ποτήρια, λειψανοθήκες και άλλα είδη μικροτεχνίας.

Β) Τοιχογραφίες

Στη ζωγραφική πάνω στον τοίχο έχουμε δύο τεχνικές. Πρώτη είναι η νωπογραφία (fresco). Στην τεχνική αυτή ο αγιογράφος ζωγραφίζει πάνω σε φρεσκοσοβαντισμένο τοίχο. Δεύτερη τεχνική είναι η ξηρογραφία. Εδώ έχουμε ανάμειξη των χρωμάτων με μια κολλητική ουσία και ζωγραφίζουμε πάνω σε ξηρό τοίχο.

Γ) Ψηφιδωτά – Μωσαϊκά

Στα ψηφιδωτά αντί για χρώματα χρησιμοποιούσαν μικρές ψηφίδες από μάρμαρο, πέτρες, φίλντισι, υαλόμαζα χρωματισμένη. Όσιο Λουκά στην Λειβαδιά, στην Νέα Μονή της Χίου, στη Μονή της Χώρας κ.ά.

Δ) Μικρογραφίες

Η μικρογραφία ή μινιατούρα χρησιμοποιήθηκε κυρίως για την διακόσμηση των χειρογράφων. Εντυπωσιάζει η ακρίβεια και η τελειότητα των χαρακτηριστικών στα έργα αυτά.

ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΗΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ

Παρακάτω αναφέρουμε ενδεικτικά τα ονόματα κάποιων από τους κυριότερους εκπροσώπους της αγιογραφίας, χωρίς φυσικά να εξαντλούμε τον κατάλογο του πλήθους των μαστόρων, που ταπεινά υπηρέτησαν την τέχνη της Αγιογραφίας

Ευαγγελιστής Λουκάς. Άγιος Λάζαρος ο Ομολογητής. Άγιος Μεθόδιος Μοναχός. Ευλάλιος. Ηρακλείδης ο Βυζάντιος. Παύλος ο μουσειωτής (ψηφιδογράφος). Στέφανος Μοναχός. Ανδρέας υιός Αρταβάσδου. Οι Έλληνες αγιογράφοι εκ Κωνσταντινουπόλεως. Όσιος Αλύπιος ο εικονογράφος. Παύλος αγιογράφος. Μιχαήλ ο Αστραπάς και Ευτύχιος. Γεώργιος Καλλιέργης. Μανουήλ Πανσέληνος.Θεοφάνης ο Έλληνας. Όσιος Ανδρέας Ρουμπλιώφ. Δανιήλ Μοναχός. Ανδρέας Ρίτζος. Μιχαήλ Δαμασκηνός ο Κρης. Εμμανουήλ Λαμπάρδος.Όσιος Νείλος ο Μυροβλύτης. Άγγελος ο Κρης. Ιερεμίας Παλλαδάς, Ιερομόναχος. Εμμανουήλ Τζάνες, ιερεύς. Κωνσταντίνος Κονταρίνης. Διονύσιος ιερομόναχος εκ Φουρνά. Γεώργιος Μάρκου. Οσιομάρτυς Ιωσήφ. Ιωάννης Αναγνώστης. Όσιος Σάββας ο εν Καλύμνω.

Τοιχογραφία του Ζωγράφου Κωνσταντή 1722.

Αγιογράφοι – Ζωγράφοι με καταγωγή από την Θεσσαλία

Ιωάννης 1545. Καταγωγή από την Καλαμπάκα. Αγιογράφησε την Ιερά Μονή Αγίου Στεφάνου.

Νικόλαος Ιωάννου και Καστρίσιος. Με καταγωγή από την Καλαμπάκα Θεσσαλίας. Ζωγράφισαν το έτος 1501 το καθολικό της Μονής Αγ. Στεφάνου στα Μετέωρα.

Ιωάννης 1637. Ο Καλαμπακιώτης ιερέας Ιωάννης αγιογραφεί το παρεκκλήσι των Τριών Ιεραρχών της Μονής.

Μεταξάς Ιωάννης 1665. Με καταγωγή από την Καλαμπάκα. Υπογραφή. χειρ Ίω(άννου) Μεταξά εκ χόρας Σταγών.

Μαργαρίτης 1781-1785. Με καταγωγή από την Μακρυνίτσα Πηλίου. ΕΙΚΌΝΕΣ. 1781, ν. ‘Αγίου Δημητρίου, χ. Νεραϊδοχώρι Καλαμπάκας. Νικόλαος, 1785, παρεκκλήσιο ‘Αγίου Δημητρίου, μονή Γρηγορίου, Αθως.

Μανδάς Γεώργιος 1816-1818. Με καταγωγή από τα ‘Αμπελάκια Θεσσαλίας. Σύμφωνα μέ επιγραφή, ό Γ. Μανδάς έσχεδίασεν τό 1816 χαλκογραφίες καί νομίσματα. Τό 1818 ζωγράφισε τό πορτραίτο του Κωνσταντίνου Κούμα, παραγγελία των Ελλήνων τής ‘Οδησσού.

Λαρισσαΐος Ά. 1655. Με καταγωγή από την Λάρισσα Ζωγράφος. Σύμφωνα μέ αρχειακές μαρτυρίες άπό τη Ζάκυνθο, τό 1655 ό ζωγράφος Λέος Μόσκος* κατέστησε επιτρόπους του, τους μαθητές του Σ.Μαρούδα* και του Λαρισσαϊου Ά.

Κωνσταντίνος 1834. Με καταγωγή από την Καρυά Λάρισας. Υπογραφή. διά χειρός έμοΰ Κωνσταντίνου από ‘Ολύμπου Καρυ[α]ς. ΕΙΚΟΝΑ Κωνσταντίνος καί ‘Ελένη, 1834, ν. Παναγίας, Τσαρΐτσανη, Λάρισας.

Κυριαζής 1573. Με καταγωγή από την Θεσσαλία. ‘Ιερέας. Υπογραφή. Ίστορίθη δε καί διά χειρός κάμοϋ του αμαρτωλού Νεοφύτου μονάχου του Κριτός, ομού δέ καί μετά του Κυριαζή τω ίερϊ τό όντι εκ της αυτής χώρας. Συνεργάτες Νεόφυτος Στρελίτσας-Μπαθάς. ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΊΕΣ ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Μητροπόλεως, 1573, Καλαμπάκα.

Παρθένιος 1742. Με καταγωγή από τα Άγραφα. Ιερομόναχος. ΕΙΚΌΝΑ ΘΚ μέ άγιους, 1742, καθολικό μονής Μ. Λαύρας, Άθως.

Σπυρίδων 1817. Με καταγωγή από την Άργαλαστή Βόλου. Υπογραφή. ήστορίθει ό παρόν δια χι(ρός) Σπνρίδων από Άργολαστή. ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΊΕΣ ν. Γεννήσεως Θεοτόκου, 1817, χ. Προμύρι Πηλίου.

Ρίζος 1692-1718. Με καταγωγή από τα ΄Αγραφα. Υπογραφή. Διά χειρός ελαχίστου Ρίζου έκ της επαρχίας των ‘Αγράφων, διά χειρός Ρίζω Ιωάννου και ‘Αθανασίου. Συνεργασία με τους ‘Αθανάσιο και ‘Ιωάννη. ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΊΕΣ Νάρθηκας καθολικού, 1692, μονή ‘Αγίας Τριάδας, Μετέωρα.

Παρθένιος 1779-1782. Με καταγωγή από την Ελασσόνα. Μοναχός, χαράκτης. Μοναχός στό Άγιον Όρος, όπου και εργάσθηκε. Σώζονται αρκετά υπογεγραμμένα χαρακτικά του με θρησκευτικά θέματα σέ μονές του Άγιου Όρους, καθώς και μέ τοπία (μονές Μετεώρων και Άγιου Όρους).

Παγώνης (Παγωνίδης) Αθανάσιος 1820-1884. Με καταγωγή από την Δράκεια Πηλίου. Πατώνυμο, Παγώνης. Υπογραφή. ‘Αθανάσιος υιός Παγώνη, μάγνης υπάρχων εκ Δρακείας τής κώμης τοϋνομα ‘Αθανάσιος ό Παγωνίδης, διά χειρός ‘Αθανασίου Παγώνη δρακιώτον. Τό 1870 ζωγράφισε τήν αίθουσα υποδοχής του γκρεμισμένου σήμερα πατρικού του σπιτιού στη Δράκεια Πηλίου. Τμήματα τών τοιχογραφιών βρίσκονταν στή συλλογή Κ.Α. Μακρή στό Βόλο. Μέγας Άρχιερεύς, 1820, ν. ‘Αγίου ‘Ιωάννου, χ. Βυζίτσα, Πήλιο.

Παζηγέτης Στέφανος 1860. ν. Άγιου Αθανασίου, χ. Μηλιές, Πήλιο, 1884 Συλλογή Κ.Α. Μακρή, Βόλος. ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΊΕΣ Πλατυτέρα, 1876, (από τόν κατεστραμμένο σήμερα ν. Άγιας Παρασκευής), χ. Κισσός, Πήλιο Παρεκκλήσιο, ν. Άγιας Μαρίνας, χ. Κισσός, Πήλιο (διατηρούνται μερικά τμήματα) Μονή Φανερωμένης, χ. Καλλιφώνιο, Καρδίτσα (κατεστραμμένες).

Νικόλαος 17ος αΐώνας. Καταγωγή από την Καλαμπάκα. Ιερέας καί καστρήνσιος. Υπογραφή. Νικολάου ιερέως καί Καστρήσιος εκ χώρας Σταγών. ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΊΕΣ Παλαιός ν. ‘Αγίου Στεφάνου, 17ος αι., Μετέωρα.

Νικηφόρος l812. Με καταγωγή από τα Τρίκαλα Θεσσαλίας. Σύμφωνα με τόν αγιορείτη μοναχό Γ. Βλάχο είσήγαγεν εις τό κελλίον των αγίων Πάντων (της μονής Καρακάλλου) την άγιογραφίαν περί τά τέλη του IH’αιώνος, πεθανε δ’ έν τη του Ζωγράφου τω 1812 οτε τάς τοιχογραφίας εποίει τοϋ ναοΰ αυτής.

Μηλιώτης Πανταζής 1831. Με καταγωγή από τις Μηλιές Πηλίου. Υπογραφή. ή μέν χείρ Πανταζή Μιλιότου, Σεραφείμ Φαναρίου-Νεοχωρίου, 1831, ν.Άγιων Αναργύρων, χ. Τρίκερα ή Χώρα Βασιλική δήμου Αίαντεΐου, Βόλος. ν. Απότομης του Προδρόμου, χ. Νιάους δήμου Αφετών, Βόλος.

Κωνσταντής 1722. Ζωγράφος. Αγιογράφησε τον ν. Αγίου Γεωργίου Αμπελακίων Λάρισης.
Μηλιώτης Κωνσταντίνος 1798-1808. Με καταγωγή από τις Μηλιές Πηλίου. Υπογραφή. διά χειρός K.M., χείρ Κωνσταντίνου Μηλιώτου. ΕΙΚΌΝΕΣ Σύναξη Αποστόλων και Αρχάγγελος 1798, ν. Άγιου Ιωάννου του Προδρόμου, χ. Βυζΐτσα, Πήλιο. ‘Ανάργυροι, 1808, ν. Άγιων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων, νησίδα Άλατος, Βόλος.

Μαργαρίτης 1781-1785. Με καταγωγή από την Μακρυνίτσα Πηλίου. Το 1781, ν. ‘Αγίου Δημητρίου, χ. Νεραϊδοχώρι Καλαμπάκας. Το 1785, παρεκκλήσιο ‘Αγίου Δημητρίου, μονή Γρηγορίου, ΄Αθως.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

O Σύνδεσμος Εφέδρων Αξιωματικών Τυρνάβου – Ελασσόνας στην εκδήλωση για τη Μάχη του Σαρανταπόρου

10/10/2025, 16:44

Αποστολίδης για Τέμπη: Χωρίς κακουργηματικές διώξεις στην πολιτική ηγεσία, δικαιοσύνη δεν υπάρχει

10/10/2025, 16:36

Ενεργό κρούσμα φυματίωσης σε κρατούμενο των Φυλακών Δομοκού

10/10/2025, 16:28

Κώστας Τσιάρας: Ξεκινούν οι πληρωμές από την ερχόμενη εβδομάδα

10/10/2025, 16:20

Δήμος Λαρισαίων: Πρωταγωνίστρια η νεολαία στις δράσεις για οδική ασφάλεια – Δράση ΔΣΝ και Ι.Ο.ΑΣ για «Νύχτα χωρίς Ατυχήματα»

10/10/2025, 16:12

Διαδικασία έκδοσης κάρτας Φιλάθλου ΑΕΛ – Όλα τα βήματα

10/10/2025, 16:04

Ανήλικοι λήστευαν ανήλικους στη Λάρισα

10/10/2025, 15:46

Τα εισιτήρια για τον αγώνα της 7ης αγωνιστικής με τον Ολυμπιακό

10/10/2025, 15:38

Δυστύχημα Τεμπών: Η δημιουργία μνημείου στο Δημοτικό Συμβούλιο Δ. Λαρισαίων

10/10/2025, 15:29

Φρένο στην κυριαρχία της Google από τη Βρετανία: Νέοι κανονισμοί από την Αρχή Ανταγωνισμού

10/10/2025, 15:25
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK