«Δυστυχώς οι αγρότες μας κολλημένοι στις επιδοτήσεις (νόμιμες και παράνομες όπως αποδεικνύεται) και με τη λογική έτσι τα βρήκαμε έτσι θα συνεχίσουμε θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν. Αν δεν αλλάξει η νοοτροπία σε όλα τα επίπεδα θα μείνουμε πίσω όπως και σε άλλους τομείς της οικονομίας μας και θα διερωτόμαστε γιατί είμαστε τελευταίοι στην ΕΕ σε διάφορες κατατάξεις»
Γράφει ο Θεοφάνης Γέμτος
Γεωπόνος, ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέλος της Ε.Δ.Υ.ΘΕ.
Πριν λίγες μέρες βρήκα στο διαδίκτυο (LinkedIn) ένα άρθρο του Δημήτρη Ευαγγελόπουλου. Ο Δημήτρης είναι ο ένας από τους ιδρυτές της νεοφυούς επιχείρησης AUGMENTA που αγοράστηκε πριν δύο χρόνια από την CNH (110.000.000 $) μια από τις μεγαλύτερες εταιρείας παραγωγής γεωργικού εξοπλισμού στο Κόσμο.
Η AUGMENTA ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία από τη περιοχή Περίβλεπτου, Μαγνησίας. Δυο απόφοιτοι του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Δικτύων (τώρα νομίζω ότι μετονομάστηκε σε Ηλεκτρολόγων Μηχανικών) ασχολήθηκαν με τη γεωργία ακριβείας. Ο ένας από αυτούς, ο Δημήτρης, είχε χωράφια στο Περίβλεπτο.
Είχαμε συνεργαστεί μαζί του με το Πρόγραμμα Ελληνικού Σίτου MISKO και εφαρμόσαμε σε χωράφι του τις αρχές της γεωργίας συντηρήσεως (ακατεργασία, χρήση του granoduro ένα πρόγραμμα συμβουλών προς τους αγρότες για τη καλλιέργεια σκληρού σίτου). Τότε εφαρμόζαμε διάφορες ιδές για μεταβλητές δόσεις εισροών όπως λίπανσης σε δένδρα, νερού σε αμπέλι κλπ. Οι δύο νεαροί επιστήμονες ασχολήθηκαν με τη διαφοροποιημένη εφαρμογή αζωτούχου λιπάσματος στα σιτηρά με βάση το χρώμα των φυτών και ανέπτυξαν ένα σύστημα που την εφαρμόζει.

Γεωπόνος, ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέλος της Ε.Δ.Υ.ΘΕ.
Ανέπτυξαν ένα αισθητήρα μέτρησης ενός δείκτη βλάστησης (περίπου σαν τον NDVI). Με βάση το δείκτη ρύθμιζαν αυτόματα τη δόση του λιπάσματος σε ένα συμβατικό λιπασματοδιανομέα για εφαρμογή «στα πεταχτά». Με βοήθειες από το τραπέζιό σύστημα (Eurobank) και σκληρή προσωπική δουλειά κατάφεραν να αναπτύξουν το σύστημά τους. Πούλησαν μηχανήματα που κατασκεύασαν (και βελτίωναν συνεχώς) σε όλο τον κόσμο εκτός από την Ελλάδα. Γιατί η Ελληνική γραφειοκρατία ποτέ δεν βοηθά τις Ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις. Θα μπορούσε για παράδειγμα αντί για το πρόγραμμα νιτρορύπανσης να προωθηθεί η μεταβλητή εφαρμογή αζωτούχων λιπασμάτων που θα μείωνε πραγματικά (και όχι εικονικά και ανεξέλεγκτα) τα εφαρμοζόμενα λιπάσματα από 5-25%. Ο Δημήτρης (Παγκόσμιος Διευθυντής Πωλήσεων & Εμπορίου) έγραψε το πιο κάτω άρθρο που σας μεταφράζω:
Τι χρειάζεται για να πουλήσετε και να υποστηρίξετε την Αγροτική Τεχνολογία και να βελτιώσετε την υιοθέτηση;
Μια Προσωπική Ανασκόπηση για τον δρόμο που μας περιμένει.
Γράφω αυτό στο δρόμο της επιστροφής μου από το Sioux Falls, στη Νότια Ντακότα, τα κεντρικά γραφεία της Raven, όπου συμμετείχα σε συναντήσεις και είχα την ευκαιρία να επανασυνδεθώ με συναδέλφους αυτοπροσώπως μετά από 1,5 χρόνο απουσίας. Αυτές οι συζητήσεις – μερικές επίσημες, μερικές αυθόρμητες – πυροδότησαν πολλές ιδέες και σκέψεις που έμειναν μαζί μου μετά το τέλος των συνεδριών. Προσπάθησα να αποτυπώσω μερικές από αυτές εδώ. Αυτό δεν είναι ένα σχέδιο ή μια εταιρική πολιτική – είναι μια προσωπική προοπτική, που διαμορφώνεται από συζητήσεις πεδίου, μακροπρόθεσμη φιλοδοξία και βαθύ σεβασμό για την πολυπλοκότητα του μετασχηματισμού που έρχεται.
Η πώληση Αγροτικής Τεχνολογίας είναι θεμελιωδώς διαφορετική από την πώληση γεωργικών μηχανημάτων. Ενώ τα τρακτέρ και τα εργαλεία παρέχουν άμεση, ορατή αξία, η τεχνολογία απαιτεί κατανόηση – και απόδειξη. Οι αγρότες δεν θέλουν απλώς χαρακτηριστικά. Θέλουν αποτελέσματα. Και η παράδοση του απαιτεί κάτι περισσότερο από ένα προϊόν – χρειάζεται ένα σύστημα.
Κοιτάζοντας μπροστά, η αποτελεσματική κλιμάκωση και διάδοση της Αγροτεχνολογίας θα απαιτήσει συνεχή εστίαση σε ορισμένους κρίσιμους τομείς:
• Αγρονομική Προσαρμογή: Η τεχνολογία προσθέτει αξία μόνο εάν ευθυγραμμίζεται με τις συγκεκριμένες συνθήκες ενός αγροκτήματος – έδαφος, καλλιέργειες, πρακτικές. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνδυάσουμε την ικανότητα του προϊόντος με την αγρονομική κατανόηση, όχι να πουλήσουμε εργαλεία που ταιριάζουν σε όλους.
• Επικύρωση Δεδομένων: Οι αγρότες θέλουν πραγματικές αποδείξεις ότι η επένδυση αποδίδει – στο χωράφι τους, όχι μόνο σε ένα φυλλάδιο. Πρέπει να αποδείξουμε την απόδοση επένδυσης (ROI επιστροφή επενδυμένου κεφαλαίου) μέσω ουσιαστικών δεδομένων, όχι μόνο ισχυρισμών.
• Νέες Δυνατότητες σε Επίπεδο Αντιπροσώπου: Η υποστήριξη της τεχνολογίας απαιτεί κάτι περισσότερο από την παραδοσιακή μηχανολογική εξυπηρέτηση. Απαιτεί ειδικούς στη γεωργία ακριβείας, τη συνδεσιμότητα με το διαδίκτυο, την υποστήριξη δεδομένων και την επιτυχία των πελατών. Από πολλές απόψεις, οι αντιπρόσωποι πρέπει να εξελιχθούν από προμηθευτές εξοπλισμού σε μακροπρόθεσμους συνεργάτες στην εξεύρεση λύσεων.
• Εστίαση στην Υποστήριξη, Όχι Μόνο στις Πωλήσεις: Στις τεχνολογικές αναπτύξεις, η επιτυχία μετριέται με τον χρόνο λειτουργίας, όχι μόνο με τις μονάδες που πωλούνται. Κάθε εγκατάσταση πρέπει να λειτουργεί – και αυτό απαιτεί δέσμευση πέρα από τη συναλλαγή.
• Η φήμη είναι το παν: Η υιοθέτηση τεχνολογίας σε πρώιμο στάδιο είναι εύθραυστη. Μερικές κακές εμπειρίες μπορούν να επιβραδύνουν χρόνια προσπάθειας. Γι’ αυτό η συνέπεια, η ανταπόκριση και η σαφήνεια είναι το κλειδί.
Αυτές οι γνώσεις δεν είναι απλώς θεωρητικές – βασίζονται στην εμπειρία μου βοηθώντας στην ανάπτυξη του παγκόσμιου δικτύου διανομής της Augmenta από την αρχή. Αυτό το ταξίδι με δίδαξε πόσο δύσκολο είναι να αναπτυχθεί και εφαρμοστεί η Αγροτεχνολογία, αλλά και πόσο ισχυρή μπορεί να είναι όταν γίνεται σωστά.
Στην CNH αυτά τα θέματα ήδη εφαρμόζονται. Η εταιρεία μας έχει δεσμευτεί να διπλασιάσει το μερίδιο της γεωργίας ακριβείας στις πωλήσεις Αγροτικής Τεχνολογίας έως το 2030 και να δημιουργήσει την πλειοψηφία του τεχνολογικού εξοπλισμού εσωτερικά. Οι σκέψεις μου βασίζονται σε αυτή τη δυναμική – με την πλήρη αναγνώριση ότι τίποτα από αυτά δεν συμβαίνει από τη μια μέρα στην άλλη.
Ο μετασχηματισμός σε αυτή την κλίμακα απαιτεί χρόνο, υπομονή και κοινή προσπάθεια. Απαιτείται επίσης ανοιχτό μυαλό για να επανεξετάσουμε τους ρόλους, να αμφισβητήσουμε τις υποθέσεις και να μάθουμε γρήγορα. Τα καλά νέα; Έχουμε το ταλέντο, τα εργαλεία και την ανάγκη της αγοράς. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι ο γρήγορος συντονισμός τους.
Αυτό το σύντομο άρθρο είναι απλώς μια ανασκόπηση — μια αφορμή για σκέψη σχετικά με το τι μπορεί να χρειαστεί όχι μόνο για να πουλήσουμε την Αγροτεχνολογία, αλλά και για να την υποστηρίξουμε πραγματικά, σε μεγάλη κλίμακα, με άριστη ποιότητα. Και ως κάποιος που έχει δει αυτό το ταξίδι από την πλευρά των νεοσύστατων επιχειρήσεων στην πλευρά των παγκόσμιων επιχειρήσεων, πρέπει να πω — ότι με κάνει πολύ ενθουσιασμένο για το τι θα ακολουθήσει.
Οι σκέψεις του Δημήτρη δίνουν σημαντικά στοιχεία για το πώς πρέπει να προωθηθούν οι νέες τεχνολογίες. Η χώρα μας βρίσκεται πίσω στις εφαρμογές νέων τεχνολογιών και δυστυχώς δεν υπάρχει καμία διάθεση από το πολιτικό σύστημα να ληφθούν μέτρα προώθησης που θα έκαναν παραγωγικότερη και αποδοτικότερη τη Γεωργία μας. Οι σκέψεις αυτές μπορούν να αποτελέσουν βάση για συζητήσεις και ανάπτυξη μεθόδων προώθησης των νέων τεχνολογιών.
Δυστυχώς οι αγρότες μας κολλημένοι στις επιδοτήσεις (νόμιμες και παράνομες όπως αποδεικνύεται) και με τη λογική έτσι τα βρήκαμε έτσι θα συνεχίσουμε θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν. Αν δεν αλλάξει η νοοτροπία σε όλα τα επίπεδα θα μείνουμε πίσω όπως και σε άλλους τομείς της οικονομίας μας και θα διερωτόμαστε γιατί είμαστε τελευταίοι στην ΕΕ σε διάφορες κατατάξεις. Οι ιδέες υπάρχουν, η τεχνολογία βρίσκεται διαθέσιμη η διάθεση και τα μέσα για προώθηση και υιοθέτηση υστερούν.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.