Η παρουσία της Braggart στη Λάρισα λειτουργεί ως πράξη αντίστασης απέναντι στον συγκεντρωτισμό των δύο μεγάλων αστικών κέντρων, και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την εξέλιξη της περιφερειακής εικαστικής σκηνής
Συνέντευξη στον Λάμπρο Αναγνωστόπουλο
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκαν από την γκαλερί σύγχρονης τέχνης BRAGGART τα εγκαίνια της ομαδικής έκθεσης SECRET CODES / Μυστικοί Κώδικες σε επιμέλεια Βασίλη Καραμπάτσα στο art box Παπακυριαζή 55 & Σκαρλάτου Σούτσου στη Λάρισα. Η έκθεση αυτή είναι μια περιήγηση στην καλλιτεχνική αποκρυπτογράφηση – από τον Αναγεννησιακό ανθρωπισμό έως την εποχή των έξυπνων μηχανών. Κάθε έργο είναι ένας γρίφος, ένας χάρτης, ένας καθρέφτης της ανθρώπινης ανάγκης για μυστήριο, προστασία αλλά και κατανόηση. Κάθε σύμβολο αποτελεί πρόσκληση να διαβείς την αθέατη πλευρά της γνώσης. Με έργα τους συμμετέχουν στην έκθεση οι: Βέλλιου Κατερίνα, Εξάρχου Δήμητρα, Κυρκιλή Έλενα, Μαγκανιώτης Αλέξανδρος, Πάτσιος Κωνσταντίνος και Πέτρου Γιάννης. Με αφορμή τη συγκεκριμένη έκθεση η οποία θα έχει διάρκεια έως τις 24 Ιουνίου 2025, η larissanet συνομίλησε αρχικά με την Δήμητρα Εξάρχου.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Θέλετε να μας πείτε δυο λόγια για τη συγκεκριμένη έκθεση στη Braggart.
Όταν έλαβα τηλεφώνημα από τον Βασίλη Καραμπάτσα, προκειμένου να συμμετάσχω στην ομαδική έκθεση που επιμελείται, ένιωσα διπλή χαρά. Με τον Βασίλη έχουμε συνεργαστεί και στο παρελθόν, σε εξαιρετικά ενδιαφέροντα πρότζεκτ σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη, και τον εκτιμώ βαθιά τόσο ως άνθρωπο όσο και ως επιμελητή. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν θετική ήδη από τον τίτλο της έκθεσης – Secret Codes – καθώς συνδέεται άμεσα με τον θεματικό άξονα που με απασχολεί εντατικά τα τελευταία δύο χρόνια στην ατομική μου δουλειά, τις Εικονικές Συμβιώσεις. Η έννοια του «κρυφού κώδικα» αγγίζει ζητήματα ταυτότητας, συνύπαρξης και επικοινωνίας σε ένα μετα-ψηφιακό περιβάλλον, τα οποία διερευνώ μέσα από το έργο μου. Εξίσου σημαντικό για μένα ήταν το ότι η έκθεση πραγματοποιείται στη γκαλερί Braggart, έναν χώρο που αποτελεί πλέον έναν ουσιαστικό πόλο καλλιτεχνικής δημιουργίας στην πόλη μας. Η παρουσία της Braggart στη Λάρισα λειτουργεί ως πράξη αντίστασης απέναντι στον συγκεντρωτισμό των δύο μεγάλων αστικών κέντρων, και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την εξέλιξη της περιφερειακής εικαστικής σκηνής.
Για τα έργα που συμμετέχετε εσείς;
Στην ομαδική έκθεση Secret Codes συμμετέχω με δύο έργα, το «Holy Idol» και το «Digital Vine». Το πρώτο έργο είναι ένας υπαινιγμός για την θεοποίηση της τεχνολογίας και της δημόσιας εικόνας όπου απεικονίζει ένα σύγχρονο είδωλο αναδεικνύοντάς το ως ιερό. Ως αντικείμενο λατρείας και αναπαραγωγής. Ως κάτι που έχει πάρει τη θέση της ταυτότητας και της αλήθειας του προσώπου. Το έργο είναι ένα σχόλιο πάνω στη μετάβαση από το ανθρώπινο στο ψηφιακό, από την ψυχή στο περιτύλιγμα. Το δεύτερο έργο ανασυνθέτει εικαστικά το γνωστό εικονογραφικό μοτίβο της Άμπελου, εισάγοντάς το στο πεδίο του ψηφιακού και του υπαρξιακού. Το κινητό, ως προσωπική συσκευή –καθρέφτης, μετατρέπεται σε εικόνα μιας νέας λατρείας, καταλαμβάνοντας τη θέση του Θείου, υποδηλώνει τη μετατόπιση της πίστης, της προσοχής και της ύπαρξης προς το τεχνητό, το αναπαριστώμενο το εφήμερο. Το έργο δεν αρνείται την τεχνολογία, αλλά την τοποθετεί στο κέντρο του ανθρώπινου υπαρξιακού ερωτήματος: Τι λατρεύουμε σήμερα; Από πού αντλούμε Ζωή και Γνώση; Και ποιά είναι η νέα εικόνα μας του Θεού;
Πώς εξελίσσονται οι εικαστικές τέχνες με τα χρόνια; Ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης;
Οι εικαστικές τέχνες, όπως κάθε ζωντανή μορφή έκφρασης, μεταβάλλονται μέσα στον χρόνο, αφομοιώνοντας τις τεχνολογικές, κοινωνικές και υπαρξιακές μετατοπίσεις της εκάστοτε εποχής. Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί αναμφίβολα ένα νέο εργαλείο, με σημαντικές δυνατότητες στην παραγωγή εικόνας και στην επεξεργασία δεδομένων. Ωστόσο, δεν διαθέτει τη βασική συνθήκη της καλλιτεχνικής δημιουργίας: την έμπνευση που προκύπτει από τη βίωση και τη συνείδηση. Η Τέχνη δεν είναι μόνο κατασκευή, είναι εσωτερική αναζήτηση, υπαρξιακή διερώτηση, μια διαρκής διαδικασία μεταμόρφωσης και νοηματοδότησης του κόσμου. Η ματιά του καλλιτέχνη είναι αυτή που φέρει την ένταση της εμπειρίας, του συναισθήματος και τη δυνατότητα της αμφισημίας. Αυτά δεν αναπαράγονται από αλγορίθμους. Εκτιμώ λοιπόν πως, παρότι η ΤΝ θα ενσωματωθεί σε πτυχές της καλλιτεχνικής διαδικασίας, δεν θα μπορέσει να αντικαταστήσει τον δημιουργό. Και ενδεχομένως, κάποια στιγμή, το κοινό θα κουραστεί από την ψυχρή τελειότητα των παραγόμενων εικόνων και θα αναζητήσει ξανά τη συγκίνηση που γεννά η ανθρώπινη ατέλεια – εκεί όπου η Τέχνη συναντά την αλήθεια.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.