Στις συμπράξεις ελληνικών περιφερειακών ΜΜΕ και ομογενειακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης εστίασε στην ομιλία του στο 11ο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο στη Βοστώνη, ο εκδότης της larissanet κ. Χρήστος Μπεχλιβάνος. Ειδική αναφορά έκανε στις σύγχρονες προκλήσεις των ΜΜΕ, την αξία των ομογενειακών ΜΜΕ και πρότεινε συνέργειες με ομογενειακά ΜΜΕ.
Αναλυτικά όλη η ομιλία του κ. Χρήστου Μπεχλιβάνου στο Maliotis Cultural Center στη Βιστώνη:
«Καθώς διανύουμε το πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα, οι ραγδαίες εξελίξεις στην επιστήμη και την τεχνολογία έχουν διαμορφώσει ένα νέο, γεμάτο προκλήσεις τοπίο για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) σε όλο τον κόσμο. Μέσα σε αυτό το αχαρτογράφητο περιβάλλον, τα ΜΜΕ κάθε Περιφέρειας προσφέρουν ενημέρωση με ένα μόνο κλικ, σε χρόνο μηδέν και σε παγκόσμια κλίμακα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υγειονομική και οικονομική κρίση των τελευταίων ετών επηρέασε βαθιά τα ΜΜΕ, και ιδιαίτερα τον περιφερειακό τύπο στην Ελλάδα. Παράλληλα, η ραγδαία εξάπλωση του διαδικτύου και η άνθηση των ηλεκτρονικών εφημερίδων αναδιαμόρφωσαν ριζικά το χάρτη των επαρχιακών ΜΜΕ και της ενημέρωσης στη χώρα μας.
Στην προσπάθεια αναχαίτισης της κρίσης, δοκιμάστηκαν ποικίλες εναλλακτικές πηγές εσόδων: από e-shop, δωρεές και χορηγίες, μέχρι την ενημέρωση μέσω κινητών τηλεφώνων, την αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων και την «δημοσιογραφία των πολιτών».
Ωστόσο, η σημαντικότερη και πιο ελπιδοφόρα τάση είναι η επιστροφή στην ουσιαστική δημοσιογραφία: ρεπορτάζ, σχόλιο, άποψη, έρευνα, χρονογράφημα, διασπορά περιεχομένου μέσω των social media και δημιουργία συνεργειών ανάμεσα στα ΜΜΕ.
Παραδείγματα που αναδεικνύουν τη δυναμική της περιφερειακής ενημέρωσης
Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, λίγα λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου αλλά και οι καταστροφικές πλημμύρες από την κακοκαιρία Daniel τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους στη Θεσσαλία, αναδείχθηκαν παγκόσμια μέσω τοπικών ΜΜΕ, επιβεβαιώνοντας πως η περιφερειακή ειδησεογραφία μπορεί να έχει διεθνή απήχηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εταιρεία Del Monte, με εργοστάσιο στη Λάρισα. Οι ζημιές που υπέστη από τις πλημμύρες δεν επηρέασαν μόνο την τοπική οικονομία, αλλά είχαν διεθνείς προεκτάσεις, καθώς τα ευρωπαϊκά της κεντρικά βρίσκονται στο Μονακό και τα παγκόσμια στο Μαϊάμι. Μια πλημμύρα στη Λάρισα πλήττει μια πολυεθνική και η επόμενη ημέρα έχει προεκτάσεις σε όλο τον κόσμο. Το τοπικό εργοστάσιο στη Λάρισα, πριν από λίγες ημέρες γιόρτασε τα 50χρονα στη Χάλκη Λάρισας.
Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας μας, της εβδομαδιαίας larissanet, με θέμα τις 1.674 καφετέριες που λειτουργούσαν στη Λάρισα, πριν από 10 χρόνια, τον Ιούλιο του 2014, αναδημοσιεύθηκε σε ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο! Ήταν ένα θέμα με επιχειρηματικό ενδιαφέρον, δεν είναι τυχαίο πως στην πόλη της Λάρισας λειτουργούν οι περισσότερες αλυσίδες καφέ, αλλά και κοινωνικό για την αγαπημένη συνήθεια των Λαρισαίων κι όχι μόνο.
Βλέπουμε, λοιπόν, πώς ακόμα και από τη Λάρισα η φωνή μας διαπερνά τα σύνορα. Αυτό αποδεικνύει ότι οι τοπικές ιστορίες έχουν δύναμη: με επιμονή στέλνουμε ειδήσεις που ξεκινούν από την επαρχία μας και φτάνουν μέχρι το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, το Σύδνεϊ και παντού στον κόσμο.
Η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας καθιστά κάθε περιοχή της στρατηγικής σημασίας. Από τα θέματα ενέργειας και προσφύγων μέχρι τις περιφερειακές συνεργασίες και τα εμπορικά δίκτυα, η δημοσιογραφία μας έχει στρατηγική σημασία. Στη Λάρισα, για παράδειγμα, εδρεύει το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας, η 110 Πτέρυγα Μάχης και η 1η Στρατιά/European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) «ΑΧΙΛΛΕΑΣ», που αποτελεί τη μεγαλύτερη Χερσαία Διοίκηση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και το πατρικό στρατηγείο του Ελληνικού Στρατηγείου Επιχειρήσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε μια εποχή γεωπολιτικών προκλήσεων και εξελίξεων μια είδηση από ένα τοπικό ΜΜΕ, μπορεί να είναι παγκόσμια. Αυτή λοιπόν η θέση αυτή μάς δίνει πρόσβαση σε ειδήσεις πρώτης γραμμής, ενισχύοντας τη φωνή και την επιρροή μας.
Οι προκλήσεις του σήμερα
Το σύγχρονο τοπίο των ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο διαμορφώνεται από:
- Τη διείσδυση των ηλεκτρονικών εφημερίδων
- Την καθοριστική επιρροή των κοινωνικών δικτύων
- Την επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ)
- Την απειλή κατά της ελευθεροτυπίας από μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και τα SLAPPs (καταχρηστικές αγωγές)
- Την ανεξέλεγκτη διασπορά fake news
- Οφείλουμε όλοι να στηρίζουμε τα ΜΜΕ, καθώς αποτελούν θεματοφύλακα της διαφάνειας και της δημοκρατικής λειτουργίας, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Θα μείνω σε δύο από τα παραπάνω και στη μεγάλη πρόσκληση και συγχρόνως ευκαιρία. Τις συμπράξεις στο χώρο των ΜΜΕ.
Καταρχήν η ΑΙ -Τεχνητή Νοημοσύνη
Η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκει ήδη εφαρμογές σε όλα τα επίπεδα των ΜΜΕ και στον περιφερειακό Τύπο με υπέρ και κατά. Είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο κανόνων, ώστε αφενός να διασφαλίζεται η δεοντολογία, η διαφάνεια και η αξιοπιστία του περιεχομένου και αφετέρου να θωρακιστεί το δημοσιογραφικό έργο και να αποφευχθεί η εύκολη αναπαραγωγή fake news. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η πρόσφατη παρουσίαση, στις 13 Μαΐου 2025, του Κώδικα Δεοντολογίας για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης από Δημοσιογράφους του Κώδικα Δεοντολογίας από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) και είναι όπως τονίστηκε στην παρουσίαση «η πρώτη δημοσιογραφική ένωση στην Ευρώπη και η πρώτη επαγγελματική οργάνωση στην Ελλάδα που φτιάχνει Κώδικα Δεοντολογίας για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα ΜΜΕ».
Και το άλλο μεγάλο ζήτημα
Τα SLAPPs (strategic lawsuits against public participation): Στρατηγικές αγωγές φίμωσης
Οι στρατηγικές αγωγές κατά δημοσιογράφων και εκδοτών (SLAPPs) είναι μια υπαρκτή και επικίνδυνη απειλή για όλο τον Τύπο συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών μέσων. Μια ευρωπαϊκή οδηγία έρχεται ως ομπρέλα από τη συμφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών – μελών του με σκοπό την προστασία των δημοσιογράφων από τις καταχρηστικές αγωγές (slapps). Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση αγωγών στη Λάρισα.
Και από την άλλη μεριά οι Συμπράξεις:
Η νέα, μεγάλη πρόκληση και ευκαιρία. Η ουσιαστική συνεργασία των ομογενειακών ΜΜΕ με τα ελληνικά μέσα, όχι μόνο της Αθήνας αλλά και της δυναμικής ελληνικής περιφέρειας. Αυτές οι συνεργασίες προσδίδουν ανθεκτικότητα και βάθος, προσφέροντας στους αναγνώστες πρωτογενή, αξιόπιστη πληροφόρηση για τον τόπο τους την οποία δεν θα βρουν αλλού.
Εμείς που τα υπηρετούμε μία ζωή, με μεράκι, θυσίες, δεοντολογία και αξίες έχουμε χρέος να προχωρήσουμε σε συνέργειες για να αποτελεί η πραγματική είδηση και η άμεση ανάλυση ενός γεγονότος «όπλο» στη φαρέτρα κάθε Έλληνα, σε κάθε γωνιά της γης.
Ο Όμιλος L Νet (LNet Group)
Στον Όμιλο μας ανήκουν οι ενημερωτικοί ιστότοποι larissanet.gr, kontologis.gr, healthtodatmag.gr, prosopa.net, syntaxiouhos.gr, η εβδομαδιαία εφημερίδα larissanet, τις ετήσιες εκδόσεις SUMMER, EΠΙΧΕΙΡΕΙΝ και ΠΡΟΣΩΠΑ και το διμηνιαίο περιοδικό υγείας, Health Today Magazine καθώς και τα ειδικά ένθετα για την Εκπαίδευση, τα Αγροτικά, την Ενέργεια κ.ά. Ο Όμιλός διαθέτει, επίσης, ειδικό Τμήμα για εκδόσεις βιβλίων, λευκωμάτων, ποιητικών συλλογών και συλλεκτικών εκδόσεων.
Η αξία των ομογενειακών ΜΜΕ
Τα ομογενειακά μέσα είναι αναντικατάστατα για τη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας, παράδοσης, αξιών και πολιτισμού. Εντάσσονται στην εθνική στρατηγική και αποτελούν ζωντανούς πυλώνες του ελληνισμού παγκοσμίως. Η συνεργασία τους με ελληνικά μέσα και πρακτορεία ειδήσεων προσθέτει αξία και ενισχύει τον παγκόσμιο ρόλο της ελληνικής φωνής παρέχοντας προστιθέμενη αξία για την Ελλάδα.
Ώρα για δράση. Ώρα για συνέργειες
Με κάθε ευκαιρία θα τονίζουμε πως τα ελληνικά περιφερειακά ΜΜΕ, που στηρίζονται στην ποιότητα, το ρεπορτάζ, την ερευνητική δημοσιογραφία, θα συνεχίσουν να αντέχουν στον χρόνο. Οφείλουμε να τα στηρίξουμε συλλογικά, αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους ως θεματοφύλακα της Δημοκρατίας.
Ήρθε η ώρα για ουσιαστικές συνέργειες μεταξύ ομογενειακών και ελληνικών περιφερειακών ΜΜΕ. Είναι πλέον εφικτές, αναγκαίες και στρατηγικά πολύτιμες.
Πιστεύω πως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την ενθάρρυνση, τη στήριξη και την υλοποίηση τέτοιων συνεργειών. Ας το τολμήσουμε…»
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.