«Το Ελληνικό Σχολείο δεν έχει στόχο να δώσει στα παιδιά γνώσεις και να τα βοηθήσει να αναδείξουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους. Ο μόνος στόχος του ελληνικού σχολείου από την πρώτη δημοτικού ακόμα, είναι να πετύχουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο. Ο πανεπιστημιοκεντρικός αυτός χαρακτήρας της ελληνικής εκπαίδευσης έχει καταστρέψει όλο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα!»
Γράφει ο Γιώργος Σούλτης
Όλοι οι πολίτες έχουν πια καταλάβει ότι αυτή την εποχή στην Ελλάδα η επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις οι οποίες για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση έχουν λάβει μορφή άγριας προπαγάνδας. Παρόλα αυτά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει ακάθεκτη, χωρίς να νοιάζονται αν οι πολίτες τους έχουν πάρει χαμπάρι. Αυτή τη στιγμή ο κόσμος από την μία γελάει με τις επικοινωνιακές γελοιότητες της κυβέρνησης, αλλά από την άλλη η ιστορία δείχνει ότι σε αυτές τις περιπτώσεις δεν αργεί το γέλιο να μετατραπεί σε οργή και θυμό. Αυτή τη στιγμή έχουμε τις θριαμβολογίες σχετικά με την έναρξη λειτουργίας των «ιδιωτικών πανεπιστημίων».
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αποτελούν μια ιδεοληπτική εμμονή της Νέας Δημοκρατίας. Για πάνω από 30 χρόνια έχουν κάνει σημαία την αλλαγή του συντάγματος το οποίο ρητά απαγορεύει την Ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Οι εξελίξεις την τελευταία δεκαετία ήταν τέτοιες που επέτρεψαν την παράκαμψη της συνταγματικής επιταγής με διάφορα κόλπα τα οποία όλες οι κυβερνήσεις επέτρεψαν, όλα τα κόμματα ανέχτηκαν και κανένας τελικά δεν αντέδρασε. Σε αυτό συνέβαλε η κρίση που υπάρχει τα τελευταία χρόνια σε όλες τις συλλογικότητες, από το φοιτητικό κίνημα έως και τους συλλόγους όλων των εκπαιδευτικών και γενικά όλων των φορέων. Είναι μια κρίση η οποία έχει πλήξει όλη την πολιτική και αυτό το βλέπουμε σε όλα τα κόμματα, κυρίως της αντιπολίτευσης, τα οποία στα θέματα της εκπαίδευσης δεν έχουν ολοκληρωμένες θέσεις.
Το Ιανουάριο του 2024 έγινε ένα τεράστιο επικοινωνιακό μπαράζ από τη κυβέρνηση της ΝΔ για τα Ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στην επικοινωνιακή αυτή επίθεση σύρθηκαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Μιλάμε για μια συζήτηση χωρίς νόημα η οποία κράτησε περίπου 6 μήνες ενώ παράλληλα το Υπουργείο περνούσε μια σειρά νομοσχέδια και ενέργειες τα οποία κανένας δεν πήρε χαμπάρι. Για παράδειγμα αναφέρω τα κατάπτυστα νομοσχέδια για την τεχνική εκπαίδευση (εγώ τα ονομάζω «μη νομοσχέδια») και τα τεράστια ποσά που δόθηκαν για την κατάρτιση νέων προγραμμάτων σπουδών και την συγγραφή νέων βιβλίων, για τα οποία δεν υπήρξε καμία συζήτηση και βέβαια μέχρι στιγμής δεν είχαν κανένα ορατό αποτέλεσμα στην εκπαιδευτική πράξη.
Το νομοσχέδιο τελικά πέρασε και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα μπορούν να λειτουργήσουν με την μορφή Παραρτημάτων Ξένων Πανεπιστημίων. Αυτό βέβαια δεν είναι κάτι καινούργιο αφού γινόταν ήδη από τα υπάρχοντα «κολλέγια» στην Ελλάδα. Οι διαφορές που έφερε ο νόμος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην λειτουργία των κολεγίων ήταν ότι έβαζε κάποιες προδιαγραφές για τις Σχολές (υποχρεωτικό να έχει 3 σχολές) όπως και κάποιες προδιαγραφές για τις κτηριακές υποδομές. Οι «φανφάρες» που ακούστηκαν όλον αυτό τον καιρό για το Harvard και το ΜΙΤ τα οποία θα ερχόταν στην Ελλάδα, δεν περιγράφονται.
Τώρα ένα χρόνο μετά, οι επικοινωνιακές κορώνες της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν φτάσει στο ζενίθ, διαλαλώντας την μεγάλη επιτυχία να έρθουν στην Ελλάδα 13 «σημαντικά» ξένα πανεπιστήμια (μεταξύ των οποίων βρίσκεται και το ιστορικό πανεπιστήμιο της Σορβόννης!). Πανηγυρίζουν λες και σώθηκε το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα, λες και τα 400 ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα δεν επαρκούν για τα ελληνόπουλα, λες και η ανεργία των πτυχιούχων θα εξαφανιστεί και ως δια μαγείας θα σταματήσει το brain drain. Από την άλλη πλευρά υπουργοί της κυβέρνησης ψάχνουν στην Ινδία και το Πακιστάν για να βρουν τρόπο να εισάγουν τεχνίτες και τεχνολόγους για να μην καταρρεύσει η οικονομία της χώρας! Πάνω από όλα λένε ψέματα στον ελληνικό λαό και δυστυχώς κανένα κόμμα και κανένας επίσημος φορέας δε έχει αρθρώσει μια κουβέντα για αυτό! Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι η αλήθεια για τα εν λόγω ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Από κάποιο site στο Internet αντιγράφω: «Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σημείωσε ότι γράφεται ένα καινούργιο κεφάλαιο για την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση και ο αρμόδιος υφυπουργός, Νίκος Παπαϊωάννου, τόνισε ότι το μεγάλο ενδιαφέρον κορυφαίων πανεπιστημίων από το εξωτερικό επιβεβαιώνει ότι η χώρα μας εξελίσσεται σε σημείο αναφοράς στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα». Εύκολα μπορεί κάποιος να δει ότι από τα 13 αυτά πανεπιστήμια, τα 11 είναι αγγλικά πανεπιστήμια τα οποία ήδη συνεργαζόταν τα προηγούμενα χρόνια τα λεγόμενα «Ελληνικά κολέγια». Το 12ο είναι το ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Λευκωσίας, το οποίο είχε και αυτό μεγάλη διείσδυση στην Ελλάδα με τις σπουδές από απόσταση. Και το 13ο είναι το Γαλλικό πανεπιστήμιο «Sorbonne Paris Nord» (ένα από τα 13 κομμάτια στα οποία μοιράστηκε το πανεπιστήμιων των Παρισίων).
Από τα στοιχεία που βρήκα στο internet είδα ότι: 1) Η μεγάλη πλειοψηφία των 13 αυτών πανεπιστημίων ιδρύουν παραρτήματα στην Ελλάδα μέσω των κολεγίων, τα περισσότερα των οποίων δραστηριοποιούνται για πάνω από μια δεκαετία στην Ελλάδα και είχαν ήδη συνεργασίες με αυτά τα πανεπιστήμια. Το πανεπιστήμιο της Λευκωσίας ήδη δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα. Και πραγματικά δεν μπόρεσα να βρω το Γαλλικό πανεπιστήμιο με ποιο κολλέγιο θα συνεργαστεί. 2) Τα πανεπιστημιακά τμήματα τα οποία εξήγγειλαν όλα αυτά τα «πανεπιστήμια» ότι θα λειτουργήσουν άμεσα είναι κυρίως στις εξής ειδικότητες: Οικονομικά, Διοίκηση, Πληροφορική (γενικά), Ψυχολογία-Κοινωνιολογία, Φυσική αγωγή. Σε μικρότερο βαθμό Τμήματα Τουρισμού, Ναυτιλιακών σπουδών και Δημοσιογραφίας.
Ένα δύο από αυτά ανακοίνωσαν παραπέμποντας στο (αόριστο) μέλλον α την λειτουργία Νομικής, Ιατρικής και Αρχιτεκτονικής. 3) Το πιο ωραίο το οποίο αξίζει να σημειώσουμε είναι οι εξής ειδικότητες που κατέγραψα: Λογοθεραπείας, Φυσικοθεραπείας, Διαιτολογίας, Ποδιατρικής, Νοσηλευτικής, Μαιευτικής. Τα τμήματα αυτά υπήρχαν στα ΤΕΙ και καταργήθηκαν! Όταν μάλιστα κάποτε συζητούσαμε την ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση, ένα από τα αρνητικά επιχειρήματα για την ένταξη αυτή ήταν ότι τα ΤΕΙ έχουν τμήματα τα οποία δεν μπορούν να ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση! Αναφέρονταν στις παραπάνω ειδικότητες, όπως και στο αξιόλογο τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων της Λάρισας το οποίο καταργήθηκε. Η αλήθεια είναι ότι τα τμήματα αυτά λείπουν και χρειάζονται στην Ελληνική οικονομία, αλλά όντως είναι τμήματα της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Με αυτά τα δεδομένα μπορούμε τώρα να κάνουμε κάποιες σκέψεις και να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα: 1) Τα Ιδιωτικά πανεπιστήμια που πρόκειται λειτουργήσουν στην Ελλάδα είναι οι ίδιες «επιχειρήσεις» οι οποίες δραστηριοποιούνταν εδώ και αρκετά χρόνια σαν ΙΕΚ και στην συνέχεια σαν κολέγια. 2) Όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα που εξήγγειλαν δεν είναι αυτά που χρειάζονται στη χώρα άλλα τα «εύκολα» για αυτούς (δεν χρειάζονται εργαστήρια, ειδικά βιβλία και ειδικό προσωπικό) 3) Οι «αυστηρές προδιαγραφές» που έθεσε το νομοσχέδιο ξεπερνιούνται εύκολα, δηλαδή: Η υποχρέωση για την ύπαρξη των 3 σχολών ξεπερνιέται με το κόλπο της τοποθέτησης όποιων τμημάτων θέλουν στη κάθε σχολή και με το κόλπο ότι μερικά τμήματα της σχολής αυτής θα λειτουργήσουν στο μέλλον.
Όσον αφορά το θέμα των κτιριακών υποδομών, είναι σίγουρο ότι τα υπάρχοντα κολλέγια πληρούσαν τις προδιαγραφές. Το ίδιο συμβαίνει και ως προς το προσωπικό (άλλωστε οι υψηλών προσόντων διευθυντές δεν λέει ο νόμος πόσες ώρες πρέπει να κάνουν μάθημα!) 4) Παρόλο που σύμφωνα με το νόμο για την τεχνική εκπαίδευση τα ΙΕΚ έχουν μετασχηματιστεί (αλλάζοντας μόνο το όνομα) σε Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές (ΣΑΕΚ), οι επιχειρήσεις των κολεγίων δεν ενδιαφέρονται πια για τα ΣΑΕΚ αφού μπορούν να λειτουργήσουν πανεπιστημιακά τμήματα (ακόμα και αν οι ειδικότητές τους ανήκουν στα παλιά καταργημένα ΤΕΙ). Δηλαδή ο νόμος για τα Ιδιωτικά πανεπιστήμια ήταν ένα εξαιρετικό μάρκετινγκ για τις επιχειρήσεις των Κολεγίων!
Ας δούμε τώρα τις συνέπειες αυτών των Ιδιωτικών πανεπιστημίων για το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο περίπου 70.000 απόφοιτοι όλων των Λυκείων δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει σχεδόν το 100% όλων των ελλήνων μαθητών που τελειώνουν τόσο τα Γενικά Λύκεια όσο και τα ΕΠΑΛ. Δηλαδή το σύνολο των ελληνόπουλων δίνουν εισαγωγικές για το πανεπιστήμιο και σε αυτό φταίει η ανυπαρξία μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης αλλά και εν γένει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Πριν την κατάργηση – ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, περίπου 25.000 περνούσαν στα ΤΕΙ και άλλοι τόσοι στα πανεπιστήμια. Σήμερα από τις 70 χιλιάδες οι 50 χιλιάδες εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια. Οι 20.000 που αποτυγχάνουν στις εισαγωγικές κατευθύνονταν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ή σε ΙΕΚ (τώρα τα ΣΑΕΚ) ή βγαίνουν στην αγορά εργασίας σαν ανειδίκευτοι εργάτες. Τα Ιδιωτικά πανεπιστήμια διεκδικούν στην αγορά αυτούς τους 20 χιλιάδες νέους που αποτυγχάνουν κάθε χρόνο στις εισαγωγικές εξετάσεις. Με το μάρκετινγκ που έγινε και με δεδομένο ότι τα παιδιά αυτά βρίσκονται σε αδιέξοδο (αφού το σχολείο τον μονό δρόμο που τους έδειξε είναι αυτός του πανεπιστημίου) τα «ιδιωτικά πανεπιστήμια» έχουν εξασφαλίσει μια σίγουρη αγορά!
Οι πτυχιούχοι των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι σίγουρο ότι θα πάρουν ένα αναγνωρισμένο πτυχίο πανεπιστημίου. Ένα πτυχίο όμως που στην πράξη είναι χωρίς αξία λόγω πληθωρισμού των πτυχίων, ένα πτυχίο το οποίο θα τους οδηγήσει στην ανεργία ή στην ετεροαπασχόληση. Οι τυχεροί θα είναι εκείνοι που θα φύγουν για δουλειά στο εξωτερικό αυξάνοντας έτσι το brain drain. Με τα αυτά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ακόμα και το πλεονέκτημα της καλής γνώσης μιας ξένης γλώσσας μειώνεται σοβαρά, γιατί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν διδάσκουν στην ξένη γλώσσα του ξένου πανεπιστημίου (ότι και να λένε). Έτσι το πλεονέκτημα της γλώσσας που δίνουν οι σπουδές στο εξωτερικό, χάνεται και αυτό!
Ενώ λοιπόν ρίχνουμε σε αυτή την περιπέτεια χιλιάδες ελληνόπουλα, η αγορά εργασίας στενάζει από την έλλειψη τεχνικών και τεχνολόγων όλων των βαθμίδων. Δεν υπάρχουν ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, ηλεκτροσυγκολλητές, τεχνικοί αερίου, αυτοματιστές, χειριστές μηχανημάτων, πλακάδες, σιδεράδες , ξυλουργοί και πάει λέγοντας. Το πρόβλημα είναι πλέον εμφανές και είμαι σίγουρος ότι πια υποθηκεύουμε το μέλλον της χώρας μας. Η μέση τεχνική εκπαίδευση έχει σχεδόν καταργηθεί στην πράξη και η τεχνολογική εκπαίδευση (ΤΕΙ) έχει καταργηθεί πραγματικά. Το Ελληνικό Σχολείο δεν έχει στόχο να δώσει στα παιδιά γνώσεις και να τα βοηθήσει να αναδείξουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους. Ο μόνος στόχος του ελληνικού σχολείου από την πρώτη δημοτικού ακόμα, είναι να πετύχουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο. Ο πανεπιστημιοκεντρικός αυτός χαρακτήρας της ελληνικής εκπαίδευσης έχει καταστρέψει όλο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα!
Η κατάργηση των ΤΕΙ με την παράλληλη πανεπιστημιοποίηση τους ήταν η αφετηρία μια μεγάλης κρίσης για το εκπαιδευτικό μας σύστημα και «τα ιδιωτικά πανεπιστήμια» θέτουν την ταφόπλακα του. Η μεγάλη μου θλίψη είναι ότι δεν μιλάει κανένας! Που είναι όλοι αυτοί που είχαν λυσσάξει να μην πάρουν επαγγελματικά δικαιώματα οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ! Που είναι οι φορείς των παραγωγικών φορέων (επιμελητήρια, ΣΘΕΒ, ΓΕΣΕΒΕ, Εργολάβοι.. κλπ); Αλήθεια πιστεύετε ότι το πρόβλημα της ανάπτυξης θα το λύσετε με την εισαγωγή τεχνικών και τεχνολόγων από το εξωτερικό; Που είναι τα συλλογικά όργανα των πανεπιστημίων; Που είναι οι σύλλογοι των Νομικών, των Γιατρών, των Οικονομολόγων; Που είναι οι διανοούμενοι Ακαδημαϊκοί; Δεν άκουσα ούτε έναν να πει μια λέξη για όλο αυτό το χάλι των δήθεν ιδιωτικών πανεπιστημίων! Δεν μιλάω για τα κόμματα της αντιπολίτευσης τα οποία είναι βαθιά νυχτωμένα και ζουν στην «επαγγελματική» τους νιρβάνα!
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.