• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΑΝΑΛΥΣΗ

Τα μεγάλα προβλήματα των ελληνικών πόλεων…

16 Μαρτίου 2025, 7:11
in Σούλτης Γιώργος
Ανάγνωση: 6 λεπτά

«Ο κάθε δήμαρχος παλεύει μόνος του, ανακαλύπτει τον τροχό, μιλάει για καινοτομίες, για «μοναδικά» οράματα και ζει στο δικό του κόσμο λες και η πόλη του είναι ο μοναδικός τόπος στην Ελλάδα και στον κόσμο ολόκληρο»

Γιώργος Σούλτης

Η πορεία των ελληνικών πόλεων μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο είναι γνωστή. Οι ελληνικές πόλεις μετατράπηκαν βίαια από μικρές πόλεις οι οποίες προέρχονταν κυρίως από την οθωμανική εποχή, σε σύγχρονες πόλεις. Όλα έγιναν χωρίς κανέναν κεντρικό σχεδιασμό, χωρίς σωστό πολεοδομικό σχεδιασμό, με την πίεση να εξασφαλιστεί στέγη στους μεγάλους πληθυσμούς που συνέρρεαν για να γίνουν εργάτες και το σπουδαιότερο από ένα κράτος που ευνοούσε την κερδοσκοπία και τους εργολάβους. Η προσπάθεια να «θεραπεύσουμε» τις πόλεις μας ξεκινάει μετά το 80 και ξεκινάει κυρίως από τις τοπικές κοινωνίες και τους δήμους. Σίγουρα σημαντικό ρόλο έπαιξε σε όλο αυτό και η ένταξη της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τις υποχρεωτικές οδηγίες και με τις χρηματοδοτήσεις.

Παρά την πρόοδο των ελληνικών πόλεων τα τελευταία χρόνια, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι των ελληνικών πόλεων είναι πολύ μεγάλα έως ανυπέρβλητα. Η μακρόχρονη θητεία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση μου επιτρέπει να πω με βεβαιότητα ότι τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές πόλεις είναι τα ίδια σε όλη την Ελλάδα. Βέβαια αυτό το απλό συμπέρασμα δεν έχει ποτέ διατυπωθεί δημόσια με σαφήνεια και σίγουρα δεν έχει ενεργοποιήσει ούτε το κράτος, αλλά κυρίως ούτε και τα συλλογικά όργανα των δήμων (ΚΕΔΕ, ΠΕΔ). Ο κάθε δήμαρχος παλεύει μόνος του, ανακαλύπτει τον τροχό, μιλάει για καινοτομίες, για «μοναδικά» οράματα και ζει στο δικό του κόσμο λες και η πόλη του είναι ο μοναδικός τόπος στην Ελλάδα και στον κόσμο ολόκληρο. Ακόμα και αν κάποια στιγμή από κάποιον φωτισμένο υπουργό βγει κάποιος θετικός νόμος που αφορά οριζόντια κάποιο κοινό πρόβλημα, οι δήμαρχοι συνεχίζουν να δουλεύουν μόνοι τους και να βλέπουν τα προβλήματα μέσα από το προσωπικό πρίσμα της επανεκλογής τους. Παραθέτω στη συνέχεια επιγραμματικά ποια κατά τη γνώμη μου είναι τα μεγάλα κοινά προβλήματα των πόλεων.

1) Το πρώτο μεγάλο πρόβλημα των ελληνικών πόλεων είναι το πρόβλημα του δημόσιου χώρου. Το πρόβλημα αυτό είναι πολυδιάστατο και έχει σχέση με την ποιότητα ζωής στο δημόσιο χώρο, από τις μετακινήσεις έως το περιβάλλον και την αναψυχή. Στις μέρες μας όλοι επισκεπτόμαστε πόλεις του εξωτερικού και μπορούμε να συγκρίνουμε τη ζωή των πολιτών εκεί και στις δικές μας πόλεις. Θα μπορούσαμε να αναλύσουμε το πρόβλημα του δημόσιου χώρου στα εξής επιμέρους προβλήματα:

α) Το κυκλοφοριακό πρόβλημα, οι μετακινήσεις πεζών και ποδηλάτων, οι μαζικές συγκοινωνίες και το πάρκινγκ. Το πρόβλημα αυτό είναι τεράστιο και είναι το ίδιο σε όλες ανεξαιρέτως τις πόλεις στην Ελλάδα, αλλά σε αρκετά μεγάλο βαθμό και στο εξωτερικό. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο πρόβλημα σε όλες της Ευρωπαϊκές πόλεις και οι λόγοι είναι οι εξής: Οι «ασφυκτικά» δομημένες πόλεις και η ύπαρξη κάποιου «κλειστού» ιστορικού κέντρου, οι μικροί και ασυντήρητοι δρόμοι και ο ιστορικά κακός πολεοδομικός σχεδιασμός. Βέβαια ακόμα και οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις παρόλο που δεν έχουν τα δικά μας προβλήματα σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα λόγω της εκρηκτικής αύξησης των αυτοκινήτων.

Με μια απλή αναζήτηση στο ιντερνέτ βρίσκουμε ότι τα ΙΧ που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα είναι 5.495.927, ενώ εάν υπολογίσουμε και τα van, τα φορτηγά αλλά και τα λεωφορεία, ο αριθμός αυτός αυξάνεται στα 6.704.305. Μόνο για τα ΙΧ αυτό το νούμερο δίνει την αναλογία 539 αυτοκίνητα/1.000 κατοίκους. Πρόκειται για αναλογία μικρότερη μεν σε σύγκριση με τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (563 οχήματα/1.000 κατοίκους), υψηλή όμως, για τα δεδομένα της Ελλάδας και ειδικά του τρόπου που είναι δομημένες οι μεγάλες πόλεις της. Είναι δε αρκετά υψηλότερη από αυτήν που υπάρχει στις σκανδιναβικές χώρες, όπου η βιώσιμη κινητικότητα δεν αποτελεί απλώς μια ωραία φράση, αλλά εφαρμόζεται στην πράξη. Ενδεικτικά, στη Δανία η αντίστοιχη αναλογία είναι 475 αυτοκίνητα/1.000 κατοίκους, στη Σουηδία 473 αυτοκίνητα/1.000 κατοίκους και βαίνει μάλιστα μειούμενη, στη Φινλανδία 495 αυτοκίνητα/1.000 κατοίκους.

Οι κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ πιεζόμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση νομοθέτησαν και μάλιστα με υποχρεωτικό νόμο την εκπόνηση από τους δήμους μελέτης «Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)» και στη συνέχεια την σταδιακή υλοποίησή του. Βέβαια όπως όλα την Ελλάδα νομοθετούνται και δεν εφαρμόζονται. Οι ομολογουμένως μεγάλες δυσκολίες υλοποίησης του ΣΒΑΚ, και η ευκαιριακή «πελατειακή» πολιτική των δημάρχων δημιουργούν δυσοίωνες προοπτικές για την επιτυχία του ΣΒΑΚ στην Ελλάδα, διότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα που απαιτεί πολλές δημαρχιακές θητείες.

β) Το δεύτερο πρόβλημα που σχετίζεται με τον δημόσιο χώρο είναι το πρόβλημα των ελεύθερων χώρων και του πρασίνου. Όλοι μας κάποια στιγμή αυτοδιοικητικοί, δημοσιογράφοι, επιστήμονες και πολίτες έχουμε εντοπίσει και καταδικάσει τον τρόπο που ανοικοδομήθηκε η Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Καταστρέψαμε την αρχιτεκτονική κληρονομιά των πόλεων και τα ιστορικά κέντρα των πόλεων. Ακόμα και στις πόλεις που εκπονήθηκαν αξιόλογα πολεοδομικά σχέδια την δεκαετία του 1980, αυτά δεν υλοποιήθηκαν αφού οι δήμοι δεν είχαν πόρους για απαλλοτριώσεις. Και δεν έχουν ακόμη! Οι ελάχιστοι χώροι που απέμειναν από την λαίλαπα της αντιπαροχής, χάνονται σήμερα το 2025 με ένα νέο κύμα άναρχης και πέραν κάθε λογικής ανοικοδόμησης που κινδυνεύει να εξελιχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες φούσκες της εποχής μας. Εν τω μεταξύ οι δήμαρχοι και η ΚΕΔΕ ζουν την νιρβάνα της εξουσίας τους!

γ) Το τρίτο πρόβλημα του δημόσιου χώρου είναι τα λίγα εναπομείναντα διατηρητέα κτίρια τα οποία σήμερα στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα κινδυνεύουν να χαθούν. Οι λόγοι είναι η ανυπαρξία πόρων στους δήμους για τις απαλλοτριώσεις, η αδιαφορία του κράτους (τι έκπληξη) και η τραγική γραφειοκρατία των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής. Το θέμα ότι σήμερα το 2025 δεν μπορούμε να σώσουμε κάποια εναπομείναντα αξιόλογα κτίρια αποτελεί την μεγαλύτερη ντροπή της εποχής μας!

2) Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα των πόλεων είναι η Πολιτική Προστασία. Η πολιτική προστασία όλων των δήμων βρίσκεται στο σημείο μηδέν. Η κάθε κυβέρνηση μένει στην κατάρτιση και την επικαιροποίηση των «σχεδίων καταστροφών», τα οποία βέβαια τα χρυσοπληρώνει για να καταρτιστούν και η υποχρέωση της τελειώνει με την αποστολή τους στους δήμους. Στους δήμους δεν υπάρχουν ούτε μηχανήματα, ούτε προσωπικό και βέβαια δεν υπάρχουν πόροι για να τους διαχειριστούν οι δήμοι και να οργανώσουν την πολιτική προστασία από μόνοι τους. Η ανυπαρξία προσωπικού είναι το σοβαρότερο πρόβλημα. Τα περίφημα σχέδια λύνουν το πρόβλημα με την επίταξη όλου του προσωπικού των δήμων σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ποιος όμως θα έχει την όλη ευθύνη για την οργάνωση και την κινητοποίηση ενός δήμου ολόκληρου και της εφαρμογής του σχεδίου; Όταν μιλάμε και τα λέμε όλα αυτά σε κυβερνητικούς υπευθύνους η απάντηση είναι ότι η πολιτική προστασία είναι ευθύνη του κράτους και της περιφέρειας πρωτίστως και δευτερευόντως του δήμου.

Στο προηγούμενο διάστημα έζησα από πολύ κοντά τα μεγαλεπήβολα σχέδια των κυβερνήσεων και του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ για την πολιτική προστασία, βέβαια όλα αυτά ήταν μεγάλα λόγια και η όλη τους βοήθεια εξαντλήθηκε στην επικαιροποίηση των σχεδίων-μελετών! Θυμάμαι τα φαραωνικά όνειρα που εξήγγειλε ο υπουργός τότε κ. Χαρδαλιάς για την πολιτική προστασία. Μιλούσε για την δημιουργία ενός μεγάλου «κέντρου πολιτικής προστασίας» σε κάθε περιφέρεια της χώρας. Ένα κέντρο με δικό του κτίριο, με δικά του μηχανήματα, με δικό του προσωπικό. Μάλιστα όταν του είπαμε: «…μα τι λέτε τώρα αυτά θα πάρουν χρόνια να γίνουν αν γίνουν…», η απάντηση του υπουργού ήταν ότι ήδη αναζητούμε οικόπεδο στη Θεσσαλία! Τίποτα απολύτως δεν έγινε και απορώ που είναι τα κόμματα να μιλήσουν για το σημαντικό αυτό θέμα, που είναι οι δημοσιογράφοι! Οι πόλεις μας είναι ανοχύρωτες και το ίδιο ισχύει και για το κράτος ολόκληρο. Δεν είναι τυχαίες οι μεγάλες τραγωδίες που συμβαίνουν στη χώρα μας.

3) Τα σκουπίδια αποτελούν το τρίτο μεγάλο πρόβλημα των ελληνικών πόλεων. Το θέμα είναι γνωστό και παγκόσμιο. Το θέμα των σκουπιδιών αγγίζει όλες τις πόλεις του κόσμου και είναι ένα παλιό πρόβλημα πολλών δεκαετιών πριν. Οι λύσεις και οι καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν σε όλες τις πόλεις του κόσμου, δεν άγγιξαν καν τη χώρα μας. Στο θέμα των σκουπιδιών οι ελληνικές πόλεις βρίσκονται στο σημείο που βρισκόταν οι ευρωπαϊκές πόλεις την δεκαετία του 1980 δηλαδή στην υγειονομική ταφή των απορριμμάτων. Παρά τις υποχρεωτικές διατάξεις που θέσπισε η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα τσουχτερά πρόστιμα που υποβάλει συνεχώς στη χώρα μας η κατάσταση δεν άλλαξε ακόμα παρά το γεγονός ότι η κατάσταση σε πολλές περιπτώσεις έχει φθάσει σε τραγικά όρια. Μ’ αρέσει που έγινε ντόρος στη χώρα μας όπου εφέτος όλοι οι δήμοι στην Ελλάδα αυξάνουν τα δημοτικά τέλη, λόγω της επιβολής του τέλους ταφής και κανένας πολίτης δε γνωρίζει τι είναι αυτό το «τέλος ταφής».

Το τέλος ταφής είναι ένα τσουχτερό πρόστιμο που επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί ακόμα θάβουμε τα σκουπίδια. Ποιος φταίει άραγε για το πρόβλημα αυτό; Που πήγαν τα κοινοτικά κονδύλια πολλών χρόνων για την ενίσχυση της ανακύκλωσης, για τα εργαστήρια διαλογής, για το βιοαέριο κλπ; Την κύρια ευθύνη φέρει η πολιτεία και διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις. Μεγάλη όμως ευθύνη φέρουν και οι δήμαρχοι και οι δημοτικές αρχές διαχρονικά, οι οποίοι στα οράματά τους ποτέ δεν συμπεριέλαβαν το πολύ σοβαρό θέμα των σκουπιδιών, βλέπεις δεν είναι και τόσο επικοινωνιακό θέμα. Τη μεγαλύτερη ευθύνη θεωρώ ότι έχουν όχι οι μεμονωμένοι δήμαρχοι αλλά τα συλλογικά τους όργανα (ΚΕΔΕ και ΠΕΔ) τα οποία ποτέ δεν ασχολήθηκαν με τα ουσιαστικά προβλήματα της αυτοδιοίκησης. Σήμερα το θέμα των σκουπιδιών έχει φτάσει σε οριακό σημείο, τόσο όσον αφορά τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και επί της ουσίας. Η κυβέρνηση της ΝΔ μάλλον στο πίσω μέρος του μυαλού της έχει τις ιδιωτικοποιήσεις και την παράδοση του θέματος σε ιδιωτικά συμφέροντα. Ίσως αυτός να ήταν ο τελικός στόχος διαχρονικά: Να φτάσει το θέμα στο μη παρά πέρα ώστε σαν ώριμο φρούτο να παραδοθεί στα οικονομικά συμφέροντα!

4) Το θέμα του νερού. Όσο μεγαλώνουν οι πόλεις το θέμα της υδροδότησης αποτελεί ένα σοβαρότατο πρόβλημα για το παρόν και κυρίως για το μέλλον τους, ειδικά αν συνυπολογίσουμε και τα θέματα της κλιματικής αλλαγής. Το θέμα όμως του νερού είναι τεράστιο και απαιτεί ένα ξεχωριστό άρθρο.

Αυτά τα ουσιαστικά και σοβαρά προβλήματα των πόλεων δεν μπαίνουν καν στην επικοινωνιακή ατζέντα μιας προεκλογικής καμπάνιας γιατί βλέπεις αυτά λένε αλήθειες και δεν χαϊδεύουν τα αυτιά των πολιτών…

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Αποστολίδης για Τέμπη: Χωρίς κακουργηματικές διώξεις στην πολιτική ηγεσία, δικαιοσύνη δεν υπάρχει

10/10/2025, 16:36

Ενεργό κρούσμα φυματίωσης σε κρατούμενο των Φυλακών Δομοκού

10/10/2025, 16:28

Κώστας Τσιάρας: Ξεκινούν οι πληρωμές από την ερχόμενη εβδομάδα

10/10/2025, 16:20

Δήμος Λαρισαίων: Πρωταγωνίστρια η νεολαία στις δράσεις για οδική ασφάλεια – Δράση ΔΣΝ και Ι.Ο.ΑΣ για «Νύχτα χωρίς Ατυχήματα»

10/10/2025, 16:12

Διαδικασία έκδοσης κάρτας Φιλάθλου ΑΕΛ – Όλα τα βήματα

10/10/2025, 16:04

Ανήλικοι λήστευαν ανήλικους στη Λάρισα

10/10/2025, 15:46

Τα εισιτήρια για τον αγώνα της 7ης αγωνιστικής με τον Ολυμπιακό

10/10/2025, 15:38

Δυστύχημα Τεμπών: Η δημιουργία μνημείου στο Δημοτικό Συμβούλιο Δ. Λαρισαίων

10/10/2025, 15:29

Φρένο στην κυριαρχία της Google από τη Βρετανία: Νέοι κανονισμοί από την Αρχή Ανταγωνισμού

10/10/2025, 15:25

Ν. Σακκάς: Στήριξη του Δήμου Τρικκαίων σε πρωτοβουλίες για την ψυχική υγεία (φωτ.)

10/10/2025, 15:23
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK