-Πως φτάσαμε ξαφνικά στα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας δύο χρόνια μετά το δυστύχημα – Ο έλεγχος γνησιότητας και η εκκρεμής προκαταρκτική εξέταση
Του Κωνσταντίνου Κοντοκώστα
Το μεσημέρι της Τετάρτης 5 Φεβρουαρίου, στο γραφείο του εφέτη ανακριτή που ερευνά την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών μπαίνει ο κ. Βασίλης Καπερνάρος, ως πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας Interstar Security. η οποία έχει αναλάβει τη φύλαξη και βιντεοεπιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ από το 2017.
Ο κ. Καπερνάρος έχει μαζί του ένα αποθηκευτικό στικάκι usb το οποίο περιέχει τρία βίντεο τα οποία αν πιστοποιηθεί η γνησιότητα τους μπορεί να αποβούν καθοριστικά για την εξέλιξη της υπόθεσης στο σκέλος που αφορά το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και της φωτιάς που ακολούθησε της σύγκρουσης.
Και αυτό γιατί στα βίντεο φαίνεται η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας όπως καταγράφηκε από κάμερα στο νότιο μέτωπο της σήραγγας Πλαταμώνα στις 23.03.05, από κάμερα στο βόρειο μέτωπο της σήραγγας Τεμπών στις 23.13.52 και από κάμερα στην έξοδο διαφυγής της σήραγγας Τεμπών στις 23.14.31. Δηλαδή φαίνεται η εμπορική αμαξοστοιχία λίγα μόλις λεπτά πριν συγκρουστεί με την επιβατική στα Τέμπη που είχε ως τραγικό απολογισμό το θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό εκατοντάδων.
Την προηγούμενη Παρασκευή δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα της Καθημερινής τα συγκεκριμενα βίντεο τα οποία δείχνουν την εμπορική να περνά χωρίς να φαίνεται κάποιο παράνομο φορτίο. Στο βίντεο φαίνονται μόνο οι δύο ηλεκτράμαξες της εμπορικής και από πίσω τους ακολουθούν οι τρεις ανοιχτές πλατφόρμες με έμφορτες λαμαρίνες και δέκα κοντέινερ το φορτίο των οποίων έγινε γνωστό από την Hellenic Train και είχε ανοιχτεί και ελεγχθεί παρουσία αστυνομικών αρχών μετά τη σύγκρουση, στη Θεσσαλονίκη (σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας τα κοντέινερ περιείχαν παρασκευάσματα διατροφής, μπύρες και σύρματα).
Τα βίντεο αυτά αφού πιστοποιηθεί η γνησιότητά τους μπορούν να απαντήσουν κατά την εκτίμηση των δικαστικών αρχών στο ερώτημα αν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε κρυφά και παράνομα κάποιο φορτίο το οποίο μετά τη σύγκρουση προκάλεσε την πυρόσφαιρα και τη φωτιά που οδήγησε στο θάνατο συγκεκριμένο αριθμό ανθρώπων όπως ισχυρίζονται οικογένειες θυμάτων και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι.
Προκειμένου να εξακριβωθεί αυτό το κρίσιμο στοιχείο για την υπόθεση, λίγα 24ωρα μετά την παράδοση του usb, ο εφέτης ανακριτής δίνει εντολή στους διορισμένους δικαστικούς πραγματογνώμονες να ελέγξουν τα βίντεο και να συντάξουν έκθεση την οποία τους καλεί να την παραδώσουν το ταχύτερο δυνατό και στην οποία θα πρέπει να τεκμηριώσουν αν η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία που φαίνεται είναι αυτή που συγκρούστηκε με την επιβατική στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 και αν πάνω σ αυτή μεταφέρεται ή όχι – είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών.
Η απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα ήρθε τελικά με τους πραγματογνώμονες να πιστοποιούν την εμπορική και την απουσία κάποιου παράνομου φορτίου
Επίσης στο πλαίσιο ελέγχου της γνησιότητας των βίντεο, την περασμένη Δευτέρα αστυνομικοί συνοδεία δικαστικών αρχών κατέφθασαν χωρίς προειδοποίηση στο επιχειρησιακό κέντρο της Interstar στην Πλαταμώνα και στα κεντρικά της εταιρίας στην Αθήνα και κατάσχεσαν σκληρούς δίσκους, καταγραφικά και server προκειμένου να εξεταστούν από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για την γνησιότητα των βίντεο.
Το γεγονός ωστόσο πως προέκυψε νέο βιντεοληπτικό υλικό της εμπορικής ξαφνικά, λίγες μέρες πριν συμπληρωθούν δύο χρόνια από το πολύνεκρο δυστύχημα, δημιούργησε εύλογες απορίες στην κοινωνία γιατί αυτό το υλικό δεν παραδόθηκε νωρίτερα.
Η απάντηση φαίνεται να βρίσκεται σε ένα συνδυασμό “μπερδέματος” μεταξύ ανάκρισης και ΟΣΕ για τα βίντεο, μιας τυχαίας ανακάλυψης και της ενδεχόμενης “αμέλειας” ενός υπαλλήλου της Interstar.
Η larissanet παρουσιάζει το ιστορικό των γεγονότων που οδήγησαν στην προσκόμιση των τριών βίντεο για τα οποία ο έλεγχός τους εκκρεμεί από τις αρμόδιες αρχές.
Οι επανεγγραφές και το κατέβασμα του χειριστή
Μέχρι τα βίντεο που παρέδωσε ο κ. Καπερνάρος, το μόνο βιντεοληπτικό υλικό από την εμπορική αμαξοστοιχία ήταν από μια κάμερα ασφαλείας καταστήματος στην Λεπτοκαρυά.
Εκτός από αυτό το βίντεο και μέχρι την προηγούμενη Τετάρτη δεν υπήρχε άλλο βιντεοληπτικό υλικό της εμπορικής αμαξοστοιχίας από την επίδικη μέρα καθώς όταν αυτό ζητήθηκε από τις ανακριτικές αρχές τον Μάιο του 2023, είχε υποστεί αλλεπάλληλες επανεγγραφές.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Interstar στις 8 Φεβρουαρίου «Τα καταγραφικά των καμερών είναι ρυθμισμένα βάσει της νομοθεσίας στις 15 ημέρες εγγραφής. Στη συνέχεια γίνεται επανεγγραφή πάνω από το υπάρχον υλικό. Τα καταγραφικά είναι περιουσία του ΟΣΕ και χωρίς νομική εντολή δεν επιτρέπεται να γίνει καμία τροποποίηση στη ρύθμιση αυτή, ή εξαγωγή βίντεο».
Πώς λοιπόν με δεδομένο πως γίνονται επανεγγραφές μετά από 15 ημέρες προέκυψαν δύο χρόνια μετά, τα τρία βίντεο που προσκόμισε ο κ. Καπερνάρος στον ανακριτή;
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως στις 02/03/23 και 09/03/23 χειριστής του Επιχειρησιακού Κέντρου της εταιρείας κατέβασε τρία βίντεο από δύο σημεία τα οποία δεν ζητήθηκαν ποτέ και δεν αποτελούν Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Στο ερώτημα πώς εντοπίστηκαν τώρα τα συγκεκριμένα βίντεο που κατέβασε ο χειριστής διαβάζουμε στην ανακοίνωση:
«Τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε ενδελεχέστατη έρευνα για το θέμα σε σχέση με τη σύνθεση και το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας η οποία βγήκε στη δημοσιότητα. Η διοίκηση της εταιρείας τόσο λόγω της επικαιρότητας όσο και σε συνέχεια της λανθασμένης ονομασίας του σημείου που είχε περιληφθεί στη σχετική παραγγελία του Εφέτη Ανακριτή για τη χορήγηση των σκληρών δίσκων από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης αντί του Εμπορευματικού Σταθμού (όπως και εκ των υστέρων διαπιστώθηκε ότι εννοούσαν και όπως προκύπτει από τη σχετική αλληλογραφία), έδωσε ρητή εντολή να ερευνηθούν όλοι οι υπολογιστές καθώς και οι 889 κάμερες του Επιχειρησιακού Κέντρου που χρησιμοποιούνται για την απομακρυσμένη λήψη αρχείων, μήπως τυχόν και υπάρχει κάποιο επιπλέον αρχείο καταγραφής σχετικό με την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών, το οποίο ενδεχομένως δεν έχει ζητηθεί από τις Αρχές που διενεργούν την ανάκριση. Κατά την έρευνα αυτή, βρέθηκαν τρία αρχεία τα οποία προέρχονται από κάμερες, υλικό από τις οποίες ουδέποτε μας ζητήθηκε από κανέναν (σ.σ. υλικό που κανείς δεν είχε ζητήσει από την εταιρεία security «Interstar») και απεικονίζουν καθαρά τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα λίγο πριν τη σύγκρουσή της με την επιβατική αμαξοστοιχία».
Μη προσκομισθέν βίντεο από Εμπορικό Σταθμό
Η εξήγηση που δίνει η Interstar για την “ενδελεχέστατη έρευνα” επιβεβαιώνεται εν μέρει και από την επιστολή που έστειλε η εταιρία στον εφέτη ανακριτή στις 22 Νοεμβρίου του 2024. Εκεί ενημερώνει τον ανακριτή ότι “υπάρχουν και περαιτέρω σημεία κατά μήκος της γραμμής από Θεσσαλονίκη μέχρι και τη Σήραγγα του Πλαταμώνα, στα οποία έχουν εγκατασταθεί κάμερες, μερικές εκ των οποίων έχουν πλάνα προς τη σιδηροδρομική γραμμή ανόδου και καθόδου” και δηλώνει ότι διατίθεται να παραδώσει επιπλέον υλικό από σημεία που μέχρι εκείνη τη χρονική στιγμή δεν έχουν ζητηθεί από τις ανακριτικές αρχές.
Λίγες μέρες πριν, στις 11 Νοεμβρίου, ο εφέτης ανακριτής είχε ζητήσει την εξαγωγή σκληρού δίσκου από τον Εμπορικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης από το σημείο δηλαδή που η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκίνησε την πορεία της.
Μέχρι εκείνο τη στιγμή τόσο ο ανακριτής όσο και οι συγγενείς και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι αγνοούσαν ότι στους σκληρούς δίσκους που παρέδωσε η εταιρία λίγους μήνες μετά το δυστύχημα δεν συμπεριλαμβάνεται ο Εμπορικός Σταθμός Θεσσαλονίκης αλλά μόνο ο κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός στην πόλη.
Η ανακάλυψη για το μη προσκομισθέν βίντεο στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου φαίνεται να οδήγησε στο ψάξιμο και τελικά στον εντοπισμό των τριών βίντεο που ελέγχονται αυτή τη στιγμή για τη γνησιότητά τους.
Η ανακάλυψη αυτή οδήγησε επίσης και στην έναρξη προκαταρκτικής εξέτασης για το μη προσκομισθέν βίντεο από τον Εμπορικό Σταθμό και την κλήση για εξηγήσεις ενός στελέχους της εταιρείας.
Εξηγήσεις για τρεις
Στις 18 Νοεμβρίου του 2024 η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κα Γεωργία Αδειλίνη δίνει παραγγελία στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας για διενέργεια κατεπείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να ερευνηθεί γιατί κατά «την παράδοση του βιντεοληπτικού υλικού από το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, στο οποίο έχει τυχόν καταγραφεί η φόρτωση και η αναχώρηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο δυστύχημα το βράδυ της 28/2/2023), δεν περιείχε τις βιντεοσκοπήσεις από το μηχανοστάσιο της Θεσσαλονίκης, στο οποίο έγινε η φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας».
Στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης κλήθηκαν για εξηγήσεις από τον Αντεισαγγελέα που ανέλαβε την έρευνα, τρία πρόσωπα. Αρχικά τον περασμένο Δεκέμβριο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ και ένα στέλεχος της Interstar και τον Ιανουάριο του 2025 ο τελευταίος πρόεδρος του ΟΣΕ, μέχρι να αναλάβει καθήκοντα ο νέος διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού στα μέσα Μαρτίου του 2023.
Να σημειωθεί πως για τους δύο πρώτους η κλήση εστάλη στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ για τον τρίτο στις αρχές Ιανουαρίου. Και οι τρεις κατέθεσαν δια πληρεξουσίου δικηγόρου υπόμνημα και πλέον μένει η απόφαση του Αντεισαγγελέα για το αν, σε ποιους και για ποια αδικήματα θα ασκηθεί δίωξη.
Το ιστορικό με την αναζήτηση των βίντεο
Το θέμα της απουσίας βιντεοληπτικού υλικού από την εμπορική αμαξοστοιχία απασχόλησε τις ανακριτικές αρχές, αλλά κυρίως τις οικογένειες των θυμάτων, όλο αυτό το διάστημα της διερεύνησης της υπόθεσης.
Θυμίζουμε πως αρχικά ζητήθηκε, και παραδόθηκε, βιντεοληπτικό υλικό μόνο από την πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας και όχι από την εμπορική καθώς τα βλέμματα όλων, αλλά και η έρευνα των δικαστικών αρχών, τις πρώτες μέρες ήταν στραμμένα στην επιβατική η οποία εξαιτίας των λάθος χειρισμών του σταθμάρχη Λάρισας είχε μπει στη γραμμή καθόδου αντί για τη γραμμή ανόδου. Η εμπορική αμαξοστοιχία ακολουθούσε κανονικά την πορεία της στη γραμμή καθόδου ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη με τελικό προορισμό τον Πειραιά.
Όταν τελικά τα βιντεοληπτικό υλικό των Σιδηροδρομικών Σταθμών από τους οποίους διήλθε η εμπορική αμαξοστοιχία, ζητήθηκαν τον Μάιο του 2023 από τον εφέτη ανακριτή που ανέλαβε επισήμως την διερεύνηση της υπόθεσης στις 14 Μαρτίου του 2023, το υλικό είχε επανεγγραφεί. Τον Μάρτιο του 2024 έγινε μια ύστατη προσπάθεια να ανακτηθεί το υλικό από τους σκληρούς δίσκους που εστάλησαν σε εξειδικευμένο εργαστήριο στην Αγγλία όμως αυτό δεν κατέστη δυνατό.
Αναφορικά με το βίντεο της Λεπτοκαρυάς, που επίσης δείχνει την εμπορική με τις πλατφόρμες να έχουν μόνο λαμαρίνες, οι ανακριτικές αρχές έμαθαν για την ύπαρξή του τον Οκτώβριο του 2024 και αμέσως προχώρησαν στην κατάσχεση του σχετικού υλικού που στάλθηκε στη συνέχεια για έλεγχο στη ΔΕΕ. Η απάντηση της ΔΕΕ ήταν ότι δεν μπόρεσε να ταυτοποιήσει την ώρα.
Η απουσία βιντεοληπτικού υλικού από την εμπορική αμαξοστοιχία ήταν ένα από τα στοιχεία που οδήγησε συγγενείς θυμάτων να καταγγείλουν “συγκάλυψη” πάντα σε σχέση με τα αίτια της φωτιάς που οδήγησε στο θάνατο τους ανθρώπους τους.
Να σημειωθεί πως παράλληλα με την εξέταση των βίντεο και σε συνάφεια με τη διερεύνηση των αιτιών της φωτιάς εκκρεμεί το πόρισμα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Θυμίζουμε πως οι κατηγορούμενοι μέχρι στιγμής στην υπόθεση του δυστυχήματος (σύγκρουση και παρεμβάσεις στο χώρο) είναι 43 με την έρευνα του εφέτη ανακριτή να είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
























