Γράφει ο Ευάγγελος Μπαλντούνης
Καθηγητής φιλόλογος
Ίσως ο τίτλος να προδιαθέτει για κάποια παραδοξότητα, για κάτι που βρίσκεται τελείως έξω από τα συνηθισμένα, για κάτι μη σύνηθες και μη φυσιολογικό. Άλλος είναι ο Αϊ Βασίλης και διαφορετικός ο Άγιος Βασίλειος; Δεν είμαστε συνήθεις σε τέτοιου είδους διαχωρισμούς.
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΡΟΥΧΩΝ ΤΟΥ: Πρέπει να γίνει διάκριση των δύο προσώπων. Ο πρώτος είναι δημιούργημα της καταναλωτικής διάθεσης των λεγόμενων δυτικών χωρών. Πρόκειται για τον ευτραφή (άρα καλοταϊσμένο) γέροντα, κατασκεύασμα γνωστής εταιρείας αναψυκτικών, από την οποία και δανείστηκε το συγκεκριμένο κόκκινο χρώμα των ρούχων του. Το κόκκινο θεωρείται το χρώμα του πάθους, της μεγάλης δηλ. και διαρκούς έντασης των συναισθημάτων. Αλλά και της εντονότατης επιθυμίας προς κάτι, που στην περίπτωση της σχετικής εταιρείας είναι η προτίμηση και κατανάλωση των δικών της προϊόντων. Μιας επιθυμίας που επιδιώκουν οι ιθύνοντές της να επιζητεί συνεχή ικανοποίηση και να επιφέρει εξάρτηση.
ΟΙ ΑΡΝΗΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΜΦAΝΙΣHΣ ΤΟΥ: Αυτό το πλάσμα σκοπό έχει να προωθήσει την απορρόφηση προϊόντων προς κάλυψη καταναλωτικών αναγκών. Πολλές τέτοιες ανάγκες δεν είναι απαραίτητες, αλλά η προπαγάνδα μέσω κυρίως της διαφήμισης, τις καθιστά επιβεβλημένες και χρήσιμες. Η θωριά του συγκεκριμένου Αϊ Βασίλη παραπέμπει σε υλιστικές απολαύσεις , στην επιδίωξη της διασκέδασης, στη φροντίδα μόνο για το άτομό μας και είναι εντελώς απογυμνωμένη από πνευματικές προεκτάσεις. Ενίοτε ο ευτελισμός του φτάνει σε ακραία για μας σημεία, καθώς βλέπουμε γυμνούς άνδρες και γυναίκες να τον φορούν ως μαγιό! Δεν είναι κάτι τέτοιο υποβιβασμός της αξίας, εξευτελισμός και ταπείνωση;
Ο ΑΤΟΜΙΚΙΣΜΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ: Κατευθύνει σε μια νοοτροπία και τρόπο ζωής που επικεντρώνεται στην αναζήτηση και απόλαυση υλικών αγαθών και ηδονών. Τα δώρα του είναι για το «εγώ» του ανθρώπου και της στενής του οικογένειας. Δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τον πάσχοντα συνάνθρωπο και την γενικότερη δυσπραγία. Οι καταστάσεις στενότητας και δυσχερειών, δεν τον απασχολούν. Εκφράζει την κοινωνική τάση και πρακτική που συνίσταται στη συσσώρευση των αγαθών, ως μέσο για την κατάκτηση της ευδαιμονίας. Αυτό με μια λέξη καλείται «ευδαιμονισμός».
ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ο δεύτερος, ο Άγιος Βασίλειος, είναι εντελώς αλλιώτικος από τον πρώτο. Είναι ο πνευματικός άνθρωπος που ασχολήθηκε με τη γνώση, τα γράμματα, τον στοχασμό και τον πολιτισμό. Η γενικότερη συμπεριφορά και δράση του ήταν εξωστρεφής. Ενδιαφέρθηκε για τον αδύναμο άνθρωπο, τον ανίσχυρο, τον ασθενή, τον ανήμπορο. Η δική του επιθυμία, το δικό του πάθος, ήταν η διακονία, η αφοσίωση σε ένα έργο που να υπηρετεί τον ταλαιπωρημένο άνθρωπο. Δεν απευθύνει χαμόγελα διασκεδαστικά του τύπου Ho! Ho!, αλλά μειδιά από ευχαρίστηση και ικανοποίηση που ανακουφίζει τους φτωχούς και τους ασθενείς. Είναι χαμόγελο τρυφερότητας ζεστασιάς, χαράς και ευτυχίας. Αποτελεί υπόδειγμα πνευματικής προσφοράς και κοινωνικής δράσης. Η δημιουργία πολλών ευαγών ιδρυμάτων η περίφημη «ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΑ», υπήρξαν χώροι περίθαλψης, ανακούφισης, εκπαίδευσης και διαπαιδαγώγησης. Τόποι παροχής βοήθειας, φροντίδας και περιποίησης. Μέρη απαλλαγής από ψυχικό ή σωματικό πόνο. Αίθουσες διδασκαλίας και μετάδοσης γνώσεων, διαμόρφωσης σωστών χαρακτήρων και ορθών συμπεριφορών.
ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΧΡΗΣΤΟΤΗΤΑΣ, ΗΘΙΚΗΣ και ΙΔΕΩΔΩΝ: Τόσα χρόνια που ακολουθείται ο πρώτος τύπος Αη Βασίλη (δυστυχώς και στη χώρα μας, αποτέλεσμα της γενικότερης χαλάρωσης και αντιγραφής σάπιων, κατασκευασμένων και εξαγορασμένων προτύπων), τι παρατηρούμε; Έγινε καλύτερος ο κόσμος; Οι σχέσεις των ανθρώπων βελτιώθηκαν; Επικρατεί ειρήνη; Υπερισχύει το δίκαιο; Κυριαρχεί η ασφάλεια; Τίποτε από τα παραπάνω, γιατί αυτός ο Αϊ Βασίλης είναι απογυμνωμένος από ανθρώπινες αρετές και από τις πανανθρώπινες αξίες της ειρήνης, της συναδέλφωσης και της αλληλεγγύης. Συνιστά εμπόρευμα, ένα τεχνητό προϊόν που αποτελεί είδος εμπορίου και αντικείμενο αγοραπωλησίας. Έχει μετατραπεί σε εξαγοράσιμο είδος και σε είδος μαζικά καταναλώσιμου. Επομένως έχει εμπορευματοποιηθεί πλήρως. Είναι πλαστούργημα ενός έξυπνου μάρκετινγκ.
~ Πρότυπό μας, μορφή άξια μιμήσεως, ας είναι ο πραγματικά άγιος, ο Άγιος Βασίλειος. Ένα πρόσωπο αναγνωρισμένο ως άξιο να τιμάται λόγω της ιερότητας και των αρετών της βιοτής του. Εξάλλου αυτός είναι ο ΜΕΓΑΣ, ο μεγάλος, ο σημαντικός ο θαυμαστός για τα έργα του.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.