Του Κώστα Σπανού – Εκδότη του Θεσσαλικού Ημερολογίου
Οι παλιές εφημερίδες της πόλης μας περιέχουν, συχνά, ενδιαφέρουσες ειδήσεις. Αναδιφώντας, τελευταία, στην εφημερίδα Σάλπιξ, εντόπισα την είδηση για ένα ναυάγιο στο Κόκκινο Νερό, το οποίο συνέβη στις 20 Νοεμβρίου 1894. Ο καπετάνιος του ήταν ο Ρίζος Θωμά Τσαπούρης, από την Καρίτσα, ο οποίος μετέφερε αλάτι από τη Σμύρνη, με προορισμό το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Το δρομολόγιο από τη Σμύρνη στη Θεσσαλονίκη ίσως είχε ως σταθμό ανεφοδιασμού τις Βόρειες Σποράδες και από εκεί, με κατεύθυνση προς τον Βόρα, πρέπει να βρέθηκε σε παράλληλη πορεία με τις ακτές της Ανατολικής Θεσσαλίας.
Ταξιδεύοντας προς τη Θεσσαλονίκη, λόγω του χειμώνα, το πλοίο (βομβάρδα)[1] του Τσαπούρη συνάντησε ισχυρή τρικυμία, εξ αιτίας της οποίας έσπασαν οι ιστοί της πλώρης. Μετά από αυτό, το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο «φερόμενον υπό της φοράς του ανέμου».
Μετά από δύο μέρες «φρικώδη αγώνα», τα μεσάνυχτα της 20ής Νοεμβρίου το πλοίο έπεσε στα βράχια των ακτών της περιοχής της Αγιάς, κοντά στο Κόκκινο Νερό.
Τα αποτελέσματα της συντριβής του πλοίου ήταν οδυνηρά. Το πλήρωμα βρέθηκε στα θάλασσα και πάλευε 3 ώρες για να βγει στην ακτή. Πνίγηκαν ο καπετάνιος του πλοίου Ρίζος Θ. Τσαπούρης, οι δύο αδελφοί του ναύτες Κωνσταντίνος και Στέφανος και ο έμπορος του μεταφερόμενου αλατιού Παύλος, από ένα χωριό της Χαλκιδικής. Σώθηκε μόνο ένας ναύτης, ο Λιτοχωρινός Δημ. Παρδαλογιάνης.
Αυτός, λόγω της νύχτας δεν έβλεπε πού είναι οι ακτές. Ξαφνικά είδε δίπλα του το σκυλί του πλοίου να παλεύει με τα κύματα. Το ακολούθησε και έφθασαν μαζί στη στεριά. Ο Παρδαλογιάννης πήγε στο Στόμιο (τότε Τσάγιαζι) και ανάφερε το τραγικό γεγονός. Έτρεξαν οι Καριτσιώτες και οι Στομιώτες και την επόμενη μέρα βρήκαν τα πτώματα των ναυαγών.
Η ΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΣΑΛΠΙΓΞ
Ναυάγια. Τό φοβερόν παρά τό Τσάγεζι ναυάγιον. 4 θύματα. Σκύλος σωτήρ.
Ἡ ἐπικρατοῦσα κατ’ αὐτάς φοβερά τρικυμία, ἐν τῷ πελάγει, μεγάλας προυξένησε καταστροφάς. Ἀπήχησις αὐτῶν εἶναι τό μέχρι τοῦδε γνωστόν τρομερόν παρά τήν θέσιν Κόκκινο Νερό, ἐγγύς τοῦ Τσάγεζι, ναυάγιον. Ἡ βομβάρδα τοῦ ἕλληνος πλοιάρχου Ρίζου Θ. Τσαπούρη, ὑπό ἑλληνικήν σημαίαν, μέ φορτίον ἅλατος, προωρισμένον διά τόν λιμένα Θεσσαλονίκης, κατελήφθη ἐν τῷ πελάγει ὑπό φοβερᾶς τρικυμίας, ἐξ ἧς ἐθραύσθησαν καί ἱστοί πρώρα, τό δέ σκάφος φερόμενον ὑπό τῆς φορᾶς τοῦ ἀνέμου, καί τῆς διακρίσεως τῶν κυμάτων, άνευ διευθύνσεως πρός τήν ξηράν, ἐπιτέλους μετά διήμερον φρικώδη ἀγῶνα ἐρίφθη, ὑπό τῶν κυμάτων, τό μεσονύκτιον τῆς 20ῆς λήγοντος ἐπί τῶν ἀποκρύμνων καί πετρωδῶν βράχων τῆς ὀροσειρᾶς τοῦ Κισσάβου παρά τήν θέσιν Κόκκινο Νερό, ἐγγύς τοῦ Τσάγεζι καί συνετρίβη.
Ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἐπνίγησαν οἱ πλοίαρχοι Ρίζος Θ. Τσαπούρης, οἱ ναῦται ἀδελφοί του Κωνσταντίνος καί Στέφανος καί ὁ κύριος τοῦ φορτίου, Παῦλος καλούμενος, ἔμπορος ἐκ Καρβουνᾶ ἤ Καλή Μηριά τῆς Χαλκιδικῆς χερσονήσου καταγόμενος. Ἐσώθη δέ, εὐτυχῶς εἷς μόνον ναύτης, Δημ. Παρδαλογιάννης ὀνομαζόμενος ἐκ Λιτοχωρίου. Οὗτος ἀφοῦ συνετρίβη τό πλοῖον καί οἱ ναυαγοί πάντες ἐπάλαιον οἱ δυστυχεῖς ἀπεγνωσμένως κατά τῶν πελωρίων κυμάτων καί τοῦ ἀποκρήμνου τῶν βράχων νά ἐξέλθωσιν εἰς τήν ξηράν, βλέπει ἐγγύς αὐτόν τόν κύνα τοῦ πλοίου, παλαίοντα καί τοῦτον κατά τῶν κυμάτων παρακολουθεῖ αὐτόν, ὁπότε ὁ κύων μετά πολλούς ἑλιγμούς φθάνει εἰς ἀσφαλές μέρος μή προσβαλλόμενον ὑπό τῶν κυμάτων καί βατόν, ἔνθα, σωζόμενος αὐτός, σώζει καί τόν δυστυχῆ ναύτην, ὅστις σπεύδει, παρακολουθούμενος ὑπό τοῦ σωτήρος του κυνός καί ἀναγγέλει τό τραγικόν συμβάν εἰς τάς ἐν Τσάγεζι Ἀρχάς. Τά πτώματα τῶν ἀτύχων ναυαγῶν ἀνευρέθησαν χθές».
Σάλπιγξ, 267/29.11.1894.
[1]. Βομβάρδα και μπομπάρδα: πλοίο μεγαλύτερο από καΐκι με δύο κατάρτια.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.