«Από το βήμα αυτό προκαλώ όποιο κόμμα θέλει πραγματικά να μιλήσουμε για την εκπαίδευση και την παιδεία, ουσιαστικά και όχι για να βγάλουν κάποιοι φωτογραφίες για επικοινωνία και προβολή, ας οργανώσουν μια εκδήλωση συζήτηση στη Λάρισα και εκεί να αντιπαραθέσουμε τις απόψεις μας»
Γράφει ο Γιώργος Σούλτης
Εδώ και πολλά χρόνια, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, τα θέματα της παιδείας και της εκπαίδευσης αγγίζονται τελείως επιφανειακά και επιδερμικά ή δεν απασχολούν καθόλου τη δημόσια συζήτηση των κομμάτων. Τα ίδια έγιναν και τώρα στον προεκλογικό αγώνα για τις Ευρωεκλογές του 2024 όπου στην όποια πολιτική συζήτηση που έγινε, τα θέματα της εκπαίδευσης ήταν ανύπαρκτα. Μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι όλα τα κόμματα (μικρά ή μεγάλα, δεξιά ή αριστερά) αναφέρουν την τεράστια σημασία που έχουν τα θέματα της παιδείας για τη χώρα μας αλλά δεν υπάρχει καμία συζήτηση και καμία πρόταση για την ουσία του θέματος. Στην συγκεκριμένη προεκλογική συζήτηση, κάθε αναφορά στην Παιδεία αφορούσε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, καθώς η κυβέρνηση επέβαλε για άλλη μια φορά την δική της ατζέντα! Δυστυχώς η συζήτηση για την παιδεία, γίνεται εδώ και χρόνια με όρους επικοινωνιακούς ή ιδεοληπτικούς. Κάνοντας λίγο χιούμορ, θα λέγαμε ότι στην συζήτηση των κομμάτων για την εκπαίδευση κυριαρχούν: το άγχος όλων των αριστερών κομμάτων μην τυχόν και δεν περάσουν όλοι οι μαθητές της Ελλάδας στο πανεπιστήμιο και όλων των δεξιών μην τυχόν και δεν ξεχωρίσουν οι άριστοι από την «πλέμπα» και πάντα βέβαια πως θα «καταργήσουν» τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια.
Για την τεράστια κρίση στα σχολεία, για την έλλειψη υποδομών και προσωπικού, για την «αγραμματοσύνη» των νέων μας, για το χάλι στην αγορά εργασίας, για την ανυπαρξία της τεχνικής εκπαίδευσης και την κατάργηση των ΤΕΙ, για το ξενιτεμό των παιδιών μας, για την τεράστια ανεργία των πτυχιούχων και πολλά άλλα, δεν άκουσα καμία κουβέντα προεκλογικά. Κανένας δεν μιλάει για την μεγαλύτερη κρίση της εκπαίδευσης μας μετά την μεταπολίτευση, κανένας δεν αναζητά τα ουσιαστικά αίτια αυτής της κρίσης, αλλά και όταν προτείνονται λύσεις, αυτές είναι μπαλώματα για να λέμε τάχα ότι έχουμε προγράμματα. Έχω βαρεθεί να ακούω από τους αριστερούς να εξορκίζουν το κεφάλαιο και τις εταιρίες και από τους δεξιούς να μιλάνε για το χάλι των πανεπιστημίων μας λόγω των καταλήψεων και για τα «Άγια» ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Ώρες – ώρες αναρωτιέμαι μήπως εγώ είμαι εκτός πραγματικότητας και βλέπω τα πράγματα τόσο χάλια στην εκπαίδευση. Σκέφτηκα λοιπόν να προσπαθήσω να κωδικοποιήσω τα μεγαλύτερα προβλήματα της εκπαίδευσης (πάντα κατά τη γνώμη μου) σε δέκα ερωτήσεις τις οποίες απευθύνω προς όλα τα κόμματα δεξιά και αριστερά, είτε είναι εντός, είτε εκτός Βουλής. Αν το κάθε κόμμα αποδέχεται την ύπαρξη του προβλήματος στο οποίο αναφέρεται η κάθε ερώτηση, τότε να μας πει ποιες είναι οι προτάσεις του για την επίλυση του προβλήματος, ποιο είναι το πρόγραμμα του ή έστω οι κοινωνικές (ακτιβιστικές) του ενέργειες. Να μας πουν επιτέλους γιατί δεν θέτουν αυτό το πρόβλημα στη δημόσια συζήτηση, το θεωρούν όχι πρώτης προτεραιότητας; Κάποιοι θα πουν: «….καλά η ρομαντικός είσαι ή εκτός πραγματικότητας και χαζός…. Σιγά μη ασχοληθούν τα κόμματα! Τα σημερινά κόμματα δεν ακούν καμία γνώμη αν αυτός που τη διατυπώνει δεν είναι βουλευτής ή υψηλό στέλεχος του κόμματος ή έστω μέλος της μικρής ομάδας τους ». Οι ερωτήσεις είναι οι εξής:
- Από το 2010 με τον νόμο του Καλλικράτη για την τοπική αυτοδιοίκηση, η ευθύνη των υποδομών των σχολείων πέρασε από το κράτος στην δικαιοδοσία των δήμων. Αυτό έγινε χωρίς την μεταφορά των απαραίτητων πόρων και χωρίς πρόβλεψη για αντίστοιχους πόρους στους δήμους. Από τότε μέχρι και σήμερα το χτίσιμο σχολικών κτιρίων είναι αρμοδιότητα των δήμων και το χειρότερο είναι ότι και η συντήρηση βαρύνει τους δήμους. Οι πόροι για τις συντηρήσεις που έρχονται στους δήμους είναι στην κυριολεξία ψίχουλα. Γνωρίζουν τα κόμματα ότι πολλά κτίρια στην Ελλάδα δεν πληρούν τους σύγχρονους κανόνες ασφαλείας; Γνωρίζουν ότι η κλιματική αλλαγή (σεισμοί, πλημύρες, πυρκαγιές) επιδεινώνουν καθημερινά τα προβλήματα αυτά; Οι δήμοι και η ΚΕΔΕ για λόγους «πολιτικής» δεν αντιδρούν εναντίων της εκάστοτε κυβέρνησης. Τα κόμματα έθεσαν ποτέ με ένταση αυτό το θέμα; Για να είμαι έντιμος το ΚΚΕ θέτει το θέμα, αλλά πολλές φορές το χρησιμοποιεί για να κάνει πολιτική ενάντια στον κάθε δήμο και όχι εναντίον της εκάστοτε κυβέρνησης.
- Σε ποιο μέρος του κόσμου τα σχολεία δεν διαθέτουν βοηθητικό προσωπικό (επιστάτες, συντηρητές, γραμματείς, φύλακες, ψυχολόγους, νοσοκόμους κλπ); Ποιο κόμμα έθεσε σαν βασικό θέμα προτεραιότητας την πρόσληψη τέτοιου προσωπικού; Έστω ας ξεκινήσουμε με έναν επιστάτη και έναν συντηρητή ανά σχολικό ασυγκρότητα. Σήμερα όλες τις παραπάνω δουλειές τις κάνει ο εκπαιδευτικός-διευθυντής!
- Ποιο κόμμα πήρε δημόσια θέση για τα «τραγικά» αποτελέσματα που έχει η χώρα μας στο διαγωνισμό PISA και στους αντίστοιχους ελληνικούς διαγνωστικούς διαγωνισμούς του Υπουργείου; Τα αποτελέσματα αυτά χαρακτηρίζουν τους μαθητές μας «λειτουργικά αναλφάβητούς». Δηλαδή τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν ένα κείμενο, δεν μπορούν να κάνουν μια συνδυαστική σκέψη, δεν μπορούν να υπολογίσουν το εμβαδόν μιας επιφάνειας. Ανέλυσαν τα κόμματα τα αποτελέσματα αυτά; Τα αποδέχονται; Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν σε ένα τέτοιο σχολείο; Τι πρέπει να γίνει; Το να απορρίπτουν κάποιοι το διαγωνισμό αυτόν επειδή είναι του ΟΟΣΑ δεν αλλάζει τα αποτελέσματα.
- Από τα Ελληνικά Λύκεια (Γενικά και ΕΠΑΛ) αποφοιτούν κάθε χρόνο περίπου 70.000 μαθητές, από αυτούς εισέρχονται στα πανεπιστήμια οι 50.000. Με την λειτουργία των απαράδεκτων ιδιωτικών της κυβέρνησης θέλουμε να βάλουμε και τους υπόλοιπους Έλληνες στο πανεπιστήμιο. Σε ποια χώρα του κόσμου γίνεται αυτό; Ξέρουν τα κόμματα ότι στην αγορά εργασίας λείπουν τεχνίτες όλων των επιπέδων ενώ αντίθετα οι πτυχιούχοι βγαίνουν στην ανεργία ή φεύγουν στο εξωτερικό; Γιατί κανένα κόμμα δε μίλησε για την απαράδεκτη κατάργηση των ΤΕΙ; Γιατί δε μιλάει κανένα κόμμα ακόμα και σήμερα για την απαράδεκτη αυτή, χωρίς καμία μελέτη, ανωτατοποίηση των ΤΕΙ η οποία διέλυσε την αγορά εργασίας και διπλασίασε σε μια νύχτα τα πανεπιστημιακά τμήματα;
- Η βασική βαθμίδα της τεχνικής εκπαίδευσης την οποία όλες οι χώρες του κόσμου αναβαθμίζουν στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, στην Ελλάδα δεν υπάρχει…. Ναι! Δεν υπάρχει! Τα ΕΠΑΛ καθημερινά υποβαθμίζονται και η κατάργηση των ΤΕΙ συνετέλεσε τα μέγιστα στην περεταίρω υποβάθμιση της. Ποιο κόμμα μίλησε ουσιαστικά για την ανυπαρξία της τεχνικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων στην Ελλάδα; Ποιο κόμμα έχει μελετημένες επιστημονικά προτάσεις και τεκμηριωμένες για μια νέα τεχνική εκπαίδευση; Ποιο κόμμα κατάλαβε ότι η δημιουργία μιας ελκυστικής και ουσιαστικής τεχνικής εκπαίδευσης η οποία θα υποστηρίζεται από το δημοτικό σχολείο ακόμα, είναι βασικό θέμα για το ίδιο το μέλλον της χωράς μας;
- Ποιο κόμμα έχει καταλάβει ότι το ελληνικό σχολείο από την πρώτη Δημοτικού έως και την τρίτη Λυκείου έχει καταντήσει ένα διαρκές φροντιστήριο το οποίο προετοιμάζει τους νέους για τις εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο; Το ελληνικό σχολείο δεν ενδιαφέρεται για τις πραγματικές γνώσεις αλλά πως το παιδί θα πάρει άριστα στις εξετάσεις. Έτσι διδάσκει τεχνικές απομνημόνευσης, έτοιμα κείμενα για τις αναλύσεις και τις εκθέσεις και υποδείγματα ασκήσεων για τα μαθηματικά και τη φυσική. Αλήθεια όταν τα κόμματα ζητούν να δημιουργηθούν και άλλα πανεπιστημιακά τμήματα για να χωρέσουν όλοι οι απόφοιτοι λυκείου στα πανεπιστήμια, γνωρίζουν τι επιπτώσεις έχει αυτό για την εκπαίδευση μας; Νομίζουν ότι με τα μπαλώματα που προτείνει το κάθε κόμμα όταν γίνεται κυβέρνηση για την βελτίωση του «σχολείου της απομνημόνευσης», θα λυθεί το πρόβλημα; Ποιο είναι το μοντέλο εκπαίδευσης που προτείνει το κόμμα για ένα σχολείο «της πραγματικής γνώσης»; και πως θα το πετύχουμε;
- Σε ποια χώρα του κόσμου δεν υπάρχουν βιβλιοθήκες στα σχολεία (μεγάλα ή μικρά); Γιατί όλα τα κόμματα θεωρούν τελευταίο θέμα το θέμα των βιβλιοθηκών; Πόσα κόμματα γνωρίζουν ότι στο τέλος της δεκαετίας του 90, επί υπουργίας Αρσένη δημιουργήθηκαν εξαιρετικές βιβλιοθήκες σε περίπου 1300 σχολεία σε όλη την Ελλάδα; Κανένας δε μίλησε ξανά για αυτές τις βιβλιοθήκες, τι έχουν γίνει; Γιατί από κανένα κόμμα δεν τέθηκε ποτέ το τεράστιο αυτό έλλειμμα, των σχολείων μας; Και βέβαια δεν νοείται βιβλιοθήκη χωρίς βιβλιοθηκονόμους. Ποιος θα μιλήσει κάποτε για προσλήψεις βιβλιοθηκονόμων στα σχολεία;
- Από τα σχολεία μας έχει εξοστρακιστεί τελείως κάθε έννοια χειρονακτικής εργασίας και επιχειρηματικότητας. Δε μιλάω για το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού το οποίο (αφού δεν οδηγεί σε εξετάσεις) έχει υποβαθμιστεί σε μάθημα της πλάκας . Αυτό έχει τραγικά αποτελέσματα για την αγορά εργασίας και το μέλλον των παιδιών μας. Έχουν εντοπίσει τα κόμματα (απαλλαγμένα από δεξιές και αριστερές ιδεολογίες) το σοβαρό αυτό πρόβλημα; Γιατί κανένας δεν έχει θέσει ποτέ στο δημόσιο διάλογο αυτό το σοβαρότατο θέμα; Τι προτάσεις έχουν για το πρόβλημα αυτό; Επαγγέλματα δεν είναι μόνο αυτά που προϋποθέτουν πτυχίο πανεπιστημίου.
- Τι λένε τα κόμματα για τα πανεπιστήμια; Είναι ικανοποιημένοι με την κατάσταση που επικρατεί εκεί; Τι επιπτώσεις είχε στα πανεπιστήμια η ανωτατοποίση των ΤΕΙ; Σε τι ποσοστό ανέρχεται η συμμετοχή των φοιτητών στην παρακολούθηση των διαλέξεων σήμερα; Το ποσοστό των αιώνιων φοιτητών σε ποιο ποσοστό έχει φτάσει; Τι γίνεται με τα επαγγελματικά δικαιώματα και την ανεργία των πτυχιούχων; Γιατί δε λειτούργησε ποτέ το επιπλέον παιδαγωγικό τμήμα στις καθηγητικές σχολές; Χρειάζεται η όχι μια αναδιάρθρωση του χάρτη ειδικοτήτων στα πανεπιστήμια στην Ελλάδα; Ποιοι είναι οι δείκτες για την έρευνα και τι δείχνουν; Αλήθεια τα κόμματα τι λένε για την κατάσταση του φοιτητικού κινήματος σήμερα;
- Άφησα τα μεταπτυχιακά χωριστά, γιατί αυτό το παράλογο εμπόριο που γίνεται από τα δημόσια πανεπιστήμια δεν έχει προηγούμενο σε καμιά χώρα του κόσμου. Τα πανεπιστήμια εκμεταλλευόμενα την απόγνωση των νέων για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, έχουν δημιουργήσει ένα τεράστιο αριθμό μεταπτυχιακών τμημάτων. Τα μεταπτυχιακά αυτά έχουν δίδακτρα τα οποία είναι ίσως και ακριβότερα και από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Oι συμμετέχοντες ενδιαφέρονται όχι για την γνώση αλλά για το «χαρτί» το οποίο βέβαια όποιος πληρώσει το παίρνει! Γιατί κανένα κόμμα δεν έκανε σημαία το θέμα των μεταπτυχιακών; Πως είναι δυνατόν ένα πανεπιστημιακό τμήμα να έχει πάνω από 10 μεταπτυχιακά το χρόνο; Οι εκπαιδευτικοί του τμήματος πότε ασχολούνται με τα κανονικά τμήματα, την έρευνα και την επιστημονική τους δουλειά; Γιατί κανένα κόμμα δε «τόλμησε» να ζητήσει να απαγoρευτούν με νόμο τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά; Αν απαιτούνται πόροι για μεταπτυχιακά τα οποία χρειάζεται η χώρας μας, αυτούς να τους δώσει η πολιτεία ή ακόμα και οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις! Γιατί ο αριστερός ΣΥΡΙΖΑ δεν έθιξε καν το θέμα αυτό όταν ήταν κυβέρνηση; Γιατί όλοι ξεσηκώθηκαν για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ενώ το θέμα των μεταπτυχιακών ακούστηκε από κάποιους τελείως χαμηλόφωνα;
Θα μπορούσε κάποιος να γράψει ολόκληρο βιβλίο για τα θέματα της εκπαίδευσης. Δεν είμαι ο μόνος που γράφει για τα τεράστια προβλήματα στην ελληνική εκπαίδευση σήμερα. Αν παρακολουθεί κάποιος τη αρθρογραφία στον έντυπο κυρίως τύπο, θα δει ότι πολλοί έχουμε ακριβώς τις ίδιες απόψεις. Από το βήμα αυτό προκαλώ όποιο κόμμα θέλει πραγματικά να μιλήσουμε για την εκπαίδευση και την παιδεία, ουσιαστικά και όχι για να βγάλουν κάποιοι φωτογραφίες για επικοινωνία και προβολή, ας οργανώσουν μια εκδήλωση συζήτηση στη Λάρισα και εκεί να αντιπαραθέσουμε τις απόψεις μας.
Θα κλείσω με κάποιες απόψεις του Τάκη Θεοδωρόπουλου στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της 2/6/2024 σε άρθρο με θέμα: «Η κατανόηση κειμένου είναι ζήτημα δημοκρατίας». Στο άρθρο αναφέρεται στα αποτελέσματα του PISA και αντιγράφω: «Αυτό που ονομάζουμε παιδεία είναι στην πραγματικότητα ένας μηχανισμός αποθήκευσης πληροφοριών ο οποίος ισοπεδώνει κάθε δημιουργική ικμάδα του έφηβου. Δεν τον εκπαιδεύει ούτε να τις αξιολογεί, ούτε να τις ιεραρχεί. …..» και το άρθρο καταλήγει ως εξής: «Η κατανόηση κειμένου είναι υπόθεση δημοκρατίας. Η δημοκρατία στηρίζεται στην πειθώ. Χωρίς κατανόηση δεν λειτουργεί η πειθώ. Οπότε μην απορείτε αν οι νεότεροι, και όχι μόνον, είναι τόσο ευάλωτοι στον λαϊκισμό. ΔΕΝ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ. ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ». Εγώ θα πρόσθετα ότι και για πολλά άλλα θέματα στη ζωή μας ευθύνεται η εκπαίδευση!
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.























