Του Κωνσταντίνου Κοντοκώστα
Φωτογραφίες: Θανάσης Καλιακούδας
Συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε χθες στο Ελληνικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (ΕΣΕΕΕ) της 1ης ΣΤΡΑΤΙΑΣ/EU-OHQ για την ευρωπαϊκή ναυτική επιχείρηση «Ασπίδες» που έχει ως κύριο στόχο την προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και την απόκρουση επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι.
Όπως είχαμε αναφέρει σε προηγούμενο ρεπορτάζ η επιχείρηση «Ασπίδες» είναι ενεργή κατά μήκος των κύριων θαλάσσιων γραμμών επικοινωνίας στα στενά Μπάαμπ αλ-Μαντάμπ και τα στενά του Χορμούζ, καθώς και στα διεθνή ύδατα στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του ‘Αντεν, στην Αραβική Θάλασσα, στον Κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο.
Στόχοι της επιχείρησης είναι η προστασία των διερχόμενων πλοίων από επιθέσεις σε αέρα και θάλασσα, η συνοδεία των πλοίων, η επιτήρηση του χώρου και ο διαμοιρασμός πληροφοριών σχετικά με την ασφάλεια στην περιοχή.
Το μπάτζετ της επιχείρησης η οποία θα διαρκέσει ένα χρόνο, είναι 8 εκατομμύρια ευρώ και στην επιχειρησιακή βάση στη Λάρισα θα απασχολούνται 130 άτομα. Επιχειρησιακός Διοικητής είναι ο Αρχιπλοίαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ο οποίος χθες παραχώρησε συνέντευξη Τύπου.
Ο Διοικητής αρχικά αναφέρθηκε στο ιστορικό των επιθέσεων των ανταρτών στην περιοχή που είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν ανθρώπινες ζωές αλλά και να αναγκάσουν την εμπορική ναυτιλία να ανακατευθυνθεί γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας 10 έως 14 ημέρες ανά ταξίδι που είχε ως συνέπεια να αυξηθεί η τιμή των προϊόντων και αγαθών που μεταφέρονται.
Στη συνέχεια στάθηκε στη φύση της επιχείρησης η οποία είναι αμυντική.
«Η αποστολή μας είναι απόλυτα αμυντική και στοχεύει στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας, στη θαλάσσια ασφάλεια και στην αποκλιμάκωση των εντάσεων, ειδικότερα προστατεύοντας την εμπορική ναυτιλιακή κίνηση που διέρχεται από την Περιοχή των Επιχειρήσεων. Το έργο της προστασίας εμπορικών πλοίων διατηρεί τον απολύτως αμυντικό χαρακτήρα καθώς οποιαδήποτε απάντηση θα έρχεται πάντα ως συνέπεια μιας επίθεσης και θα είναι απαραίτητη, αναλογική και περιορισμένη στον διεθνή θαλάσσιο ή εναέριο χώρο» τόνισε ο Διοικητής.
Κλείνοντας, ο Αρχιπλοίαρχος Γρυπάρης στάθηκε στα όσα πέτυχε μέχρι σήμερα η επιχείρηση. Συγκεκριμένα όπως τόνισε «κατά τη διάρκεια των σχεδόν 8 εβδομάδων της Επιχείρησης, η επιχείρηση Aspides πέτυχε την προστασία 79 εμπορικών πλοίων, συμβάλλοντας στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας για επιστροφή στις εμπορικές γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Η επιχείρηση ASPIDES είναι περήφανη γιατί έχει συνοδεύσει επιτυχώς όλα τα προστατευθέντα πλοία, καθώς και γιατί ανταποκρίθηκε σε όλα τα αιτήματα για προστασία, παρέχοντας συνοδεία. Τα πλοία μας έχουν καταρρίψει 9 μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) ενώ κατέστρεψαν 1 μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και 4 βαλλιστικούς πυραύλους, προστατεύοντας τις ζωές των ναυτικών, τα φορτία και γενικά την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Φυσικά για όλα αυτά, πρέπει να δώσουμε τα κατάλληλα εύσημα στα πληρώματα των πλοίων μας που παρέχουν την προστασία».
Με την ολοκλήρωση της τοποθέτησης του Διοικητή ακολούθησαν ερωτήσεις από τους εκπροσώπους του Τύπου με αρκετές εξ αυτών να αφορούν τις εξελίξεις στο Μεσανατολικό και την ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν.
Ωστόσο όπως ανέφερε ο Διοικητής, η ένταση δεν επηρεάζει την επιχείρηση «Ασπίδες» ενώ απατώντας σε άλλη ερώτηση δημοσιογράφου τόνισε πως σκοπεύει να παρουσιάσει τα θετικά αποτελέσματα της επιχείρησης ώστε να αιτηθεί περισσότερη δύναμη που θα φέρει ακολούθως ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.
Με την ολοκλήρωση της Συνέντευξης Τύπου, ακολούθησε ξενάγηση στο Ευρωπαϊκό Στρατηγείο.
Δείτε σχετικές φωτογραφίες:
Διαβάστε αναλυτικά την τοποθέτηση του Αρχιπλοίαρχου
Από τον περασμένο Οκτώβριο, η κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν έχει επιδεινωθεί σημαντικά, καθώς οι Χούτι εξαπέλυσαν αυξανόμενο αριθμό βίαιων επιθέσεων κατά της ναυτιλίας. Αυτές οι επιθέσεις παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απειλούν τη θαλάσσια ασφάλεια και το διεθνές εμπόριο και θέτουν σε κίνδυνο την περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια.
Οι επιθέσεις των Χούτι, συνεχίστηκαν αμείωτες και με κλιμακούμενες συνέπειες. Ένας πύραυλος, που έπληξε το εμπορικό πλοίο «True Confidence» είχε ως συνέπεια τον θάνατο τριών ναυτών στις αρχές Μαρτίου. Η προηγούμενη βύθιση του πλοίου «Rubymar», με επικίνδυνο φορτίο λιπασμάτων, προετοίμασε το έδαφος για μια επικείμενη περιβαλλοντική καταστροφή. Επιπλέον, οι Χούτι απαιτούν τώρα από τα εμπορικά πλοία να λάβουν «άδεια» από την δική τους υποτιθέμενη ναυτιλιακή Αρχή (Maritime Affairs Authority) πριν εισέλθουν στα χωρικά ύδατα της Υεμένης.
Οι επιθέσεις των Χούτι, ανάγκασαν την εμπορική ναυτιλία να ανακατευθύνεται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας 10 έως 14 ημέρες ανά ταξίδι. Αυτό αύξησε σημαντικά την τιμή των προϊόντων και αγαθών που μεταφέρονται.
Η παρεμπόδιση του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, διατάραξε την κύρια γραμμή εφοδιασμού της ΕΕ. Κάθε χρόνο, πριν από αυτές τις επιθέσεις, το 13% του παγκόσμιου εμπορίου καθώς και αγαθά αξίας 87 δισεκατομμυρίων ευρώ διακινούνταν μεταξύ του Κόλπου και της Ευρώπης και διέρχονταν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Σήμερα, μόνο τα μισά από τα 70 πλοία που διέρχονταν καθημερινά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ.
Ήδη από τον Ιανουάριο, η ΕΕ αποφάσισε να λάβει μέτρα.
Στις 12 Φεβρουαρίου 2024, το συμβούλιο με όρισε ως Διοικητή της Επιχείρησης και στη συνέχεια στις 19 Φεβρουαρίου 2024 ενεργοποιήθηκε επίσημα η Επιχείρηση. Ο Διοικητής της Δύναμης είναι ο Υποναύαρχος του Ιταλικού Ναυτικού, Stefano Costantino, και βρίσκεται με το επιτελείο του εν πλώ, στη φρεγάτα ITS CAIO DUILIO.
Η αποστολή μας είναι απόλυτα αμυντική και στοχεύει στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας, στη θαλάσσια ασφάλεια και στην αποκλιμάκωση των εντάσεων, ειδικότερα προστατεύοντας την εμπορική ναυτιλιακή κίνηση που διέρχεται από την Περιοχή των Επιχειρήσεων.
Για να μπορέσει να το κάνει αυτό, η επιχείρηση Aspides εκτελεί τα ακόλουθα έργα:
– Συνοδεία εμπορικών πλοίων στην Περιοχή της Επιχείρησης.
– Προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις.
– Διαμόρφωση επίγνωσης της θαλάσσιας κατάστασης στην περιοχή των επιχειρήσεων.
– Διάδραση και αναβάθμιση της εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή διεθνή κοινότητα.
Το έργο της προστασίας εμπορικών πλοίων διατηρεί τον απολύτως αμυντικό χαρακτήρα καθώς οποιαδήποτε απάντηση θα έρχεται πάντα ως συνέπεια μιας επίθεσης και θα είναι απαραίτητη, αναλογική και περιορισμένη στον διεθνή θαλάσσιο ή εναέριο χώρο.
Η Περιοχή Επιχειρήσεων, περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν, την Αραβική Θάλασσα, τη Θάλασσα του Ομάν, τον Περσικό Κόλπο και τον ΒΔ Ινδικό Ωκεανό. Η περιοχή είναι εξαιρετικά μεγάλη, είναι διπλάσια από τη χερσαία έκταση των 27 κρατών μελών μας. Για καλύτερη κατανόηση, μόνο μία διέλευση ενός από τα πλοία μας μεταξύ των δύο μεγαλύτερων αποστάσεων στην περιοχή μπορεί να διαρκέσει περισσότερες από 10 ημέρες, ενώ η απλή διέλευση των περιοχών υψηλού κινδύνου διαρκεί σχεδόν 2 ημέρες.
Λαμβάνοντας υπόψη τα διατιθέμενα μέσα, το μέγεθος της περιοχής και την εντολή για την παροχή άμεσων αποτελεσμάτων, η προτεραιότητά μας εστιάζεται στην περιοχή υψηλού κινδύνου, όπου έλαβε χώρα η πλειονότητα των παράνομων επιθέσεων.
Η περιοχή, έχει δεχτεί πολλαπλές επιθέσεις τους τελευταίους μήνες, από drones, με προσπάθειες κορεσμού, με σύνθετες επιθέσεις συμπεριλαμβανομένων μέσων από την ξηρά, τον αέρα και τη θάλασσα, καθώς και βαλλιστικούς πυραύλους.
Η Αρχική Επιχειρησιακή Ικανότητα (IOC) του Αρχηγείου ανακοινώθηκε στις 23 Φεβρουαρίου 2024, μία μόλις εβδομάδα μετά την έναρξη της επιχείρησης.
Από την πρώτη μέρα, τα ελάχιστα διατιθέμενα μέσα, άρχισαν να εκτελούν καθήκοντα προστασίας για την υποστήριξη της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και των δικαιωμάτων της παγκόσμιας κοινότητας όπως απορρέουν από το διεθνές δίκαιο και τα αντίστοιχα ψηφίσματα του ΟΗΕ. Αυτή ήταν μια γρήγορη και αμυντική αντίδραση, στις παράνομες επιθέσεις, που διεξήχθησαν εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν και στην Αραβική Θάλασσα.
Η επιχείρηση ολοκληρώνει τον 2ο μήνα από την έναρξή της και παράλληλα με την παρουσία μας στο επιχειρησιακό περιβάλλον, δημιουργήσαμε τα απαραίτητα δίκτυα διοίκησης και ελέγχου, ενώ χτίζουμε μια στιβαρή αρχιτεκτονική υλικοτεχνικής υποστήριξης, μια αξιόπιστη διαδικασία προσέγγισης και αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας. Ταυτόχρονα, ενημερώνουμε και παρουσιάζουμε την επιχείρηση στους ενδιαφερόμενους φορείς και στις γειτονικές χώρες.
Συνεργαζόμαστε και συντονιζόμαστε με άλλες επιχειρήσεις στην Περιοχή Επιχειρήσεων ως εξής:
Πρώτα απ ‘όλα, με την Επιχείρηση EUNAVFOR ATALANTA σε στενή συνεργασία αλληλοσυμπληρώνοντας τις ενέργειές μας καθώς και με την αποστολή European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz (EMASoH) και ειδικότερα τον στρατιωτικό της πυλώνα, την επιχείρηση AGENOR.
Για την περαιτέρω ανάπτυξη της Επίγνωσης της Θαλάσσιας Κατάστασης, η επιχείρηση Aspides συντονίζεται με άλλες διεθνείς ναυτικές επιχειρήσεις, όπως η Επιχείρηση Prosperity
Guardian. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ αυτών των δύο Επιχειρήσεων, καθώς η Aspides είναι επιχείρηση της ΕΕ και έχει σαφή αμυντική εντολή. Οποιαδήποτε απάντηση από την Aspides, θα έρχεται πάντα και μόνο ως συνέπεια επίθεσης, ακολουθώντας τις αρχές της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας ενώ η Επιχείρησή μας δεν θα πραγματοποιήσει κανένα πλήγμα στη στεριά.
Κατά τη διάρκεια των σχεδόν 8 εβδομάδων της Επιχείρησης, η επιχείρηση Aspides πέτυχε την προστασία 79 εμπορικών πλοίων, συμβάλλοντας στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας για επιστροφή στις εμπορικές γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.
Η επιχείρηση ASPIDES είναι περήφανη γιατί έχει συνοδεύσει επιτυχώς όλα τα προστατευθέντα πλοία, καθώς και γιατί ανταποκρίθηκε σε όλα τα αιτήματα για προστασία, παρέχοντας συνοδεία.
Τα πλοία μας έχουν καταρρίψει 9 μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) ενώ κατέστρεψαν 1 μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και 4 βαλλιστικούς πυραύλους, προστατεύοντας τις ζωές των ναυτικών, τα φορτία και γενικά την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Φυσικά για όλα αυτά, πρέπει να δώσουμε τα κατάλληλα εύσημα στα πληρώματα των πλοίων μας που παρέχουν την προστασία.
Επεκτείνουμε τη διάδρασή μας με τη ναυτιλιακή κοινότητα και η ανταπόκρισή τους είναι ιδιαίτερα θετική.
Είμαι βέβαιος, ότι η επιχείρηση Aspides συμβάλλει σημαντικά στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή καθώς υποστηρίζει τις προσπάθειες της ΕΕ για την προστασία των παγκόσμιων κοινών αγαθών, την προάσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας ενώ συντελεί στην περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια.
Διαβάστε επίσης: Η Λάρισα ξανά στη διεθνή σκακιέρα για τους Χούθι
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.