Μιλούν στη larissanet οι δύο Λαρισαίοι βουλευτές – μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής – Χρ. Κέλλας (ΝΔ) και Β. Κόκκαλης (ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ)
Του Γιάννη Ανδρεάκη
Τομή στην πορεία των πολιτικών πραγμάτων αποτέλεσε η τραγωδία των Τεμπών, καθώς η απώλεια 57 συνανθρώπων μας συντάραξε την κοινωνία και προκάλεσε αλυσιδωτές εξελίξεις, οι οποίες συνεχίζονται έως και σήμερα, έναν χρόνο μετά…
Πηγαίνοντας τον χρόνο πίσω, θα πρέπει να καταγραφεί ότι οι ημέρες που προηγήθηκαν της τραγωδίας δεν ήταν πολιτικά ουδέτερες. Εκείνη την περίοδο η σεναριολογία για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες βρίσκονταν στις πρώτες γραμμές της επικαιρότητας, ενώ η πλέον πιθανή ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών ήταν η 9η Απριλίου 2023.
Κατά σύμπτωση την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2023 στην πόλη της Λάρισας βρίσκονταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όπου μετά από πολύωρο πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε με πολιτική συγκέντρωση – με σαφές προεκλογικό χρώμα – στο Κλειστό του Αλκαζάρ, αναχώρησε από την πόλη νωρίς το πρωί του Σαββάτου.
Η τραγωδία στα Τέμπη έφερε τον Πρωθυπουργό και πάλι στην πόλη λίγα 24ωρα μετά, την Τετάρτη 1 Μαρτίου αφού είχε βρεθεί στο σημείο της «κόλασης», ενώ πλέον όλοι οι πολιτικοί σχεδιασμοί πέρασαν σε δεύτερη μοίρα, καθώς το σοκ στην Ελλάδα – αλλά και σε διεθνές επίπεδο – ήταν καταλυτικό.
Ακολούθησαν τεράστιες κοινωνικές αντιδράσεις και γιγάντιες κινητοποιήσεις με μπροστάρη τη νεολαία, οι οποίες είχαν ως βασικό αίτημα να καταμεριστούν οι πραγματικές ευθύνες σε όσους ανήκουν – όσο ψηλά και αν εκείνοι βρίσκονταν – όπως και να αποδοθεί Δικαιοσύνη για την άδικη απώλεια 57 ψυχών.
Όπως ήταν αναμενόμενο το πολιτικό σκηνικό πέρασε συνεχείς εντάσεις, ενώ η τραγωδία των Τεμπών αποτέλεσε ένα από τα θέματα αντιπαράθεσης και στις διπλές βουλευτικές εκλογές Μαΐου – Ιουνίου 2023.
Οι τρεις μήνες στην Εξεταστική
Σε πολιτικό επίπεδο και καθώς η δικαστική έρευνα εξελίσσονταν, η Βουλή έλαβε – κατά πλειοψηφία – απόφαση στις 15 Νοεμβρίου 2023 για συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής. Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 23 Νοεμβρίου 2023 και μετά την παρέλευση τριών μηνών τα συμπεράσματα είναι σαφώς αντικρουόμενα.
Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα είναι εφικτό να ξεχωρίσουν τρεις στιγμές…
- Η συγκλονιστική κατάθεση της Μαρίας Καρυστιανού – μητέρας της Μάρθης Ψαροπούλου που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 20 ετών στα Τέμπη και προέδρου του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων – η οποία παραμένοντας όρθια σε ένδειξη σεβασμού στα θύματα εξαπέλυσε δριμύτατο «κατηγορώ»… Μίλησε με λόγια – «γροθιά» για τις ευθύνες του τότε υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, το «μπάζωμα» στον χώρο της τραγωδίας και έκλεισε υπογραμμίζοντας: «Είμαι μόνη μου, αλλά δεν είμαι. Φανταστείτε 57 ανθρώπους δίπλα μου και τις οικογένειές τους. 180 τραυματίες και τις οικογένειές τους. Φανταστείτε κάθε άνθρωπο που ανέβηκε πάνω στο τρένο όλα αυτά τα χρόνια. Κάποιοι πολλές φορές. Ήταν τυχεροί. Εκτέθηκαν σε κίνδυνο απώλειας της ζωής τους γιατί κάποιοι δεν έκαναν τη δουλειά τους. Σε αυτό το έγκλημα η απόδοση δικαιοσύνης είναι μονόδρομος. Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Εύχομαι μέσα από τη Δικαιοσύνη».
- Η κατάθεση του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο οποίος επέμεινε στο επιχείρημα περί «ανθρώπινου λάθους», τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «και να υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας δεν υπάρχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα, γιατί αυτά χρειάζονται ανθρώπους για να τα χειρίζονται». Συνάμα, ανέφερε πως «όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι τη μοιραία βραδιά, παραβιάστηκε κατά συρροή ο γενικός κανονισμός λειτουργίας και τέτοιες παραβιάσεις καμία ολοκλήρωση της σύμβασης “717” δεν θα μπορούσε να τις υπερνικήσει».
- Η παρουσία του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού, ο οποίος επικαλέστηκε το νόμιμο δικαίωμά του να μην καταθέσει από τη στιγμή που ασκήθηκε σε βάρος του ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος μετά από μήνυση που υπέβαλαν, τον Αύγουστο του 2023, γονείς και συγγενείς θυμάτων. Επισημαίνεται ότι η μήνυση αφορά το «μπάζωμα» στο χώρο της τραγωδίας λίγες μέρες μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Σημειώνεται πως ο κ. Αγοραστός μόλις έγινε γνωστή η δίωξη δήλωσε ότι είναι άδικη και πως δεν φέρει οποιαδήποτε ευθύνη γι’ αυτήν την υπόθεση αναφέροντας πως ο ρόλος της Περιφέρειας Θεσσαλίας ήταν να παρέχει αποκλειστικά υποστηρικτική βοήθεια.
Την περασμένη Τρίτη καταγράφηκε η αποχώρηση ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Ελληνικής Λύσης, Νέας Αριστεράς και Σπαρτιατών από την Εξεταστική Επιτροπή με τη διατύπωση κατηγοριών για ψευδορκία του πρώην υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή, καθώς και με καταγγελίες περί συγκάλυψης.
Από την πλευρά της πλειοψηφίας (ΝΔ) αντικρούονται τα παραπάνω, ενώ στέκονται κυρίως στη σημασία του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, όπως και στη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα, όχι μόνο για την επέλευση του δυστυχήματος αλλά και σε ότι αφορά τη λειτουργία των συστημάτων.
Πλέον έχει ζητηθεί η παράταση των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής – που έληγαν στις 22 Φεβρουαρίου – μέχρι τις 11 Μαρτίου. Τα κόμματα θα κληθούν να καταθέσουν τα πορίσματά τους στις 8 Μαρτίου, ενώ πρόκειται να συζητηθούν στις 11 Μαρτίου.
Στη σύνθεση της Εξεταστικής Επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό» συμμετείχαν δύο Λαρισαίοι βουλευτές, ο Χρήστος Κέλλας από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας και ο Βασίλης Κόκκαλης από τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία. Η larissanet ζήτησε τις θέσεις τους…
Xρ. Κέλλας: Εξεταστική επιτροπή αποκάλυψης της αλήθειας
“Η Νέα Δημοκρατία, από την πρώτη στιγμή που διαδραματίστηκε η ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη, ζήτησε να χυθεί άπλετο φως στα αίτια του δυστυχήματος. Έτσι, όπως ήταν αναμενόμενο, υπερψήφισε το αίτημα του ΚΚΕ, για διενέργεια εξεταστικής επιτροπής.
Η επιτροπή, της οποίας είμαι μέλος, συνεδριάζει επί τρεις μήνες, έχοντας ήδη εξετάσει σχεδόν 37 μάρτυρες. Πρόκειται για έναν ικανό αριθμό μαρτύρων, προκειμένου, όπως εμείς πρώτοι επιθυμούμε, να μην μείνει κανένα ερωτηματικό αναπάντητο, καμία σκιά στο τραγικό αυτό δυστύχημα. Οι μάρτυρες, που εξετάστηκαν μέχρι σήμερα, μάλιστα, είναι πολύ περισσότεροι από ό, τι εκείνοι που κλήθηκαν σε περιπτώσεις άλλων εξεταστικών επιτροπών. Ενδεικτικά, επί ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η εξεταστική για την Υγεία, διήρκεσε 7,5 μήνες και κλήθηκαν συνολικά 29 μάρτυρες, ενώ σε εκείνη για τα μνημόνια, οι μάρτυρες με δυσκολία άγγιξαν τους 12.
Πέρα, όμως, από αυτόν καθεαυτό τον αριθμό των μαρτύρων, εκείνο που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι πως τα πρόσωπα, που κλήθηκαν να καταθέσουν ήταν όλα, πλην ενός, προτάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Η ίδια η Νέα Δημοκρατία, δηλαδή, πρότεινε μόνο έναν μάρτυρα, τον διασωθέντα, δείχνοντας για άλλη μια φορά «ευήκοα ώτα» στις προτάσεις της αντιπολίτευσης. Αν αυτό δεν αποδεικνύει την επιθυμία μας να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια για τα αίτια του δυστυχήματος, αλλά και τις δομικές συνθήκες, που οδήγησαν τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε αυτή την κατάσταση, σε βάθος χρόνου, τι αποδεικνύει;
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί, ότι η εν λόγω εξεταστική επιτροπή έχει δώσει τη μεγαλύτερη άνεση σε απόψεις και χρόνο από κάθε άλλη αντίστοιχη επιτροπή, την τελευταία πενταετία. Οι 29 συνεδριάσεις, που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, διήρκεσαν 180 ώρες και έχουν καταγεγραμμένες 8.000 σελίδες πρακτικών. Δεν «φιμώσαμε» και δεν περιορίσαμε κανένα μάρτυρα. Και επουδενί δεν συγκαλύψαμε τίποτα, όπως δήθεν καταγγέλλει η Αντιπολίτευση. Κάθε άλλο: Ακούσαμε αναλυτικά, εξόχως σοβαρά στοιχεία για το τι συνέβη, αλλά και για το πώς φτάσαμε σε αυτή την τραγική, για τη Χώρα μας, νύχτα.
Για αυτό, άλλωστε, και οδηγηθήκαμε σε μια σειρά σημαντικών αποκαλύψεων. Όπως, στην καθοριστική σημασία του ανθρώπινου παράγοντα. Όχι μόνο στην επέλευση του δυστυχήματος, αλλά και στη λειτουργία των συστημάτων. Καθώς και στην ανάδειξη της μεγάλης σημασίας του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Διαπιστώσαμε, τέλος, τις επαγγελματικές εξαρτήσεις που είχαν ορισμένα πρόσωπα, που ήθελε η αντιπολίτευση να κληθούν ως μάρτυρες.
Είναι ώρα η αντιπολίτευση να αποδεχθεί πως το αφήγημά της ότι για το δυστύχημα στα Τέμπη ευθύνονται συγκεκριμένα κυβερνητικά στελέχη, κατέρρευσε. Και να παραδεχθεί πώς η εξεταστική μας επιτροπή δεν είναι μια επιτροπή συγκάλυψης, αλλά αποκάλυψης της αλήθειας. Πρέπει να καταλάβει, έστω την ύστατη στιγμή, ότι το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, δεν προσφέρεται για πολιτική εκμετάλλευση. Και να αρθεί, επιτέλους, στο ύψος των περιστάσεων”.
Β. Κόκκαλης: Διαρκής προσπάθεια συγκάλυψης του εγκλήματος των Τεμπών και πολιτικής επιβίωσης κάποιων…
«Την στιγμή που γράφω το άρθρο αυτό, μετρούμε ήδη έναν ακριβώς χρόνο από την νύχτα εκείνη, που συνέβη το δυστύχημα των Τεμπών, που είχε καθηλώσει κυριολεκτικά την ελληνική κοινωνία. Συγχρόνως όμως, η ελληνική κοινωνία, και εννοείται οι οικογένειες των θυμάτων, απαιτούν ειλικρινείς, διάφανες απαντήσεις και απόδοση ευθυνών, ώστε να αποδειχθεί, ποιοι ήταν οι υπαίτιοι του τραγικού συμβάντος, τόσο τα φυσικά πρόσωπα, για τα οποία ήδη έχει επιληφθεί η Δικαιοσύνη, με την άσκηση ποινικών διώξεων και την προφυλάκιση υπαιτίων, όσο βέβαια και τα πολιτικά πρόσωπα, για την απόδοση των ευθυνών των οποίων, αρμόδια είναι η Βουλή, μέσω της σύστασης εξεταστικής επιτροπής.
Η αλυσίδα των ευθυνών, ξεκινά από το προφανές. Από τον ήδη προφυλακισμένο σταθμάρχη, του οποίου οι εγκληματικές παραλείψεις, κατά την άσκηση των καθηκόντων, που παράνομα και ρουσφετολογικά κάποιοι του ανέθεσαν, οδήγησαν στην μοιραία σύγκρουση. Για αυτό, εξαρχής τονίζαμε ως αξιωματική αντιπολίτευση και επιβεβαιώθηκε, τόσο από το Πόρισμα Γεραπετρίτη, όσο και από την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας, ότι δεν πρόκειται απλά περί “ανθρώπινου σφάλματος”, αλλά περί ενός τραγικού σφάλματος, που οφείλεται στην ακαταλληλότητα ενός ανθρώπου, που κάποια πολιτικά πρόσωπα, αδιαφορώντας για την ευθύνη εκατοντάδων ανθρώπων που καθημερινά επέβαιναν στα τρένα, τοποθέτησαν καιροσκοπικά σε μια θέση. Εξάλλου, στην εκλογική περιφέρεια των Σερρών, άλλες 260 περίπου θέσεις μοιράστηκαν με τα ίδια “ουσιαστικά προσόντα” όπως προέκυψε κατά τις εργασίες της εξεταστικής επιτροπής, επιβεβαιώνοντας ότι η αναξιοκρατία, οδηγεί σε αντιλήψεις πελατοκρατείας, που αποδεικνύεται άκρως επικίνδυνη για την δημόσια τάξη και την κοινωνία.
Η πρώτη προσπάθεια συγκάλυψης των πολιτικών ευθυνών πολιτικών προσώπων και κυβερνητικών στελεχών, από την Κυβέρνηση απέτυχε λοιπόν, αφού αποκαλύφθηκε η παράνομη τοποθέτηση και πολλές ακόμη. Όμως, η Κυβέρνηση, ένα χρόνο μετά, όλως αλαζονικά και χωρίς αίσθηση τουλάχιστον ανθρώπινης, αν όχι πολιτικής ευθύνης, εξακολουθεί την προσπάθεια συγκάλυψης, με την κατάθεση του ίδιου του πρώην Υπουργού Μεταφορών, κ. Καραμανλή στην εξεταστική επιτροπή, ο οποίος ουδεμία ευθύνη ήρθε να αναλάβει, παρά είχε το πολιτικό θράσος να κατηγορήσει τους εισηγητές της αντιπολίτευσης, ότι δήθεν στήνουμε επικοινωνιακές παραστάσεις στην εξεταστική επιτροπή. Αλλά η αλαζονεία και η έπαρση της Κυβέρνησης πήρε χαρακτηριστικά εκβιαστικής συμπεριφοράς, αφού κάθε φορά που οι ερωτήσεις μας, οδηγούσαν στην αποκάλυψη αλήθειας και έδειχναν ευθύνη πολιτικών προσώπων, δεχόμασταν τα την προπαγάνδα ότι ασκούμε μια επικοινωνιακή αντιπολιτευτική τακτική.
Κατά την άποψή μου, όμως, η κορωνίδα της συγκάλυψης του δυστυχήματος των Τεμπών, δεν έγινε μέσα στην αίθουσα συνεδριάσεως της εξεταστικής επιτροπής, αλλά έγινε στο τόπο του δυστυχήματος και την ώρα, που ακόμη δεν είχαν ανασυρθεί οι νεκροί. Το μπάζωμα του τόπου του συμβάντος, σε χρόνο άμεσο, που κανείς δεν θα μπορούσε να σκεφθεί κάτι τέτοιο, αποδεικνύει την προσπάθεια να εξαφανιστούν στοιχεία. Και εν συνεχεία, η ανταλλαγή ευθυνών μεταξύ του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και του Υπουργού κ. Τριαντόπουλου, σε συνδυασμό με το δικαίωμα σιωπής, που άσκησε ο πρώην Περιφερειάρχης κατά τη κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή, αποτελεί συνέχεια μιας διαρκούς προσπάθειας συγκάλυψης του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων.
Άφησα στο τέλος του κειμένου μου, τις εγκληματικές παραλείψεις που αφορούν μόνο πολιτικά πρόσωπα, που διαχρονικά από το 2007 έως και σήμερα, όφειλαν να αξιοποιήσουν προς ασφάλεια της κοινωνίας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα εργαλεία θεσμικά και οικονομικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα εξασφάλιζαν έναν ολοκληρωμένο άρτιο και ασφαλές σύστημα τηλεδιοίκησης, που εννοείται ότι εάν λειτουργούσε θα απέτρεπε το μοιραίο ανθρώπινο λάθος. Όμως, η τηλεδιοίκηση χάθηκε πολλές φορές, άλλες φορές σύμφωνα με τον πρώην Υπουργό Μεταφορών έγινε αντικείμενο βανδαλισμών, άλλες πάλι, το 2019 που κάηκε το σύστημα τηλεδιοίκησης στην Λάρισα, δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, άγνωστο για ποιο λόγο.
Εν τέλει, έχουμε πλέον το δικαίωμα ως πολίτες και ως κοινωνία να αποκαλούμε το δυστύχημα “έγκλημα των Τεμπών”.
Το μόνο που απομένει να πράξουμε είναι ως εξεταστική επιτροπή, να καταλήξουμε σε πόρισμα δίκαιο και εάν είναι δίκαιο τότε η κοινωνία και οι οικογένειες των θυμάτων, θα αισθανθούν μια δικαίωση. Άλλως, η κλονισμένη εμπιστοσύνη στο πολιτικό σύστημα θα γκρεμιστεί ολοκληρωτικά».
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.