Ένα από τα στοιχεία που εξετάζει στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας ο εφέτης ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης, σχετικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το δυστύχημα των Τεμπών, είναι και αυτό των τεχνικών προδιαγραφών και της ασφάλειας του σιδηροδρόμου.
Στο πλαίσιο αυτό, χθες κατέθεσαν στον ανακριτή δύο μάρτυρες σχετικά με το σύστημα GSM-R (Global System for Mobile Communications- Railways). Το σύστημα αυτό στην ουσία παρέχει συνεχή ραδιοεπικοινωνία χωρίς διακοπές ή παράσιτα μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών και ρυθμιστών κυκλοφορίας. Θα μπορούσαν δηλαδή για παράδειγμα οι δύο μηχανοδηγοί της επιβατικής και εμπορικής αμαξοστοιχίας το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, χωρίς παρεμβολές, τη στιγμή που ο μηχανοδηγός του Intercity διαπίστωνε ότι κινούνταν στη γραμμή καθόδου και όχι της ανόδου.
Το συγκεκριμένο σύστημα, αν και υπήρχε σύμβαση για την υλοποίηση του από το 2018, δεν λειτουργούσε τη στιγμή της τραγωδίας όπως έχει γίνει γνωστό από σχετικά δημοσιεύματα στον Τύπο αλλά και από το το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση τον Απρίλιο. Να σημειωθεί πάντως πως την ώρα του δυστυχήματος υπήρχε δυνατότητα ραδιοεπικοινωνίας μεταξύ μηχανοδηγών με χρήση του υφιστάμενου συστήματος VHF του ΟΣΕ, του οποίου όμως η εμβέλεια είναι συνάρτηση των μετεωρολογικών συνθηκών και των παρεμβαλλόμενων ορεινών όγκων.
Το GSM-R μαζί με το ETCS (European Train Control System), αποτελούν δύο βασικά συστήματα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας. Η Ελλάδα επέλεξε να υλοποιήσει για τον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη- Ειδομένη/Προμαχώνας το σύστημα ETCS επιπέδου 1 το οποίο εφόσον ήταν πλήρως εγκατεστημένο – βασική προϋπόθεση είναι η ύπαρξη φωτεινής σηματοδότησης- στη περίπτωση των Τεμπών, θα ενεργοποιούνταν η αυτόματη πέδηση και για τους δυο αντιθέτως κινούμενους συρμούς.
Το καταγραφικό στην Αθήνα
Την ίδια στιγμή, μετά και τις χθεσινές «άκαρπες» προσπάθειες των Ιταλών εμπειρογνωμόνων να «διαβάσουν» το καταγραφικό του Intercity, το συγκεκριμένο μηχάνημα θα πάει σε ειδικό εργαστήριο στην Αθήνα όπου θα γίνει άλλη μια προσπάθεια να εξαχθούν στοιχεία από αυτό, όπως μεταξύ άλλων η ταχύτητα. Όπως αναφέραμε χθες σε σχετικό ρεπορτάζ, η διαδικασία αυτή αναμένεται να πάει πίσω τη σύνταξη του τελικού πορίσματος το οποίο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τα συμπεράσματα των πραγματογνωμόνων που όρισαν οι δικαστικές αρχές.
Κ.Κ.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.























