• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

Η Περσεφόνη (Η νύφη του θανάτου)

18 Σεπτεμβρίου 2022, 17:45
in Κώστας Οικονόμου
Ανάγνωση: 4 λεπτά
Ρούμπενς: Άδης και Περσεφόνη

Ρούμπενς: Άδης και Περσεφόνη

ΓΕΝΙΚΑ: Η Περσεφόνη ήταν κόρη της θεάς Δήμητρας. Πατέρας της ήταν ο Δίας και σύζυγός της ο Άδης ή Πλούτων. Μαζί με το θεό του Κάτω Κόσμου γέννησε το Ζαγρέα, τον Ευβουλέα και τον Σαβάζιο. Ο Άδης, γοητευμένος από την ομορφιά της την άρπαξε στον Κάτω Κόσμο και την έκανε σύζυγό του. Η Θεά Δήμητρα όμως τη ζήτησε πίσω. Ο Άδης, μετά από μεσολάβηση του Δία, συμφώνησε να ανεβαίνει η Περσεφόνη έξι [ή οκτώ] μήνες στον πάνω κόσμο και να κατεβαίνει τους επόμενους έξι [ή τέσσερις] στον κάτω. Έτσι τους μήνες που η Περσεφόνη ήταν στον πάνω κόσμο η Θεά Δήμητρα χαιρόταν και υπήρχε καλοκαιρία, ενώ τους άλλους κακοκαιρία.

Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ: Ο μύθος της αρπαγής πρωτοεμφανίστηκε στην ησιόδεια “Θεογονία”, όμως ο λεγόμενος Ομηρικός Ύμνος στη Δήμητρα είναι η σημαντικότερη πηγή. Ο Ύμνος αυτός περιγράφει πως συνέβη η αρπαγή της Περσεφόνης στο Νύσιον Πεδίον, όταν η Κόρη μάζευε άνθη σε ένα λιβάδι με συντροφιά παρθένων, των Ωκεανιδών νυμφών, της Αθηνάς και της Άρτεμης. Και ενώ έκοβε ένα νάρκισσο, άνοιξε η γη, ξεπήδησε ο Πλούτων πάνω στο άρμα του και την απήγαγε. Οι κραυγές για βοήθεια δεν ακούστηκαν από κανένα, εκτός από την Εκάτη και τον Ήλιο. Ο Δίας ήταν τότε μακριά.

Η αρπαγή της Περσεφόνης. Κρατήρας από την Απουλία.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ: Α΄ Η φυσιοκρατική ερμηνεία: Διατυπώθηκε πρώτη φορά στην αρχαιότητα από τους Στωικούς φιλοσόφους. Κατ΄αυτή την ερμηνεία, η Κόρη ταυτίζεται με τα δημητριακά και η απουσία της με τη φύλαξή τους στο υπέδαφος. Η απαγωγή της είναι η αλληγορική εικόνα του κύκλου της ευφορίας της φύσης. Έτσι, η κάθοδος της Κόρης στον Κάτω κόσμο κάθε φθινόπωρο ταυτίζεται με την απουσία των καρπών, οι οποίοι αναφύονται την άνοιξη με την άνοδό της. Μια τέτοια ερμηνεία κρίνεται όμως μάλλον αστήρικτη, διότι, όπως μας αναφέρει η κυριότερη πηγή μας, ο Ομηρικός Ύμνος, η Κόρη έμενε τέσσερις μήνες στον Κάτω Κόσμο και οκτώ μήνες στον Πάνω Κόσμο. Όμως τα δημητριακά βλασταίνουν μόλις έξι, το πολύ επτά, εβδομάδες μετά τη σπορά. Ακόμη, η συλλογή των λουλουδιών από την Κόρη η οι περιπλανήσεις της Δήμητρας, που επακολούθησαν σε αναζήτηση της κόρης της δεν μπορούν να συσχετιστούν με γεωργικές πράξεις.

Β΄ Η θεωρία της αναγέννησης και της αιωνιότητας της ζωής [μυστικιστική]: Είναι η ερμηνεία που εξηγεί την αναπαραγωγή των ανθρώπινων γενεών, όπως φαίνεται να ξεπηδούν η μία από την άλλη. Αυτή ήταν η ουσία του εορτασμού της «ανόδου» της Περσεφόνης στα Ελευσίνια Μυστήρια. Η επιστροφή (άνοδος) της Περσεφόνης γιορταζόταν με τη σπορά του φθινοπώρου.

Ο Πλούτος [>Πλούτων] συμβολίζει τον πλούτο του σιταριού που αποθηκευόταν σε υπόγεια κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών. Έτσι ο Πλούτος ταυτίζεται με τον Άδη, τον άρχοντα του κάτω κόσμου. Τους καλοκαιρινούς μήνες η «Κόρη» βρίσκεται μέσα στο σιτάρι των υπόγειων αποθηκών, στο βασίλειο του Άδη, και ταυτίζεται με την «Περσεφόνη», την βασίλισσα του Κάτω Κόσμου. Την αρχή του φθινοπώρου, όταν οι σπόροι της παλιάς συγκομιδής σπέρνονται στους αγρούς, η «Κόρη» ανεβαίνει (άνοδος), και ενώνεται πάλι με την μητέρα της, Δήμητρα, γιατί ο παλιός σπόρος ενώνεται με το νέο βλαστό.

Για τους μυημένους στα Ελευσίνια Μυστήρια, αυτή η ένωση ήταν το σύμβολο της αιωνιότητας της ανθρώπινης ζωής, που πηγάζει από τις γενεές που ξεπηδάν η μία απ΄την άλλη1. Γ΄ Η ανθρωπολογική-κοινωνική ερμηνεία: Αυτή επικεντρώνεται κυρίως στις ανθρώπινες διαστάσεις του μύθου: γάμος και θάνατος, που είναι κυρίαρχος μέσα στον μύθο, ο τραυματικός χωρισμός της μητέρας από τη νεαρή κόρη που “απογαλακτίζεται”, λύπη, θυμός και τελικά συμφιλίωση. Εδώ εντάσσεται και η άποψη που λέει πως ο Άδης, ο βασιλιάς των νεκρών, πρέπει να θεωρηθεί “στείρος, σεξουαλικά αδύναμος, ενώ η Περσεφόνη αντιπροσωπεύει τις σχετικά αθώες ερωτικές περιπέτειες της εφηβείας2».

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ: Ο μύθος της αρπαγής της θεάς της βλάστησης είναι Προελληνικός. Φαίνεται πως προήλθε από τον αντίστοιχο Σουμεριακό μύθο της αρπαγής της θεάς της γονιμότητας και βλάστησης Ιννάνα [ή Ιστάρ ή Αστάρτης]. Το μέρος της αρπαγής είναι διαφορετικό σε κάθε τοπική λατρεία, και η τοποθεσία [ΝύσιονΠεδιον, δηλαδή πεδιάδα της Νύσας], μαρτυρά ότι κάποια μαγική μακρινή χώρα είχε επινοηθεί στο απώτατο παρελθόν. Στην Ελληνική Μυθολογία η «Νύσα» είναι ένα μυθικό βουνό με άγνωστη τοποθεσία της Ανατολής, το μέρος που γεννήθηκε ο θεός Διόνυσος.

Η παλαιότερη αναπαράσταση θεάς που μπορεί να ταυτιστεί με την Περσεφόνη που βγαίνει από το έδαφος, είναι ένα διακοσμημένο πιάτο από την Παλαιο-Παλατιακή περίοδο στη Φαιστό. Η θεά, που έχει μια μορφή που μοιάζει με φυτό, συνοδεύεται από κοπέλες που χορεύουν ανάμεσα σε ανθισμένα λουλούδια. Η Περσεφόνη, συνεπώς, ήταν μια αρχαία χθόνια θεότητα των αγροτικών κοινωνιών, που δεχόταν τις ψυχές των νεκρών μέσα στη γή [γι΄αυτό και συχνά ταυτίζεται με την Εκάτη], αλλά απέκτησε δύναμη για την γονιμότητα του εδάφους κάτω από το οποίο βασίλευε.

Η Περσεφόνη (δεξιά) με την Δήμητρα αριστερά και τον Τριπτόλεμο στην μέση στα Ελευσίνεια μυστήρια. Ανάγλυφο του 440π.Χ.., Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ΑΘήνα.

Σύντροφός της ήταν ο Πλούτων [Άδης], που ταυτίζεται με τον Πλούτο, γιατί σαν χθόνια θεότητα βασίλευε μέσα στη γη όπου σε υπόγεια αποθηκεύονταν οι σπόροι του σιταριού, αλλά και περιείχε τους σπόρους που ήταν απαραίτητοι για μια καλή συγκομιδή. Ο μύθος της αρπαγής της «Κόρης» προέρχεται από την ιδέα ότι ο Άδης αρπάζει τις ψυχές των νεκρών σαν λεία του, και μετά τις μεταφέρει στο βασίλειό του. Προϊόντος του χρόνου, σε νεότερες ελληνικές παραδόσεις, ο Άδης έχει πια τη μορφή του Χάροντα3, που εμφανίζεται με το άλογό του, και μεταφέρει τον νεκρό στον κάτω κόσμο [δημοτική ποίηση, λαογραφία, κ.ά].

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Αφροδίτη Αβαγιανού, «Ιέρός Γάμος» και σεξουαλικοί ρόλοι: Άδης και Περσεφόνη, Πλάτων, τομ.54 (2004-2005). Martin Nilsson, The Greek popular religion, The religion of Eleusis. Sacred-texts.com. 2005. Wiliam Hansen, Classical mythology, Nilsson, Vol I. Lidell-Scott: Greek-English Lexicon. WalterBurkert, Homonecans. Ανθρωπολογική προσέγγιση στη θυσιαστήρια τελετουργία και τους μύθους της αρχαίας Ελλάδας, μτφρ.ΒάιοςΛιαπής, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα, 2011, σελ.438-520.

  1. Martin Nilsson,The Greek popular religion, The religion of Eleusis, pp 51-54. Sacred-texts.com. 2005
  2. WalterBurkert, Homonecans. Ανθρωπολογική προσέγγιση στη θυσιαστήρια τελετουργία και τους μύθους της αρχαίας Ελλάδας, μτφρ.ΒάιοςΛιαπής, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα, 2011.
  3. Και με το Χάροντα έχουμε κατ΄ευφημισμόνονοματισμό: «Xάρων» = χαρωπός!

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Τι κάνουν τα χρωματιστά κουμπιά που έχει το τηλεχειριστήριο σου

16/12/2025, 02:33

Σπάνιο καρέ: Η Δέσπω Διαμαντίδου αγνώριστη σε vintage καρέ από τα παιδικά της χρόνια

16/12/2025, 01:16

Αλμπέρτο Εσκενάζυ: Ο δρόμος προς τη δόξα – Η ζωή του

16/12/2025, 00:21

Πατέρας έσπασε πόρτα παιδικού σταθμού και άρπαξε τα παιδιά του – Είναι σε διάσταση με τη σύζυγό του

15/12/2025, 23:57

Ο «ζωντανός Νοστράδαμος» προειδοποιεί για το 2026: Έρχεται ισχυρή ηλιακή καταιγίδα και νέα λοιμώδης ασθένεια

15/12/2025, 23:49

Αφαίρεσαν καλώδια βάρους 54 κιλών από μετασχηματιστή της ΔΕΔΔΗΕ

15/12/2025, 23:41

«Θα είμαι στην πρώτη γραμμή» – Η Μαρία Καρυστιανού για τη δημιουργία κόμματος

15/12/2025, 23:33

Φοινικούντα: Αυτό είναι το όχημα που φέρεται να μετέφερε τον εκτελεστή στα ΚΤΕΛ

15/12/2025, 23:25

Ελεύθερος αφέθηκε μετά την απολογία του 48χρονος που συμπεριλαμβάνεται στη δικογραφία της δολοφονίας του Λάλα

15/12/2025, 23:17

Την προκαλούν και την βρίζουν στο σχολείο, λέει η αδερφή της ανήλικης που μαχαίρωσε 14χρονη στην Κυψέλη

15/12/2025, 23:09
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK