• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

«Το χρονικό των Ελλήνων μεταναστών στην BMW, 1960-2018»

11 Αυγούστου 2022, 1:00
in Ελλάδα
Ανάγνωση: 5 λεπτά

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, δύο άτομα περπατούσαν στο κέντρο του Μονάχου, όταν είδαν μια πινακίδα που έγραφε ότι το 1972, το Μόναχο θα υποδεχθεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Εμείς λες να είμαστε εδώ ακόμη τότε;», ρώτησε ο ένας εξ αυτών στον άλλον. Οι δύο Έλληνες μετανάστες στο Μόναχο όχι μόνο έμειναν ώς το 1972, αλλά πέρασαν πολλά χρόνια ώσπου να επιστρέψουν και πάλι μόνιμα στην Ελλάδα (ο ένας το 2004 και ο άλλος το 2006). Στο μεσοδιάστημα, και οι δύο εργάστηκαν στην BMW, ένα από τα εργοστάσια στη Γερμανία που συνδέθηκαν με την ιστορία των Ελλήνων μεταναστών στη χώρα.

«Το χρονικό των Ελλήνων μεταναστών στην BMW, 1960-2018» τιτλοφορείται έκδοση – αφιέρωμα του ενημερωτικού ομογενειακού οργανισμού του Μονάχου «ΔΟΡΥΦΟΡΟΣ», που μ’ αυτόν τον τρόπο θέλησε πριν από μερικά χρόνια να τιμήσει τους Έλληνες μετανάστες και τις Ελληνίδες μετανάστριες που μέσα από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες ήρθαν να εργαστούν στη Γερμανία, αλλά και να καταγράψει, μέσα από τις προσωπικές τους μαρτυρίες, αυτή τη διαδρομή μέχρι σήμερα.

Παιδί γονέων που εργάστηκαν στην BMW, ο ιδρυτής του «ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ» Κώστας Τάτσης αποφάσισε να καταγράψει την ιστορία των Ελλήνων μεταναστών που εργάστηκαν εκεί για μια σειρά λόγων που έχουν να κάνουν -μεταξύ άλλων- με το γεγονός ότι πρόκειται για ένα εργοστάσιο άμεσα συνδεδεμένο διαχρονικά με τον Έλληνα μετανάστη στο Μόναχο, την αναγκαιότητα να καταγραφούν αυθεντικές μαρτυρίες και μνήμες των ίδιων των «πρωταγωνιστών» αλλά και με το ότι «με την πάροδο του χρόνου φαίνεται να απομειώνεται η πραγματική σημασία και διάσταση των αρχικών καταστάσεων, όπως για παράδειγμα ο αποχωρισμός των μεταναστών από τους οικείους τους στην Ελλάδα, οι δυσκολίες της ζωής σε μια ξένη και άγνωστη χώρα, οι δύσκολες συνθήκες εργασίας, το ανεκπλήρωτο όνειρο της επιστροφής στην πατρίδα».

Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία διαθέσιμα από την πλευρά της εταιρείας για τον ακριβή αριθμό των Ελλήνων που εργάστηκαν σ’ αυτήν, αφιέρωμα της βαυαρικής ραδιοφωνίας που επικαλείται στοιχεία του τότε προέδρου του συνδικάτου, αναφέρει πως το 1981 υπήρχαν 1.500 εργαζόμενοι στην BMW Μονάχου.

Η υποδοχή στον σιδηροδρομικό σταθμό «…με μισό ψητό κοτόπουλο κι ένα ψωμάκι semmel»

Όπως αναφέρεται στην έκδοση – αφιέρωμα του «ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ», μετά την κρίση της BMW στα τέλη της δεκαετίας του ’50 άρχισε μια καταπληκτική άνοδος, με αποτέλεσμα η ανάγκη για εργατικά χέρια να μην μπορεί να καλυφθεί από την εγχώρια αγορά εργατικού δυναμικού και η επιχείρηση να αναγκαστεί να απευθυνθεί στην Ιταλία και την Ελλάδα. Η πρώτη αποστολή Ελλήνων με ετήσιο συμβόλαιο εργασίας φτάνει στη Γερμανία τον Ιανουάριο του 1962. Οι περισσότεροι από αυτούς παρέμειναν στο εργοστάσιο μέχρι και τη συνταξιοδότησή τους. Το Τείχος που ανεγέρθηκε το 1961 μείωσε την εισροή εργατών από την ανατολική Ευρώπη, με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις από τη βόρεια Γερμανία να μην αρκούν. Έτσι, αναπόφευκτα, η μόνη διέξοδος για να λυθεί το πρόβλημα ήταν οι μετανάστες από άλλες χώρες, σύμφωνα με τον Τρύφωνα Ζουρελίδη ή «Ζούρι», όπως τον αποκαλούσαν, ο οποίος βρέθηκε στη Γερμανία για πρώτη φορά το 1957 και ξεκίνησε να εργάζεται στο εργοστάσιο το 1965, για να ανέβει στα «ψηλά» γραφεία, ενώ θεωρείται από τα πρόσωπα αναφοράς για τους Έλληνες μετανάστες που εργάστηκαν στην BMW.

Η υποδοχή των μεταναστών γινόταν οργανωμένα ήδη από τον σταθμό. «Πηγαίναμε στον σταθμό για να παραλάβουμε τους εργαζόμενους που προορίζονταν για την BMW. Με λεωφορεία ή με ταξί, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων, τους πηγαίναμε μετά στις εργατικές κατοικίες στη Shleissheimer Str. και στη συνέχεια στη Zwillingstr. Εκεί υπήρχε φαγητό. Την επόμενη μέρα, μια αντιπροσωπεία έπαιρνε τους εργαζόμενους από τις κατοικίες τους και τους πήγαινε με τα πόδια στο εργοστάσιο προκειμένου να μάθουν και τη διαδρομή- η απόσταση ήταν κοντινή. Στην καντίνα τούς προσφερόταν πρωινό και ακολουθούσε η διαλογή για την τοποθέτησή τους σε συγκεκριμένη εργασία. Το εργοστάσιο αναλάμβανε τη διεκπεραίωση των αιτήσεων σε ό,τι αφορούσε την παραμονή και εργασία τους.

Η Σοφία Πουρναρά θυμάται τον σύζυγό της Δημήτρη (Τάκη), που εργάστηκε ως διερμηνέας στην BMW να της εξιστορεί πώς πήγαινε στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό και περίμενε τους εργάτες που προορίζονταν για το εργοστάσιο με μισό ψητό κοτόπουλο και ένα ψωμάκι (semmel) και στη συνέχεια πήγαιναν όλοι μαζί στις εργατικές κατοικίες του εργοστασίου, ενώ τα βράδια γυρνούσε σπίτι και της μιλούσε για ιστορίες που είχαν συμβεί στους εργαζόμενους.

Πολλοί από τους Έλληνες εργαζόμενους στην BMW κατάφεραν να ολοκληρώσουν με επιτυχία έναν ολόκληρο εργασιακό κύκλο στο εργοστάσιο, «κουβαλώντας» έως σήμερα πολλές μνήμες από την περίοδο εκείνη. Στο μυαλό της Αλεξάνδρας Τάτση είναι ακόμα χαραγμένη η μέρα της συμπλήρωσης 25 χρόνων στο εργοστάσιο, με την τιμητική εκδήλωση να είναι μια από τις «όμορφες ημέρες», όπως λέει. Θυμάται χαρακτηριστικά πως ένα μεγάλο μοντέλο της BMW έφτασε μπροστά στο σπίτι της και μέσα ήταν δύο υπεύθυνοι διοργάνωσης των επετειακών εκδηλώσεων του εργοστασίου, οι οποίοι την οδήγησαν στον χώρο της εκδήλωσης, όπου μαζί με άλλους εργαζόμενους που συμπλήρωναν 25 χρόνια δουλειάς, απόλαυσαν έναν πλούσιο μπουφέ και δέχονταν συγχαρητήρια και δώρα από διάφορους υπεύθυνους του εργοστασίου.

Ανάλογα ήταν και τα συναισθήματα της Μαρίας και του Νίκου Θεοδοσιάδη, που περιγράφουν τη δική τους γιορτή για τα 25χρονα ως μια από τις καλύτερες στιγμές τους στο εργοστάσιο, ενώ αναπολούν με νοσταλγία τις πρώτες δεκαετίες στη δουλειά, που «….ήταν πολύ όμορφα- και η αντιμετώπισή μας και οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων» και «μας βοήθησε η BMW και οικονομικά αλλά και με διάφορα προνόμια που έδινε στους εργαζόμενους και με τον τρόπο αυτό τους βοηθούσε να μεγαλώσουν τα παιδιά τους».

«Είχα τύχη στη ζωή μου που βρέθηκα στην BMW», λέει ο Γιώργος Τσέτσος, ενώ ο Ηλίας Καρακασίδης, από τη θέση του συνταξιούχου πλέον, τονίζει πως «αν μπορούσα θα ξεκινούσα πάλι δουλειά στην BMW», ενώ άλλοι, όπως ο Χρήστος Κάλλιας, υπογραμμίζουν τη σημασία της γλώσσας στην αναζήτηση εργασίας στη Γερμανία.

«Έλληνες, Έλληνες!»

Ενδεικτικό του μεγάλου αριθμού εργαζομένων από την Ελλάδα στο εργοστάσιο του Μονάχου ήταν το γεγονός ότι κάθε βράδυ, την ώρα που τελείωνε η απογευματινή βάρδια, στην κεντρική πύλη υπήρχε ένας Έλληνας εφημεριδοπώλης που πουλούσε εφημερίδες από την πατρίδα, ενώ δεν είναι επίσης τυχαίο ότι κατά τη διάρκεια της δικτατορίας στην Ελλάδα, οι αντιστασιακές οργανώσεις επέλεγαν τις πύλες του εργοστασίου για να διανείμουν τις ανακοινώσεις τους.

Η «Ελληνογερμανική Συμφωνία», η «Σύμβαση Περί Επιλογής και Τοποθετήσεως Ελλήνων εργατών…» στα γερμανικά εργοστάσια το 1960 οδήγησε στο πρώτο μαζικό κύμα Ελλήνων εργατών στη Γερμανία, συμπίπτοντας με τα Ιουλιανά και κατόπιν με τη δικτατορία στην πατρίδα. Ως εκ τούτου, η πολιτική κατάσταση απασχολούσε πολύ τους Έλληνες μετανάστες και όλοι οι χώροι -εργασιακοί, κοινωνικοί, πολιτιστικοί-  μετατρέπονταν σε χώρους πολιτικής ζύμωσης, αναφέρει το αφιέρωμα του «ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ». Έτσι, και το εργοστάσιο της BMW αποτέλεσε κομβικό σημείο αναφοράς και επικοινωνίας.
Στις πύλες του, οι αντιστασιακές οργανώσεις διένεμαν προκηρύξεις, μεταφέροντας τα μηνύματά τους. «Έλληνες, Έλληνες!» φώναζαν σε κάθε αλλαγή βάρδιας οι διανομείς των προκηρύξεων έξω από το εργοστάσιο προκειμένου να εντοπίσουν τους ομοεθνείς τους ανάμεσα στη λαοθάλασσα των εργατών, που έβγαινε από το εργοστάσιο. Η εικόνα αυτή έπαψε να υπάρχει με την ομαλοποίηση της πολιτικής κατάστασης στην Ελλάδα και παράλληλα τη λήξη του Ψυχρού Πολέμου. Στις πύλες της BMW δεν μοίραζαν πια προκηρύξεις, οι πολιτικές συζητήσεις στα καφενεία εξασθένισαν και περιορίστηκαν στο ελάχιστο, οι κομματικές και πολιτικές οργανώσεις αποδυναμώθηκαν, ενώ στις μέρες μας, όπως αναφέρεται στις σελίδες της έκδοσης, η «απολιτίκ» κουλτούρα αργά αλλά σταθερά κυριαρχεί.

«Περιμέναμε κολλημένα στο τζάμι του παραθύρου πότε θα έρθει το αυτοκίνητο με τη μαμά ή τον μπαμπά…»

Από αυτή την έκδοση – αφιέρωμα στους Έλληνες μετανάστες δεν θα μπορούσαν να λείψουν και οι μνήμες των παιδιών τους από εκείνα τα χρόνια. «Οι γονείς μου δουλεύανε βάρδια. Μέναμε με τον μικρότερο αδελφό μου μιάμιση ώρα περίπου μόνοι μας στο σπίτι, ένα οχτάχρονο κι ένα τρίχρονο παιδί… Περιμέναμε κολλημένα στο τζάμι του παραθύρου πότε θα έρθει το αυτοκίνητο με τη μαμά ή τον μπαμπά… Αυτή η μιάμιση ώρα μας έμοιαζε αιώνας! Ήταν πολύ δύσκολο… Ήταν πολύ βαρύ… Είχα να αντιμετωπίσω τους φόβους και τις προκαταλήψεις των γονιών μου που είχαν μεταφερθεί και σ’ εμένα: «να μην ανοίξεις την πόρτα», «να μη βγεις στο μπαλκόνι», να μην, να μην, να μην…», αφηγείται ένα από τα παιδιά αυτά, πολλά από τα οποία εγκαταστάθηκαν στη Γερμανία κάποια χρόνια μετά τους γονείς τους, μένοντας για κάποιο διάστημα στην Ελλάδα μαζί με τον παππού και τη γιαγιά ώσπου να πάνε τελικά στη χώρα, όπου οι γονείς τους αναζήτησαν μια καλύτερη εργασιακή τύχη.

Χαρακτηριστική είναι και η αφήγηση ενός άλλου παιδιού: «Στα οχτώ μου χρόνια οι γονείς μου με έφεραν στη Γερμανία και πλέον θα πήγαινα εδώ στο σχολείο. Ήμουν Β’ Δημοτικού και μπαίνω σε μια τάξη άγνωστη και …»Καλημέρα, ήρθα». Μου φάνηκαν όλα δύσκολα, όλα βουνό, όλα ήταν άγνωστα… Θυμάμαι τη Γ., τη δασκάλα, να λέει: «βγάλτε μια κόλλα χαρτί να γράψετε άγνωστη ορθογραφία». Τα λάθη ήταν τόσα που η διορθωμένη κόλλα γέμισε κόκκινο…».

Όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμη που περιλαμβάνονται στις σχεδόν 80 σελίδες της έκδοσης – αφιερώματος του «ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ», που πλαισιώνεται από πολύ σημαντικό αρχειακό φωτογραφικό υλικό, είναι μια σημαντική κατάθεση στο ταμείο της ιστορικής μνήμης και την προσπάθεια να περάσει η ιστορία από γενιά σε γενιά και να μην την καλύψει η βαριά σκόνη της λήθης…

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Νίκος Καρδούλας: Πρόοδος των δεικτών της ελληνικής οικονομίας την 6ετία 2019-2025 και πρόβλεψη για την 7ετία 2019-2026

16/10/2025, 15:38

Χρ. Κέλλας: Αρχίζει η ροή χρημάτων σε αγρότες και κτηνοτρόφους

16/10/2025, 15:30

Γυμνάσιο Αμπελώνα: Μαθητές συμμετείχαν διαδικτυακά στην Παγκόσμια Ημέρα Επανεκκίνησης Καρδιάς 2025 (φωτ.)

16/10/2025, 15:22

ΕΚΛ για την απεργία της 14ης Οκτωβρίου

16/10/2025, 15:19

Μονοήμερη εκδρομή στη Φθιώτιδα, από τον Σύνδεσμο Ρουμελιωτών ν. Λάρισας

16/10/2025, 15:16

Νέο Δ.Σ. στον Σύλλογο Ελλήνων Σποροπαραγωγών & Σποροφύτων

16/10/2025, 15:14

Λάρισα: Ζωντανή συνομιλία μαθητών με αστροναύτη του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS)

16/10/2025, 15:09

Παράδοση ιατρικού εξοπλισμού από τη Σχολή Καραβάνα προς την Παιδιατρική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας

16/10/2025, 15:04

Εθιμοτυπική επίσκεψη του Τμήματος Νοσηλευτικής στην νέα Διοικήτρια ΠΓΝΛ

16/10/2025, 15:02

Τετραπλή διάκριση για την Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία από την Ευρωπαϊκή Σκακιστική Ένωση (φωτ.)

16/10/2025, 14:55
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK