Η Αεροπορική Βάση της Λάρισας αποτελεί το παλαιότερο ελληνικό αεροδρόμιο και το τρέχον έτος συμπληρώνονται 110 χρόνια από την προσγείωση του πρώτου ελληνικού αεροσκάφους με την επωνυμία «Δαίδαλος».

Πληροφορίες που μπορεί να είναι γνωστές σε αρκετούς, όμως έρχονται ξανά στην επιφάνεια μέσα μιας συλλογής στοιχείων των Γενικών Αρχείων του Κράτους νομού Λάρισας που σχετίζονται με τη διαδικασία απαλλοτρίωσης κτημάτων για επέκταση του Αεροδρομίου Λάρισας το 1952. To Larissanet.gr επιχειρεί μια «πτήση» πάνω από αυτήν την ενδιαφέρουσα ιστορία…

Αρχικά αναφέρεται πως το Αεροδρόμιο Λάρισας (Κρατικός Αερολιμένας Λάρισας «Θεσσαλία») ή Αεροπορική Βάση Λάρισας είναι το παλαιότερο ελληνικό αεροδρόμιο. Ήταν ένα από τα κύρια εμπορικά αεροδρόμια της Ελλάδας μέχρι τη δεκαετία του 1990 όταν σταμάτησε να λειτουργεί ως τέτοιο. Η λειτουργία του, όμως, ως στρατιωτικό αεροδρόμιο της χώρας είναι αδιάλειπτη για 110 χρόνια τώρα.
Στο αεροδρόμιο Λάρισας, όπως τονίζεται, προσγειώθηκε το πρώτο ελληνικό αεροσκάφος, με την επωνυμία «Δαίδαλος», το 1912. Την προσγείωση αυτή λίγες μέρες αργότερα ακολούθησε η πρώτη αποστολή τακτικής αναγνώρισης, που πραγματοποιήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 1912, στην περιοχή της Ελασσόνας. Το 1928, συγκροτήθηκε το Β΄ Σύνταγμα Αεροπλάνων Λάρισας και τέσσερα χρόνια αργότερα συγκροτείται η 2η Σμηναρχία Λάρισας, μετά την ανεξαρτητοποίηση του κλάδου της Αεροπορίας. Το 1934, το Πολεμικό Αεροπορικό Συγκρότημα μετονομάζεται σε Αεροπορική Βάση Λάρισας και το 1951, μετονομάζεται σε 110 Πτέρυγα Μάχης. Τα επόμενα χρόνια πραγματοποιήθηκαν μετεγκαταστάσεις μοιρών και εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου με συνεχής βελτιώσεις του στόλου του.

Οι απαλλοτριώσεις
Με τον Ν. 2000/1952 ( ΦΕΚ44 τχ. Α΄ 28-2-1952) «περί ρυθμίσεως ζητημάτων εξ αναγκαστικών απαλλοτριώσεων δια την ίδρυσιν ή επέκτασιν αεροδρομίων», στην έδρα κάθε Πρωτοδικείου αρμόδιου για την περιοχή απαλλοτριώσεως ακινήτων, συνιστάται επιτροπή που απαρτίζεται από τον Πρόεδρο των Πρωτοδικών, ως πρόεδρο και μέλη τον Οικονομικό Έφορο και Νομογεωπόνο ή Νομομηχανικό.
Στην επιτροπή υποβάλλεται αίτηση από κάθε ενδιαφερόμενο, περί συμβιβαστικού διακανονισμού, η οποία εξετάζεται σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα που ορίζει ο Πρόεδρος και κοινοποιείται στους ενδιαφερομένους είτε με ατομική κλήση, είτε με δημοσίευση στις τοπικές εφημερίδες, είτε με τοιχοκόλληση στο Δημοτικό ή Κοινοτικό κατάστημα. Στη συνέχεια, στην επιτροπή κατατίθενται τίτλοι κυριότητας και ελλείψει αυτών καλούνται μάρτυρες για να πιστοποιήσουν την κυριότητα των ακινήτων. Η επιτροπή καθορίζει με απόφαση της την αξία των απαλλοτριωθέντων ακινήτων και το ποσό της εφ άπαξ αποζημιώσεως σε κάθε δικαιούχο.
Από το Αρχείο Πρωτοδικείου Λάρισας διαπιστώθηκε από το Γενικό Αρχείο του Κράτους η προαναφερθείσα διαδικασία απαλλοτρίωσης κτημάτων για επέκταση του Αεροδρομίου Λάρισας το 1952.





Η ιστορία της 110 Π.Μ.
Σύμφωνα με την Πολεμική Αεροπορία και το επίσημο σάιτ της (απ΄ όπου και προέρχονται στοιχεία της κεντρικής φωτογραφίας που συνθέτει το Larissanet.gr), η Αεροπορική Βάση Λάρισας, αποτελεί το πρώτο οργανωμένο “Πολεμικό Αεροπορικό Συγκρότημα” που λειτούργησε στην Ελλάδα. Η ιστορία του αρχίζει με την προσγείωση σ΄ αυτό του πρώτου ελληνικού αεροσκάφους με την επωνυμία “Δαίδαλος” στις 29 Σεπτεμβρίου 1912. Την προσγείωση αυτή λίγες μέρες αργότερα ακολούθησε η πρώτη αποστολή τακτικής αναγνώρισης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 1912, στην περιοχή της Ελασσόνας και αφορούσε σε τακτική αναγνώριση.
Το 1928, συγκροτήθηκε το Β’ Σύνταγμα αεροπλάνων Λάρισας και τέσσερα χρόνια αργότερα συγκροτείται η 2η Σμηναρχία Λάρισας, μετά την ανεξαρτητοποίηση του Κλάδου της Αεροπορίας.
Το 1934, το Πολεμικό Αεροπορικό Συγκρότημα μετονομάζεται σε Αεροπορική Βάση Λάρισας και το 1951, εμφανίζεται για πρώτη φορά η ονομασία 110 Πτέρυγα Μάχης.
Το επόμενο έτος ιδρύεται η 337 Μοίρα, η οποία επιχειρώντας με αεροσκάφη F-84G γίνεται η πρώτη Μοίρα με αεροσκάφη jet.
Το 1953, πραγματοποιείται η μεταστάθμευση στη Λάρισα των Μοιρών 338 και 339, με αεροσκάφη F- 84G, πρακτική που θα επαναληφθεί το επόμενο έτος με τη μεταστάθμευση του Σμήνους Τακτικής Αναγνώρισης, προερχόμενου από την 112 ΠΜ, με τροποποιημένα F-84G, τα οποία έφεραν φωτομηχανές.
Το 1955, το Σμήνος αυτό θα μετονομαστεί σε 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης και θα παραλάβει αρχικά, αεροσκάφη RT-33 τα οποία την επόμενη χρονιά θα συμπληρωθούν από RF-84F.
Το 1966, ιδρύθηκε η 342 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού, η οποία επιχειρούσε με αεροσκάφη F-84F και το 1969 μετονομάζεται σε 344 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού. Η 344 ΜΔΒ θα παραμείνει στην Α.Β. Λάρισας μέχρι και το 1977, οπότε και θα αναστείλει τη λειτουργία της.
Το 1967, ιδρύεται στη Λάρισα και η 349 Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας, με αεροσκάφη F/RF-5A/B, η οποία το 1975 θα μετασταθμεύσει στην 111 ΠΜ.
Από το 1977, και για δύο χρόνια εφαρμόζεται στην Αεροπορική Βάση Λάρισας ευρύτατο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της 110 Πτέρυγα Μάχης, με στόχο την υποδοχή νέων αεροσκαφών. Στο πλαίσιο, του προγράμματος αυτού, μετασταθμεύει η 347 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού με αεροσκάφη Α-7Η.
Το 1978, η 337 Μοίρα Παντός Καιρού εξοπλίζεται με αεροσκάφη F-4E και την επόμενη χρονιά ένας νέος τύπος εντάσσεται στη δύναμη της 348 ΜΤΑ, τα αεροσκάφη RF-4E.
Το 1987, η 349 ΜΑΗ επιστρέφει στην 110 ΠΜ, για να παραμείνει εκεί μέχρι και το 1997, οπότε και ανέστειλε την λειτουργία της. Πρόκειται για την χρονιά που η 110 ΠΜ βλέπει για πρώτη φορά αεροσκάφη 3ης γενιάς να εδρεύουν στη Λάρισα, με τη μετεγκατάσταση της 346 Μοίρας που εγκαταλείπει την 111 ΠΜ.
Το 1998, ξεκινά η ένταξη των F-4E SRA στη δύναμη της 337 ΜΠΚ, η οποία επιχειρεί με το ρόλο της αναχαίτισης μέχρι και το 2005, η οποία επιχειρεί με το ρόλο της αναχαίτισης μέχρι και το 2005, όπου αναστέλλεται η λειτουργία της λόγω απόσυρσης των F-4E SRA.
Τον Μάιο του 2006, η 337 Μοίρα επανεργοποιείται με Α/Φ F-16 BLK 52+.
Το 2011 αναστέλλεται η λειτουργίας της 346 Μοίρα και τη συγχώνευση της στην 330 Μοίρας της 111 ΠΜ.
Τον Μάιο του 2017, αναστέλλεται η λειτουργία της 348ΜΤΑ και τα Α/Φ RF-4E Phantom II αποσύρονται.
Στις 14 Αυγούστου 2017, η Μ.ΜΕΑ/Φ μεταφέρθηκε από το Α/Απ Ακτίου στην 110 Πτέρυγα Μάχης και εγκαταστάθηκε στο χώρο όπου βρισκόταν η 346Μ μέχρι την αναστολή λειτουργίας της.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.























