Ο γλύπτης και ζωγράφος Μίλτος Παπαστεργίου γεννήθηκε στη Λάρισα το 1953. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους τους Νίκο Νικολάου, Γιάννη Παππά, Παντελή Πρεβελάκη και Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, την περίοδο 1972–1977. Μετά την αποφοίτησή του από την ΑΣΚΤ, συνέχισε τις σπουδές του στην Εcole des Beaux Arts του Παρισιού από το 1977 έως το 1979. Μαζί με τον γλύπτη Πραξιτέλη Τζανουλίνο εργάστηκε στη συντήρηση των γλυπτών στα αετώματα της Ακαδημίας Αθηνών.
Σε συνεργασία με τη γλύπτρια Θεοδώρα Βουτσινά το 2003 έλαβε το Α΄ Βραβείο για την Αισθητική Παρέμβαση του Σταθμού του ΗΣΑΠ στην Κηφισιά και επίσης βραβεύτηκε για την αισθητική παρέμβαση στην είσοδο του Σταθμού του Μετρό στον Άγιο Αντώνιο το 2009 με το έργο «Σπαθιές». Το 2013 φιλοτέχνησε το μνημείο θυμάτων στην Ακτή Μιαούλη (Πύλη της Άμμου) στα Χανιά, αφιερωμένο στους 350 Έλληνες Εβραίους της Κρήτης, στους 250 Κρητικούς, χριστιανούς αντιστασιακούς του νησιού και στους Ιταλούς αιχμαλώτους, θύματα των Ναζί που βρήκαν τραγικό θάνατο στη βύθιση του φορτηγού ατμόπλοιου «Ταναΐς» κοντά στις ακτές της Σαντορίνης (7/6/1944). Σχεδίασε επίσης το έπαθλο για το βραβείο Orpheus Award του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Los Angeles (LAGFF). Έχει ασχοληθεί και με τον σχεδιασμό κοσμημάτων.
Συμμετείχε σε ατομικές εκθέσεις (Γκαλερί 7, Αίθουσα Τέχνης Έκφραση, Περιτεχνών) και σε ομαδικές εικαστικές διοργανώσεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ερμούπολη). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιους χώρους, και σε ιδιωτικές συλλογές (Συλλογή Θανάση Μιχαηλίδη, Συλλογή Εμφιετζόγλου, Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα).
Κατά χρονολογική σειρά τα 2 υπαίθρια γλυπτά έργα του στη Λάρισα είναι τα εξής:
– Ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην πλατεία Αγ. Βησσαρίωνος (1985)
– Γλυπτό άλογο στην πλατεία γέφυρας Πηνειού κάτω από τον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αχιλλείου (1994)

Ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην πλατεία Αγ. Βησσαρίωνος (1985)
Την πλατεία του Αγίου Βησσαρίωνος στη Λάρισα, που πήρε το όνομά της από το ομώνυμο εκκλησάκι, κοσμεί ο ανδριάντας από μπρούντζο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Μίλτος Παπαστεργίου το 1985. Αποτελεί δωρεά του Συνδέσμου Πελοποννησίων Νομού Λάρισας «Ο Μωριάς».
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης (Ραμοβούνι Αρκαδίας 1770-Αθήνα 1843) ήταν αρχιστράτηγος, ηγετική προσωπικότητα και κορυφαία μορφή της Επανάστασης του 1821. Διακρινόταν για την ευφυΐα του, τη διορατικότητά του και την τόλμη του στρατηγικού του νου. Έχοντας αποκτήσει πείρα και στη θάλασσα ως κουρσάρος, το 1805 πήρε μέρος στις ναυτικές επιχειρήσεις του ρωσικού στόλου κατά τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο. Από το 1810 υπηρέτησε στο ελληνικό στρατιωτικό σώμα του αγγλικού στρατού στη Ζάκυνθο και έφτασε στο βαθμό του Ταγματάρχη. Το 1818 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και τον Ιανουάριο του 1821 επέστρεψε στη Μάνη, όπου άρχισε να προετοιμάζει την Επανάσταση στην Πελοπόννησο. Πρωταγωνίστησε σε πολλές στρατιωτικές επιχειρήσεις, όπως στη νίκη στο Βαλτέτσι, στην άλωση της Τριπολιτσάς, στην καταστροφή της στρατιάς του Δράμαλη στα Δερβενάκια. Στη διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου προσπάθησε να αμβλύνει τις αντιθέσεις ανάμεσα στους αντιπάλους, αλλά μετά από ένοπλες συγκρούσεις ο ίδιος και ο γιος του συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν στο Ναύπλιο. Υπήρξε ένθερμος οπαδός της πολιτικής του Καποδίστρια και πρωτοστάτησε στα γεγονότα για την ενθρόνιση του Όθωνα. Το 1833 οι διαφωνίες του με την Αντιβασιλεία τον οδήγησαν, μαζί με άλλους αγωνιστές, πάλι στις φυλακές της Ακροναυπλίας. Το 1834, μαζί με τον Πλαπούτα, καταδικάστηκε σε θάνατο, έλαβε χάρη όμως το 1835, οπότε και ονομάστηκε Στρατηγός και έλαβε το αξίωμα του «Συμβούλου της Επικρατείας». Πέθανε στην Αθήνα, όπου κηδεύτηκε με κάθε επισημότητα.
Πρόκειται για επιβλητικό γλυπτό που χαρακτηρίζεται από στιβαρότητα και δωρικότητα. Εδράζεται σε διπλό μαρμάρινο βάθρο. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης απεικονίζεται να φορά πουκαμίσα, γιλέκο και φουστανέλα, περικεφαλαία με τα μαλλιά να πέφτουν στους ώμους του, ενώ κρατά σπάθα και διακρίνεται και το μαχαίρι του. Η αδρότητα στην τεχνική επιτρέπει να αναδυθούν τα στοιχεία της μορφής και της προσωπικότητας του ήρωα, μέσα από την απουσία λεπτομερειών.

Γλυπτό άλογο στην πλατεία γέφυρας Πηνειού κάτω από τον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αχιλλείου (1994)
Ο Μίλτος Παπαστεργίου φιλοτέχνησε το 1994 το γλυπτό άλογο από μπρούντζο, που βρίσκεται στην πλατεία της γέφυρας του Πηνειού (στο τέρμα της οδού Βενιζέλου) και κάτω από τον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αχιλλείου. Πρόκειται για διαμορφωμένο χώρο που «βλέπει» στον κυκλικό κόμβο κυκλοφορίας, καθώς και στους συγκλίνοντες δρόμους. Το άλογο αποτελεί έμβλημα της πόλης της Λάρισας από την αρχαιότητα και είναι άμεσα συνδεδεμένο με τους κατοίκους του θεσσαλικού κάμπου ανά τους αιώνες σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής: ως υπομονετικός βοηθός στις αγροτικές εργασίες, ως μέσο μετακίνησης, ως σύντροφος στους αγώνες, ως αφοσιωμένος φίλος.

Πρόκειται για έργο σύγχρονης γλυπτικής, ιδιαίτερης τεχνοτροπίας, με χρήση θραυσμάτων. Ο τρόπος που αποδίδονται αποσπασματικά και αφαιρετικά τα μέρη του σώματος του αλόγου και οι λεπτομέρειες, φανερώνουν μία ρώμη εξωτερική και εσωτερική. Το γλυπτό άλογο εδράζεται σε ψηλή μαρμάρινη βάση, στο μπροστινό τμήμα της οποίας είναι χαραγμένοι οι στίχοι του Ομήρου για το θεσσαλικό ιππικό: «ΙΠΠΟΥΣ ΘΟΑΣ ΛΑΡΙΣΗΣ ΕΘΡΕΨΕ ΠΕΔΟΝ, ΠΑΡΕΧΩΝΑΕΙ ΟΛΒΟΝ ΤΟΙΣ ΛΑΡΙΣΑΙΟΙΣ». Στη χύτευσή του έργου συμμετείχαν και οι γλύπτες Πραξιτέλης Τζανουλίνο και Θόδωρος Βασιλόπουλος.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
– Μίλτος Παπαστεργίου. Διαθέσιμο από το http://www.papastergiouart.com/index.php?l=el
– Αδαμοπούλου Μαίρη, Ηλεκτρικές …στάσεις τέχνης. Εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», 18/3/2003.
– Καλογεράκης Γιώργος, 7 Ιουνίου 1944: Καταβύθιση του Ελληνικού πλοίου Ταναΐς (Δανάη) από τους Γερμανούς. Εφημερίδα «ΠΑΤΡΙΣ» Κρήτης, 3/2/2004.
– Νικολακάκη Ευαγγελία, Η τραγωδία στο πλοίο Ταναΐς. Αναφορά στη μαύρη επέτειο του χωριού Κάμποι στις 7 – 8 Μαΐου 1944. Εφημ. «ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ» 10/6/2015.
– «Οι πλατείες του ιστορικού κέντρου της Λάρισας». Διαθέσιμο από το culture.larissa-dimos.gr
– Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Διαθέσιμο από το https://el.wikipedia.org/wiki/Θεόδωρος_Κολοκοτρώνης.
– Μιχαηλίδης Ιάκωβος, «Ο Θεόδωρος πίσω από τον Κολοκοτρώνη». Σειρά ΗΓΕΤΕΣ (Εκδ. Η Καθημερινή 2014).
– Πανάγου Βασιλική, «Ο “Δούρειος Ίππος” μιας σύγχρονης Τροίας». Περιοδικό «ΓΡΑΦΗ» Λάρισας, τ. 31, 1996, σελ. 48-52.
– Τσολάκης Βασίλειος, Το σύμβολο της Λάρισας δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το άλογο. Εφημερίδα «LARISSANET» Λάρισας, 8/11/2020.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΙΛΤΟΥ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ – Αρχείο Μίλτου Παπαστεργίου
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΛΥΠΤΩΝ – Βάσω Πανάγου, Παναγιώτης Δομούζης
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.