• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΄21

Ένας Γάλλος γράφει για την Επανάσταση

B΄ μέρος: Αναστασία και Χριστόδουλος, δύο άγνωστοι Νεομάρτυρες

16 Μαρτίου 2021, 13:23
in Στεργιούλης Χ.
Ανάγνωση: 4 λεπτά
Φρ. Πουκ(ε)βίλ

Φρ. Πουκ(ε)βίλ

Γράφει ο Δρ Χαράλαμπος Β. Στεργιούλης

Συνεχίζοντας την περιδιάβασή μας στην «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως» του φιλέλληνα Γάλλου Φρ. Πουκ(ε)βίλ (François Pouqueville) και συγκεκριμένα στα δραματικά γεγονότα που οδήγησαν στην απελευθέρωση της Πάτρας και την εκδίωξη των Τούρκων, αξίζει να σταματήσουμε στην περιγραφή του μαρτυρίου μίας νεαρής κόρης, της Αναστασίας και ενός γιου ιερέως, του Χριστόδουλου.

Προκύπτει όμως αβίαστα και ένα ερώτημα: Γιατί ο Γάλλος επέλεξε να ενσωματώσει στην «Ιστορία» και τα φρικτά μαρτύρια των χριστιανών, που αρνούνταν να αλλαξοπιστήσουν; Την απάντηση- μας τη δίνει ο ίδιος, συναισθανόμενος το ύψιστο χρέος που επιτελεί ως ιστορικός: «Ουδέν πρέπει να παρασιωπηθή εις την χριστιανικήν Ευρώπην. Η αποστολή του ιστορικού παρεμφερής εστί προς την του προφήτου προς ον ο Ύψιστος παρήγγειλε να διαδώση τους λόγους αυτού ισχυρώς και αφόβως. Ανωτέρα φωνή μοι επιτάσσει, ‘‘Εάν παραμελήσης του να υποδείξης τους κακούς, θ’ απολογηθής διά το αμάρτημα τούτο!’’ Είθε να ηδυνάμην να επαναφέρω αυτούς εις την οδόν της δικαιοσύνης, διότι δημοσιευομένων των παραπτωμάτων των τέκνων αυτού, η θρησκεία του Ιησού Χριστού δύναται να δρέψη στεφάνους εν τη συμπαθεία, ην δεικνύει προς ταύτα η Εκκλησία αυτού» (σσ. 75-76).

Η συνείδηση του Γάλλου φιλέλληνα, δηλαδή, είναι αυτή που του προστάσσει να διατηρήσει στην ιστορική μνήμη τις βαρβαρότητες των Τούρκων, αλλά και τα μαρτύρια στα οποία υπέβαλαν τους ορθόδοξους Έλληνες, εκστασιασμένος προφανώς από το θάρρος και την παρρησία τους να ομολογήσουν την πίστη τους. Άνδρες, γυναίκες και παιδιά επέλεξαν να μαρτυρήσουν, χωρίς να φοβηθούν τον θάνατο, και πότισαν με τη θυσία τους κι αυτοί το δέντρο της λευτεριάς, κερδίζοντας την αιώνια ζωή, όπως η Αναστασία και ο Χριστόδουλος.

Η Αναστασία ήταν μία ταπεινή δούλη από την Πάτρα, που δεν επηρεάστηκε από την απόφαση της πλούσιας οικογένειας –στη δούλεψη της οποίας βρισκόταν– να αρνηθεί τον Χριστό. Ας αφήσουμε όμως τον ίδιο τον Πουκ(ε)βίλ να μας περιγράψει σε γλώσσα ζωντανή και ρέουσα τη δοκιμασία της: «Την Κυριακήν των Βαΐων (3 Απριλίου 1821), εποχήν θλιβερών αναμνήσεων πλουσία ελληνική οικογένεια, της οποίας θα παρασιωπήσω το όνομα, […], μη δυνηθείσα να καταφύγη εις το προξενείον της Γαλλίας, απήχθη υπό των Μωαμεθανών. Μήτηρ, έφηβος υιός και δύο θυγατέρες, ας ήρμοζε μάλλον ίνα ίδη η ημέρα αύτη, καθ’ ην συνήθως τελούνται οι γάμοι, οδηγουμένας παρά τον βωμόν του νυμφικού στεφάνου, ωδηγήθησαν τουναντίον ενώπιον του Γιουσούφ πασά (ο ονομαστός στρατηγός Γιουσούφ Σέρεζλης). Τας κραυγάς των δυστήνων τούτων όντων ήκουσεν ο πρόξενος της Γαλλίας, όταν έσυρον αυτάς προς την Ακρόπολιν (των Πατρών).

Φρ. Πουκ(ε)βίλ

Γονυπετούσι παρά τους πόδας του βαρβάρου, όστις παρηγορών παροτρύνει αυτάς να εξωμόσωσι. Γογγύζουσιν εκείναι· απειλούνται, αλλ’ ανθίστανται· ο θάνατος εμποιεί αυταίς φόβον, κλαίουσιν, ολολύζουσι, τρέμουσι, και οι ολέθριοι λόγοι της εξωμοσίας εκφεύγουσι των χειλέων αυτών» (σ. 76). Η οικογένεια αρνείται τον Χριστό, και ο Πουκ(ε)βίλ συντετριμμένος ζητά το έλεος του Θεού για να συγχωρήσει αυτές τις δειλές υπάρξεις, που λύγισαν μπροστά στις απειλές των Οθωμανών: «Θεέ μου, ευδόκησον να συγχωρήσης αυτάς, η μήτηρ φοβηθείσα διά την τύχην των δειλών αυτής θυγατέρων υποχωρεί· αι θυγατέρες εξ αγάπης προς την γεννήσασαν αυτάς ακολουθούσι το παράδειγμα εκείνης· ο αδελφός αυτών είναι αθώος, διότι μόλις ηρίθμει δύο πενταετίας.

Αι τάλαιναι! Δεινή η ποινή, ην υπέστησαν! Ετάχθησαν μεταξύ των παλακίδων του Γιουσούφ, ο δε νεανίας μεταξύ των εφήβων· το ερύθημα καλύπτει τα μέτωπα αυτών· τα δε ονόματα της Φατμές, Αϊσές, Ζουλέικας και Αχμέτ, αντικατέστησαν τα της Ελένης, Κωνσταντίνας, Αλεξανδρινής και Ανδρέου» (σ. 76).

Μπορεί η πλούσια και εύπορη οικογένεια να αρνήθηκε τον Χριστό και να ασπάστηκε τον μουσουλμανισμό, αλλά η υπηρέτρια της οικογένειας, η ταπεινή Αναστασία, ύψωσε το ανάστημά της και γεμάτη παρρησία απάντησε στον Τούρκο κριτή που την προέτρεπε να μιμηθεί την οικογένεια που υπηρετούσε και να απαρνηθεί τον Χριστό: «Ο Θεός μου είναι Θεός του ψευδούς σου προφήτου.

Δύνασαι να απειλής, ο κεραυνός αυτού αντηχεί ισχυρότερον παρά αι κραυγαί της λύσσης των φρουρών σου. Ιδέ τον ουρανόν τούτον, δυστυχή άπιστε! Εκεί κατοικεί η Παρθένος εκείνη, η οποία τείνει ήδη προς εμέ τους βραχίονας. Βλέπω αυτήν, οπόσον το μειδίαμά της είναι γλυκύ! Με προσκαλεί … Ελθέ, περιστερά μου! …Χαίρε βασιλίς των αγγέλων! Άστρον της πρωΐας χαίρε! Δέχθητι, την ταπεινήν σου δούλην Αναστασίαν! Είσθε σεις μάρτυρες της πίστεως. Ζήτησον το βάπτισμα Βεζύρη! … Αποτάχθητι της πλάνης! … Αλλά το αισθάνομαι, ιδού ο Σωτήρ μου με προσκαλεί παρ’ αυτώ» (σ. 77). Και μόλις η νεαρή κόρη τελείωσε τον λόγο της, προτού καν προφθάσουν οι δήμιοι να την μολύνουν και να της αφαιρέσουν τη ζωή, παρέδωσε, ήρεμη και γαλήνια, το πνεύμα της στον Χριστό που τόσο αγαπούσε.

Βλέποντας το θαυμαστό αυτό γεγονός ο Γιουσούφ πασάς αντί να προβληματιστεί και να συνετιστεί, διέστρεψε την πραγματικότητα, αρνούμενος να δεχθεί την αλήθεια. Απευθυνόμενος προς έναν νεαρό αιχμάλωτο Έλληνα, γιο ιερέως, τον Χριστόδουλο, του είπε, απειλώντάς τον: «ο προφήτής μου επάταξεν ήδη, όπως και συ αυτός παρετήρησας, δυστυχή τινα, ήτις δεν εφοβήθη βλασφημήσασα κατά του ονόματος αυτού! Τρέμε, μη και συ υποστής την τύχην αυτής, και επανάλαβε μετ’ εμού ‘‘Θεός είναι ο Θεός μου, ο δε Μωάμεθ είναι ο προφήτης αυτού» (σ. 77).

Ατάραχος ο νεαρός Χριστόδουλος, χωρίς να δειλιάσει ούτε μία στιγμή, απάντησε: «Χριστός Ανέστη». Οργισμένοι οι Τούρκοι στρατιώτες «ώρμησαν μανιωδώς κατ’ αυτού, ότε  ο πασάς διατάσσει να φεισθώσι του Χριστοδούλου, ον όμως καταδικάζει εις πεντακοσίους ραβδισμούς, τους οποίους έμελλε να υποστή εκ διαλειμμάτων εν διαστήματι δέκα τεσσάρων ημερών, διότι ήγε το δέκατον τέταρτον έτος της ηλικίας αυτού.

Αμέσως επιβάλλουσιν αυτώ την πρώτην ποινήν και παροτρύνουσι ν’ απαρνηθή τον Χριστόν, ενώ εκείνος αποκρίνεται ευλογών τον Κύριον. Το μαρτύριον επανελήφθη τη επαύριον και επί δέκα τέσσαρας ημέρας. Εν τούτοις ο νεαρός Έλλην δεν έπαυσε λέγων εις τους δημίους· ‘‘το σώμα μου ανήκει εις υμάς, αλλ’ η ψυχή μου εις τον θεόν, ον ουδέποτε θα εγκαταλείψω, αλλ’ ούτε την Παρθένον Μαρίαν» (σ. 77).

Ο Χριστόδουλος άντεξε και παρέμεινε σταθερός στην πίστη του. Νικημένος ο Γιουσούφ διέταξε να τον αφήσουν ελεύθερο λέγοντας: «‘‘ο Μωάμεθ δεν θέλει τον χριστιανόν τούτον κύνα, η αντίστασις, την οποίαν προέβαλλεν, είναι αρκούσα τούτου απόδειξις· ας αφήσωμεν αυτόν ήσυχον ν’ απέλθη τάχιστα! …’’ και απεσύρθη αποκομίζων τα βεβαμμένα διά του αίματος πολλών μαρτύρων ράκη, τα οποία εγένοντο διά τους χριστιανούς θαυματουργά φυλακτήρια.»

Αυτή ήταν η θαυμαστή ιστορία της Αναστασίας και του Χριστόδουλου, δύο νεαρών παιδιών που έμειναν σταθεροί μέχρι τέλους στην πίστη τους και ομολόγησαν με παρρησία τον Χριστό. Χρησιμοποιώντας πνευματικά όπλα, αντιμετώπισαν θαρραλέα τον Οθωμανό κατακτήτη. Αρνήθηκαν τις γηΐνες απολαύσεις που αφειδώς τους προσέφεραν οι Οθωμανοί, και επέλεξαν τον δρόμο της θυσίας, αφήνοντας μία «ες αεί» παρακαταθήκη πνευματικής αντίστασης στους Έλληνες και γενικότερα στην ανθρωπότητα. Γι’ αυτό άλλωστε και ο Πουκ(ε)βίλ, ο Γάλλος φιλέλληνας, γιατρός και ιστορικός, έμπλεος θαυμασμού, διέσωσε στις σελίδες της «Ιστορίας» του το συγκινητικό «συναξάρι» τους, μία λαμπρή, αν και όχι τόσο γνωστή, σελίδα από τη συναρπαστική «βίβλο» του Αγώνα του 21.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αλέξανδρος Ν. Καλέσης, Αναγνώσεις Ετερότητας στις Ταξιδιωτικές Αφηγήσεις του Fr. Pouqueville, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, [Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης], Βόλος 2006.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Δ. Λαρισαίων: Σειρήνες συναγερμού και καμπάνες θα ηχήσουν την 1η Οκτωβρίου

26/09/2025, 13:39

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Φεστιβάλ «Γεύσεις Ολύμπου Εκλεκτές» (φωτ.)

26/09/2025, 13:29

Καταγγελία για την κατάσταση στο πάρκο Αυξεντίου και Αιόλου (φωτ.)

26/09/2025, 13:17

Εγώ, Εσύ κι ο Ήρωάς μου – Μια Θεραπευτική Ψυχαγωγία Ενδυνάμωσης στο Latcho Drom Indie Bar

26/09/2025, 13:10

Τμήμα Μοντέρνου Χορού με την Τεχνική της Martha Graham Dance Company στην Σχολή Μπαλέτου Μαρίας Δαλαμάγκα

26/09/2025, 13:05

Καθημερινή εφημέρευση του οδοντιατρικού τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας

26/09/2025, 13:02

Δήμος Λαρισαίων: Με μπάσκετ, skateboard, ταχυδακτυλουργούς και μουσική οι παράλληλες εκδηλώσεις σήμερα στο παζάρι

26/09/2025, 12:56

Thessaly AgriBusiness Forum: Συζήτηση για το μέλλον του αγροτοδιατροφικού τομέα της Θεσσαλίας (φωτ. & βίντεο)

26/09/2025, 12:50

Γιορτή Αμυγδάλου: Νέα ημερομηνία για την εσπερίδα

26/09/2025, 12:45

Την Τρίτη ο τελικός του τουρνουά ποδοσφαίρου «Δ.Κουκουλίτσιος- Δ.Μουσιάρης»

26/09/2025, 12:38
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK