• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κυριάκος Κατζουράκης: «Το εργαλείο του δικού μας πολέμου είναι η μνήμη»

Συζήτηση με τον ομότιμο καθηγητή της ΑΣΚΤ, ζωγράφο και πρόεδρο της καλλιτεχνικής επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα

17 Ιανουαρίου 2021, 7:05
in Πολιτισμός
Ανάγνωση: 4 λεπτά

«Στόχος είναι να μην υπάρχουν «εμπόδια» στην καπιταλιστική κερδοφορία. Και η Ακρόπολη, τα Βυζαντινά ευρήματα, η μνήμη γενικά, αντιμετωπίζονται ως «εμπόδια»!

Συνέντευξη στον Μενέλαο Κατσαμπέλα

Η παραίτηση του ομότιμου καθηγητή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, ζωγράφου, σκηνογράφου και συγγραφέα, Κυριάκου Κατζουράκη από το διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου της Ακρόπολης, μετά την τσιμεντοποίηση του πλέον εμβληματικού μνημείου της χώρας, που προκάλεσε τα πρόσφατα πλημμυρικά φαινόμενα, έσκισε με θόρυβο το πέπλο σιωπής και άγνοιας που ένα γενναία χρηματοδοτημένο από την κυβέρνηση μιντιακό σύστημα έχει στήσει τους τελευταίους 18 μήνες γύρω και από τα πολιτιστικά τεκταινόμενα στη χώρα.

Με δεδομένο το γεγονός ότι ο Κυριάκος Κατζουράκης είναι επιπλέον ο πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείου Γ. Ι. Κατσίγρα, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του για τους λόγους της παραίτησής του, την επιστολή που έστειλε σχετικά, αλλά και την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των καλλιτεχνών, τις προκλήσεις της πανδημίας και την ανταπόκριση των μουσείων σε αυτές. Παράλληλα, ο κ. Κατζουράκης είχε την καλοσύνη να παρουσιάσει μέσω της Larissanet δείγματα πρόσφατων έργων του.

Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:        

Με αφορμή την παραίτησή σας από το ΔΣ του Μουσείου της Ακρόπολης, μετά τα πλημμυρικά φαινόμενα, κάνετε στη σχετική επιστολή σας αναφορά στις «απερισκεψίες» του ΥΠΠΟΑ που «συσσωρεύονται αβάσταχτα». Πώς εξηγείτε όλα αυτά που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα στο χώρο του πολιτισμού; Είναι αποτέλεσμα κάποιας αδυναμίας ή συνειδητά ασκούμενης πολιτικής;

Οι «απερισκεψίες» του ΥΠΠΟΑ μπορεί να πει κάποιος ότι είναι η γενικότερη πολιτική επιλογή μιας νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης που δεν επενδύει στον πολιτισμό. Αυτό δεν είναι κάτι που μας ξαφνιάζει, είναι αναμενόμενο. Όμως η συγκεκριμένη καταστροφική επιλογή ενάντια στο πιο εμβληματικό μνημείο της χώρας είναι, στην καλύτερη περίπτωση, δείγμα αδιαφορίας για το μέλλον μας. Η τσιμεντοποίηση της Ακρόπολης είναι πλέον μη αναστρέψιμη. Αυτό μαζί με την καταστροφή των βυζαντινών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, έχουν καταδικαστεί παγκοσμίως από όλους τους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς και παρόλα αυτά συνεχίζει ακάθεκτη η υλοποίηση της καταστροφής. Ναι, είναι μια συνειδητά ασκούμενη πολιτική. Στόχος είναι να μην υπάρχουν «εμπόδια» στην καπιταλιστική κερδοφορία. Και η Ακρόπολη, τα Βυζαντινά ευρήματα, η μνήμη γενικά, αντιμετωπίζονται ως «εμπόδια»! Όταν κατάλαβα ότι όλα αυτά είναι αποφασισμένα και μάλιστα με διαδικασίες fast track, η παραίτησή μου ήταν αυτονόητη.

 Τους προηγούμενους μήνες, οι άνθρωποι του πολιτισμού, οι εργαζόμενοι στις τέχνες, στάθηκαν απέναντι στην ηγεσία του ΥΠΠΟΑ, κατηγορώντας τη για περιφρόνηση αλλά και συνειδητή υποβάθμιση του κλάδου, με αφορμή όσα δεν έγιναν εκ μέρους της Πολιτείας για την υποστήριξη των καλλιτεχνών μέσα στην πανδημία. Θεωρείτε ότι έχουν βάση αυτές οι κατηγορίες; Είναι τόσο στενόμυαλη η πολιτική του υπουργείου απέναντι στους ανθρώπους του πολιτισμού;

Κοιτάξτε, δεν είναι στενομυαλιά, είναι συνειδητή επιλογή όπως είπα προηγουμένως. Ή αν θέλετε, αυτή η συνειδητή επιλογή είναι μέσα στο DNA της κυβερνητικής πολιτικής που υπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και όλα τα περί τέχνης και πολιτισμού τα φοβάται γιατί ανήκουν σε κάτι ξένο προς τα συμφέροντα που υπηρετούν, είναι δηλαδή εχθρικά και ως τέτοια καλύτερα να πάνε στην πυρά! Σας θυμίζω ότι μια εφημερίδα του «κίτρινου τύπου» η Αυριανή, έστειλε πριν την ώρα του στον τάφο ολόκληρο Μάνο Χατζιδάκη, τον καταξέσκισε, τον σώπασε από μουσικό τροβαδούρο. Και η κοινωνία μαζί με την τότε κυβέρνηση δεν αντελήφθησαν το κακό του αυριανισμού. Θυμίζω τα βάσανα που πέρασαν ο Κάρολος Κουν, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο μοναχικός ποιητής Καρούζος. Και πόσοι άλλοι σπουδαίοι καλλιτέχνες χλευάστηκαν και δυσκολεύτηκε το έργο τους κατά καιρούς, χωρίς η κοινωνία των πολιτών να τους υπερασπιστεί, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Η αδράνειά μας είναι συμμετοχή στην καταστροφή του πολιτισμού. Όχι, οι καλλιτέχνες, οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό, όλα τα συναφή επαγγέλματα που συναποτελούν αυτό το τόσο σημαντικό τμήμα της κοινωνίας, δεν είναι επαίτες. Δε ζητούν ελεημοσύνη. Όλοι μαζί με τους πολίτες της χώρας ελπίζουμε σε έναν στοιχειώδη εξανθρωπισμό των κανόνων που έχουν διαμορφώσει αβάσταχτες συνθήκες επιβίωσης. Τουλάχιστον αυτό!

Έχοντας στο μυαλό την σπουδαία έκθεση «Αναφορά στην Γκουέρνικα» που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Δημοτική Πνακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα – μια έκθεση με έργα σας που δημιουργήθηκαν τα χρόνια της κρίσης – και θαυμάζοντας πολύ συχνά το εμβληματικό τρίπτυχο «Γκουέρνικα 1» που θα κοσμεί εσαεί τη Δημοτική Πινακοθήκη, αντιλαμβάνεται κανείς την ανεκτίμητη διαχρονικότητα των έργων τέχνης. Πώς συνδέονται οι εποχές, οι καλλιτέχνες, τα κοινωνικά αιτήματα, οι ανάγκες των ανθρώπων, οι ανεξάντλητοι φόβοι και οι ανασφάλειές τους. Δεν μοιάζουν όλα αυτά να «κουμπώνουν» στο δυστοπικό «σήμερα» της πανδημίας;

Η πανδημία είναι ένα συμπυκνωμένο περιβάλλον/απειλή. Ας δούμε ένα παράδειγμα από το παρελθόν: Στην τσαρική Ρωσία, ο μέγας τσάρος φοβόταν τον Λέοντα Τολστόι γιατί δεν δίσταζε ποτέ να γράφει την αλήθεια, να σκάβει βαθιά στις ψυχές του λαού και να ανασύρει τις κρυφές δυνάμεις των καταπιεσμένων μουζίκων. Ο τσάρος δεν τόλμησε ποτέ να τα βάλλει μαζί του γιατί μαζί με τον Τολστόι έπρεπε να τα βάλλει με τον ίδιο το λαό του. (Ο Μπρέχτ γεννήθηκε από αυτή την σύγκρουση, καταλάβαινε τους κώδικες του Τολστόι και προχώρησε στην καταγραφή μιας προεπαναστατικής διαδικασίας). Σήμερα η πανδημία δείχνει όλα τα κενά της εξουσίας, την ολιγωρία, την ανευθυνότητα, την προχειρότητα, την έλλειψη προβλεπτικής πολιτικής. Σήμερα λοιπόν είναι η ευκαιρία να δώσουμε χρόνο και κόπο να αντιληφθούμε τρόπους και να αποκαλύπτουμε τις αδυναμίες του συστήματος, την απονιά του, τον αυταρχισμό του και την απύθμενη επιθετικότητα του. Αυτά ήταν το κίνητρο μου όταν ακούμπησα το έργο του Πικάσσο και έφτιαξα το «Γκουέρνικα 1», η μνήμη δηλαδή. Το εργαλείο του δικού μας πολέμου είναι η μνήμη. Αυτό είναι το μέσον για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, καλύτεροι και πιο δυνατοί. Η «πανδημία του καπιταλισμού» περιέχει πολλές πανδημίες εκτός απ’ αυτή που ζούμε σήμερα. Ας προφυλαχτούμε κι ας σκύψουμε να την μελετήσουμε, ευχόμενοι το καλύτερο. Όταν ζωγράφιζα τη Γκουέρνικα 1, δεν ήξερα το μέλλον του έργου, ότι θα συναντούσα στη Λάρισα αυτή τη φωλιά, τη ζεστασιά των φίλων που αγκάλιασαν το έργο μου, που είμαι σίγουρος ότι θα είναι εκεί για απόλαυση αλλά και αφορμή για σύνδεση με την Ιστορία.

Ως πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, πώς εκτιμάτε ότι μπορούν τα Μουσεία να συνεχίσουν δημιουργικά τη λειτουργία τους στις συνθήκες που επιτάσσει ο κορωνοιός και τα περιοριστικά μέτρα και πώς το δικό μας μουσείο ανταποκρίθηκε στις προκλήσεις των καιρών; 

Το δυσάρεστο είναι ότι ξεκινώντας η Καλλιτεχνική Επιτροπή το έργο της, σχεδόν ταυτόχρονα ξεκίνησε η πρωτόγνωρη πανδημία. Το ευχάριστο είναι ότι οι άνθρωποι του μουσείου Κατσίγρα δε σταμάτησαν ούτε στιγμή να εργάζονται και να παράγουν ιδέες και πράξεις κι αυτό είναι ανεκτίμητη προσφορά. Τα περιοριστικά μέτρα κάποια στιγμή θα τελειώσουν και πιστεύω ότι το μουσείο θα ανθίσει. Μη ξεχνάμε, όλα τα μουσεία εδώ και έξω, αυτή την περίοδο των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, υποφέρουν. Αυτή η καλή ομάδα του Κατσίγρα είναι μαχητική και δεν ανησυχώ καθόλου. Σαν επιτροπή είμαστε γεμάτοι ιδέες και προγράμματα, ίδωμεν. Τα μουσεία είναι ζωντανοί οργανισμοί και το οξυγόνο τους είναι οι κάτοικοι και  οι επισκέπτες τους.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Ναύπακτος: Έπεσε σίδερο από στέγαστρο στο κεφάλι 23χρονης – Συνελήφθη ο υπεύθυνος εργολάβος

29/10/2025, 23:32

Παραδόθηκε στο πρώτο ημίχρονο η ΑΕΛ-Ήττα από τον ΠΑΟΚ με 4-1

29/10/2025, 23:28

17χρονη έκανε χρήση κοκαΐνης, κατέρρευσε και κατέληξε στο νοσοκομείο

29/10/2025, 23:25

Ρούλα Πισπιρίγκου: Με ποια ασθένεια διαγνώστηκε – «Πονάει τρομερά και έχει χάσει πάνω 30 κιλά»

29/10/2025, 23:18

Ναύπλιο: Βίντεο-ντοκουμέντο από δολοφονικό ξυλοδαρμό άνδρα έξω από νυχτερινό κέντρο

29/10/2025, 23:11

Μεσσηνία: Το ύποπτο όχημα την προηγουμένη του φονικού στη Φοινικούντα – Γεμάτο λεφτά το πορτοφόλι του «συνεργού»

29/10/2025, 23:04

Τραγωδία στη Ροδόπη: Γιος σκότωσε στο ξύλο τον 82χρονο πατέρα του

29/10/2025, 22:57

ΟΠΕΚΑ: Την Παρασκευή (31/10) καταβάλλονται τα επιδόματα Οκτωβρίου – Αναλυτικά οι δικαιούχοι

29/10/2025, 22:50

Έλενα Κρεμλίδου: Καταδικάστηκε σε 2 χρόνια ο αστυνομικός για το revenge porn

29/10/2025, 22:43

Χανιά: «Ήταν θέμα χρόνου να βγάλει κάποιος από τη μέση τον 52χρονο» λέει συγγενής του 23χρονου που σκότωσε τον θείο του στην Κίσσαμο

29/10/2025, 22:36
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK