• Ροή Ειδήσεων
  • ΠΡΟΣΩΠΑ.net
  • Έντυπη Larissanet
  • Μικρές Αγγελίες
  • Applications
  • Επικοινωνία
larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας
Panidis Medical Shop
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Ηλίας Κουρκούτας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Δήμοι
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Περισσότερα
    • Ατζέντα ημέρας
    • Showbiz
    • Συνεντεύξεις
    • Sci/Tech
    • Social Media
    • Απόψεις
    • Αυτοκίνητο
    • Ταξίδια
    • Υγεία
      • Παροχή Πρώτων Βοηθειών
    • Γάμοι
    • Κηδείες
    • Κόσμος
    • Ευρώπη
    • Περιβάλλον
    • Θέσεις εργασίας
    • Εκπαίδευση
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
    • Έξοδος
Facebook
Twitter
Youtube
No Result
View All Result
larissanet.gr
No Result
View All Result

ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΄21

Από την ‘‘Ιστορία’’ του Σπυρίδωνα Τρικούπη (Α’ Μέρος)

Α΄ μέρος: Ένα άγνωστο θρησκευτικό ζήτημα

9 Ιανουαρίου 2021, 7:23
in Στεργιούλης Χ.
Ανάγνωση: 4 λεπτά

Γράφει ο Δρ Χαράλαμπος Β. Στεργιούλης

Ένα από τα σημαντικότερα κείμενα που έχουν γραφεί για την Ελληνική Επανάσταση είναι η «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως» από τον Μεσολογγίτη πολιτικό Σπυρίδωνα Τρικούπη. Σε προηγούμενα φύλλα της εφημερίδας παρουσιάσαμε τον Τρικούπη ως ρήτορα. Θα ήταν παράλειψη να μην δούμε και μια άλλη πλευρά της πολυσχιδούς αυτής προσωπικότητας, του Τρικούπη ως ιστορικού. Ο ίδιος θεωρούσε χρέος του να καταγράψει τα όσα διαδραματίστηκαν κατά την περίοδο του Αγώνα, όχι όμως ως απομνημονευματογράφος, αλλά ως ιστορικός. Σημειώνει χαρακτηριστικά στην εισαγωγή της δεύτερης έκδοσης του ογκώδους αυτού έργου: «Αν παντός έθνους ιστορικός χρεωστή να είπη εν παντί καιρώ την αλήθειαν, χρεωστεί υπέρ πάντα άλλον και υπεράλλοτε να την είπη ο εν τοις σημερινοίς καιροίς συγγράφων την ιστορίαν της ελληνικής επαναστάσεως Έλλην και να δείξη δι’ αυτών των πραγμάτων προς τους πασιφανώς οργώντας προς την ελευθερίαν ομογενείς και ομοπίστους ποία τα αιρετά και επαινετά, και ποια τα φευκτά και μεμπτά […]»

Ως ιστορικός που έχει σκοπό να υπηρετήσει την αλήθεια, καταγράφει τα γεγονότα αντικειμενικά, γιατί φιλοδοξία του είναι οι νεότερες γενιές να μπορούν να πορευτούν με ασφάλεια στο παρόν και στο μέλλον αποφεύγοντας τις κακοτοπιές του παρελθόντος. Και σε αυτήν την πορεία ενός λαού δεν υπάρχει καλύτερος οδηγός από την Ιστορία.

Καταγράφει, λοιπόν, όχι μόνον τις ένδοξες πράξεις και τις θυσίες των αγωνιζόμενων Ελλήνων, αλλά και τις συμπεριφορές εκείνες που πρέπει να αποτελέσουν παράδειγμα προς αποφυγή για τις μελλοντικές γενιές. Στις δεύτερες ανήκει και το εξής παράξενο περιστατικό που διέσωσε και περιέγραψε στην ‘‘Ιστορία’’ του.

Βρισκόμαστε στον δεύτερο χρόνο της Επανάστασης. Οι επαναστατημένοι είναι έτοιμοι να απελευθερώσουν το Ναύπλιο, όταν ανέκυψε, όπως γράφει ο Τρικούπης, «το εξής θρησκευτικόν ζήτημα». Πολλοί Έλληνες «ζήλω θρησκευτικώ κινούμενοι» βάπτιζαν πολλούς από τους αιχμαλώτους Τούρκους με ή χωρίς τη θέλησή τους χριστιανούς. Η τότε ελληνική κυβέρνηση, το λεγόμενο Εκτελεστικό, με πρόεδρο τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο, μόλις πληροφορήθηκε την πρωτοφανή αυτή πράξη, αντέδρασε άμεσα και την απαγόρευσε. Η Πελοποννησιακή Γερουσία, όμως, στάθηκε πιο επιεικής και θεώρησε ότι μπορούσε να επιτραπεί η βάπτιση μουσουλμάνων ως πράξη φιλανθρωπίας, «διότι εν μέσω τόσων αιματοχυσιών» η βάπτιση των αλλοδόξων θα καταστήσει τους Έλληνες φιλανθρωπότερους «προς τους διά της θείας βαπτίσεως αναγεννωμένους Μωαμεθανούς.» Μάλιστα, πρότεινε στην κυβέρνηση να διατάξει, μέσω του Υπουργείου Εκκλησιαστικών, τους αρχιερείς και τους ιερείς να βαπτίζουν όποιους μουσουλμάνους προσέρχονται οικειοθελώς, με την απαραίτητη προϋπόθεση να προηγηθεί μια περίοδος-σύντομη-κατηχήσεως.

Υπουργός επί των Εκκλησιαστικών εκείνο το διάστημα ήταν ο επίσκοπος Ανδρούσης Ιωσήφ (1770-1844), πρώτος μινίστρος της Θρησκείας και του Δικαίου της ελευθέρας Ελλάδος, «φιλάνθρωπος ως και τις άλλος» ο οποίος αποδέχθηκε τους λόγους για τους οποίους η Πελοποννησιακή Γερουσία πρότεινε κάτι τέτοιο, αλλά δεν μπορούσε να εγκρίνει την υποχρεωτική βάπτιση και αντιπρότεινε «να βαπτίζωνται μόνον οι εντός του δωδεκάτου έτους άρρενες, αλλά και ούτοι συναινέσει των γονέων», όπως και νεαρές μουσουλμάνες που θα επιθυμούσαν να γίνουν χριστιανές.

Η πρόταση του Υπουργού και Επισκόπου Ιωσήφ συζητήθηκε στο Βουλευτικό, αλλά απορρίφθηκε. Το Βουλευτικό αποφάσισε πως η του Χριστού Εκκλησία έπρεπε να δέχεται «άπαντας τους μετά πίστεως και εκουσίως προσερχομένους άνδρας και γυναίκας πάσης ηλικίας», εφόσον επιθυμούσαν να ασπαστούν τον Χριστιανισμό, «ως αν ήτον η πίστις επί των άκρων των χειλέων», όπως δεικτικά σχολιάζει ο ιστορικός. Στην απόφαση αυτή διαφαίνεται η διάθεση από πλευράς Βουλευτικού να δώσει ένα κίνητρο στους μουσουλμάνους να αποφύγουν τα όποια δεινά θα προέκυπταν γι’ αυτούς αν παρέμειναν στην ελευθερωμένη πια από τους Έλληνες Πελοπόννησο ή Στερεά Ελλάδα αρνούμενοι τη θρησκεία τους. Η βάπτισή τους δηλαδή, δεν θα ήταν μια συνειδητή πράξη, αλλά μια πράξη συμφεροντολογική που θα εξυπηρετούσε και τις δύο πλευρές, όπως υπολόγιζε το Βουλευτικό· οι εκχριστιανισθέντες μουσουλμάνοι από τη μια δεν θα διέτρεχαν πια κανένα κίνδυνο για τη ζωή τους, ενώ η ελληνική κυβέρνηση θα εξασφάλιζε την αναγκαία ηρεμία στο εσωτερικό.

Δεν αντιλαμβάνονταν όμως οι υποστηρικτές της υιοθέτησης αυτού του μέτρου τον μεγάλο κίνδυνο στον οποίο έβαζαν την Επανάσταση. Οι μουσουλμάνοι που θα επέλεγαν από υπολογισμό του συμφέροντος να βαπτισθούν χριστιανοί θα εξελίσσονταν σε «Δούρειο Ίππο» για την Επανάσταση. Όντας θανάσιμοι εχθροί «και της πίστεως και της ελευθερίας των Ελλήνων», θα είχαν πλέον τη δυνατότητα -«διά του καθ’ υπόκρισιν Χριστιανισμού» να παρεισφρύσουν στις πολιτικές ή στρατιωτικές υπηρεσίες της Ελληνικής Διοίκησης και να υπομονομεύσουν εκ των έσω την Επανάσταση και την προσπάθεια εδραίωσής της.

Άλλωστε, κατά τον ιστορικό, δεν λείπουν και τα παραδείγματα που επιβεβαιώνουν την παραπάνω προβαλλόμενη ένσταση. Μετά την προσωρινή απελευθέρωση της Λιβαδειάς δεν ήταν λίγοι οι Οθωμανοί που συνελήφθησαν αιχμάλωτοι από τους επαναστάτες και για να γλυτώσουν βαπτίστηκαν Χριστιανοί. Όταν όμως η πόλη κατελήφθη εκ νέου από τα στρατεύματα του Κιοσέ Μεχμέτ και του Ομέρ Βρυώνη, τον Ιούνιο του 1821, οι πρώην μουσουλμάνοι και νυν Χριστιανοί Τούρκοι Λιβαδιώτες «απέπτυσαν το βάπτισμα και εμάνησαν κατά των Χριστιανών έτι μάλλον ως βιασθέντες εξ όσων έπασχαν να εξομόσωσιν.» Επομένως δεν έπρεπε η Ελληνική Διοίκηση για κανέναν λόγο να προχωρήσει σε μια τέτοια αμφιλεγόμενη ενέργεια.

Και όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιου είδους περιστάσεις το συγκεκριμένο ζήτημα -που δεν έπρεπε καν να τεθεί ως ζήτημα-, αποτέλεσε αντικείμενο συζητήσεων και διενέξεων μεταξύ των Ελληνων, και ειδικότερα μεταξύ του Εκτελεστικού και του Βουλευτικού. Τελικά μετά «από ικανήν λογομαχίαν», όπως σημειώνει ο Τρικούπης, υπερίσχυσαν «αι παρατηρήσεις του νομοτελεστικού (:Εκτελεστικού)», τις οποίες ο μεσολογγίτης ιστορικός χαρακτηρίζει «συνεταί και ως χριστιανικαί και ως πολιτικαί». Έτσι, σύμφωνα με την απόφαση που πήραν, μπορούσαν πλέον να βαπτιστούν ορθόδοξοι και να «αναγεννώνται διά της θείας κολυμβήθρας μόνον οι εντός του δωδεκάτου έτους προσερχόμενοι άρρενες», με την προηγούμενη σύμφωνη συγκατάθεση των γονέων τους, αλλά και οι μουσουλμάνες γυναίκες κάθε ηλικίας. Στην παραγματικότητα το Εκτελεστικό δεν έκανε τίποτε άλλο παρά να υιοθετήσει την πρόταση του Μινίστρου της Θρησκείας και επισκόπου Ανδρούσης Ιωσήφ

Το ζήτημα της βάπτισης των Οθωμανών είχε λυθεί, χωρίς να προκαλέσει κάποιου άλλου είδους παρενέργεια στην έκβαση της Επανάστασης. Απέδειξε όμως για μια ακόμη φορά την ευκολία με την οποία οι Έλληνες ήταν έτοιμοι να διαιρεθούν για ασήμαντα θέματα, σε στιγμές τόσο κρίσιμες για την επιτυχή εξέλιξη του Αγώνα. Δυστυχώς λίγο αργότερα η ίδια η πραγματικότητα απέδειξε την σκληρή αυτή αλήθεια με τους δύο εμφυλίους που επακολούθησαν, κατά την περίοδο 1823-1825, και λίγο έλειψε να οδηγήσουν στην κατάπνιξη της Επανάστασης στην Πελοπόννησο από τα αιγυπτιακά στρατεύματα του Ιμπραήμ.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Ακολουθήστε το larissanet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Facebook
Twitter/X
Telegram
Pocket
Email
Εκτύπωση

Διαβάστε επίσης

Διαβάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Τελευταία ενημέρωση

Δ. Λαρισαίων: Σειρήνες συναγερμού και καμπάνες θα ηχήσουν την 1η Οκτωβρίου

26/09/2025, 13:39

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Φεστιβάλ «Γεύσεις Ολύμπου Εκλεκτές» (φωτ.)

26/09/2025, 13:29

Καταγγελία για την κατάσταση στο πάρκο Αυξεντίου και Αιόλου (φωτ.)

26/09/2025, 13:17

Εγώ, Εσύ κι ο Ήρωάς μου – Μια Θεραπευτική Ψυχαγωγία Ενδυνάμωσης στο Latcho Drom Indie Bar

26/09/2025, 13:10

Τμήμα Μοντέρνου Χορού με την Τεχνική της Martha Graham Dance Company στην Σχολή Μπαλέτου Μαρίας Δαλαμάγκα

26/09/2025, 13:05

Καθημερινή εφημέρευση του οδοντιατρικού τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας

26/09/2025, 13:02

Δήμος Λαρισαίων: Με μπάσκετ, skateboard, ταχυδακτυλουργούς και μουσική οι παράλληλες εκδηλώσεις σήμερα στο παζάρι

26/09/2025, 12:56

Thessaly AgriBusiness Forum: Συζήτηση για το μέλλον του αγροτοδιατροφικού τομέα της Θεσσαλίας (φωτ. & βίντεο)

26/09/2025, 12:50

Γιορτή Αμυγδάλου: Νέα ημερομηνία για την εσπερίδα

26/09/2025, 12:45

Την Τρίτη ο τελικός του τουρνουά ποδοσφαίρου «Δ.Κουκουλίτσιος- Δ.Μουσιάρης»

26/09/2025, 12:38
Exalco - Συστήματα Αλουμινίου
Βιοκαρπέτ
Cosmos
Fashion City Outlet
Υαλοτεχνική Μαξιμιάδης

Άλλα Θέματα

Έντυπη Larissanet
Larisa Dog Academy

Απόψεις

Optico
Στήλη Ιατρών
IRIS - Οφθαλμολογικό Κέντρο
Larissanet Awards

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
Μέλος του eMedia - ΑΜ: 12779

Η επιχείρηση Μπεχλιβάνος Χρήστος ως δικαιούχος του ισοτόπου larissanet.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Μ.Η.Τ. 232308
© 2010 - 2024 larissanet.gr - H Νέα Εφημερίδα της Λάρισας - Powered by ITBox

Facebook
Twitter
Youtube
  • Αρχική
  • Λάρισα
  • Παραπολιτικά
  • Quiz
  • Ατζέντα
  • Δήμοι
    • Δήμος Λάρισας
    • Δήμος Αγιάς
    • Δήμος Ελασσόνας
    • Δήμος Κιλελέρ
    • Δήμος Τεμπών
    • Δήμος Τυρνάβου
    • Δήμος Φαρσάλων
  • Θεσσαλία
  • Αγροτικά
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
    • Χρήστος Μπεχλιβάνος
    • Σούλτης Γιώργος
    • Γέμτος Θεοφάνης
    • Νίκος Ασπρούδης
    • Άκυς Μητσούλης
    • Στέλλα Μπάσδρα
    • Λίνα Μουσιώνη
    • Χρήστος Σαμαράς
    • Κωνσταντίνος Οικονόμου
    • Μιχάλης Αργυρίδης
    • Μόσχος Λαγκουβάρδος
    • Βάιος Κουτριντζές
    • Κουρκούτας Ηλίας
    • Βάσω Πανάγου
    • Μπαλντούνης Ευάγγελος
    • Σπανός Κώστας
    • Ψάλτης Αντώνης
    • Τσιγάρας Δημήτριος
    • Φανή Γέμτου
  • Συνεντεύξεις
  • Άρθρα
  • Εκπαίδευση
    • Σχολεία
    • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
    • ΤΕΙ Θεσσαλίας
    • Κατάρτιση & Διά βίου μάθηση
  • Media
  • Φωτογραφίες
  • Αγγελίες
  • Extras
  • Σεξ
  • Άρθρα χρηστών
    • Δημοσιογραφία των πολιτών
    • Προβλήματα στην πόλη μας
  • Κοινωνικά
  • Διαβάστε την έντυπη
Facebook
Twitter
Youtube
ΕΣΠΑ 2014-2020 ΕΠΑνΕΚ ESPA 2014-2020 EPAnEK