Ο πιστοποιημένος πάροχος πρώτων βοηθειών πρέπει να δράσει στα πρώτα 4-6 λεπτά για να ανανήψει ο πάσχοντας- Η καρδιακή παύση συμβαίνει συνήθως στο χώρο που είμαστε πιο χαλαροί όπως στο σπίτι
Συνέντευξη στον Πάνο Γαρουφαλιά
Η 29η Σεπτεμβρίου ήταν η παγκόσμια ημέρα καρδιάς. Πολλοί είναι οι άνθρωποι που γνωρίζουν ότι πάσχουν από καρδιακά νοσήματα και άλλοι που δεν το γνωρίζουν καθώς δεν έχουν επισκεφτεί τον καρδιολόγο τους. Είναι αλήθεια ότι κινδυνεύουν από μια καρδιακή παύση η οποία θα έχει δυσάρεστα αποτελέσματα για την υγεία τους.
Με τον Ιωάννη Νικολάου, Πιστοποιημένο Εκπαιδευτή Πρώτων Βοηθειών της Rescue Training International, συζητάμε για το πώς η άμεση εφαρμογή καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης μπορεί να σώσει τον ασθενή στον οποίο έχει επέλθει καρδιακή παύση. Τα πρώτα 4-6 λεπτά είναι κρίσιμα για την ζωή του και θα πρέπει άμεσα ο πιστοποιημένος πάροχος πρώτων βοηθειών να δράσει.
Αναλυτικά η συνομιλία έχει ως εξής:
Τι σημαίνει ότι η 29η Σεπτεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα καρδιάς;
Η παγκόσμια ημέρα καρδιάς θεσπίστηκε το 1999 και από τότε είναι καθιερωμένο να εορτάζεται είτε την τελευταία Κυριακή του Σεπτεμβρίου, είτε στις 29 του μήνα. Η ημέρα αυτή έχει θεσπιστεί από τη διεθνή ομοσπονδία καρδιάς και υποστηρίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ).
Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των ανθρώπων πάνω στα καρδιακά νοσήματα που τις τελευταίες δεκαετίες αποτελούν μια μεγάλη μάστιγα.
Πως επέρχεται η καρδιακή παύση;
Ενδεικτικά, τα απειλητικά περιστατικά που μπορούν να επιφέρουν καρδιακή παύση είναι η κοιλιακή μαρμαρυγή, το έμφραγμα, η πνιγμονή, η αιμορραγία, η σωματική καταπληξία, ο πνιγμός και οι σοβαροί τραυματισμοί στην σπονδυλική στήλη. Επιπλέον, μπορεί να επέλθει και από λιγότερο απειλητικά περιστατικά αν δεν δοθεί η δέουσα προσοχή όπως η αναφυλαξία.
Υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέξουμε προφυλάσσοντας την καρδιά μας;
Η απάντηση στην ερώτηση καλύτερα θα ήταν να δοθεί από γιατρό. Παρόλα αυτά, από την πλευρά μου θεωρώ ότι πρέπει να προσέχουμε την διατροφή μας, το άγχος, την άσκηση, γενικά τον τρόπο ζωής. Ωφέλιμο είναι κάθε χρόνο να κάνουμε τις απαραίτητες εξετάσεις στον καρδιολόγο μας, όπως το καρδιογράφημα, το τεστ κοπώσεως, τον υπέρηχο, ώστε να αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις. Σκεφτείτε, φίλος μου είχε κάνει τα προαναφερθέντα τεστ και τα αποτελέσματα ήταν φυσιολογικά και μετά από μικρό χρονικό διάστημα έπαθε ανακοπή. Ευτυχώς, στο χώρο υπήρχε γιατρός ο οποίος γνώριζε από εκτέλεση ΚΑΡ.Π.Α. και σήμερα συνεχίζει μια φυσιολογική ζωή. Αυτό ήταν ένα δυσάρεστο και ταυτόχρονα σημαντικό γεγονός για εμένα που με έκανε να ασχοληθώ πιο ενεργά με τις πρώτες βοήθειες.
Τι πρέπει να κάνει ένας εκπαιδευτής σε μια τέτοια κατάσταση; Πόσο χρόνο έχει στην διάθεσή του;
Ο κάθε πιστοποιημένος πάροχος πρώτων βοηθειών πρέπει να ενεργήσει στα πρώτα 4-6 λεπτά, διότι στο διάστημα αυτό επέρχεται εγκεφαλικός θάνατος λόγω της καρδιακής παύσης. Αυτός είναι ο χρόνος που πρέπει να δράσουμε άμεσα, αφού διαπιστώσουμε ότι ο πάσχοντας δεν αναπνέει. Εκτελούμε άμεσα καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση. Αν υπάρχει αυτόματος εξωτερικός απινιδωτής, τον χρησιμοποιούμε. Λόγω covid έχει αλλάξει το πρωτόκολλο πάνω στην μεθοδολογία. Δεν κάνουμε εμφυσήσεις. Μιλάμε για τις ηλικιακές ομάδες των ενηλίκων και των παιδιών. Βάζουμε ένα ρούχο ή πετσέτα στο πρόσωπο του ενήλικα και χειρουργική μάσκα στο παιδί. Εφαρμόζουμε μόνο θωρακικές συμπιέσεις, όχι εμφυσήσεις.
Που μπορεί να μας συμβεί κάτι τέτοιο;
Ένα τέτοιο γεγονός μπορεί να συμβεί οπουδήποτε, ανά πάσα στιγμή. Το 75-80% των περιστατικών συμβαίνει συνήθως στο χώρο που είμαστε πιο χαλαροί όπως στο σπίτι ή ακόμα και στο χώρο εργασίας. Από αυτά το 95% των περιστατικών καταλήγει μέχρι τη διακομιδή στο νοσοκομείο.
Αν ο ασθενής δεχθεί άμεσα καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση τι κερδίζει;
Με την άμεση εφαρμογή καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης διπλασιάζουμε τις πιθανότητες να επιβιώσει ο πάσχοντας. Πολύ σημαντικό είναι να καλέσουμε άμεσα το ΕΚΑΒ να έρθει, ώστε οι επαγγελματίες υγείας να αναλάβουν το περιστατικό και να το μεταφέρουν στο νοσοκομείο. Στο σημείο αυτό να τονίσω ότι όταν τύχει περιστατικό μπροστά μας και δεν γνωρίζουμε την παροχή πρώτων βοηθειών, γιατί δεν έχουμε εκπαιδευτεί, τότε απλά καλούμε άμεσα το ΕΚΑΒ και δεν προβαίνουμε σε καμία ενέργεια! Είναι λάθος να εφαρμόσουμε τεχνικές που ακούσαμε ή είδαμε από κάποιον, χωρίς να έχουμε λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση! Υπάρχει ο κίνδυνος να επιβαρύνουμε την κατάσταση του περιστατικού λόγω άγνοιας ή ημιμάθειας, με ολέθρια αποτελέσματα, όπως το να καταλήξει.
Πώς γίνεται η εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α.
Γράφει ο Ιωάννης Νικολάου
Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Πρώτων Βοηθειών,
Rescue Training International
Εισηγητής ΛΑΕΚ (ΟΑΕΔ)
I. Εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. (ενήλικος)
1. Προσεγγίζουμε προσεκτικά τον πάσχοντα για να διασφαλίσουμε την δική μας ακεραιότητα, και ζητούμε την άδεια του για να παρέχουμε τις πρώτες βοήθειες. Ακουμπάμε το θύμα στους ώμους και το ρωτάμε “Είσαι καλά;”, για να δούμε αν θα ανταποκριθεί στο ερέθισμα της φωνής, και της αφής.
2. Έκταση κεφαλής (έλεγχος για αναπνοή), Βλέπω- Ακούω- Αισθάνομαι.
3. Αν δεν αναπνέει τότε φωνάζουμε “Βοήθεια”.
4. Κλήση για άμεση βοήθεια 166,112.
5. Εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. 30 θωρακικές συμπιέσεις/ 2 διασωστικές αναπνοές, εναλλάξ. Αν υπάρχει δυνατότητα χρήσης αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή, τότε τον χρησιμοποιούμε.
Διατηρούμε τον κύκλο συμπιέσεων-αναπνοών 30/2 μέχρι να ανανήψει ο πάσχοντας (οπότε τον τοποθετούμε σε πλάγια θέση ασφαλείας) ή την άφιξη του ασθενοφόρου.
II. Εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. (παιδί)
1. Ακουμπάμε το παιδί στους ώμους και το ρωτάμε “Είσαι καλά;”, για να δούμε αν θα ανταποκριθεί στο ερέθισμα της φωνής, και της αφής.
2. Έκταση κεφαλής (έλεγχος για αναπνοή), Βλέπω- Ακούω- Αισθάνομαι.
3. Αν δεν αναπνέει τότε φωνάζουμε “Βοήθεια”.
4. Κλήση για άμεση βοήθεια 166,112.
5. Αν το παιδί δεν αναπνέει κανονικά, τότε χορηγούμε 5 διασωστικές αναπνοές. Αν δεν υπάρξουν σημάδια ζωής, προχωρούμε σε θωρακικές συμπιέσεις.
6. Εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. 30 θωρακικές συμπιέσεις/ 2 διασωστικές αναπνοές, εναλλάξ. Αν υπάρχει δυνατότητα χρήσης αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή, τότε τον χρησιμοποιούμε.
Διατηρούμε τον κύκλο συμπιέσεων-αναπνοών 30/2 μέχρι να ανανήψει το παιδί (οπότε το τοποθετούμε σε πλάγια θέση ασφαλείας) ή την άφιξη του ασθενοφόρου.
III. Εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. (βρέφος)
Πρωτοβάθμια εκτίμηση / έλεγχος αναπνοής:
1. Τσιμπάμε τους βραχίονες ή εσωτερικά του μηρού (για να αντιδράσει)
2. Στρέφουμε την κεφαλή προς τα πίσω, για να ανοίξει ο αεραγωγός.
3. Εκτελούμε το Βλέπω- Ακούω – Αισθάνομαι.
Αν το βρέφος δεν αναπνέει κανονικά, τότε χορηγούμε 5 διασωστικές αναπνοές.
1. Ανοίγουμε τον αεραγωγό με ελαφρά έκταση κεφαλής.
2. Σφραγίζουμε τα χείλη μας γύρω από τη μύτη και τα χείλη του.
3. Εκπνέουμε για 1’’.
Αν δεν υπάρξουν σημάδια ζωής, προχωρούμε σε θωρακικές συμπιέσεις.
1. Τοποθετούμε 2 δάχτυλα στο κέντρο του θώρακα.
2. Πιέζουμε κάθετα με τα δάκτυλα τεντωμένα. Συμπιέζουμε το θώρακα με ρυθμό 100 / λεπτό. Η συμπίεση γίνεται στο 1/3 του θώρακα.
3. Συνδυάζουμε τις θωρακικές συμπιέσεις με διασωστικές αναπνοές σε αναλογία 30/2.
Διατηρούμε τον κύκλο συμπιέσεων / αναπνοών μέχρι την άφιξη του ασθενοφόρου ή μέχρι να ανανήψει το βρέφος.
Λόγω της πανδημίας COVID – 19 έχουν δοθεί νέες οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης (ERC) για την εφαρμογή ΚΑΡ.Π.Α. σε ενήλικους και παιδιά. Ακολουθούν οι διαφοροποιήσεις (σε οπτικό υλικό) για την εκτέλεση ΚΑΡ.Π.Α. σε ύποπτο ή επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid – 19.
Ενήλικας (τοποθέτηση ρούχου, πετσέτας στο πρόσωπο)
Παιδί (τοποθέτηση μάσκας στο πρόσωπο του πάσχοντα)
Το παρόν άρθρο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστά τη βιωματική εκπαίδευση. Πριν από οποιαδήποτε παρέμβασή μας ως πρώτοι βοηθοί, θα πρέπει να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.