Λάρισα » «Λιγότεροι μαθητές στη Λάρισα όσο δύο εξαθέσια σχολεία»
Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΛ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗ LARISSANET

«Λιγότεροι μαθητές στη Λάρισα όσο δύο εξαθέσια σχολεία»

«Λιγότεροι μαθητές στη Λάρισα όσο δύο εξαθέσια σχολεία»

«Νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί όλες οι σχολικές και υπηρεσιακές μεταβολές. Μεταθέσεις, αποσπάσεις, τοποθετήσεις έχουν ήδη γίνει. Τα βιβλία βρίσκονται στα σχολεία. Απομένει η πρόσληψη των αναπληρωτών. Αυτό σημαίνει ότι τον Σεπτέμβριο θα είναι όλοι στη θέση τους και τα σχολεία θα αρχίσουν στην ώρα τους»

Συνέντευξη στον Γιάννη Ανδρεάκη

Εφ’ όλης της ύλης είναι η συνέντευξη που παραχωρεί η Ελένη Αναστασοπούλου, Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, στη larissanet, καθώς παρουσιάζει τον απολογισμό της περασμένης σχολικής χρονιάς, ενώ αναφέρεται διεξοδικά στις προετοιμασίες για την επόμενη. «Τον Σεπτέμβριο θα είναι όλοι (σ.σ. οι εκπαιδευτικοί) στη θέση τους και τα σχολεία θα αρχίσουν στην ώρα τους» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά η κ. Αναστασοπούλου. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που παραθέτει σχετικά με τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού, ένα φαινόμενο που πλέον απαντάται κάθε χρόνο και με αυξανόμενη ένταση. Ενδεικτικά στη Λάρισα, όπως επισημαίνει η περιφερειακή διευθύντρια εκπαίδευσης, «οι μαθητές της φετινής Α τάξης ήταν 129 λιγότεροι από την περσινή. Η πρώτη τάξη της νέας χρονιάς 2018-19 θα έχει 258 μαθητές λιγότερους, δηλαδή δυο εξαθέσια σχολεία».

Η κ. Αναστασοπούλου αναφέρεται στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις και στις ενδείξεις για αυξομειώσεις των βάσεων, όπως και στις επιδόσεις που κατέγραψαν οι μαθητές.

Κλείνοντας στέλνει το δικό της μήνυμα προς τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς ενόψει της εκκίνησης της νέας σχολικής χρονιάς.

Αναλυτικά, η συνέντευξη της Περιφερειακής Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας Ελένης Αναστασοπούλου:

Καθώς βρισκόμαστε στις πρώτες ημέρες του Ιουλίου και ουσιαστικά έχει πέσει η αυλαία της σχολικής χρονιάς 2017 – 2018, ποιος είναι ο απολογισμός που κάνετε σε ότι αφορά την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

Θα σας αναφέρω συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν τον απολογισμό μάλλον θετικό: η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων από την πρώτη εβδομάδα, με την πλειονότητα των εκπαιδευτικών στη θέση τους, η επέκταση της λειτουργίας του ενιαίου τύπου ολοήμερου στα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία, η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Λύκειο, η σημαντική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και η επιτυχής για τη Θεσσαλία καθιέρωση του Μεταλυκειακού έτους Μαθητείας, η αναμόρφωση και προτεραιότητα στην Ειδική Αγωγή, η δικαίωση της πολύχρονης διεκδίκησης της ΔΟΕ για τη θεσμοθέτηση της 2χρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, η σύσταση και απόδοση οργανικών θέσεων πληροφορικής, γαλλικών, γερμανικών και καλλιτεχνικών ειδικοτήτων που εκκρεμούσε εδώ και 5 χρόνια, τα πολυάριθμα και εξαιρετικής ποιότητας προγράμματα που εκπόνησαν τα σχολεία μας, οι επιτυχίες και οι διακρίσεις σχολείων και μεμονωμένων μαθητών μας σε διαγωνισμούς (υπήρξε σχετική δημοσίευση) οι οποίες καταδεικνύουν την σοβαρή επιστημονική και παιδαγωγική δουλειά των εκπαιδευτικών μας. Ενδεικτικά αναφέρω την εκπροσώπηση της Ελλάδας από το 1ο Γενικό Λύκειο Καρδίτσας στη 16η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών – EUSO 2018. Την συνεχή παρουσία της εκπαιδευτικής κοινότητας στα δρώμενα των τοπικών κοινωνιών. Τέλος να αναφέρω το ιδιαίτερα πετυχημένο  Πανελλήνιο Συνέδριο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης  με θέμα την τέχνη στην εκπαίδευση καθώς και πλήθος επιμορφωτικών ημερίδων.

Με δεδομένο ότι πριν από μία εβδομάδα ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, πώς αξιολογείτε τις επιδόσεις των μαθητών τόσο στο ν. Λάρισας, όσο και σε όλη τη Θεσσαλία;

Θα έχω ακριβή στοιχεία όταν λάβω, τα έχω ζητήσει, τα στατιστικά στοιχεία από  τα βαθμολογικά κέντρα όπου εξετάστηκαν τα γραπτά των Θεσσαλών μαθητών. Ωστόσο σε γενικές γραμμές οι επιδόσεις των υποψηφίων μας είναι παρόμοιες με εκείνες όλης της χώρας. Είναι γεγονός ότι και φέτος τα ποσοστά και οι απόλυτοι αριθμοί των υποψηφίων που έπεσαν κάτω από τη βάση ήταν παντού υψηλά.
Τα μικρότερα ποσοστά κάτω από τη βάση καταγράφονται στο 3ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο είναι και το πιο ανταγωνιστικό. Φέτος η διαφαινόμενη πτώση των βάσεων στις δημοφιλείς σχολές π.χ. ιατρικές και πολυτεχνικές, καθορίζεται από τα μαθήματα με τον μικρότερο συντελεστή βαρύτητας. Φαίνεται επίσης ότι τα παιδαγωγικά τμήματα αποτελούν εξαίρεση και αναμένεται να παρατηρηθεί άνοδος των βάσεων καθώς υπάρχει πλέον η δυνατότητα πρόσβασης από όλα τα επιστημονικά πεδία.

Ειδικότερα: Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, οι επιδόσεις των μαθητών, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε το Υπουργείο Παιδείας, ήταν χαμηλότερες στην ιστορία. Σε σύνολο 31.796 υποψηφίων μόνο 2524 έγραψαν πάνω από 18. Στη Νεοελληνική Γλώσσα πάνω από 18 έγραψαν μόλις 262 υποψήφιοι!
Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, καθοριστικό αναδεικνύεται φέτος το μάθημα της Φυσικής. Το 39% των υποψηφίων έγραψε κάτω από την βάση.
Στα Μαθηματικά περισσότεροι από τους μισούς έγραψαν κάτω από τη βάση και μόλις το 5% έγραψε πάνω από 18.
Κάτω από τη βάση επίσης 31% στη Βιολογία και 26% στη Χημεία.
Στη Νεοελληνική γλώσσα η συντριπτική πλειοψηφία βρίσκεται μεταξύ του 12 και 16.
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, στη Νεοελληνική Γλώσσα μόλις ένας υποψήφιος σε όλη την χώρα έγραψε πάνω από 19, ενώ η πλειοψηφία κυμάνθηκε μεταξύ του 11 και του 15!
Στα Μαθηματικά το 83% των υποψηφίων έγραψε κάτω από την βάση!

Αξίζει να αναφέρω ένα στοιχείο για το βαθμολογικό μας κέντρο: ενώ το γενικό ποσοστό αναβαθμολόγησης στην Έκθεση, είναι στο 10,75% στο βαθμολογικό της Λάρισας κυμάνθηκε στο 6, 50% περίπου. Αυτό είναι αποτέλεσμα της εξαιρετικής δουλειάς των εκπαιδευτικών,  συντονιστών και βαθμολογητών, της επιτροπής και ιδιαίτερα της προέδρου του βαθμολογικού που είχε την εποπτεία.
Υπήρχαν τομείς κατά την περασμένη σχολική χρονικά, στους οποίους εκτιμάτε ότι υπήρχαν περιθώρια βελτίωσης;

Στην εκπαίδευση πάντα υπάρχει ο στόχος της βελτίωσης και προσπαθούμε συνεχώς γι’ αυτό. Στο βαθμό που εξαρτάται από εμάς και μπορούμε να λύνουμε τα θέματα σε τοπικό επίπεδο η βελτίωση είναι πιο εύκολη. Υπάρχουν όμως και τομείς που η λύση δίνεται κεντρικά και αφορούν όλη τη χώρα, όπως για παράδειγμα οι αναπληρωτές ή οι αποσπάσεις και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Περιθώρια βελτίωσης υπήρχαν στη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων αφού δεν εφαρμόστηκε στο ποσοστό που θα επιθυμούσαμε. Είναι ένας στόχος για τον οποίο θα προσπαθήσουμε περισσότερο τη νέα χρονιά. Επίσης η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλη τη Θεσσαλία, σύμφωνα με τα δικά μας στοιχεία. Ωστόσο προκρίθηκε από την ηγεσία του ΥΠΠΕΘ η σύμφωνη γνώμη των δήμων.

Από την πλευρά του υπηρεσιακού μηχανισμού, σε ποιο σημείο βρίσκονται οι προετοιμασίες για τη νέα σχολική χρονιά;

Νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί όλες οι σχολικές και υπηρεσιακές μεταβολές. Μεταθέσεις, αποσπάσεις, τοποθετήσεις έχουν ήδη γίνει. Τα βιβλία βρίσκονται στα σχολεία. Απομένει η πρόσληψη των αναπληρωτών. Αυτό σημαίνει ότι τον Σεπτέμβριο θα είναι όλοι στη θέση τους και τα σχολεία θα αρχίσουν στην ώρα τους. Αν βέβαια, λυνόταν η εκκρεμότητα της  ικανοποίησης των αιτημάτων του κλάδου για μόνιμους διορισμούς και  αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων, νομίζω ότι θα είχαμε κάνει πολλά βήματα μπροστά.

Παράλληλα, μου δίνετε την ευκαιρία να επισημάνω  ότι σε ότι αφορά τις υπηρεσιακές μεταβολές (διορισμοί, τοποθετήσεις, αποσπάσεις, μεταθέσεις) υπάρχει η αναγκαιότητα για μια εκ νέου και συνολική αντιμετώπιση του πλαισίου που τις καθορίζει, διότι η βελτίωση των όρων και των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών,  θα συμβάλει θετικά και στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Να αναφέρω ιδιαιτέρως το ζήτημα των αποσπάσεων για την κάλυψη των κενών, που πρέπει να γίνεται με διαφάνεια και με βάση τα μόρια και τα κοινωνικά κριτήρια. Οι αποσπάσεις είναι η μόνη ελπίδα χιλιάδων εκπαιδευτικών, για να βρεθούν κοντά στις οικογένειές τους και στον τόπο συμφερόντων τους.

 

Πόσο επηρεάζει τη λειτουργία των σχολικών μονάδων η συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού; Ποια είναι τα στοιχεία σε τοπικό επίπεδο;

Το δημογραφικό πρόβλημα είναι ένα πολυσήμαντο γεγονός που επηρεάζει συνολικά την πορεία της χώρας. Για να σας καταδείξω το μέγεθος των επιπτώσεων στη λειτουργία των σχολείων μας θα σας πω μόνο τούτο: κάθε χρόνο χάνουμε το λιγότερο ένα εξαθέσιο σχολείο σε κάθε πόλη, με ότι αυτό σημαίνει, για τους εκπαιδευτικούς, την ανεργία, την ηλικιακή σύνθεση του πληθυσμού της χώρας. Οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί. Στη Λάρισα οι μαθητές της φετινής Α τάξης ήταν 129 λιγότεροι από την περσινή. Η πρώτη τάξη της νέας χρονιάς 2018-19 θα έχει 258 μαθητές λιγότερους, δηλαδή δυο εξαθέσια σχολεία!

 

Φέτος παρακολουθούμε στον τύπο μια διαμάχη που αφορά τις επιλογές Διευθυντών σχολείων. Δυσχεραίνει αυτό τις σχέσεις σας και την άσκηση των διοικητικών καθηκόντων;

Από την πλευρά μου δεν υφίσταται κανένα θέμα διαμάχης. Εξάλλου ούτε τοποθετούμε δημόσια για το θέμα ούτε σχολιάζω τα όποια δημοσιεύματα. Είναι αλήθεια ότι αρκετοί, εντός κι εκτός του εκπαιδευτικού χώρου, προσπάθησαν να στοχοποιήσουν, να προσωποποιήσουν και να δώσουν χαρακτηριστικά αντιπαλότητας σε ένα καθαρά διοικητικό θέμα. Ωστόσο, είναι βασικό, ο ασκών διοίκηση να μπορεί να αποστασιοποιείται και να αφήνει κατά μέρος την συναισθηματική εμπλοκή και τις μικροπροσωπικές του αδυναμίες. Τα στελέχη της διοίκησης οφείλουν να ζυγίζουν φαινομενικά αντίθετες απόψεις ή συμφέροντα, είτε εκ των έσω είτε από τον έξω κόσμο που παρεμβαίνει για δικούς του, αλλότριους λόγους. Όποιος δεν έχει την οξυδέρκεια, να εξισορροπεί τις πολυάριθμες απόψεις αλλά να καταλήγει στις σωστές αποφάσεις, με γνώμονα την τήρηση της νομιμότητας και την εύρυθμη διοίκηση τότε μάλλον πρέπει να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του. Από τα διάφορα, σχετικά και άσχετα, δημοσιεύματα συνάγεται ότι κάποιοι αντιμετωπίζουν τους εκπαιδευτικούς με όρους πελατειακούς, αναλόγων συμφερόντων και αναγκών, που τους διαφοροποιούν από τους άλλους.

Σε ότι με αφορά, ως θεσμικό φορέα πάντα και αφήνοντας απ’ έξω την προσωπική διάσταση, προσπαθώ να αντιμετωπίζω όλους τους εκπαιδευτικούς με πνεύμα ισονομίας εφαρμόζοντας την διοικητική νομοθεσία με διαφάνεια και ισότητα. Κανείς και για κανένα λόγο δεν μπορεί να απολαμβάνει διαφορετικής αντιμετώπισης. Αυτό και τίποτα περισσότερο ή λιγότερο.

 

Κλείνοντας, ποιό είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε προς μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς ενόψει της σχολικής χρονιάς που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο;

Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό,  για να δώσουμε το καλύτερο στα σχολεία μας και ιδιαίτερα στους μαθητές και στις μαθήτριες μας. Είναι αλήθεια ότι στο εκπαιδευτικό μας σύστημα εισάγονται αρκετές μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες με σκοπό να βελτιώσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα  και την καθημερινότητα μέσα στο σχολείο.

Για τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς είμαι σίγουρη ότι παρά τις δύσκολες συνθήκες θα ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους και θα αποτελέσουν παράδειγμα για τα παιδιά μας, καλλιεργώντας αξίες και αντιλήψεις που προστατεύουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τη δημοκρατία, την ειρήνη, την αλληλεγγύη, τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο περιβάλλον. Μακάρι και παρά τις όποιες αντιθέσεις να υποστηρίξουμε την προσπάθεια διότι ότι γίνεται, είναι για να ωφεληθούν οι μαθητές μας και η σχολική κοινότητα.

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Διαβάστε επίσης: