Εκπαίδευση » Σχολεία » Ομότιμη μάθηση σε θέματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία

Ομότιμη μάθηση σε θέματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία

Ομότιμη μάθηση σε θέματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία

Με σκοπό να γίνουν γνωστά τα ευρήματα των τελευταίων ερευνών σε θέματα σεξουαλικότητας των εφήβων κι απώτερο στόχο να αναδειχτεί η ανάγκη μιας υγιούς σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, όχι με βάση το φόβο, αλλά σαν γενικό ανθρώπινο δικαίωμα και μία στάση ζωής, μαθητές της Α’ τάξης του 5ου Λυκείου Λάρισας, παρουσίασαν τις ερευνητικές εργασίες τους, σε μαθητές της Γ’ τάξης, του 5ου Γυμνασίου Λάρισας. Η παρουσίαση έγινε στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας των Γυμνασίων, ενώ οι εργασίες των μαθητών του Λυκείου υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος Ερευνητική Εργασία(Project).

Οι μαθητές του Λυκείου, διασαφήνισαν στους μαθητές του Γυμνασίου, ότι η σεξουαλικότητα δεν είναι συνώνυμη με τη σεξουαλική επαφή, η οποία μπορεί να είναι μέρος ή όχι, της σεξουαλικότητας. Η σεξουαλικότητα είναι στοιχείο της ταυτότητάς μας και δείχνει πώς βλέπουμε την ίδια τη ζωή. Σύμφωνα με τις μελέτες, τόνισαν οι μαθητές, το ενδιαφέρον για τη σεξουαλική δραστηριότητα αυξάνεται συνήθως, στην εφηβεία. Ωστόσο ο έφηβος δεν είναι έτοιμος ψυχολογικά, ούτε έχει τις γνώσεις για να διαχειριστεί όλο το συναισθηματικό, αλλά και οργανικό φορτίο μιας ολοκληρωμένης σεξουαλικής σχέσης.
Οι ομιλητές, παρουσίασαν μελέτες σχετικά με την έκφραση της σεξουαλικότητας στα δύο φύλα, οι οποίες καταγράφουν, ότι η σεξουαλικότητα διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τις κυρίαρχες αντιλήψεις και την ιδεολογία για τα φύλα, την ιστορική εποχή και το πολιτισμικό πλαίσιο. Τονίστηκε ότι και σήμερα υπάρχουν κατάλοιπα έμφυλων ανισοτήτων του παρελθόντος, ενώ επισημάνθηκε ότι κανένα παιδί δεν θα πρέπει να παρενοχλείται ή εκφοβίζεται με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό, ή επειδή δεν πληροί τα κριτήρια των έμφυλων στερεοτύπων.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης, με την επισήμανση πως, ένα μεγάλο μέρος της παιδικής κι εφηβικής κακοποίησης δεν αναφέρεται ποτέ. Σε ένα ποσοστό οι δράστες μπορεί να είναι και ανήλικοι, με μέσο όρο τα 14 έτη. Τα προβλήματα αυτά, είναι δυνατόν να σχετίζονται άμεσα με την έλλειψη συστηματικής σεξουαλικής αγωγής. Κλειδί για να μην επιβαρύνεται η ψυχοκοινωνική εξέλιξη ενός εφήβου και της οικογένειάς του, είναι οι σωστοί χειρισμοί για τη λήψη βοήθειας.
Οι μαθητές ενημέρωσαν τους συμμαθητές τους και για ένα εξίσου επικίνδυνο φαινόμενο το sexting, το οποίο είναι πολύ διαδεδομένο στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Μια »μόδα» ανταλλαγής μηνυμάτων με προσωπικές φωτογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου, μέσω των κινητών και του διαδικτύου. Σε περίπτωση που αυτές οι φωτογραφίες διαρρεύσουν στο διαδίκτυο, οι έφηβοι θα βιώσουν τέτοια ντροπή και ταπείνωση, που μπορεί να επηρεαστούν για την υπόλοιπη ζωή τους.
Σε μια τελευταία ενότητα θίχτηκε η ανάγκη σεξουαλικής αγωγής κι εκπαίδευσης, ενώ τονίστηκε η σημασία δεσμών κι επικοινωνίας του οικογενειακού περιβάλλοντος. Ειδικά για τη σεξουαλική εκπαίδευση, ειπώθηκε πως «επιβάλλεται, από τους αμείλικτους αριθμούς των εκτρώσεων στις ηλικίες 15-19, αλλά και των κοριτσιών που γίνονται μητέρες στις ίδιες ηλικίες. Η σεξουαλική αγωγή, έχει σκοπό να βοηθήσει το άτομο, να αντιληφθεί τη σημασία της υπευθυνότητας και της φροντίδας του εαυτού και του άλλου στις σεξουαλικές σχέσεις, μακριά από την χρησιμοποίηση του άλλου, ως αναλώσιμου αντικειμένου».
Υπεύθυνη του μαθήματος Γιαννακάκη Αρχοντία.
Συμμετείχαν οι μαθητές της Α6 τάξης, Ελένη Σιμοπούλου, Φραντζέσκα Σκεντέρι, Βαγγέλης Στυμονιάρης, Θεοδώρα Ταμβάκη, Βάσω Τριανταφύλλου, Καλλιόπη Τσιρωνά, Ανδρέας Τσιώλης, Θάλεια Φύλλου, Ειρήνη Χασούν, Μαριάννα Χαχαμίδη.
Την δράση στήριξαν, η διευθύντρια του 5ου Γυμνασίου Λάρισας, Ζωή Δεληζώνα και οι υποδιευθύντριες, Μαρία Γούλα και Βικτωρία Κανάκη, ενώ την παρακολούθησαν και εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου.

Διαβάστε επίσης: