Λάρισα » 337 Μοίρα: 70 χρόνια ένδοξης πτητικής ιστορίας (φωτ.)
ΔΟΞΑΣΕ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΤΕΡΑ ΠΕΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΥΠΟΥΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

337 Μοίρα: 70 χρόνια ένδοξης πτητικής ιστορίας (φωτ.)

337 Μοίρα: 70 χρόνια ένδοξης πτητικής ιστορίας (φωτ.)

Με τη λήξη του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, σε μία δύσκολη εποχή για την Ελλάδα που μετράει ακόμα τις πληγές του πολέμου και εισέρχεται στη δίνη ενός εμφυλίου, αρχίζει η Ιστορία της 337Μ

Του Πάνου Γαρουφαλιά

Η 337 Μοίρα, μια ένδοξη Μοίρα για την Ελλάδα, σήμερα κλείνει 70 χρόνια στους αιθέρες. Επτά δεκαετίες προστάτευσε την χώρα από εξωτερικούς κινδύνους και δόξασε τα μάχιμα ελληνικά φτερά. Είναι ένας σχηματισμός που γεννήθηκε μέσα από τις στάχτες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι ένδοξοι πιλότοι της που πετούσαν και τα κατορθώματά τους χαρακτήρισαν το σχηματισμό ως Μοίρα Παντός Καιρού, δεκαετίες που τα αεροσκάφη δεν είχαν αυτές τις δυνατότητες. Σήμερα με τη συμπλήρωση των 70 χρόνων στις εγκαταστάσεις της 337 Μ γίνεται μια εκδήλωση για τους ανθρώπους που ήταν μέλη της τα ένδοξα χρόνια που πέρασαν και έγραψαν «χρυσές» σελίδες στην Πολεμική Αεροπορία. Ακολουθεί η ιστορία της Μοίρας και περιγράφεται ο επιχειρησιακός ρόλος της μέσα στο χρόνο, ρόλος που βοήθησε στη διατήρηση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας.

Μετά τον πόλεμο γεννάται η 337Μ

Με τη λήξη του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, σε μία δύσκολη εποχή για την Ελλάδα που μετράει ακόμα τις πληγές του πολέμου και εισέρχεται στη δίνη ενός εμφυλίου, αρχίζει η Ιστορία της 337Μ ακολουθώντας την 335 και 336Μ. Η συγκρότησή της γίνεται αρχικά το 1945 στην απελευθερωμένη Ελλάδα με ολοκλήρωση το 1947, όταν πλέον εντάσσεται στην τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία (ΕΒΑ), εδρεύοντας στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας. Η επίσημη διαταγή συγκρότησης και ανάληψης επιχειρησιακού έργου έχει τη χρονολογία 30 Μαρτίου 1948, βάσει της υπ’αρίθμ.Α277/112/3.3.48/Δ.Υ.Α. διαταγής, με αεροσκάφη SPITFIRE τα οποία το 1949 αντικαθίστανται με τα  Supermarine Spitfires Mk IX. Λαμπρή παρακαταθήκη των ιστορικών αυτών Α/Φ είναι το Spitfire με S/N  MJ 755 που σώζεται μέχρι και σήμερα  στο Μουσείο της  ΠΑ !

Την σκοτεινή περίοδο του εμφύλιου η 337Μ  πήρε μέρος στις επιχειρήσεις Γράμμου – Βίτσι. Η Ελευσίνα ήταν η Βάση της Μοίρας και ανάλογα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις χρησιμοποίησε τα αεροδρόμια της Τρίπολης, του Αγρινίου, των Ιωαννίνων, της Κοζάνης κ.α.

Όταν πέρασε η θύελλα του εμφυλίου, το φθινόπωρο του 1949 η Μοίρα ασχολήθηκε με τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ασκήσεις συνεργασίας με το Στρατό, το Πολεμικό Ναυτικό και Μονάδες του Αγγλικού Ναυτικού που έτυχε να βρίσκεται στα Ελληνικά χωρικά ύδατα. Το 1951, η χώρα μας έγινε μέλος της Ατλαντικής συμμαχίας.

Η σημαντική αλλαγή το 1952

Στις αρχές του 1952 σημειώθηκε μία σημαντική αλλαγή στη ιστορία της 337Μ καθώς τότε πέρασε με απόλυτη επιτυχία ένα μεταβατικό στάδιο αποκτώντας και αξιοποιώντας επιχειρησιακά τα Αμερικανικής κατασκευής εκπαιδευτικά Α/Φ Τ-33Α Silver Star.

Τα Α/Φ αυτά χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση των χειριστών της Μοίρας οι οποίοι λίγο αργότερα μεταπήδησαν στα νεοαποκτηθέντα F-84G Thunderjet , καθιστώντας την 337 ως την πρώτη Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού (ΜΔ/Β) της ΠΑ με Jet Α/Φ.

Αξίζει να σημειωθεί πως η εκπαίδευση των πιλότων ήταν χαρακτηριστικά παράδοξη για τα τωρινά δεδομένα της Π.Α. Αρχικά οι νεοτοποθετημένοι πιλότοι της Μοίρας εκπαιδεύονταν (θεωρητικά και πτητικά) στα Α/Φ Τ-33, στην συνέχεια εκπαιδεύονταν μόνο θεωρητικά στο Α/Φ F-84G, ελλείψει διθέσιου Α/Φ,  και αφού έκαναν ταχεία τροχοδρόμηση κρίνονταν για την ικανότητά τους να ιπταθούν SOLO.

Τον Οκτώβριο του 1952 η 337 ΜΔ/Β μεταστάθμευσε από την Αεροπορική Βάση Ελευσίνας στην Αεροπορική Βάση Λάρισας με Α/Φ F-84G.

Εκεί, στις αρχές του 1953, στους κόλπους της 337 ΜΔ/Β συγκροτήθηκε και εντάχθηκε το πρώτο Ακροβατικό Σμήνος της Αεροπορίας, που την προέβαλε τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Το Νοέμβριο του 1956 η 337 ΜΔ/Β μεταστάθμευσε από την 110 Π.Μ. στην 112 Π.Μ, με Α/Φ F-84G και Τ-33, όπου  παρέμεινε μέχρι το Νοέμβριο του 1959, οπό¬τε μεταστάθμευσε στην 115 (Σούδα).

Τον Ιανουάριο του 1960, η 337 ΜΔ/Β  μετονομάστηκε σε 337 ΜΠΚ (Μοίρα Παντός Καιρού).

Τον Απρίλιο του I960  η 337 ΜΠΚ αναχώρησε για την 112  Π.Μ. και τον επόμενο μήνα προστέθηκαν στην δύναμή της τα Α/Φ F-86D. Από τις αρχές του 1967 λειτουργούσε υπό εκπαίδευση Το 1960, η Μοίρα επιστρέφει στην 112 Π.Μ. μέχρι τον Μάιο του 1967, ως Μοίρα Παντός Καιρού.

Το 1967, μετασταθμεύει στην 111 Π.Μ. (Νέα Αγχίαλος) με F-5A, ως 337 Μ.Α.Η (Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας).

Το 1978, η Μοίρα επιστρέφει στην Λάρισα και εξοπλίζεται με αεροσκάφη F-4 E. Ο νέος ρόλος της Μοίρας είναι Αναχαίτιση Παντός Καιρού.

Το 2005, μετά από τρεις δεκαετίες υπηρεσίας στην Π.Α., η Μοίρα αποσύρει το τελευταίο F-4E SRA και διακόπτει προσωρινά την λειτουργία της.

Το 2006, η Μοίρα επαναλειτουργεί με αεροσκάφη F-16 Blk 52+. στην 111ΠΜ. Σήμερα η 337 Μ βρίσκεται και επιχειρεί από την 110 Π.Μ. πάντα με υψηλό φρόνιμα και άρτια εκπαιδευμένους πιλότους.

Το 1978, η Μοίρα επιστρέφει στην Λάρισα και εξοπλίζεται με αεροσκάφη F-4 E. Ο νέος ρόλος της Μοίρας είναι Αναχαίτιση Παντός Καιρού

Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την πορεία 70 χρόνων της 337 Μοίρας:

337 Μοιρα (23)

337 Μοιρα (25)

337 Μοιρα (22)

337 Μοιρα (21)

337 Μοιρα (20)

337 Μοιρα (24)

337 Μοιρα (18)

337 μοιρα (2)

337 μοιρα (3)

337 μοιρα (4)

337 μοιρα (5)

337 μοιρα (6)

337 μοιρα (7)

337 μοιρα (8)

337 μοιρα (9)

337 μοιρα (11)

337 μοιρα (10)

337 μοιρα (12)

337 μοιρα (13)

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

 

Διαβάστε επίσης: