Εκπαίδευση » Σχολεία » Εκπαιδευτικοί του Λυκείου Συκουρίου στην Ιρλανδία

Εκπαιδευτικοί του Λυκείου Συκουρίου στην Ιρλανδία

Εκπαιδευτικοί του Λυκείου Συκουρίου στην Ιρλανδία

Οι εκπαιδευτικοί του Λυκείου Συκουρίου Μαρία Λουλούδη και Γεωργία Μπεϊνά συμμετείχαν σε εφταήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ERASMUS +/δράση ΚΑ1», και σε σχετική ανακοίνωση μεταφέρουν την εμπειρία τους.

Αναλυτικά, επισημαίνουν τα εξής:

«Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ERASMUS +/δράση ΚΑ1» οι εκπαιδευτικοί του Λυκείου Συκουρίου Μαρία Λουλούδη και Γεωργία Μπεϊνά συμμετείχαμε σε εφταήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας , από  τις 25 Φεβρουαρίου έως  τις 3 Μαρτίου, υλοποιημένο από τον εκπαιδευτικό οργανισμό English Matters.

Η εκπαιδευτική επίσκεψή μας στην ιρλανδική πρωτεύουσα υπήρξε ιδιαίτερα επωφελής, διότι καταρχάς εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας ως προς τη χρήση της αγγλικής γλώσσας και την εμπειρία από το ιρλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και τον πολιτισμό της χώρας, ενώ επιπλέον κατακτήσαμε διδακτικές πρακτικές, χρήσιμες στην εκπαιδευτική διαδικασία.     Συγκεκριμένα, το ταξίδι μας περιελάμβανε εισηγήσεις από εκπαιδευτές του φορέα σεμιναρίων σχετικά με την ιστορία, την κουλτούρα και το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, όπως και επισκέψεις σε δύο σχολεία του Δουβλίνου.

Εντύπωση μας έκαναν οι εισηγήσεις που ακούσαμε , στο πλαίσιο των σεμιναρίων, για την ιρλανδική ιστορία και τον ιρλανδικό πολιτισμό. Η ιστορία της χώρας λοιπόν είναι μακραίωνη και περιλαμβάνει ως γενετική βάση τους Κέλτες, ως ισχυρή επίδραση την άφιξη των Βίκινγκς στο νησί, ενώ αργότερα κατακτητές υπήρξαν οι γείτονες Άγγλοι , οι οποίοι αν και προσπάθησαν επι αιώνες να αφήσουν έντονη τη σφραγίδα τους στη χώρα, δεν τα κατάφεραν εξολοκλήρου στον τομέα της γλώσσας, της μουσικής, της θρησκείας. Συγκεκριμένα οι Ιρλανδοί χρησιμοποιούν ακόμη ως επίσημη γλώσσα τα κέλτικα (gaelic) ,με  δεύτερη επίσημη τα αγγλικά, παρόλο που είναι αρκετά επώδυνη για πολλούς αυτή η σταδιακή απώλεια της εθνικής τους διαλέκτου και η αντικατάσταση της από ένα «ξένο»  και εχθρικό, συχνά, σε αυτούς ιδίωμα , τα Αγγλικά. Ωστόσο τα τελευταία  χρόνια έχουν γίνει συνειδητές προσπάθειες από το κράτος για  την διατήρηση και αναβίωση των Gaelic , μέσω της διδασκαλίας τους στα σχολεία και της ίδρυσης σχολείων και κρατικού καναλιού με κύρια γλώσσα τα Gaelic.Ωστόσο, παρά τις φιλότιμες απόπειρες ,η γλώσσα τους φθίνει, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων μελών της κοινότητας , όπως συμβαίνει συνήθως με τις γλώσσες που προσπαθούν να αντισταθούν απέναντι σε «μεγαθήρια».

Η μουσική τους ωστόσο – η παραδοσιακή με τα χαρακτηριστικά όργανα , όπως και η ροκ- διατηρεί ακέραια τα βασικά στοιχεία της και είναι πανταχού παρούσα : από τις παμπ ως τις αίθουσες χορού και τις υπαίθριες μουσικές  σκηνές , αποτελώντας ένα βασικό πυλώνα της εθνικής ταυτότητας των Ιρλανδών , που τους διαφοροποιεί  από τους άλλους βόρειους λαούς και τους κατατάσσει στους «γλεντζέδες» ,φέρνοντάς τους πιο κοντά και στη δική μας ιδιοσυγκρασία.

Από την άλλη και η θρησκεία αφήνει έντονο το σημάδι της στη χώρα, με κυρίαρχη παντού την καθολική εκκλησία , η οποία διαχειρίζεται το 90% των σχολείων και ως εκ τούτου είναι σφιχταγκαλιασμένη με το κράτος. Η διαφορά δόγματος είναι και η βασική αντίθεση της χώρας με τη Βόρεια Ιρλανδία, η οποία είναι προτεσταντική. Η εκκλησία λοιπόν συγκαθορίζει  (με το κράτος) τη διδακτέα ύλη, το ωρολόγιο πρόγραμμα , ακόμη και την ενδυμασία των μαθητών σε πολλά σχολεία.

Σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα της Ιρλανδίας , εκτός από τον έλεγχο της εκκλησίας, παρατηρήσαμε ότι έχει ξεπεράσει κατά πολύ το ελληνικό αντίστοιχο(εξάλλου κατέχει ήδη τη 14η θέση στο σύστημα PISA). Η κυβέρνηση κάνει προσπάθειες για μια σημαντική μεταρρύθμιση, που περιλαμβάνει την αναμόρφωση της τεχνικής εκπαίδευσης, η οποία είναι έτσι κι αλλιώς παρούσα στα Λύκεια, επίσης ενδιαφέρεται για τη βελτίωση του γραμματισμού και του επιπέδου μαθηματικών γνώσεων, όπως και για την ευεξία των μαθητών με προγράμματα γυμναστικής, υγιεινής διατροφής, ελέγχου της ψυχικής και σωματικής υγείας μέσα στα σχολεία.

erasmus λυκειο συκουριου 1

Από την προσωπική μας εμπειρία εντυπωσιαστήκαμε από την σχολική βιβλιοθήκη ενός σχολείου που επισκεφτήκαμε( από τον εξοπλισμό και τις δράσεις της), από το πόσο πολύχρωμο και χαρούμενο φαινόταν το σχολείο αυτό, όπως και οι μαθητές του, από το ξεχωριστό τμήμα όπου περνούν κάποιες ώρες οι μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς, όπου με καθοδήγηση ειδικού παιδαγωγού και ψυχολόγου, προσπαθούν να διορθώνουν τα λάθη τους και από το πλήρως εξοπλισμένο και «φιλικό», για τους μαθητές, τμήμα ένταξης για μαθητές με αυτισμό, μέσα στο πλαίσιο του μεγάλου Γυμνασίου-Λυκείου και όχι σε ξεχωριστό σχολείο.

Τέλος, κοινός προβληματισμός των Ιρλανδών εκπαιδευτικών, όπως και των συναδέλφων μας από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είναι το εξεταστικό σύστημα κάθε χώρας, που εκτός εξαιρέσεων, οδηγεί τους μαθητές σε εξουθένωση και τους καθηγητές σε εντατικοποίηση της γνώσης όπως και σε έναν εξετασιοκεντρικό τρόπο διδασκαλίας, που αφαιρεί κάθε πρωτοβουλία, καινοτομία και φαντασία από τη φαρέτρα του εκπαιδευτικού.

Επιλογικά, πιστεύουμε ότι το μεγαλύτερο όφελος από αντίστοιχα προγράμματα είναι η γνωριμία με συναδέλφους από όλη την Ευρώπη και η ανταλλαγή απόψεων για τα εκπαιδευτικά μας συστήματα, για τα προβλήματα και τις ανησυχίες μας, αλλά γιατί όχι και για την απόλαυση της διδασκαλίας  και της επαφής με τους μαθητές μας, που είναι κοινή σε όλους».

Διαβάστε επίσης: