Extras » Τουριστικές κατοικίες στη Σαντορίνη από λαρισινό αρχιτεκτονικό γραφείο
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Τουριστικές κατοικίες στη Σαντορίνη από λαρισινό αρχιτεκτονικό γραφείο

Τουριστικές κατοικίες στη Σαντορίνη από λαρισινό αρχιτεκτονικό γραφείο

O Νέστορας Κανέλλος, ο Χρυσόστομος Κυπριτζής και η Δέσποινα Παυλίδου συνθέτουν το αρχιτεκτονικό γραφείο to the point architects. Με σπουδές στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ και έδρα την Λάρισα, τα τελευταία τρία χρόνια δραστηριοποιούνται και στις Κυκλάδες έχοντας ως έδρα την Νάξο, επιδιώκοντας την οργανική ένταξη των κτιρίων τους στο τοπίο με ταυτόχρονη χρήση τοπικών υλικών και μεθόδων κατασκευής.

Συνέντευξη στην Τζίνα Σωτηροπούλου

Μιλήσαμε μαζί τους για την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ φολκλόρ, παράδοσης, αιγαιοπελαγίτικης αρχιτεκτονικής και ενός σύγχρονου αρχιτεκτονικού λεξιλογίου, για τον σύγχρονο ταξιδιώτη αλλά και την μικροκλίμακα της αρχιτεκτονικής της φιλοξενίας ως ενίσχυση της τουριστικής “ελληνικής” ταυτότητας με αφορμή τα τελευταία τους έργα στο κυκλαδίτικο τοπίο της Σαντορίνης: τα υπόσκαφα συγκροτήματα τουριστικών κατοικιών στον Πύργο και στην Βλυχάδα αλλά και το ξενοδοχειακό συγκρότημα 5 αστέρων στην Περίσσα. 

Πόσο δύσκολη είναι η σύνθεση μιας αρχιτεκτονικής που να εμπεριέχει την τοπικότητα χωρίς να γίνεται γραφική; Η σοφία της οικονομίας των υλικών, του περιορισμένου στο ελάχιστο εσωτερικού χώρου, της επινοητικότητας και της προσαρμοστικότητας που ήταν αναγκαία για την επιβίωση κάτω από σκληρές συνθήκες, είναι χαρακτηριστικά της λαϊκής αιγαιοπελαγίτικης αρχιτεκτονικής. Ένα τέτοιο είδος αρχιτεκτονικής δε μπορεί παρά να είναι διαχρονικό καθώς καλύπτει με τρόπο ευφυή τις ανάγκες του χρήστη και αντιμετωπίζει με σεβασμό και αισθητική το περιβάλλον του. Υπό αυτό το πρίσμα, η αρχιτεκτονική σύνθεση που αναγνωρίζει την αξία της τοπικότητας και την ερμηνεύει με τρόπο σύγχρονο, μόνο γραφική δε κινδυνεύει να χαρακτηριστεί.

Ποια στοιχεία από την παραδοσιακή κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική διατηρείτε και ποιες σύγχρονες επεμβάσεις κάνετε; Πάγια αναζήτηση στα έργα μας είναι η οργανικότερη ένταξη στο τοπίο. Αντιλαμβανόμενοι τη σημασία της λαϊκής αρχιτεκτονικής και της δημιουργίας ενός συνόλου, αναγνωρίζουμε την κλίμακα, επιδιώκουμε να διατηρούμε λιτή την ογκοπλασία και να χρησιμοποιούμε κατά το δυνατό τοπικά υλικά. Ειδικότερα στις Κυκλάδες, το υφιστάμενο πλαίσιο είναι αρκετά συγκεκριμένο ως προς τις επεμβάσεις που επιτρέπει, αν όχι περιοριστικό. Ωστόσο, προσπαθούμε να το ακολουθούμε με τρόπο δημιουργικό δίνοντας ταυτόχρονα ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα λειτουργικότητας που συνδέονται με την άνεση του χρήστη.

Ποιες ήταν οι βασικές αρχιτεκτονικές σας επιλογές στο συγκρότημα δυο τουριστικών κατοικιών στον Πύργο ΣαντορίνηςΚαι οι δύο κατοικίες του συγκροτήματος Pyrgos Kastelli Villas είναι υπόσκαφες με αρκετούς περιορισμούς που αφορούν την διαμόρφωση των χώρων. Η σύγχρονη προσέγγιση έγκειται στην δημιουργική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ των στοιχείων εκείνων που στοχεύοντας στη λειτουργική αναβάθμιση του project, διαμορφώνουν αισθητικά το αποτέλεσμα. Το εσωτερικό πατάρι, η πέργκολα που λειτουργεί και ως διαχωριστικό, η εσωτερική πισίνα στην μία κατοικία καθώς και οι εξωτερικές διαμορφώσεις στην αυλή της άλλης αποτελούν αρχιτεκτονικά στοιχεία λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης.

208

268

279

013

23844745_1662632920442532_4133885947926173554_n

23915824_1662632947109196_87091138087208901_n

Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η μικροκλίμακα της «αρχιτεκτονικής της φιλοξενίας», η αίσθηση του οικείου τόπου στην διατήρηση και στην ενίσχυση της τουριστικής «ελληνικής» ταυτότητας; Έχει διανυθεί μεγάλη απόσταση από τα απανταχού rooms to let της ελληνικής επικράτειας και από το διεθνές στυλ των Ξενία του ’60. Η ελληνικότητα αποτελεί πλέον εξαγώγιμο προϊόν με διακριτές τις αναφορές στην παράδοση και σύγχρονο σχεδιαστικό λεξιλόγιο, από τη μόδα και τη γραφιστική μέχρι το σχεδιασμό αντικειμένων και επίπλων.

Τα τουριστικά ακίνητα ταυτίζονται με την ελληνική φιλοξενία και επιδιώκουν να εκφράσουν τη σύγχρονη ελληνική αισθητική. Ο τουρισμός συνεχίζει να αποτελεί πεδίο προβολής της ελληνικότητας και η σύγχρονη προσέγγιση επιστρατεύει το σχεδιασμό σε κάθε κλίμακα ως μέσο για την ενίσχυση της.

Πώς έχουν σχεδιαστεί τα δωμάτια των κατοικιών; Ποιες είναι οι ανάγκες ενός σύγχρονου ταξιδιώτη; Στα υπόσκαφα κτίρια της Σαντορίνης υπάρχει πέρα από τη δεδομένη στενότητα του χώρου και πρόβλημα με τον φυσικό φωτισμό και αερισμό. Συνήθως, οι εσωτερικοί χώροι είναι ενιαίοι ώστε να πετύχουν την μέγιστη εκμετάλλευση των μικρών ανοιγμάτων της πρόσοψης. Κατά τη γνώμη μας, ο σύγχρονος ταξιδιώτης επιλέγει τους χώρους που θα επισκεφτεί βάσει των εμπειριών που μπορούν να του προσφέρουν. Αντίστοιχα λοιπόν προσαρμόζονται και οι ανάγκες του. Η εμπειρία της κατοίκησης σε ένα υπόσκαφο χώρο είναι ιδιαίτερη και οι όποιες υποχωρήσεις γίνονται αβίαστα σε ένα δωμάτιο που λειτουργεί συνειρμικά ως καταφύγιο, όπου ο σχεδιασμός στοχεύει στην άνεση και την ηρεμία του φιλοξενούμενου.

043

101

23915576_1662626650443159_5457261491072677467_n

23916057_1662616930444131_7786899436111803638_n

Από πού αντλείτε τις επιρροές σας; Προσπαθούμε να ενημερωνόμαστε για ό,τι συμβαίνει στο χώρο της αρχιτεκτονικής κρατώντας όμως μια κριτική στάση απέναντι σε κάθε τι υπερβολικό και δήθεν. Αυτό ίσως οφείλεται και στις κοινές μας σπουδές στο Ε.Μ.Π. όπου η παραδοσιακή αρχιτεκτονική και ο μοντερνισμός είχαν την τιμητική τους.

Έχετε αγαπημένους αρχιτέκτονες; Έχουμε αρκετούς αλλά λόγω και της ιδιαίτερης φιλίας μας θα αναφέρουμε μόνο το γραφείο Tense Architecture Network.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Η συγκυρία δεν ευνοεί μακρόπνοα και μεγαλεπήβολα σχέδια αλλά από την άλλη η επαγγελματική επιβίωση δεν μπορεί να είναι το μόνο ζητούμενο. Προσπαθούμε να επικεντρωνόμαστε σε κάθε έργο χωριστά, δίνοντας τον καλύτερο μας εαυτό στοχεύοντας σε συνεχή εξέλιξη.

Αυτή την περίοδο ασχολούμαστε με έργα κατοικιών και ανακαινίσεων στη Λάρισα αλλά και ορισμένα τουριστικού ενδιαφέροντος στις Κυκλάδες με πιο πρόσφατο τον σχεδιασμό τεσσάρων νέων υπόσκαφων κατοικιών στην Σαντορίνη.

03a

02a

01a

foinikodasos

boutia

bar

logoA

to the point architects

nest2

Ο Νέστορας Κανέλλος γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Εργάστηκε στην Αθήνα για το αρχιτεκτονικό γραφείο ergo7 (2003) και για τους Τense Αrchitecture Νetwork (2005) πριν ιδρύσει το ιδιωτικό του γραφείο meiosis.studio.lar (2006-2012) στη Λάρισα. Στην διάρκεια αυτής της περιόδου ολοκλήρωσε πλήθος έργων οικιστικής – εμπορικής χρήσης και έχει συμμετάσχει σε αρκετούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Έχει τιμηθεί με διάκριση σε δύο διαγωνισμούς και έχει λάβει μέρος σε αρκετές αρχιτεκτονικές εκθέσεις και δημοσιεύσεις. Είναι αντιπρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Λάρισας και έχει διατελέσει μέλος των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ο Χρυσόστομος Κυπριτζής γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το 2013 ολοκλήρωσε το Μεταπτυχιακό του δίπλωμα στην Διαχείριση τεχνικών έργων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Εργάστηκε στην Αθήνα στο αρχιτεκτονικό γραφείο A.R.C.H.-M.I.D (2004) πριν ιδρύσει το ιδιωτικό του γραφείο στη Λάρισα (2005-2012). Στην διάρκεια αυτής της περιόδου ολοκλήρωσε πλήθος έργων οικιστικής – εμπορικής χρήσης και έχει συμμετάσχει σε αρκετούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

des

Η Δέσποινα Παυλίδου γεννήθηκε στην Κοζάνη και σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το 2012 ολοκλήρωσε το Μεταπτυχιακό της δίπλωμα στην Ιστορία, αρχαιολογία και κοινωνική ανθρωπολογία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Εργάστηκε στην Αθήνα για το αρχιτεκτονικό γραφείο Μαίρη Σκιαδά (2005) πριν ιδρύσει το ιδιωτικό της γραφείο στη Λάρισα meiosis.studio.lar (2005-2012). Στην διάρκεια αυτής της περιόδου ολοκλήρωσε πλήθος έργων οικιστικής – εμπορικής χρήσης και έχει συμμετάσχει σε αρκετούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Έχει τιμηθεί με διάκριση σε δύο διαγωνισμούς και έχει λάβει μέρος σε αρκετές αρχιτεκτονικές εκθέσεις και δημοσιεύσεις. Έχει διατελέσει μέλος του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας.

ΠΗΓΗ

 

Διαβάστε επίσης: