Δήμοι Νομού » Δήμος Λάρισας » Χρυσόστομος Ρυζομιλιώτης: «Μετασχηματίζουμε την Λάρισα»
ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Χρυσόστομος Ρυζομιλιώτης: «Μετασχηματίζουμε την Λάρισα»

Χρυσόστομος Ρυζομιλιώτης: «Μετασχηματίζουμε την Λάρισα»

«Ήδη στο ΣΒΑΚ προβλέπονται κάποιες θέσεις για δίκυκλα στην πλατεία Ταχυδρομείου και την Κεντρική Πλατεία»- «Θα μπορούσε το σχέδιο να προχωρήσει σε νέες λειτουργίες, όπως για παράδειγμα να δρομολογηθούν κάποια mini bus για να παίρνει επιβάτες κατόπιν κλήσης από γειτονιές»- «Μέσα σε 8 μήνες ο Λαρισαίος όταν θα υπάρχει ολοκλήρωση των παρεμβάσεων σε κάποιους δρόμους θα μπορεί να έχει ένα καλό δείγμα»

Του Πάνου Γαρουφαλιά

Είναι όντως μια νέα πραγματικότητα η εφαρμογή του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας). Οι Λαρισαίοι καλούνται να αφήσουν το αυτοκίνητο εκτός κέντρου και χρησιμοποιώντας αστικό λεωφορείο ή ποδήλατο και δίκυκλο να φτάσουν σε αυτό. Ο Λαρισαίος μελετητής και Συγκοινωνιολόγος Χρυσόστομος Ρυζομιλιώτης που εκπόνησε την μελέτη του ΣΒΑΚ μιλάει στη Larissanet και απαντάει σε όλα τα ερωτήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή του. Ο κ. Ρυζομιλιώτης αποκαλύπτει ότι το σχέδιο προβλέπει θέσεις για τα δίκυκλα τα οποία αναμένεται να είναι περισσότερα στο κέντρο της πόλης λόγω της εφαρμογής του ΣΒΑΚ. Αναφέρεται στο θέμα με τις φορτοεκφορτώσεις των προϊόντων στα καταστήματα του κέντρου και υποστηρίζει ότι μετά την ολοκλήρωση και την εφαρμογή του σχεδίου η Λάρισα -που είναι και η πρώτη πόλη που ξεκίνησε να δημιουργεί στην Ελλάδα δρόμους ήπιας κυκλοφορίας στην Ελλάδα- δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από οποιαδήποτε πόλη της Ευρώπης.

κυπρου

Η οδός Κύπρου στην Κεντρική πλατεία όπως θα διαμορφωθεί μετά την εφαρμογή του ΣΒΑΚ

Πόσο δύσκολο ήταν να προσαρμόσετε ένα τέτοιο σχέδιο στο «στενό» κέντρο της πόλης της Λάρισας;

To ΣΒΑΚ είναι ξεκάθαρα ένα πολύ μεγάλο έργο. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη περιοχή μελέτης. Οι κεντρικοί δρόμοι που μετατρέπονται σε ήπιας κυκλοφορίας είναι συνολικά 20 χιλιομέτρων. Επτά χιλιόμετρα είναι το κύριο δίκτυο στο κέντρο, στο οποίο θα γίνει ανάπλαση, με αναδιαμόρφωση πεζοδρομίων και με εσοχές για την στάθμευση. Στα 10 χιλιόμετρα για τους ποδηλατοδρόμους, οι οποίοι δεν θα είναι συνεχούς ροής, θα υπάρξει ένα ενοποιημένο δίκτυο περίπου 50 χιλιομέτρων όπου το ποδήλατο θα κινείται σε αμιγής ποδηλατοδρόμους, αλλά και στους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Μετά την ολοκλήρωση και την εφαρμογή του σχεδίου η Λάρισα δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από οποιαδήποτε πόλη της Ευρώπης.

βενιζέλου

Έτσι θα διαμορφωθεί η Βενιζέλου στο κέντρο της Λάρισας.

Είναι σίγουρο ότι θα βοηθήσει το σχέδιο αυτό στην κίνηση των ποδηλάτων.

Παλαιότερα θυμίζω ότι τα ποδήλατα κινούνταν στους δρόμους, αλλά τότε τα αυτοκίνητα δεν ανέπτυσσαν μεγάλες ταχύτητες. Κάτι αντίστοιχο θα γίνει και με ΣΒΑΚ να νιώσουμε ξανά την έννοια της γειτονιάς. Στην Ευρώπη πολλές πόλεις προσαρμόζονται σε αυτό τον τρόπο ζωής.

Έχουμε εικόνα για το εάν θα υπάρχουν θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων και που όταν εφαρμοστεί το ΣΒΑΚ;

Θα προβλέπονται θέσεις στάθμευσης σε κάποιες βασικές περιοχές, κυρίως εκτός δρόμων. Μιλάμε κυρίως για πλατείες, εκεί που θα περάσει το σχέδιο ανάπλασης. Θα υπάρχουν θέσεις στην Κεντρική Πλατεία, στην Τρίγωνη Πλατεία και σε κάποιους δρόμους όπως η Κολοκοτρώνη.

Ανθίμου Γαζή Κολοκοτρώνη

Πως θα γίνουν Ανθίμου Γαζή και Κολοκοτρώνη μετά την εφαρμογή του σχεδίου

Στο σχέδιο έχει προβλεφθεί η φορτοεκφόρτωση που θα χρειαστούν καθημερινά τα καταστήματα του Κέντρου; Ποιες ώρες θα μπορεί να γίνει αυτή η διαδικασία;

Καταρχήν τέθηκε και ένα θέμα διαδρόμων κίνησης στους πεζοδρόμους. Παρότι οι πεζόδρομοι δεν είναι μέσα στο σχέδιο πρέπει να υπάρχουν ελεύθεροι διάδρομοι πλάτους 3,5 μέτρων για να κινηθούν και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και για φορτοεκφόρτωση. Στο ΣΒΑΚ προβλέπονται θέσεις τροφοδοσίας. Η πρότασή μας στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ είναι η φορτοεκφόρτωση να γίνεται πριν ανοίξει η αγορά και ίσως κάποιες ενδιάμεσες ώρες που δεν θα υπάρχει μεγάλη κίνηση.

Κυκλικός κόμβος Φαρσάλων

Ο Κυκλικός κόμβος της Φαρσάλων

Με τα δίκυκλα που μάλλον θα πολλαπλασιαστούν αφού ο Λαρισαίος δεν θα χρησιμοποιεί για το κέντρο το αυτοκίνητό του, υπάρχει πρόβλεψη για νέες θέσεις πάρκινγκ εκτός του πάρκινγκ της Κεντρικής Πλατείας;

Ήδη στο ΣΒΑΚ προβλέπονται κάποιες θέσεις στην πλατεία Ταχυδρομείου, την Κεντρική Πλατεία. Άρα έχουν επιπλέον θέσεις στο σχέδιο που είναι καθορισμένες για δίκυκλα. Εμείς σε πολλούς δρόμους κάνουμε εσοχές για στάθμευση. Εκεί μπορεί να προβλέπεται να παρκάρει αυτοκίνητο, αλλά αν δούμε ότι υπάρχει θέμα θα μπορούσε να γίνει και πάρκινγκ για δίκυκλα. Δεν έχουμε τον αριθμό των νέων θέσεων για τα δίκυκλα, αλλά είναι αρκετές οι θέσεις.

υλικά

Χρησιμοποιούνται διαφορετικά υλικά ανάλογα με την κίνηση πεζών, ποδηλάτων και οχημάτων.

Τα λεωφορεία θα κινούνται κανονικά στο νέο δίκτυο. Είναι μάλλον μεγάλα οχήματα για τους μικρούς δρόμους ήπιας κυκλοφορίας μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα στην κίνηση;

Τα λεωφορεία κινούνται και θα κινούνται και στην νέα εφαρμογή στο κύριο δίκτυο της πόλης. Στον Γεωμετρικό Σχεδιασμό έχουμε φροντίσει ώστε να είναι ανεμπόδιστη η κίνησή τους επομένως και με το υφιστάμενο στόλο δεν θα υπάρξουν προβλήματα. Αν προχωρήσει σε κάποιες νέες λειτουργίες, όπως για παράδειγμα να δρομολογηθούν κάποια mini bus για να παίρνουν επιβάτες κατόπιν κλήσης από γειτονιές θα χρειαστεί ανανέωση. Αυτά είναι κάποια προχωρημένα έργα που ήδη προχωράνε στο εξωτερικό.

Ποδηλατόδρομος

Εικόνα από τους νέους ποδηλατόδρομους

Ο Λαρισαίος πότε θα πάρει έστω και μια μικρή γεύση από ΣΒΑΚ που μέχρι σήμερα το βλέπει μόνο μέσα από τα σχέδια;

Έχουν δρομολογηθεί τα έργα. Σύντομα ξεκινάει και η Μεγάλου Αλεξάνδρου. Άρα θα υπάρχει με την ολοκλήρωσή της ένα μικρό δείγμα. Μέσα σε 8 μήνες ο Λαρισαίος  με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων σε κάποιους δρόμους θα μπορεί να έχει ένα καλό δείγμα για το πως θα μετασχηματιστεί η πόλη, έτσι όπως την ονειρευόμαστε.

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

 

Διαβάστε επίσης: