Αρχική » Συνεντεύξεις » Λητώ Τσακίρη: «Κάθε παιδί είναι μοναδικό…»
ΣΤΗ LARISSANET Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΚΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ «ΛΗΤΩ»

Λητώ Τσακίρη: «Κάθε παιδί είναι μοναδικό…»

Λητώ Τσακίρη: «Κάθε παιδί είναι μοναδικό…»

«Να μάθουμε να κοιτάμε τον συνάνθρωπό μας στα μάτια! Να ψάχνουμε τους δρόμους της επικοινωνίας και όχι να ψάχνουμε εχθρούς…»

Συνέντευξη στον Λευτέρη Παπαστεργίου

Φωτ. Φώτης Νατσιούλης

Με αφορμή τις δράσεις του Πολιτιστικού Κέντρου Εκπαιδευτικών της Λάρισας, οι οποίες ξεκινάνε στα τέλη του μήνα, καλώ την Λητώ Τσακίρη για μια κουβέντα. Η αλήθεια είναι πως αφότου διάβασα το τελευταίο της παραμύθι με πρωταγωνιστή τον «Σεβαστιανό τον φοβερό», και έχοντας παρακολουθήσει τις απόψεις της για την διάπλαση των παιδιών μέσω της βιωματικής μάθησης, το κίνητρό μου για αυτή την κουβέντα ήταν πολύ πιο ισχυρό. Καθισμένοι λοιπόν απέναντι από το Αρχαίο θέατρο, την είδα να ανοίγει διάπλατα τα μάτια της και να «στάζει μέλι» κάθε φορά που έφερνε στο στόμα της τη λέξη «παιδί»…

Να ξεκινήσω με τη συμμετοχή σου στο Πολιτιστικό Κέντρο Εκπαιδευτικών Λάρισας;

Το Πολιτιστικό Κέντρο Εκπαιδευτικών καταγράφει στο ενεργητικό του δράσεις ανήσυχων εκπαιδευτικών επί τριάντα χρόνια. Δράσεις πραγματικού εθελοντισμού μέσω των τεχνών. Των εικαστικών, της λογοτεχνίας… Συνεργαζόμαστε με φορείς του Δημοσίου, με βιβλιοθήκες, με την Παιδιατρική του ΓΝΛ, με φορείς της πόλης, με Αντιδημαρχίες, με το Γαλλικό Ινστιτούτο, με όλους όσους θέλουν να προσφέρουν και να πετύχουν τους ίδιους σκοπούς και στόχους που θέτουμε κι εμείς.

Ποιος ο στόχος σας λοιπόν;

Να «ξεκουνήσουμε» τους συναδέρφους εκπαιδευτικούς. Να προτάξουμε τις ευαισθησίες και τα όνειρά μας και ως φίλοι των παιδιών να δώσουμε χρώμα και ουσία στη ζωή τους.

Ετοιμάζετε κάποιες εκδηλώσεις…

Ναι! «Η Λάρισα γεμίζει ιστορήματα και παραμύθια»! Στις 28 Σεπτεμβρίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο, -το οποίο έχει αγκαλιάσει την πρωτοβουλία μας αυτή και θα ήθελα δημοσίως να ευχαριστήσω την Χρύσα Βουλγαράκη που κάνει εξαιρετική δουλειά εκεί-, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας πραγματοποιούμε την πρώτη μας εκδήλωση και καλούμε τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να συμμετάσχουν και να δημιουργήσουν. Πρόκειται για την απαρχή μιας σειράς εκδηλώσεων οι οποίες θα εξελίσσονται σε ανοιχτά σεμινάρια επιμόρφωσης που θα αφορούν την ψυχολογία του παιδιού και τη βιωματική μάθηση.

Ποια η ουσία όλων όσων προγραμματίζετε με τους συναδέρφους σας;

Πριν σου απαντήσω και με αφορμή την συγκεκριμένη ερώτηση θα ήθελα να αναφέρω τους ανθρώπους που απαρτίζουν το ΔΣ του ΠΟΚΕΛ. Πρόεδρος είναι ο Αργύρης Γιουρούκης, και είναι μαζί μας ο Γιάννης Γεωργιάδης, ο Βασίλης Καραβίδας, η Ευδοκία Ποιμενίδου, η Γιώτα Φώτου, η Ελένη Χριστούλα και ο Δημήτρης Σακατζής. Ουσία όλων των δράσεων είναι ο εθελοντισμός. Αυτό που λέμε εμείς, όσο πιο δυνατά μπορούμε είναι «έλα να κάνουμε πράγματα μαζί!».

Από τι πάσχουμε ως κοινωνία;

Από κρίση αξιών.

Γιατί δημιουργήθηκε αυτή η κρίση αξιών;

Επειδή κάναμε τη ζωή μας πολύ καταναλωτική, όχι μόνο στην ύλη, αλλά και στα συναισθήματα.

Και το αντίδοτο;

Να μάθουμε να κοιτάμε τον συνάνθρωπό μας στα μάτια! Να ψάχνουμε τους δρόμους της επικοινωνίας και όχι να ψάχνουμε εχθρούς. Να δίνουμε το χέρι στον άλλον και να εξαλείψουμε την εσωστρέφεια και τον εγωισμό, δυο συστατικά, τα οποία τελικά, μόνο κακό κάνουν…

Αναφέρθηκες πριν στην «βιωματική μάθηση» και ξέρω πως ασχολείσαι πολύ με το αντικείμενο. Θα μου μιλήσεις γι’ αυτό;

Με οδηγό τις τέχνες μεταδίδουμε τις γνώσεις στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Η αίσθηση της απόλαυσης που εισπράττει το παιδί, μέσω της εμπλοκής του στο παιχνίδι, του επιτρέπει τελικά να εισπράξει τη γνώση. Πρόσφατα δούλεψα με μικρά παιδιά την «Ιπποκράτεια ιδέα», μέσω της μουσικής και με στόχο να γνωρίσουν τα παιδιά και να αγαπήσουν τελικά, το σώμα τους. Μέσω της μουσικής δηλαδή προσεγγίσαμε τα πιο σύνθετα πράγματα…

Πες μου για τα σημερινά παιδιά…

Το σημερινό παιδί δεν γεννιέται «φασκιωμένο», όπως στο παρελθόν. Γεννιέται ελεύθερο, με τα μάτια ανοιχτά, έτοιμα να εισπράξουν ερεθίσματα. Κάθε παιδί, κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός. Οφείλουμε λοιπόν να ξεδιπλώσουμε αυτά ακριβώς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά…

Τι γίνεται λοιπόν στραβό στην πορεία;

Κοίτα, σιγά-σιγά ο προοδευτικός κόσμος αναθεωρεί πολλά πράγματα, πολλές μεθόδους. Υπάρχουν συνάδερφοι στη δημόσια εκπαίδευση που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και κάνουν υπέροχα πράγματα με τους μαθητές. Ξέρεις; Τελικά αυτό είναι το δώρο που εισπράττουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί: χτίζουμε ανθρώπους με προσωπικότητα που μας θυμούνται στο υπόλοιπο της ζωής τους

Ποιο είναι το απαραίτητο προσόν που πρέπει να διαθέτει ένας εκπαιδευτικός;

Η ενσυναίσθηση.

Μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας στη δουλειά με μικρά παιδιά, ποια θα ήταν η συμβουλή σου στους γονείς;

Θα τους συμβούλευα να συνεργάζονται στενά με τους εκπαιδευτικούς. Να μοιράζονται με τους εκπαιδευτικούς τις αγωνίες, τους φόβους και τα προβλήματα των παιδιών τους. Επιπλέον, ως γονείς θα πρέπει να καταλάβουμε πως το παιδί εισπράττει αυτό που πράττουμε και όχι αυτό που του λέμε. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε είναι να στραφούμε μέσα μας, να κάνουμε την απαραίτητη ενδοσκόπηση, να αναπροσαρμόσουμε τα «θέλω» μας και τις ανησυχίες μας, πριν αρχίσουμε να κρίνουμε τα παιδιά μας.

Και κάτι τελευταίο. Θα μου πεις δυο λόγια για το τελευταίο σου βιβλίο, τον «Σεβαστιανό»;

«Σεβαστιανός ο φοβερός». Πρόκειται για το πέμπτο μουσικό παραμύθι μου, που κυκλοφορεί υπό την αιγίδα της Unesco, σε εικονογράφηση του Νίκου Γιαννόπουλου και περιλαμβάνει ένα CD σε μουσική σύνθεση του Νίκου Ευθυμιάδη. Νομίζω πως αυτό που έγραψε η Νατάσα Γιάννακα, η οποία συνέβαλλε στο όλο μου εγχείρημα, είναι αυτό που περικλείει την ουσία του βιβλίου μου: Μέσα από κατάλληλες ενέργειες ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, τα παιδιά μας μαθαίνουν να δημιουργούν φιλικές σχέσεις, λύνουν διαφορές, παίρνουν πρωτοβουλίες, μοιράζονται τις ανησυχίες τους, εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Έτσι βρίσκουν τρόπους συνεννόησης και αγκαλιάζουν με ζεστασιά το ζωηρό συμμαθητή, ο οποίος με τη σειρά του ανακαλύπτει και απολαμβάνει την αποδοχή και την φιλία τους.

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Επιστροφή επάνω