Advertisement
Αρχική » Άρθρα » Σύμμαχοι και κοινωνική μεταβολή*

Σύμμαχοι και κοινωνική μεταβολή*

Σύμμαχοι και κοινωνική μεταβολή*

(Πηγή-Συνθήκες-Ρυθμός-Τυχαία η σκόπιμη)

Γράφει η Δικηγόρος Ελένη Ι.Αξιόγλου-Πολιτική Επιστήμων-Μεταπτ.Ναυτιλιακές Σπουδές-Μέλος Π.Ε της Ν.Δ  στο Ν.Λάρισας-πολιτευτής Ν.Δ.

Φέτος τον Αύγουστο διάβασα το μυθιστόρημα του Άγγελου Τερζάκη «Η πριγκιπέσα Ιζαμπώ», που αναφέρεται στην  επί εποχής Φραγκοκρατίας κατάληψη του κάστρου της Καλαμάτας από τους «βιλάνους», την «πλέμπα», τους σιδεράδες, τους τσαγκάρηδες, τους ράφτες, τους ταβερνιάρηδες κ.ο.κ. και τους εξακόσιους βουνίσιους Μαϊνιώτες «θεόρατους, άκουρους και ντυμένους με κοντά χιτώνια από ραμμένες προβιές ,που δηλώσανε πως παρουσιάζονται στ’ όνομα του βασιλέα των Ρωμαίων» και Σλάβους από τη Γιάννιτσα Μεσσηνίας, που τους παράστεκε παπάς Ρωμιός, γιατί  «κι οι Σλάβοι έχουν  το ίδιο δόγμα με τους Ρωμιούς».

Γράφει η Δικηγόρος Ελένη Ι.Αξιόγλου-Πολιτική Επιστήμων-Μεταπτ.Ναυτιλιακές Σπουδές-Μέλος Π.Ε της Ν.Δ  στο Ν.Λάρισας-πολιτευτής Ν.Δ.

Γράφει η Δικηγόρος Ελένη Ι.Αξιόγλου-Πολιτική Επιστήμων-Μεταπτ.Ναυτιλιακές Σπουδές-Μέλος Π.Ε της Ν.Δ στο Ν.Λάρισας-πολιτευτής Ν.Δ.

Εκείνες τις ημέρες συνέπεσε η στάση-άρνηση του Υπουργού Δικαιοσύνης κ.Κοντονή  στην πρόσκληση να συμμετάσχει στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα: «Η κληρονομιά στον 21ο αιώνα των εγκλημάτων που διαπράχθηκαν από τα κομμουνιστικά καθεστώτα» που διοργανώθηκε στις 23 Αυγούστου, στο Ταλίν, στο πλαίσιο της Εσθονικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εστίασα ανάμεσα στα λεγόμενά του  «..τα ιστορικά στοιχεία και γεγονότα, κατέγραψαν τον στρατό της ΕΣΔΔ ως τον απελευθερωτή της Ευρώπης και των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης και ως λυτρωτή από την φρίκη του Ολοκαυτώματος  ».Καμιά αμφοβολία!Περαιτέρω διατύπωσε «..επικίνδυνο πολιτικό μήνυμα, το οποίο είναι προϊόν των Συμφωνιών που ακολούθησαν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αναβιώνει το ψυχροπολεμικό κλίμα που τόσα δεινά έφερε στην Ευρώπη, αντίκειται στις αξίες της ΕΕ..».Καμιά αντίρρηση.

Και ξαφνικά  θυμήθηκα τη σκηνή και τα περιγραφόμενα αισθήματα και στάση του ευγενόπουλου Ρωμιού στη συνείδηση στο παραπάνω βιβλίο ,που ηγήθηκε τη κατάληψης του κάστρου της Καλαμάτας από απλούς μη επαγγελματίες στρατιώτες, τους παραπάνω ροβολατόρους. Την αναζήτησα και νάτην μπροστά μου στη σελίδα 541-542 «  Εγινε το κατόρθωμα δίχως σχεδόν να χυθεί αίμα. Μέσα στη νύχτα, οι πενήντα είχανε ξαμοληθεί γοργά, βουβά,..κυλήσανε χάμου τους σκοπούς,  ανέβηκαν στον πύργο, δέσανε τους σεργέντες κι αδειάσανε την οπλοθήκη….Η νύχτα ύστερα από την εξόρμηση είχε περάσει λαχανιασμένη και στυγνή. Μπουλούκια-μπουλούκια, φέρνανε βόλτα τα χτίσματα, αποθήκες, μαγειριά, κατώγια με δαυλούς αναμμένους ,και ψάχνανε μήπως ξεφωλιάσουν τίποτα Φράγκους κρυμμένους με σκοπό να τους παίξουν κανένα άσχημο παιχνίδι. Κοντά στα χαράματα, ο Σγουρός είχε βρεί δυό σεργέντες, τον ένα με το καύκαλο ανοιγμένο στα δυό από πελέκι, τον άλλο τσεκουρωμένο στην κόψη λαιμού και ώμου. Μιά πρόχειρη εξέταση τον έπεισε πως κι οι δυό είχανε χτυπηθεί από το ίδιο χέρι, το ίδιο όπλο. Το περιστατικό αυτό του χάλασε το κέφι. Αναζήτησε τον Φεντόρ »(Σλάβο σύμμαχο). «Ο Γιαννιτσιώτης ήτανε στο κατώγι του πύργου, ξεδιάλεγε αρματωσιές για τους άντρες του……Αγγιξε στον ώμο τον Σλάβο και τον τράβηξε παράμερα. «Ποιος σκότωσε τους δυο σεργέντες;» ρώτησε πασχίζοντας να κάνει φυσική τη φωνή του που έτρεμε. «Ποιους σεργέντες;» «Τους δυο, στο πλάτωμα εκεί, κοντά στην εκκλησία..» «Οχ αδερφέ!» αγανάκτησε ο Γιαννιτσιώτης και σήκωσε αδιάφορα τους ώμους του «Γι’ αυτό με χασομεράς τώρα ;»…ο Σγουρός τον ακολούθησε νευριασμένος. «Θα μου πείς, Φεντόρ!».. «Θέλω να ξέρω ». « Ο άλλος τον κοίταξε στα μάτια. Το βλέμμα  του που ήταν στην αρχή απορημένο, έγινε κακό. «Δεν ξέρω, παράτα με, σου είπα!».  « Ηταν άγριος και σατραπικός. Ο Σγουρός όμως τώρα τον αποστράφηκε περισσότερο για το ψέμα που είχε πει παρά για τον τρόπο που είχε δείξει. Κάπως αλλιώς τον είχε φανταστεί. Δεν μίλησε. Κάρφωσε μονάχα πάνω του τα μάτια, και ξάφνου ένιωσε πως τον μισεί».

Και οι δυό άνω σύμμαχοι θέλανε την κοινωνική μεταβολή με πρωταρχικό μέλημα την απομάκρυνση των εθνικά ξένων Φράγκων και Φραγκοκρατίας. Αλλά είχαν διαφορετική ατομική  εκπαίδευση..ναι εκπαίδευση και στον τρόπο της επανάστασής τους.

Είναι φανερό πως όλες οι κοινωνίες χαρακτηρίζονται τόσο από τη συνέχεια όσο και από την μεταβολή, και συνδέονται μεταξύ τους οι δυό αυτές διαδικασίες και ερευνητέο πως. Η συνέχεια διατηρείται με την βία και με τύπους κοινωνικού ελέγχου, ιδιαίτερα δε με την τυπική  και την άτυπη εκπαίδευση που μεταβιβάζει την αθροιστική κοινωνική κληρονομιά από την μια γενιά στην άλλη. Υπάρχουν όμως και μερικές κοινωνικές συνθήκες που προκαλούν την κοινωνική μεταβολή. Οι σημαντικότερες απ αυτές είναι η ανάπτυξη των γνώσεων και η εμφάνιση κοινωνικών συγκρούσεων. Η ανάπτυξη των γνώσεων δεν υπήρξε συνεχής, ούτε εμφανίστηκε με τον ίδιο ρυθμό σε όλες τις κοινωνίες. Από τον 17ο αιώνα και εξής παρουσιάζεται μια λίγο –πολύ σταθερή αύξηση που επηρέασε όλες τις κοινωνίες. Το γεγονός  αυτό κατέστη μια από τις κυριότερες προυποθέσεις της σύγχρονης κοινωνικής μεταβολής.

Με την εμφάνιση  των κοινωνικών συγκρούσεων θα μιλήσουμε επόμενο γραπτό, αλλά τώρα η παραπάνω εξιστόρηση μας θέτει το πρόβλημα των παραγόντων της κοινωνικής μεταβολής και το πρόβλημα των κοινωνικών ομάδων που επιφέρουν την μεταβολή σε σχέση με την εκπαίδευση, σε συνδυασμό και με το ποιες είναι οι αρχικές συνθήκες από τις οποίες ξεκινάνε οι εκτεταμένες μεταβολές. Οι αρχικές συνθήκες μπορεί να επηρεάσουν βαθύτατα την πορεία της κοινωνικής μεταβολής. Για παράδειγμα στο σύγχρονο κόσμο η διαδικασία της εκβιομηχανίσεως είναι πολύ διαφορετική στις φυλετικές κοινωνίες, όπως της Αφρικής, και στις κοινωνίες που διαθέτουν ένα αρχαίο πολιτισμό ,όπως Ινδία, Κίνα ,Ελλάδα. Κοινωνιολογικές έρευνες έδειξαν ότι υπάρχει σχέση μεταξύ κοινωνικής προελεύσεως, εκπαιδευτικών ευκαιριών και ακαδημαικής αποδόσεως.

Όταν η κρατική πολιτική η η πολιτική συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων επιδιώκει τη δημιουργία  ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών, επιβάλλεται η έρευνα για μηχανισμούς ανισότητας και παράγοντες χαμηλής ακαδημαικής αποδόσεως, και προτεινόμενοι τρόποι της εξαλείψεώς τους.

Για να επιστρέψουμε στο «ψυχροπολεμικό κλίμα», που μας  θύμησε η άρνηση της πρόσκλησης του Υπργ.Κοντονή παραπάνω, να θυμηθούμε ότι ο Willy Brand τις δεκαετίες 70 και 80 είχε χαράξει τη ρηξικέλευθη πολιτική του χτισίματος γεφυρών, για να αμβλύνει τις εντάσεις της ψυχροπολεμικής αντιπαράθεσης στο χώρο της κεντρικής Ευρώπης, και ήταν ο πρώτος που έθεσε τόσο εμφατικά το ζήτημα της διαπλοκής της παγκόσμιας ασφάλειας με το σεβασμό της ΙΔΕΑΣ ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ. Συνέβαλε στην προώθηση της ευρωπαικής συνεργασίας, αλλά και της Χάρτας των Ηνωμένων Εθνών, της Καθολικής Διακήρυξης των ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ, ως μέσου υπέρβασης των συνθηκών που προκάλεσαν τους δυό παγκόσμιους πολέμους. Κατά τη γνώμη μου με αυτές τις παραπάνω  αρχές καλό είναι να πλαισιώνεται η εκπαίδευση στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Ηδη στην Ελλάδα στην πλατεία Κλαυθμώνος, επί της οδού Σταδίου, υπάρχει ένα γλυπτό από ορείχαλκο που ξεχωρίζει.

Ονομάζεται «Εθνική Συμφιλίωση», είναι έργο του Βασίλη Δωρόπουλου και τοποθετήθηκε εκεί το 1989 επί κυβέρνησης Τζαννή Τζαννετάκη, όχι τυχαία.

Το γλυπτό απεικονίζει τρεις ανθρώπινες μορφές που εναγκαλίζονται με τα χέρια ψηλά σε ένδειξη συμφιλίωσης και το έργο συνδέθηκε χρονικά με την ψήφιση του νόμου 1863/1989 για την άρση των συνεπειών του εμφυλίου πολέμου 1944-1949 που πέρασε από τη Βουλή στις 15 Σεπτεμβρίου του 1989 από την κυβέρνηση συνεργασίας ΝΔ και Συνασπισμού της Αριστεράς.

Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, τότε πρόεδρος της ΝΔ, συνέβαλλε με κάθε τρόπο ώστε και ο νόμος 1863/1989 να ψηφιστεί από εκείνη την κυβέρνηση συνεργασίας των ιδεολογικά αντιπάλων του εμφυλίου και να τοποθετηθεί συμβολικά το εν λόγω γλυπτό στο κέντρο της Αθήνας.

Πρόσφατα διάβασα τη διατύπωση του Κυριάκου Μητσοτάκη απευθυνόμενου στους νέους, στη νεά γενιά ,να τους λέγει : «..για συμβιβασμό αργά αλλά σταθερά, με ένα συνολικό επίπεδο ζωής και εκπαίδευσης «που δεν μας ταιριάζει και δεν μας αξίζει. Δεν σας αξίζει».!

ΝΑΙ ο αρχαίος πολιτισμός και η ανθρωπιστική φιλοσοφική σκέψη  ΔΕΝ μας  επιτρέπουν όχι μόνο ψυχροπολεμικό κλίμα, αλλ’ αντιθέτως αποκρούουν τον στρουθοκαμηλισμό και επιβάλλουν κοινωνιολογική έρευνα και  συνέδρια για τη διαπίστωση των παραγόντων και  κοινωνικών ομάδων ,που θα κάνουν την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ κοινωνική μεταβολή  ΜΕ ΤΑΧΥ ΡΥΘΜΟ =ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ,θα έλεγα εγώ,  προς την συμφιλιωτική συνύπαρξη  των εθνών με Ισότητα και Σεβασμό του Ανθρώπου και των Δικαιωμάτων του και σε Ειρήνη και σε Πόλεμο.

Επιστροφή επάνω