Αρχική » Ελλάδα » Η ώρα των βάσεων
ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΑΝΑ ΠΕΔΙΟ

Η ώρα των βάσεων

Η ώρα των βάσεων
Στο τέλος Αυγούστου η δημοσιοποίηση  των επιτυχόντων των πανελλαδικών
Ενώ η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εξετάζει όλες τις παραμέτρους προκειμένου, όπως έχει δεσμευτεί, να παρουσιάσει με την έναρξη του νέου σχολικού έτους το νέο σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, για τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για το τέλος της αγωνίας τους με τη δημοσιοποίηση των βάσεων εισαγωγής στα τμήματα και τις σχολές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ της χώρας.
Όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, και φέτος η δημοσιοποίηση των βάσεων εισαγωγής θα γίνει προς το τέλος Αυγούστου και οι πληροφορίες από το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας αναφέρουν ως πιο πιθανό διάστημα την εβδομάδα από 21 έως 28 Αυγούστου.
Μαζί με τις βάσεις θα αναρτηθούν και στη σχετική ιστοσελίδα του υπουργείου τα ονόματα των φετινών επιτυχόντων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι στο διάστημα από 4 έως και 9 Σεπτεμβρίου θα διεξαχθούν και οι επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις για όσους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων είχαν αντικειμενικό κώλυμα να συμμετάσχουν στην κανονική περίοδο των εξετάσεων.
Οι σημαντικοί παράγοντες
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος γίνονται προβλέψεις για την πορεία των βάσεων εισαγωγής με βάση την εικόνα που προκύπτει από τις βαθμολογίες των υποψηφίων και τις εμπειρικές τάσεις σχετικά με τις προτιμήσεις τους.
Χονδρικά οι βάσεις καθορίζονται κυρίως από αυτούς τους δύο παράγοντες, στους οποίους, πάντως, υπεισέρχονται και άλλοι, όπως, για παράδειγμα, κάποιες αλλαγές στις προτιμήσεις των υποψηφίων (αυτές κυρίως γίνονται με επαγγελματικά – δηλαδή πόσο καλή είναι η θέση του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας – αλλά και οικονομικά κριτήρια, καθώς η κρίση συχνά λειτουργεί αποτρεπτικά στην επιλογή σχολών μακριά από τον τόπο κατοικίας) ή κάποιες ιδιαίτερες διακυμάνσεις σε κάποια κρίσιμα μαθήματα.
Οι προβλέψεις
Κρατώντας τα παραπάνω στο μυαλό μας, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς ερευνητές και φροντιστές με τους οποίους επικοινώνησε το «Ποντίκι», η εικόνα σχετικά με την πορεία των βάσεων έχει ως εξής:
- Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (νομικές, ανθρωπιστικές κ.λπ. σχολές) εκτιμάται ότι οι βάσεις των σχολών – «φιλέτων» θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με ενδεχόμενη εξαίρεση μια μικρή άνοδο στις νομικές.
- Από την άλλη πλευρά, οι κακές επιδόσεις στα Μαθηματικά εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε πτώση των βάσεων τόσο στα κεντρικά όσο και στα περιφερειακά ΑΕΙ του 2ου επιστημονικού πεδίου θετικών και τεχνολογικών επιστημών (πολυτεχνεία, φυσικομαθηματικές κ.λπ.).
- Στο 3ο πεδίο των επιστημών Υγείας αναμένεται να διατηρηθούν οι βάσεις στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
- Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, η έκπληξη αναμένεται να γίνει στο 4ο πεδίο καθώς οι προβλέψεις μιλούν για εκτόξευση των βάσεων στα παιδαγωγικά τμήματα.
- Αντιθέτως σημαντική πτώση των βάσεων εκτιμάται ότι θα καταγραφεί στο 5ο επιστημονικό πεδίο των σχολών Οικονομίας και Πληροφορικής. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι πλέον οι παιδαγωγικές σχολές θα συμπεριλαμβάνονται σε όλα τα επιστημονικά πεδία, από το σχολικό έτος 2017-2018 και εντεύθεν.
Τα ζενίθ και τα ναδίρ
Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι, με βάση την επεξεργασία που έγινε στις βαθμολογίες των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων, δύο μαθήματα προκάλεσαν προβληματισμό. Συγκεκριμένα, το 90,3% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση στην Ιστορία Γενικής Παιδείας και το 83,45% στα Μαθηματικά προσανατολισμού, δύο μαθήματα που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στον καθορισμό των φετινών βάσεων.
Από την άλλη, Φυσική, Χημεία και Λατινικά συγκεντρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά αριστούχων. Ειδικότερα, στη Φυσική από 18 έως 20 έγραψε το 25,56% των υποψηφίων, στη Χημεία το 23,92% και στα Λατινικά το 20,25%.
Αντιθέτως τους λιγότερους άριστους συγκέντρωσαν η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας με ποσοστό 1,25%, τα Αρχαία Ελληνικά για την ομάδα προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών με 2,71% και τα Μαθηματικά στις ομάδες Θετικών Σπουδών, Οικονομίας και Πληροφορικής.
Και στο βάθος αλλαγές…
Κατά τα λοιπά, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επεξεργάζεται ακόμα το νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές υπογράμμισε από το βήμα της Βουλής προ ημερών ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος τόνισε:
«Μετά τη θερινή ανάπαυλα της Βουλής φέρνουμε ένα εμβληματικό νομοσχέδιο, το οποίο είναι ήδη σε διαδικασία διαβούλευσης, για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, γιατί αφορά τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θέλει να καταργήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις, που αποτελούν διαδικασία υποβολής των νέων σε εξοντωτικό στρεσάρισμα και κρίσεις μόνο μιας φοράς. Έχουν βέβαια αδιάβλητο χαρακτήρα, από την άλλη πλευρά, όμως, είναι πραγματικότητα σήμερα στη χώρα ότι το σχολείο – και κυρίως το Λύκειο – έχει γίνει πάρεργο των φροντιστηρίων».
Για την ώρα, βέβαια, πέραν των προτάσεων περί Εθνικού Απολυτηρίου, δεν υπάρχει κάτι το απολύτως σαφές για τον τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Ωστόσο, φαίνεται ότι η κατάργηση των πανελλαδικών αποτελεί μείζονα πολιτική απόφαση της κυβέρνησης. Έτσι, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να αποσαφηνιστεί η πρόταση και να τεθεί σε διαβούλευση, ώστε μέσα στη χρονιά οι μαθητές της Α’ Λυκείου να γνωρίζουν με ποιο σύστημα θα εισαχθούν στα ανώτατα ιδρύματα σε τρία χρόνια από φέτος.
Επιστροφή επάνω